Yläkoulujen PT-toiminnassa panostetaan nuorten hyvinvointiin
Personal trainerit eli PT-ohjaajat ovat monelle tuttuja kuntosaleilta. Vantaalla kokeillaan nyt henkilökohtaista, matalan kynnyksen kouluPT-toimintaa yläkoululaisille.
Anni Ovaskainen on yksi Vantaan kouluPT-ohjaajista.
Neljällä vantaalaisella yläkoululla on pilotoitu viime maaliskuusta alkaen niin kutsuttua kouluPT-toimintaa. Toiminnan tarkoituksena on tarjota maksutonta liikunta- ja hyvinvointineuvontaa erityisesti vähän liikkuville nuorille.
Tutkimukset osoittavat, että juuri yläkouluiässä nuorten liikunnan määrä vähenee. Vantaan kaupungin tarjoamien palveluiden näkökulmasta kouluPT-toiminta täydentää lapsille ja nuorille suunnattuja palveluita liikkumisen kannalta kriittisessä ikävaiheessa. Alakoululaiset voivat saada tukea harrastuksen löytämiseen sporttikaveritoiminnasta, ja toisella asteella nuorilla on mahdollisuus osallistua hyvinvointivalmennukseen.
Sporttikaveritoiminnan tavoin kouluPT-ohjaajat tutustuttavat mukana olevia nuoria heidän toivomiinsa liikuntalajeihin.
”Toivoin lajiksi frisbeegolfia, ja sitä myös pelattiin. Oli silti mukavaa, että ryhmämme testasi myös sellaisia lajeja, jotka eivät ole omia suosikkejani, koska niitä ei olisi tullut muuten kokeiltua”, kertoo kouluPT-ryhmään syksyllä osallistunut yhdeksäsluokkalainen.
PT-ohjauksessa pyritään myös laventamaan nuorten käsitystä siitä, mitä liikkuminen ylipäänsä on. Se voi olla muutakin kuin urheilua tai ohjattua tekemistä tiettynä aikana tietyssä paikassa. Kaikenlaisella arkiaktiivisuudella on positiivisia vaikutuksia terveydelle ja hyvinvoinnille.
Nuoret voivat valita, haluavatko he osallistua yksilöohjaukseen vai noin 3–5 nuoren pienryhmäohjaukseen. Molemmissa ohjausmuodoissa tapaamisia kertyy noin viisi.
Mukana monenlaisia liikkujia
KouluPT-toimintaa on suunniteltu erityisesti vähän liikkuville nuorille, mutta pilotointivaiheessa mukaan on otettu myös toiminnasta kiinnostuneita varsin aktiivisestikin liikkuvia nuoria. Taustalla on ajatus, että paljon liikkuvat voivat lähteä mukaan toimintaan rohkeammin ja tuoda mukanaan myös heitä, jotka eivät välttämättä liiku vielä suositusten mukaisesti. Toisaalta PT-ohjaajat uskovat myös aktiiviliikkujien hyötyvän PT-tapaamisista:
”Vaikka nuori liikkuisi riittävästi, voivat muutkin tekijät vaikuttaa hänen hyvinvointiinsa. Olemme miettineet nuorten kanssa esimerkiksi syömiseen ja riittävään lepoon liittyviä asioita”, toteavat kouluPT-ohjaajat Anni Ovaskainen ja Riikka Riihimäki.
PT-ohjaukset koostuvat lajikokeilujen lisäksi ohjaajien vetämistä hyvinvointiin liittyvistä keskusteluista. Nuoret voivat asettaa tapaamiskerroilla itselleen merkityksellisiä hyvinvointiin liittyviä tavoitteita. Aiheita ovat olleet esimerkiksi harrastukset, ruutuaika, syöminen, lepo, itsetunto ja tyytyväisyys omaan elämään.
Erilaisista taustoistaan ja osallistumissyistään huolimatta nuoret ovat osallistuneet toimintaan aktiivisesti.
”Nuoret ovat kertoneet oma-aloitteisesti, mitä haluaisivat tehdä ja kokeilla. He ovat myös pysyneet mukana toiminnassa tosi hyvin, pääsääntöisesti koko PT-jakson ajan”, Anni iloitsee.
Yhteistyö koulujen kanssa sujunut hyvin
KouluPT-ohjausta järjestetään koulupäivän aikana, mikä vaatii kouluilta joustavuutta. Anni ja Riikka kiittävät mukana olevia kouluja hyvästä yhteistyöstä:
”Olemme saaneet koulujen tiloja hyvin käyttöömme, vaikka ne ovat kovalla käytöllä muutenkin. Me puolestamme olemme pyrkineet järjestämään tapaamiset nuorten kanssa siten, etteivät he ole aina samoilta oppitunneilta pois.”
Maaliskuussa aloitettuihin ohjauksiin on reilussa puolessa vuodessa ehtinyt osallistua noin 60 oppilasta. Koulujen liikunnanopettajilla on ollut tärkeä rooli oppilaiden saamisessa mukaan toimintaan. Myös terveydenhoitajat ovat ohjanneet nuoria kouluPT-ohjauksiin.
Mukana pilotoinnissa ovat olleet keväällä 2023 Martinlaakson ja Ruusuvuoren koulut sekä syksyllä 2023 Havukosken ja Länsimäen koulut.
Entä millaista palautetta palvelusta on saatu sen kohderyhmältä eli nuorilta itseltään? KouluPT-toiminnan palautekyselyssä 94 prosenttia kertoo saavuttaneensa itselleen asettamiaan tavoitteita joko kokonaan tai osittain. Kolme neljästä nuoresta kertoo toiminnan vastanneen odotuksiaan.
”KouluPT-jakso olisi voinut olla vähän pidempikin, jotta olisi ehditty kokeilla useampia lajeja. Samalla pienryhmä ehtisi tulla tutummaksi. Voin suositella ohjausta muillekin, jotka haluavat liikkua välillä – ja päästä välillä pois oppitunnilta”, mukana ollut 9-luokkalainen hymyilee.
KouluPT-toiminnan pilotointihanke päättyy maaliskuun lopussa.
”Liikuntapalveluissa on tunnistettu tarve tällaiselle palvelulle ja toivomme toki, että palvelu voitaisiin vakiinnuttaa Vantaalle. Tulevaisuudessa voisimme kohdentaa palvelua esimerkiksi Move!-mittausten tulosten perusteella”, Anni ja Riikka visioivat.
Haluaisitko mukaan kouluPT-toimintaan? Toiminta jatkuu maaliskuun loppuun saakka Havukosken ja Länsimäen yläkoululaisille. Kysy lisää Anni Ovaskaiselta, anni.ovaskainen@vantaa.fi.