Asiakirjajulkisuuskuvaus
Asiakirjajulkisuuskuvaus auttaa kohdistamaan tietopyynnöt. Se kattaa tietojärjestelmät, jotka sisältävät asiarekisteriin tai palvelujen tiedonhallintaan kuuluvia tietoja.
Tämä on Vantaan kaupungin tiedonhallintalain (Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019), 28 §) mukainen asiakirjajulkisuuskuvaus. Sisältö perustuu Vantaan kaupungin tiedonhallintamalliin. Mallia päivitetään jatkuvasti tiedonhallinnan muutosten yhteydessä, ja samalla päivitetään tarvittaessa myös tätä asiakirjajulkisuuskuvausta.
Viimeisin päivitys: 7.2.2025.
Asiakirjajulkisuuskuvaus on yksi tavoista avustaa kansalaista kohdistamaan tietopyyntönsä. Julkisuuslain mukaan tietopyynnöt viranomaisen asiakirjan sisällöstä on yksilöitävä riittävästi siten, että viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), 13 §). Viranomaisen velvollisuus on avustaa tiedon pyytäjää asiakirjan yksilöinnissä. Mahdollisuus saada tieto siitä, mitä tietovarantoja viranomaisella on, palvelee hallinnon avoimuutta.
Kuvauksen tulee sisältää tiedot niistä tiedonhallintayksikön tietojärjestelmistä, jotka sisältävät asiarekisteriin tai palvelujen tiedonhallintaan kuuluvia tietoja. Kuvauksesta tulee ilmetä, miten tiedonhallintayksikön asiarekisteri ja palvelujen tiedonhallinta ovat jäsentyneet. Tietovarantojen sisältämät tietoaineistot tulee kuvata tietoryhmittäin.
Asiakirjajulkisuuskuvauksessa kerrotaan, onko tietoaineisto saatavissa avoimesti teknisen rajapinnan avulla. Teknisellä rajapinnalla tarkoitetaan sähköisen tietojenvaihdon mahdollistavaa tiedonsiirtoratkaisua kahden tai useamman tietojärjestelmän välillä.
Tietovarannot
Aikuisopiston tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Kursor
Ammatillisen koulutuksen opiskelijarekisteri
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Studenta
Helmet-kirjastojen tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- eBooking
- Sierra
- Helmet
Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmä
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Hertta S365
Kaupunginmuseon ja Taidemuseon tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Muusa
- Kirsti
Kiinteistönhallinnan tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- KiHa Kiinteistönhallinta
Koulutusportin henkilörekisteri
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- KOPO
Kotoutumisen valtakunnallinen tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- KOPO
- KOTO-AJ / Koto-digi
- MYLLY
Kulunvalvonnan ja työajankirjauksen tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Esmikko
- DigitalSentry ControlPoint
Kuntalaispalveluiden tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- MKAP Monikanavainen asiakaspalvelu
Liikuntapalveluiden tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Enkora ACS
Lupapisteen arkisto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Lupapiste
Maankäytön, rakentamisen ja ympäristön tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- MATTI - MAankäytön Toimintamalli ja TIetojärjestelmä
Musiikki- ja Taideopiston tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Eepos
Nuorisopalveluiden tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Mobiilinutakortti
Nuorisotyön tietovarannot
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Ohjaamo Vantaa ja Ohjaamo tilastot
Palvelutietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Toimipisterekisteri (TPR)
- HSL matkakortti
Pieneläinten potilastiedot
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- ProvetNet
Pysäköinninvalvonnan tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- HelgaPark
