Hyvä hakijakokemus rakentaa myönteistä työnantajakuvaa
Työnantajamielikuvan rakentamisessa hakijakokemuksella on valtava merkitys. Vakaus sekä hyvän työ- ja vapaa-ajan tasapainon tarjoaminen ovat keskeisiä tekijöitä, jotka houkuttelevat hakijoita kuntasektorille. Samalla rekrytointien hakijamäärät kasvavat ja kilpailu paikoista kiristyy, mikä tekee hakijaviestinnän laadukkaasta toteutuksesta entistäkin tärkeämpää.
Vuonna 2024 Vantaan hakijamäärä nousi merkittävästi, vaikka avoimia paikkoja oli vähemmän kuin edellisvuonna. Vantaalla oli tarjolla 1 821 avointa työpaikkaa, joihin tuli yhteensä 39 396 hakemusta. Vuonna 2023 avoimia paikkoja oli enemmän, 2742, mutta hakijoita vähemmän, vain 23 788. Myös kesätyöhakijoiden määrä tuplaantui vuodesta 2023 vuoteen 2024: vuonna 2023 kesätyöpaikkoihin haki 3 192 ja vuonna 2024 peräti 5653 hakijaa. Kesätyöpaikkojen määrä pysyi kuitenkin molempina vuosina noin 260:ssa.
Hakijaviestintä avainasemassa
Rekrytointiprosessin selkeys ja sujuvuus vaikuttavat hakijoiden kokemukseen ja siten työnantajan maineeseen. Jokainen rekrytointi on kuin käyntikortti organisaatiolle, ja huonosti hoidettu prosessi voi jättää hakijoille kielteisen kuvan. Rekrytointipäällikkö Sirpa Mikkola korostaa oikea-aikaisen ja avoimen hakijaviestinnän merkitystä:
– Hyvällä hakijaviestinnällä voidaan vaikuttaa myönteiseen hakijakokemukseen. Oikea-aikainen viestiminen rekrytointiprosessin eri vaiheissa on todella tärkeää. Hakijat turhautuvat, jos eivät tiedä, missä vaiheessa rekrytoinnissa mennään.
Tyypillisimmät rekrytoinnissa koetut haasteet liittyvät liian pitkiin prosesseihin, väliaikatiedon puutteeseen sekä palautteen saamiseen. Vantaalla on tartuttu näihin haasteisiin kehittämällä hakijakokemusmittausta tietyille tehtävänimikkeille. Vuonna 2025 suunnitelmissa on ottaa käyttöön työkalu, jolla hakijakokemusta voidaan mitata systemaattisesti.
Esihenkilöiden rekrytointiosaamisen kehittäminen
Rekrytoinnin onnistuminen ei ole vain rekrytointitiimin vastuulla, vaan myös esihenkilöillä on keskeinen rooli hakijakokemuksen rakentamisessa. Vantaalla panostetaan esihenkilöiden rekrytointiosaamisen kehittämiseen osana valmentavaa johtamista. Tavoitteena on varmistaa, että rekrytointiprosessit ovat sujuvia, hakijaviestintä on laadukasta ja hakijoille jää positiivinen kuva Vantaasta työnantajana.
– Painotamme esihenkilöille rekrytointien tärkeyttä ja annamme heille työkaluja hakijaviestinnän parantamiseen. On tärkeää, että rekrytointiprosessit ovat tehokkaita ja läpinäkyviä, jotta voimme houkutella ja sitouttaa parhaat mahdolliset osaajat, Sirpa toteaa.
Hyvin hoidettu rekrytointiprosessi ei vain helpota oikeiden osaajien löytämistä, vaan myös vahvistaa Vantaan kaupunkia haluttuna työnantajana. Panostamalla hakijakokemukseen ja rekrytointiviestinnän laatuun voidaan varmistaa, että hakijat saavat prosessista positiivisen kokemuksen – riippumatta lopputuloksesta.