Pankkitunnukset ja mobiilivarmenne ovat nykyään avain moniin yhteiskunnan palveluihin. Mutta miten selvitä tilanteesta, jossa nämä avaimet eivät ole omissa käsissä tai niiden käyttö tuntuu ylivoimaiselta?

Kuvassa henkilö pitää kädessään digitaalista laitetta.

Vantaalla digitaalisten palvelujen tuomiin haasteisiin on tartuttu konkreettisin keinoin. Vantaan työllisyys- ja kotoutumispalveluiden työllisyysasiantuntija Saima Uski kohtaa arjessaan asiakkaita, joille digitaaliset taidot ja vahva tunnistautuminen eivät ole itsestäänselvyyksiä.

– Monilla asiakkaillani on kyllä laitteet ja tunnukset, mutta osaaminen niiden käyttämiseen puuttuu. Joskus tunnukset ovat jonkun muun, kuten puolison tai lapsen hallussa, eikä asiakas ole koskaan itse kirjautunut palveluihin, Uski kertoo.

Valmennuksissa opitaan turvallista ja itsenäistä asiointia

Uski korostaa, että digitaidot ovat tärkeä osa itsenäistä toimimista yhteiskunnassa. Hänen vetämissään digivalmennuksissa asiakkaat saavat mahdollisuuden harjoitella turvallista ja itsenäistä asiointia verkossa. Monet osallistujat käyttävät tietokonetta valmennuksessa ensimmäistä kertaa.

– Ilo siitä, että pystyy jatkossa paremmin huolehtimaan omista asioistaan, on yleensä suuri, Uski sanoo hymyillen.

Digitukea saa monesta eri paikasta

Yhteistyö on avainasemassa, jotta digituen tarvitsijat löytävät avun luokse. Vantaalla on rakennettu toimiva verkosto, jossa mukana ovat myös oppilaitokset kuten Vantaan ammattiopisto Varia ja ammattikorkeakoulu Laurea. Opiskelijat auttavat asiakkaita digiasioissa, asiakkaille tutussa ympäristössä, työllisyyspalvelujen toimistolla Tikkurilan Vernissakadulla. Digituki on kuitenkin avointa kaikille vantaalaisille, myös heille, jotka eivät muuten asioi kaupungin palvelupisteissä.

Vantaa-info tarjoaa matalan kynnyksen neuvontaa

Vantaa-info tarjoaa matalan kynnyksen asiointi- ja neuvontapalveluita, joissa kohdataan päivittäin hyvin erilaisissa elämäntilanteissa olevia asiakkaita. Digituki on olennainen osa palvelua.

– Kohtaamme myös asiakkaita, joilla ei ole digitaalisia välineitä tai joilla on vaikeuksia digitaalisten palvelujen vuoksi. Autamme heitä asioimaan niin kaupungin kuin yhteistyökumppaneidemme, kuten HSL:n, Kelan ja hyvinvointialueen palveluissa, kertoo palveluvastaava Antti Avonius.

Vaikka asiakastilanteet ovat usein lyhyitä, ne voivat olla ratkaisevia. Pienikin onnistuminen, kuten ensimmäinen kokemus digitaalisen palvelun käytöstä, voi olla asiakkaalle suuri askel kohti omatoimisempaa arkea.

Digituki on koko kaupungin yhteinen asia

Vantaan digitukiverkostoon kuuluu Vantaa-infon, työllisyys- ja kotoutumispalvelujen sekä kirjastojen ja asukastilojen lisäksi myös hyvinvointialueen ja järjestöjen tarjoamaa tukea. Alla olevasta linkistä löydät kaikki digituen tarjoajat.