- Helga-mobiili
Sosiaalisen luototuksen rekisteri
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- ProELaskutus
- ProEconomica
- Finance
Sähköinen osto- ja myyntilaskurekisteri
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Rondo Mukana-sovellus
- Rondo
Timmi - tilavarausjärjestelmän asiakasrekisteri
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Timmi
Tutka Työturvallisuusjärjestelmä
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Tutka
Työvoimapalveluiden ammattitiedon tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- A-TMT, TMT Työmarkkinatori
- MYLLY
Työvoimapalveluiden henkilöasiakkaan tietovaranto (H-ATV)
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- ASTA
- URA-VDI ja URA
- Typpi
- A-TMT, TMT Työmarkkinatori
- Yleinen avustusjärjestelmö YA
- KOTO-AJ / Koto-digi
- MYLLY
Työvoimapalveluiden työnhakuprofiilien tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- URA-VDI ja URA
- A-TMT, TMT Työmarkkinatori
- MYLLY
Työvoimapalveluiden työllisyyspalvelun tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- URA-VDI ja URA
- A-TMT, TMT Työmarkkinatori
- MYLLY
Työvoimapalveluiden työpaikkailmoitusten tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- URA-VDI ja URA
- A-TMT, TMT Työmarkkinatori
- MYLLY
Vantaan asiarekisteri
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- ASTA
- Lupapiste
- VaSa
- HelgaPark
- Primus-Kurre-Wilma
Vantaan sidonnaisuusrekisteri
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Julkaisujärjestelmä Internet, vantaa.fi
Vantaan sidosryhmärekisteri
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Hakosalo Asiakas (CRM)
Varaamo tilavarauspalvelun asiakastietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Varaamo
Varikon tietovaranto
Tietovarannon toteuttavat tietojärjestelmät:
- Ajoneuvojen paikannus- ja raportointijärjestelmä
Tietojärjestelmät
Ajoneuvojen paikannus- ja raportointijärjestelmä
Tietojärjestelmän tiedot:
- Varikon tiedot
Arkki
Tietojärjestelmän tiedot:
- Arkistoluettelot
Asta
Tietojärjestelmän tiedot:
- Hallintoasioiden asiakirjat
- Hyvinvoinnin, terveyden, kulttuurin, liikunnan ja nuorisotoiminnan avustukset
- Sisäiset kirjaamattomat asiat ja asiakirjat
- Sopimukset
- Toimielinten pöytäkirjat
- Työvoimapalveluiden henkilöasiakkaan tiedot
- Viranhaltijapäätökset
A-TMT, TMT Työmarkkinatori
Tietojärjestelmän tiedot:
- Työvoimapalveluiden henkilöasiakkaan tiedot
- Työvoimapalveluiden organisaatioasiakkaan tiedot
- Työvoimapalveluiden palveluiden tiedot
- Työvoimapalveluiden taustatiedot
- Työvoimapalveluiden tavoite- ja seurantatiedot
- Työvoimapalveluiden työn ja työntekijöiden kohtaannon tiedot
Avu
Tietojärjestelmän tiedot:
- Korjausavustustiedot
Cloudia
Tietojärjestelmän tiedot:
- Harrastusten Vantaan tiedot
- Työvoimapalveluiden tukitoimintojen tiedot
DigitalSentry ControlPoint
Tietojärjestelmän tiedot:
- Videovalvonnan tiedot
Edustore
Tietojärjestelmän tiedot:
- Sähköiset oppimateriaalit
Eepos
Tietojärjestelmän tiedot:
- Taideoppilaat
- Taideoppilaiden huoltajat
Enkora ACS
Tietojärjestelmän tiedot:
- Uimahallien henkilöstö
- Uimahallien kävijätiedot
- Uimahallien myynnin tiedot
Esmikko
Tietojärjestelmän tiedot:
- Kulunvalvonnan tiedot
- Työjajan seurantatiedot
Finance
Tietojärjestelmän tiedot:
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan henkilötiedot
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan luoton maksuohjelma ja sen suoritukset
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan tilitiedot
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan yhteystiedot
