Mikä on Maisa

Maisa on Apotin digitaalinen asiakasportaali, jonka avulla voit hoitaa omia terveyteen liittyviä asioitasi ajasta ja paikasta riippumatta. Maisan avulla voit esimerkiksi varata ajan terveysasemalle, tarkastella laboratoriotuloksia, täyttää sosiaalihuollon hakemuksia ja kysyä neuvoa ammattilaiselta. Maisan käyttö onnistuu sujuvasti niin tietokoneella, tabletilla kuin kännykän mobiilisovelluksellakin. Kuntalaiset saavat Maisan käyttöönsä Vantaalla Apotin käyttöönoton yhteydessä.

Maisa tuo asioimisen sosiaali- ja terveyspalveluissa uuteen aikaan: nykyiset sosiaali- ja terveydenhuollon sähköiset palvelut siirtyvät Vantaan verkkosivuilta kätevästi yhteen paikkaan. Maisa on ensimmäinen julkisen sektorin sähköinen palvelu, jossa voit hoitaa sekä sosiaali- että terveydenhuollon asioitasi samassa järjestelmässä.

Järjestelmään kirjaudutaan pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla, joten Maisan käyttö on tietoturvallista. Mikäli et pysty hoitamaan asiointia Maisassa, Vantaa.fi-sivustolle jää myös tulostettavia lomakkeita, joiden avulla asiointi onnistuu entiseen tapaan.

Maisa pitää sinut ajan tasalla

Maisa on monipuolinen sovellus, sillä se lähettää sinulle herätteen, jos olet varannut ajan, saanut viestin tai tutkimustuloksen. Voit itse valita, haluatko muistutuksen sähköpostiin, tekstiviestillä tai viestinä mobiilisovelluksesta.

Maisan avulla voit asioida sähköisesti myös toisen puolesta. Täysi-ikäinen voi antaa sinulle, mikäli olet täysi-ikäinen, valtuudet puolesta-asiointiin, jolloin voit hoitaa vaikkapa iäkkään vanhempasi asioita Maisassa. Huoltajana voit asioida 0–9-vuotiaan lapsesi puolesta. Maisa noudattaa alaikäisten osalta samaa kansallista linjausta kuin Omakanta. Tästä syystä puolesta-asiointi ei vielä ole mahdollista Maisassa 10–17-vuotiaiden osalta. Alta 18-vuotias voi asioida Maisassa, jos hänellä on sähköinen henkilökortti, mobiilivarmenne tai verkkopankkitunnukset.

Ajankohtaista

Instagram @vantaankaupunki

Twitter