Kouluvalmentajien hyöty on havaittu jo muutaman kuukauden työskentelyn jälkeen – jatkokin on jo taattu
Syksyllä 2023 alkoi kouluvalmentajien pilottikokeilu, jonka tavoitteena on vahvistaa erityisesti 5.–9.-luokkalaisten kiinnittymistä kouluun, eli motivoida heitä koulun arkeen ja opiskeluun. Työ on saanut positiivista palautetta ja kouluvalmentajat jatkavat työssään ainakin lukuvuoden 2024–2025.
Salli (vas.) ja harjoittelija Hilla Hirvonen (oik.).
Elokuussa 2023 Vantaalla aloitti uusi ammattiryhmä, kun 11 kouluvalmentajaa alkoi työskennellä vantaalaisissa kouluissa. Talven aikana varmistui, että kouluvalmentajien työ jatkuu hankerahoituksen ansiosta lukuvuonna 2024–2025 samoissa kouluissa. Tavoite on, että tulevaisuudessa kouluvalmentajia myös vakinaistetaan, ja että heitä saadaan palkattua lisää.
Kouluvalmentaja ei tee opetustyötä, vaan hänen tehtävänsä on olla helposti lähestyttävä aikuinen, jolla on aikaa kuunnella oppilaiden ilot ja surut. Martinlaakson koulussa kouluvalmentajana työskentelevä Salli Tanner tukee oppilaiden kiinnittymistä kouluun esimerkiksi seuraavasti:
– Työhuoneeseeni saa tulla hengailemaan tai tekemään tehtäviä. Olen hankkinut huoneeseen teen- ja kahvinkeittimet ja oppilaat saavat jättää sinne oman mukinsa. Välituntien jälkeen pyrin varmistamaan, että kaikki menevät oppitunneille. Lisäksi kiertelen käytävillä ja kyselen oppilaiden kuulumisia, Salli kertoo.
Salli ohjaa myös tunne- ja kaveritaitotunteja. Hän on huomannut oppilaissa muutosta jo lyhyessäkin ajassa:
– Moni oppilas avautuu aiempaa enemmän. He eivät välttämättä sitä sano, mutta heiltä saamani synttäri- ja joulukortit sekä erään oppilaan maalaama taulu kertovat minulle siitä, että hekin arvostavat minua ja työtäni. Ilahduin kovasti myös siitä, kun sairauslomani jälkeen eräs oppilas kyseli, että missä olen ollut. Nuoret moikkailevat käytävillä ja tietävät kuka olen, vaikka lähes tuhannen oppilaan koulussa on henkilökuntaakin melkoisesti.
Kaikki Vantaan kouluvalmentajat ovat saaneet positiivista palautetta
Marraskuussa 2023 kaikissa niissä kouluissa, joissa työskentelee kouluvalmentaja, toteutettiin kysely, joka koski kouluvalmentajien tekemää työtä. Kyselyyn vastasi 3283 oppilasta ja 353 henkilökunnan edustajaa.
Marraskuussa kouluvalmentajat olivat ehtineet työskennellä kouluissa noin kolme kuukautta, eli työnkuvan vakiinnuttaminen koulun arkeen sekä käytäntöjen kehittäminen olivat vasta alkuvaiheessa. Lyhyestä historiasta huolimatta sekä oppilaat että koulun henkilökunta antoivat positiivista palautetta kouluvalmentajien työstä.
Oppilaat kokevat, että kouluvalmentajat ovat helposti lähestyttäviä ja jutteleminen on tehty helpoksi. Pelkästään se, että kouluvalmentajat ovat moikkailleet käytävillä ja kyselleet kuulumisia, on tuonut monelle hyvää mieltä. Oppilaiden mukaan tunneille meneminen on ollut helpompaa. He ovat havainneet myös, että koulun ilmapiiri on ollut rauhallisempi. Oppilaat kertoivat saaneensa kouluvalmentajan avulla myös hienoja oivalluksia siitä, miten muut otetaan huomioon.
Myös henkilökunta kertoi havainneensa, että turvallisena koetun kouluvalmentajan näkyvä läsnäolo arjessa on rauhoittanut koulun ilmapiiriä. Henkilökunta koki tärkeänä sen, että koulussa on opetushenkilöstöön kuulumaton työntekijä, joka kohtaa oppilaita matalalla kynnyksellä. Henkilökunta kiitteli kouluvalmentajia myös siitä, että yhteistyö ryhmäyttämisessä, kiusaamistilanteiden selvittämisessä ja haastavissa oppilastilanteissa on ollut muun henkilöstön työtä helpottavaa.
Salli kertoo olevansa tyytyväinen siihen, että kouluvalmentajien hyöty on tunnistettu. Hän odottaa innolla, josko kouluvalmentajat vakinaistettaisiin Vantaalla.
– Vuosi on lyhyt aika tässä työssä, se ei vielä riitä siihen, että tutustuisi kunnolla kaikkiin oppilaisiin. Nyt kun olemme rakentaneet omille kouluillemme sopivia toimintatapoja, niistä on hyvä jatkaa ensi lukuvuonnakin!
Seuraava kysely toteutetaan maalis-huhtikuussa 2024. Tällöin saamme vielä kattavampaa tietoa siitä, miten vaikuttajaa kouluvalmentajien työ on!
Lue lisää kouluvalmentajien työstä!
Juttusarja erilaisista työntekijöistä Vantaan kouluissa
- Oppilashoitaja innostuu lapsista ja ammattitaitoisesta työyhteisöstä
- “Olemme kuin silta kodin ja koulun välillä” - monikieliset ohjaajat tukevat oppilasta ja tulkkaavat kulttuurieroja
- Oppilaanohjaaja ei ainoastaan ohjaa, vaan myös kohtaa ja kuuntelee
- Koulukoira Varjo ihastuttaa ja tekee tärkeää työtä
- Oppilashoitaja on terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilainen koulussa