HelgaPark
Tietojärjestelmän tiedot:
- Pysäköinninvalvonnan tiedot
Helga-mobiili
Tietojärjestelmän tiedot:
- Pysäköinninvalvonnan tiedot
Helmet
Tietojärjestelmän tiedot:
- Kirjaston asiakkaan henkilötiedot
- Kirjaston asiakkaan lainat ja varaukset
- Kirjaston asiakkaan maksamattomat maksut
Hertta S365HR
Tietojärjestelmän tiedot:
- Aikuisopiston henkilöstötiedot
- Kuvataidekoulun henkilöstötiedot
- Sovittelutoiminnan henkilötiedot
- Työvoimapalveluiden tukitoimintojen tiedot
Julkaisujärjestelmä Internet, vantaa.fi
Tietojärjestelmän tiedot:
- Tiedot luottamushenkilöiden sidonnaisuuksista
Kaupunkikortti
Tietojärjestelmän tiedot:
- Kaupunkikortin asiakastiedot
- Kaupunkikortin tapahtumatiedot
KiHa Kiinteistönhallinta
Tietojärjestelmän tiedot:
- Kiinteistöjen huoltotiedot
- Kiinteistötiedot
- Rakennustiedot
- Tilapalvelusopimukset
- Toimitilahankkeiden ja rakennusprojektien tiedot
- Toimitilarakentamisen investointi- ja työohjelmat
- Toimitilojen ja asuntojen vuokratiedot
Kirsti
Tietojärjestelmän tiedot:
- Kaupunginmuseon esineet ja vastuuhenkilöt
- Kulttuuriympäristön esineet ja vastuuhenkilöt
- Kulttuuriympäristötiedot
- Kuva-arkisto
KOTO-AJ / Koto-digi
Tietojärjestelmän tiedot:
- Työvoimapalveluiden henkilöasiakkaan tiedot
Kursor
Tietojärjestelmän tiedot:
- Aikuisopiston henkilöstötiedot
- Aikuisopiston kurssitiedot
- Aikuisopiston käyttäjäryhmät
- Aikuisopiston opetuspaikat
- Aikuisopiston opiskelijatiedot
Lupapiste
Tietojärjestelmän tiedot:
- Rakennusluvat
- Yleisten alueiden luvat
MATTI - MAankäytön Toimintamalli ja TIetojärjestelmä
Tietojärjestelmän tiedot:
- Infratiedot
- Kaavatiedot
- Kiinteistötiedot
- Maanmittaustiedot
- Rakennustiedot
- Vuokra-alueiden tiedot
Mobiilinutakortti
Tietojärjestelmän tiedot:
- Mobiilinuorisokortit
Muusa
Tietojärjestelmän tiedot:
- Taidemuseon kokoelman aineistotiedot
Mylly
Tietojärjestelmän tiedot:
- Työvoimapalveluiden henkilöasiakkaan tiedot
- Työvoimapalveluiden organisaatioasiakkaan tiedot
- Työvoimapalveluiden tavoite- ja seurantatiedot
- Työvoimapalveluiden työn ja työntekijöiden kohtaannon tiedot
Palvelumanuaali
Tietojärjestelmän tiedot:
- Työvoimapalveluiden palveluiden tiedot
Navitas
Tietojärjestelmän tiedot:
- Röntgenkuvat ja muut kuvantamistutkimukset
Primus-Kurre-Wilma
Tietojärjestelmän tiedot:
- Iltapäivätoiminnan hakemiseen ja järjestämiseen liittyvät tiedot
- Koulukuljetuksiin liittyvät tiedot
- Lukio-opetuksen oppijan arviointi- ja suoritustiedot
- Lukio-opetuksen oppijan henkilötiedot
- Lukio-opetuksen oppijan huoltajien henkilötiedot
- Lukio-opetuksen oppijan opetuksen järjestämiseen liittyvät tiedot
- Lukio-opetuksen oppijan tuki- ja kurinpitotiedot
- Perusopetuksen oppijan arviointi- ja suoritustiedot
- Perusopetuksen oppijan henkilötiedot
- Perusopetuksen oppijan huoltajien henkilötiedot
- Perusopetuksen oppijan opetuksen järjestämiseen liittyvät tiedot
- Perusopetuksen oppijan tuki- ja kurinpitotiedot
- Wilma-käyttäjätunnus sekä tieto viimeisimmästä kirjautumisesta
Pro Consona
Tietojärjestelmän tiedot:
- Digi- ja väestötietoviraston ja tuomioistuimen isyyden vahvistamispäätökset
- Elatussopimukset ja tuomioistuimen päätökset, joita on muutettu elatussopimuksella
- Isyyden selvittämisen asiakkaan ajanvaraustiedot ja muistiinpanot
- Isyyden selvittämisen asiakkaan henkilö- ja yhteystiedot
- Isyyden selvittämistä koskevat asiakirjat
- Lapsen elatuksen asiakkaan ajanvaraustiedot ja muistiinpanot
- Lapsen elatuksen asiakkaan henkilö- ja yhteystiedot
- Lapsen elatusta koskevat päätökset ja niihin liittyvät laskelmat
