Avointen kohtaamispaikkojen työntekijät kohtaavat työssään monenlaisia lapsiperheitä ja tilanteita. Vantaalla on kerätty työntekijöiden kokemuksia onnistuneesta kohtaamisesta asiakkaiden kanssa.
Keväällä 2023 tehdyssä kyselyssä kohtaamispaikan työntekijöitä pyydettiin kertomaan tilanteista, joissa he ovat pystyneet auttamaan ja tukemaan asiakkaita. Kyselyssä tuli ilmi, että avoimen kohtaamispaikan työntekijät pystyvät auttamaan perheitä monenlaisissa tilanteissa ja ohjaamaan perheitä heille hyödyllisten palveluiden piiriin. Monissa tilanteissa perheet ovat saaneet apua sujuvasti ja nopeasti. Palveluohjaus onkin keskeinen osa kohtaamispaikoissa tehtävästä työstä.
Avoin, rehellinen ja aito kohtaaminen kantaa pitkälle.
Työntekijä, avoin kohtaamispaikka
Luottamuksen syntyminen vie aikansa. Avoimissa kohtaamispaikoissa päästää keskustelemaan perheille tärkeistä asioista, kun työntekijöiden ja perheiden välillä vallitsee luottamus. Avoin, rehellinen ja läpinäkyvä kanssakäyminen ja aito perheen kohtaaminen kantavat pitkälle, sanoo yhden kohtaamispaikan tiimi. Asiakkaat voivat kertoa asioistaan ja huolistaankin, kun kohtaamiset ovat kiireettömiä, huomauttaa toinen tiimi.
Ihmiset kertovat asioistaan ja huolistaankin, kun kohtaamiset ovat kiireettömiä.
Työntekijä, avoin kohtaamispaikka
Onnistuneita kohtaamisia on yhtä monenlaisia kuin on asiakkaitakin. Onnistuneeseen kohtaamiseen liittyy toisen äärelle pysähtyminen, kuulolla oleminen, välillä rivien välistä lukeminen, läsnäolo ja toisen tilanteeseen ja näkökulmaan eläytyminen. Auttaminen voi olla vinkkien antamista, ohjaamista tekemään/näkemään toisin, mallintamista omalla toiminnalla, ohjaamista avun tai tiedon luo, näkökulmien hakemista, oivalluksen syntymistä tai kuuntelemista, yhden kohtaamispaikan tiimissä pohditaan.
Kohtaamispaikkojen työntekijät ja pienten lasten vanhemmat tietävät, että pienikin apu voi olla hyvin merkityksellistä. Esimerkiksi lapsen auttaminen pukemaan, lapsen kanssa leikkiminen sen aikaa, että vanhempi saa käydä rauhassa vessassa ja lapsen pettymyksen tunteen selättäminen yhdessä vanhemman kanssa.
Pienikin apu voi olla hyvin merkityksellistä.
Työntekijä, avoin kohtaamispaikka
Avointen kohtaamispaikkojen työntekijöiltä kerätty tieto kertoo lukuisista tilanteista, joissa työntekijät ovat voineet olla perheiden tukena ja apuna. Työntekijät ovat voineet auttaa perheitä vauva-arjessa, lapsen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen liittyvissä asioissa ja vanhemmuuteen ja perhe-elämään liittyvissä kysymyksissä. Työntekijät ovat saaneet jakaa perheille tietoa myös päiväkodista, kerhoista ja niihin hakemisesta ja auttaa hakemusten tekemisessä.
Avointen kohtaamispaikkojen työntekijät toivovat myös muunkielisten perheiden löytävän kohtaamispaikkoihin. Kohtaamispaikat ja lasten kerhot tarjoavat hyvät mahdollisuudet tutustua toisiin perheisiin ja lapsiin sekä varhaiskasvatukseen. Muiden vanhempien ja lasten kanssa yhdessä vietetty aika tukee suomen kielen oppimista ja oman asuinalueen ihmisiin ja palveluihin tutustumista.