- Lapsen huolto- ja tapaamisoikeuden asiakkaan ajanvaraustiedot ja muistiinpanot
- Lapsen huolto- ja tapaamisoikeuden asiakkaan henkilö- ja yhteystiedot
- Päätökset isyyden selvittämisen keskeyttämisestä
- Päätökset lapsen huolto- ja tapaamissopimuksen vahvistamisesta
- Sopimukset lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Tuomioistuimen lapsen elatusavun vahvistamispäätökset
- Tuomioistuimen lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta tekemät päätökset, joita sopimuksella muutetaan
ProEconomica
Tietojärjestelmän tiedot:
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan luoton kuukausierätiedot
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan luoton suoritukset
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan tilitiedot
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan yhteystiedot
ProELaskutus
Tietojärjestelmän tiedot:
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan luoton kuukausierätiedot
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan tilitiedot
- Sosiaalisen luototuksen asiakkaan yhteystiedot
ProvetNet
Tietojärjestelmän tiedot:
- Pieneläinten ja omistajien tiedot
Rondo
Tietojärjestelmän tiedot:
- Kaupungin myyntilaskujen tiedot
- Kaupungin ostolaskujen tiedot
- Sähköisen osto- ja myyntilaskurekisterin käyttäjien perustiedot
- Työvoimapalveluiden tukitoimintojen tiedot
S365TE Maksatukset
Tietojärjestelmän tiedot:
- Työvoimapalveluiden henkilöasiakkaan tiedot
- Työvoimapalveluiden tukitoimintojen tiedot
SAP ERP
Tietojärjestelmän tiedot:
- Käyttöomaisuusreskontra
- Myyntireskontra
- Ostoreskontra
- Pääkirjanpito
SAP ERP / kirjanpito ja käyttöomaisuus
Tietojärjestelmän tiedot:
- Työvoimapalveluiden tukitoimintojen tiedot
SDL Trados Group share
Tietojärjestelmän tiedot:
- Käännetyt tekstit/käännösmuisti
Siiri
Tietojärjestelmän tiedot:
- Ajoneuvojen siirtotiedot
Studenta
Tietojärjestelmän tiedot:
- Ammattiopisto-opiskelijan henkilötiedot
- Ammattiopisto-opiskelijan lähiomaisen/huoltajan nimi ja yhteystiedot
- Ammattiopisto-opiskelijan opetuksen järjestämiseen liittyvät tiedot
Tarkastaja
Tietojärjestelmän tiedot:
- Tarkastajien henkilötiedot
- Tarkastustiedot
Tutka
Tietojärjestelmän tiedot:
- Läheltä piti-, uhka- ja väkivaltatilanne- sekä työtapaturmailmoitukset
Typpi
Tietojärjestelmän tiedot:
- Työvoimapalveluiden henkilöasiakkaan tiedot
URA-VDI ja URA
Tietojärjestelmän tiedot:
- Työvoimapalveluiden henkilöasiakkaan tiedot
- Työvoimapalveluiden organisaatioasiakkaan tiedot
- Työvoimapalveluiden palveluiden tiedot
- Työvoimapalveluiden tavoite- ja seurantatiedot
- Työvoimapalveluiden työn ja työntekijöiden kohtaannon tiedot
Varaamo
Tietojärjestelmän tiedot:
- Kirjaston laitevaraukset
- Kirjaston tilavaraukset
Vati - (Tilausjärjestelmä)
Tietojärjestelmän tiedot:
- Ostotilauslaskujen summatiedot
- Tavaran tilaamis- ja hyväksyntäoikeudet kustannuspaikkatietoineen
- Tavarantoimittajien sopimukset
- Tavarantoimittajien tuotekatalogit
- Tavaroiden ostotilaukset
Yleinen avustusjärjestelmä YA
Tietojärjestelmän tiedot:
- Työvoimapalveluiden henkilöasiakkaan tiedot
- Työvoimapalveluiden organisaatioasiakkaan tiedot
- Työvoimapalveluiden tavoite- ja seurantatiedot
- Työvoimapalveluiden tukitoimintojen tiedot
Hakutekijät
Tyypillisiä hakutekijöitä ovat erilaiset yksilöivät tiedot, esimerkiksi:
- Henkilön nimi
- Henkilötunnus
- Asiatunnus
- Diaarinumero
- Kiinteistötunnus
- Kirjastokortin numero
Tietoaineistojen saatavuus avoimesti teknisen rajapinnan avulla
Jos järjestelmän kohdalla ei erikseen mainita, tietoaineistot eivät ole saatavissa avoimesti teknisen rajapinnan avulla.
Tietopyynnöt
Jokaisella on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaisesti oikeus saada tieto viranomaisen julkisesta asiakirjasta. Vantaan kaupungin asiakirjoja koskevat tietopyynnöt osoitetaan Vantaan kaupungin kirjaamoon. Kaupungin kirjaamosta saa tarvittaessa neuvoja kaupungin eri viranomaisista.
Julkiseen asiakirjaan kohdistuva tietopyyntö
Tietopyyntö on hyvä yksilöidä mahdollisimman tarkasti, jotta asiakirjan löytäminen helpottuu. Tietopyyntö tulee yksilöidä siten, että siitä käy ilmi, mitä asiakirjaa tai asiakirjoja pyyntö koskee. Esimerkiksi asiakirjan päivämäärä tai otsikko kannattaa aina ilmoittaa, jos se on tiedossa. Jos tietopyyntö koskee julkista asiakirjaa, ei tietopyyntöä tarvitse perustella eikä tiedon pyytäjän tarvitse kertoa, mihin tietoa käytetään. Julkista asiakirjaa koskeva tietopyyntö voidaan laatia vapaamuotoisesti kirjallisesti esimerkiksi sähköpostitse tai esittää puhelimitse.
Salassa pidettävään asiakirjaan kohdistuva tietopyyntö
Pyydettäessä tietoa salassa pidettävästä asiakirjasta tai asiakirjoista, joista tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edellytyksin, asiakirjan pyytäjän tulee ilmoittaa tietojen käyttötarkoitus ja pystyä todentamaan henkilöllisyytensä. Kaupunki voi pyytää asiakirjan pyytäjältä myös muita lisätietoja, jos niitä tarvitaan tietojen luovuttamisen edellytysten selvittämiseksi. Salassa pidettäviä asiakirjoja koskeva tietopyyntö pyydetään tekemään kirjallisesti niin, että asiakirjassa on omakätinen allekirjoitus.
Salattuja asiakirjoja koskevat tietopyynnöt suositellaan toimitettavaksi henkilökohtaisesti Vantaa infoon, jolloin tietopyynnön tekijän henkilöllisyys voidaan samalla todeta. Mikäli tietopyyntö toimitetaan postitse tai sähköpostitse, pyritään tietopyynnön tekijän henkilöllisyys toteamaan muilla keinoilla.
Asiakirjojen antamisesta päättävä viranomainen
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaan asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on.
Vantaan kaupungin hallintosäännön 12 luvun 12 §:n mukaan kaupunginhallituksella, lautakunnilla ja johtokunnilla on oikeus delegoida viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitettua asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaisilleen viranhaltijoille.
Kaupunginhallitus on 24.8.2020 päättänyt, että kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen asiakirjojen antamisesta päättää hallintojohtaja ja että kaupunkistrategian ja johdon toimialan palvelualuejohtajat päättävät asiakirjojen antamisesta oman palvelualueensa osalta.
Asiakirjojen antamisesta perittävät maksut
Kaupunginhallitus on päättänyt asiakirjojen antamisesta perittävistä maksuista 26.3.2015.
Tavanomaisena asiakirjapyyntönä pidetään pyyntöä, jossa asiakirja on kokonaan julkinen tai sen salassa pidettävien osien poistaminen on vaivatonta. Asiakirjan on oltava yksilöitävissä ja löydettävissä kaupungin asiakirjajärjestelmästä käytössä olevan asiakirjaluokittelun ja asiakirjan tunnisteen avulla taikka sähköisesti ylläpidetystä rekisteristä sen hakutoimintojen avulla.
Erityisiä toimenpiteitä vaativana asiakirjapyyntönä pidetään pyyntöä, jossa asiakirjan haku ei ole mahdollista edellä kuvatuilla tavanomaisilla keinoilla. Pyyntö katsotaan erityiseksi myös, jos salassa pidettävien tietojen tarkistaminen tai poistaminen asiakirjasta vaatii tavanomaista enemmän työtä tai asiakirjapyyntö on poikkeuksellisen laaja. Erityistoimenpiteitä vaativia ovat myös tilanteet, joissa tarvitaan erityisiä automaattisen tietojenkäsittelyn haku- ,seulonta-, yhdistely- ja tulostusominaisuuksia.
Suullisesti, sähköpostitse tai kaupungin toimipisteessä luettavaksi annettavat tiedot:
- Tavanomaiset asiakirjapyynnöt toimitetaan maksutta.
- Erityisiä toimenpiteitä vaativat asiakirjapyynnöt: Tiedon esille hakemisesta tai salaisten osien tarkastamisesta tai poistamisesta peritään 50 € jokaiselta alkavalta tunnilta.
Kopiot ja tulosteet:
- Kopion hinta: 1 € / A4–kokoinen sivu ja 2 € / A3 -kokoinen sivu, minimiveloitus 10 € / laskutuskerta
- Erityisiä toimenpiteitä vaativissa asiakirjapyynnöissä peritään edellä mainittujen hintojen lisäksi tiedon esille hakemisesta tai salaisten osien tarkastamisesta tai poistamisesta 50 € jokaiselta alkavalta tunnilta.
Maksuihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero. Maksu työstä peritään, vaikka asiakirjaa ei etsittäessä löydy.
Tietopyyntöjen käytön ohjeet
1 Palvelun käyttö ja tarkoitus
Asiakirjapyynnön/Tietopyynnön tekijä (jäljempänä Käyttäjä) voi tehdä asiakirjalla julkisuuslain mukaisen tietopyynnön.
Käyttäjä voi pyytää myös huoltajana tai edunvalvojana huollettavansa tai edunvalvottavansa koskevia asiakirjoja.
Lomakkeella ilmoitetaan käyttäjän nimi, henkilötunnus sekä osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite ja salassa pidettävien asiakirjojen osalta käyttötarkoitus. Jos pyydetään huollettavan tai edunvalvottavan asiakirjoja, heidän osaltaan ilmoitetaan nimi ja henkilötunnus ja käyttötarkoitus.
Edunvalvojan tulee liittää tietopyyntölomakkeeseen edunvalvontavaltakirjan vahvistamispäätös tai edunvalvontamääräys. Kyseisen dokumentin voi lähettää lomakkeen liitteenä.
Palvelun tarkoituksena on tarjota digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) 5 §:ssä tarkoitettu mahdollisuus toimittaa henkilön asiointitarpeeseen liittyvät tiedot käyttäen digitaalisia palveluita tai muita sähköisiä tiedonsiirtomenetelmiä.
2 Henkilötietojen käsittely
Käyttäjä saa tietoja henkilötietojen käsittelystä ja hänelle kuuluvien rekisteröidyn oikeuksien käyttämisestä informaatioasiakirjasta: Henkilötietojen käsittely kasvatuksen ja oppimisen toimialan tietopyynnöissä.
3 Käytön ohjeet
3.1 Käyttäjä on vastuussa siitä, että hänen lomakkeellaan ilmoittamansa tiedot ovat oikeita. Käyttäjä sitoutuu myös ilmoittamaan hänen tietojaan koskevat muutokset.
3.2 Käyttäjä sitoutuu asioimaan asiallisesti ja hyvien tapojen mukaisesti järjestelmää käyttäessään.
3.3 Käyttäjä asioi palvelussa tunnistautuneena käyttäjänä. Tunnistus perustuu digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) 6 §:n 1 momenttiin. Vantaan kaupunki edellyttää yhteydenottajan vahvaa tunnistusta pyydettäessä salassa pidettäviä asiakirjoja, koska tietopyynnön käsittelyn edellytyksenä on tällöin, että Käyttäjän henkilöllisyydestä voidaan varmistua.
3.4 Palvelu hyödyntää hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista annetun lain (571/2016) 5 §:n mukaisesti Digi- ja väestötietoviraston (DVV) tuottamia Suomi.fi –palveluja. DVV:n Suomi.fi-palveluita koskevat tietosuojaselosteet löytyvät Suomi.fi-verkkosivuilta.
3.5 Vantaan kaupungilla on oikeus ottaa Palvelu tai sen osa tilapäisesti pois käytöstä huollon, asennuksen, muutostyön, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden, järjestelmän liiallisen kuormituksen ja/tai muun vastaavan syyn vuoksi. Vantaan kaupunki pyrkii tiedottamaan Palvelussa tapahtuvista, yhteydenottajan kannalta olennaisista muutoksista ja katkoksista yhteydenottajalle Palvelun yhteydessä tai muuten. Vantaan kaupungilla on myös oikeus muuttaa Palvelua.
Julkisuuslain mukaisen tietopyynnön voi tehdä myös esimerkiksi postilla, sähköpostilla, puhelimitse tai käymällä henkilökohtaisesti Tikkurilan, Myyrmäen tai Korson Vantaa-infoissa. Tarkista Vantaa-Infojen osoitteet ja aukioloajat soittamalla (09) 83911 (vaihde) tai Vantaa-infon verkkosivulta. Salassa pidettävien asiakirjojen osalta tietopyynnön tekijän henkilöllisyys tarkastetaan tietopyyntöä vastaanotettaessa. Varaa tällöin mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus kuten passi, ajokortti tai kuvallinen henkilökortti. Salassa pidettävien asiakirjojen osalta pyytäjän tulee ilmoittaa myös tietojen käyttötarkoitus.
Voit myös lähettää tietopyynnön osoitteeseen: Kirjaamo, PL 1100, 01030. Jos toimitat pyynnön postitse, ja kyse on salassa pidettävistä asiakirjoista, henkilöllisyytesi tarkastetaan luotettavalla tavalla.
3.6 Vantaan kaupunki kerää Palvelusta lokitietoja julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019) 17 §:n mukaisesti, tietojärjestelmässä olevien tietojen käytön ja luovutuksen seurannan toteuttamiseksi sekä tietojärjestelmän teknisten virheiden selvittämiseksi.
3.7 Palvelun sisällön käytön seuraamiseksi yhteydenottajan tietokoneelle saatetaan siirtää ns. evästeitä. Evästeillä kerätään tietoja siitä, miten Palvelua käytetään. Näiden tietojen avulla Palvelua kehitetään edelleen. Evästeillä kerättävillä tiedoilla ei tunnisteta yksittäisiä henkilöitä.
1 Användning av tjänsten och syftet med tjänsten
Den som begär uppgifter (nedan Användaren) kan med ett dokument göra en begäran om uppgifter enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
Användaren kan också som vårdnadshavare eller intressebevakare begära handlingar som gäller en person som han eller hon är vårdnadshavare eller intressebevakare för.
På blanketten anges användarens namn, personbeteckning, adress, telefonnummer och e-postadress samt användningsändamålet för sekretessbelagda handlingar. Om en vårdnadshavare eller intressebevakare begär handlingar om en person som han eller hon är vårdnadshavare eller intressebevakare för, uppges för deras del namn och personbeteckning och användningsändamålet.
Intressebevakaren ska till blanketten för begäran om uppgifter bifoga ett beslut om fastställande av intressebevakningsfullmakten eller ett intressebevakningsförordnande. Dokumentet i fråga kan skickas som bilaga till blanketten.
Syftet med tjänsten är att erbjuda möjlighet att med hjälp av digitala tjänster eller andra elektroniska dataöverföringsmetoder sända uppgifter som hänför sig till en persons behov att uträtta ärenden, i enlighet med det som avses i 5 § i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).
2 Behandling av personuppgifter
Användaren får information om behandlingen av personuppgifter och om utövandet av den registrerades rättigheterur informationshandlingen: Behandlingen av personuppgifter vid begäran om information inom verksamhetsområdet för fostran och lärande.
3 Anvisningar för användning
3.1 Användaren ansvarar för att de uppgifter som han eller hon angett på blanketten är korrekta. Användaren förbinder sig också att meddela om ändringar i sina uppgifter.
3.2 Användaren förbinder sig att uträtta ärenden sakligt och i enlighet med god sed när han eller hon använder systemet.
3.3 Användaren sköter ärenden i tjänsten som en identifierad användare. Identifieringen baserar sig på 1 mom. i 6 § i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019). Vanda stad förutsätter stark autentisering av personen som tar kontakt när det gäller begäran om sekretessbelagda handlingar, eftersom en förutsättning för behandlingen av en begäran om uppgifter då är att Användarens identitet kan fastställas.
3.3 Tjänsten utnyttjar Suomi.fi-tjänster som produceras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) i enlighet med 5 § i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016). Dataskyddsbeskrivningarna som gäller MDB:s Suomi.fi-tjänster finns på Suomi.fi:s webbsidor.
3.5 Vanda stad har rätt att tillfälligt ta tjänsten eller en del av den ur bruk på grund av service och underhåll, installationer, ändringar, allmän ordning och säkerhet, överbelastning av systemet och/eller andra motsvarande orsaker. Vanda stads mål är att informera personen som tagit kontakt om eventuella ändringar eller avbrott i tjänsten som är väsentliga för honom eller henne i anslutning till tjänsten eller på något annat sätt. Vanda stad har också rätt att göra ändringar i tjänsten.
En begäran om uppgifter enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet kan också göras till exempel per post, e-post, per telefon eller genom att personligen besöka Vandainfo i Dickursby, Myrbacka eller Korso. Kontrollera Vandainfos adresser och öppettider genom att ringa (09) 83911 (växel) eller på Vandainfos webbsidor. I fråga om sekretessbelagda handlingar kontrolleras identiteten på den som begär uppgifter då begäran om uppgifter tas emot. I dessa fall ska du ta med ett fotoförsett identitetsbevis, till exempel pass, körkort eller ett identitetskort med foto. Den som begär sekretessbelagda handlingar ska också ange till vilket ändamål uppgifterna kommer att användas.
Du kan också skicka begäran om uppgifter per post till adressen: Registraturen, PB 1100, 01030. Om du skickar en begäran per post som gäller sekretessbelagda handlingar, kontrolleras din identitet på ett tillförlitligt sätt.
3.6 Vanda stad samlar in logginformation från tjänsten i enlighet med 17 § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019) med syfte att följa upp användningen och lämna ut information från informationssystemet samt utreda tekniska systemfel.
3.7 För att kunna följa upp användningen av innehållet i tjänsten kan så kallade kakor överföras till den kontakttagande personens dator. Kakor används för att samla in information om hur tjänsten används. Denna information används för att vidareutveckla tjänsten. Informationen som kakorna samlar in identifierar inte enskilda personer.
Asiakirjapyyntö/Tietopyyntö kasvatuksen ja oppimisen toimialalta
Tällä pdf-lomakkeella voit tehdä tietopyynnön kasvatuksen ja oppimisen toimialan asiakirjoista. Henkilötietojen tarkastuspyyntöä varten on oma lomake.
Huomioithan eri asiakirjojen säilytysajat: varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjat 10 vuotta varhaiskasvatuksen päättymisestä / opiskeluhuollon kertomukset oppivelvollisuus + 10 vuotta / henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) oppivelvollisuus + 10 vuotta
Yhteystiedot tietopyynnön tekemiseksi
Vantaan kaupunki
Kirjaamo
PL 1100
01030 Vantaan kaupunki
Käyntiosoitteet:
Tikkurilan Vantaa-info, Dixi, Ratatie 11, 2. krs, 01300 Vantaa
Myyrmäen Vantaa-info, Paalutori 3, 01600 Vantaa
Korson Vantaa-info, Urpiaisentie 14, 01450 Vantaa
Vantaan kaupungin puhelinvaihde p. 09 83911
sähköpostiosoite: kirjaamo@vantaa.fi