Opiskelu ja arviointi Veromäen koulussa
Tällä sivulla on kerrottu monia asioita opiskeluun ja arviointiin liittyen. Sivulta löytyvät valinnaisaineoppaat.
Opiskelu
Opetussuunnitelma ja oppimiskulttuuri
Arviointi ja todistukset
Veromäen koulussa kaikki oppilaat saavat lukuvuoden päättyessä lukuvuositodistuksen, minkä lisäksi lukuvuoden aikana toteutuu kaksi väliarviointia, joista toinen on oppilaan, opettajan ja huoltajien kanssa käytävä arviointikeskustelu ja toinen ennen joululomaa saatava paperinen välitodistus.
Käyttäytymisen arviointi
VUOSILUOKKIEN 1-3 KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTIKRITEERIT
KÄYTÖKSEN ARVOINTI KOOSTUU KOLMESTA OSA-ALUEESTA
| Erinomaisesti | Hyvin | kohtalaisesti | vähäsiltä osin |
|---|---|---|---|
|
Oppilas hallitsee kohteliaat käytöstavat ja puhuu sekä aikuisille että lapsille kohteliaasti, kunnioittavasti ja huomaavaisesti. Oppilas tarjoaa apua muille oma-aloitteisesti ja luo ympärilleen turvallista ja ystävällistä ilmapiiriä. Oppilas toimii hyvässä yhteistyössä ja sovussa kaikkien kanssa. Hän ylläpitää ryhmähenkeä ja huomioi muiden tunteet. Oppilas antaa kaikille vapauden olla oma itsensä riippumatta toiminnasta, taustasta tai ajatuksista. |
Oppilas hallitsee kohteliaat käytöstavat ja puhuu useimmiten ystävällisesti aikuisille ja lapsille. Oppilas toimii yhteistyössä ja sovussa muiden oppilaiden kanssa ja on valmis auttamaan. Oppilas tunnistaa oman epäasiallisen käytöksensä, pystyy pyytämään ja antamaan anteeksi ja tarvittaessa muuttaa toimintaansa. Oppilas antaa kaikille vapauden olla oma itsensä riippumatta toiminnasta, taustasta tai ajatuksista. |
Oppilas muistaa käytöstavat aikuisen muistuttaessa. Oppilas pystyy tekemään yhteistyötä joidenkin oppilaiden kanssa. Oppilas tarvitsee välillä aikuisen tukea sovussa pysymiseen. Oppilaan on ajoittain vaikea puhua ja toimia kohteliaasti ja huomaavaisesti. |
Oppilas harjoittelee käytöstapoja arjessa. Oppilaalla on vaikeuksia tehdä yhteistyötä. Oppilaan on vaikea sopia riitoja ja tunnistaa oman toimintansa seurauksia. Oppilaan käytös ja puhe on usein piittaamatonta, suvaitsematonta ja asiatonta. |
B. Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
| ERINOMAISESTI | Hyvin | kohtalaisesti | vähäsiltä osin |
|---|---|---|---|
|
Oppilas noudattaa sääntöjä ja ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä eri tilanteissa. Oppilas toimii luotettavasti, rehellisesti ja oikeudenmukaisesti. Oppilas huolehtii omaaloitteisesti koulun yhteisestä omaisuudesta |
Oppilas noudattaa sääntöjä ja ohjeita. Oppilas toimii luotettavasti, rehellisesti ja oikeudenmukaisesti. Oppilas huolehtii koulun yhteisestä omaisuudesta |
Oppilas noudattaa yleensä sääntöjä ja ohjeita. Aikuisen täytyy muistuttaa ohjeiden noudattamisesta. Oppilas käyttäytyy joskus vilpillisesti. Oppilas käsittelee tuotoksia ja tavaroita huolimattomasti. |
Oppilas laiminlyö toistuvasti sääntöjen ja ohjeiden noudattamisen, Oppilas käyttäytyy usein vilpillisesti. Oppilas vahingoittaa toistuvasti koulun tavaroita tai toisten tuotoksia. |
C. Tilannetajuinen käytös
| ERINOMAISESTI | Hyvin | kohtalaisesti | vähäsiltä osin |
|---|---|---|---|
|
Oppilas käyttäytyy muut huomioiden erilaisissa tilanteissa. Oppilas antaa työrauhan muille. Hän pystyy työskentelemään myös poikkeustilanteissa. |
Oppilas käyttäytyy hyvin erilaisissa tilanteissa. Oppilas keskittyy tehtäviinsä ja antaa työrauhan muille. |
Oppilas pystyy säätelemään omaa toimintaansa erilaisissa tilanteissa aikuisen tuella. Oppilas häiritsee välillä muiden opiskelua. |
Oppilaalla on hankaluuksia käyttäytyä erilaisissa tilanteissa niiden vaatimalla tavalla aikuisen tuesta huolimatta. Oppilas häiritsee usein muiden työrauhaa. |
VUOSILUOKKIEN 4-9 KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTIKRITEERIT
KÄYTÖKSEN ARVOINTI KOOSTUU KOLMESTA OSA-ALUEESTA
A. Muiden huomioonottaminen ja ryhmässä toimiminen
| 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 |
|---|---|---|---|---|---|
|
Oppilas kannustaa muita yhteiseen tekemiseen. Oppilas edistää aktiivisesti omalla toiminnallaan ryhmän toimintaa. Oppilas antaa kaikille vapauden olla oma itsensä riippumatta toiminnasta, taustasta tai ajatuksista. |
Oppilas toimii kohteliaasti ja esimerkillisesti muita auttaen. Oppilas edistää aktiivisesti omalla toiminnallaan ryhmän toimintaa. Oppilas antaa kaikille vapauden olla oma itsensä riippumatta toiminnasta, taustasta tai ajatuksista. |
Oppilas toimii yleensä kohteliaasti. Oppilas ylläpitää omalla toiminnallaan ryhmän toimintaa. Oppilas tulee toimeen muiden kanssa. |
Yhteistyö muiden kanssa tuottaa oppilaalle ajoittain vaikeuksia. Oppilas saattaa häiritä toisten työskentelyä. Oppilaalla on ajoittain vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa. |
Yhteistyö muiden kanssa tuottaa oppilaalle toistuvasti vaikeuksia. Oppilas häiritsee toistuvasti toisten työskentelyä. Oppilas saattaa kohdella toisia asiattomasti joko henkisesti tai fyysisesti. |
Yhteistyö muiden kanssa tuottaa oppilaalle vaikeuksia. Oppilas häiritsee jatkuvasti toisten työskentelyä. Oppilas kohtelee toisia asiattomasti tai väkivaltaisesti. |
B. Sääntöjen noudattaminen
| 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 |
|---|---|---|---|---|---|
|
Oppilas toimii luotettavasti ja oikeudenmukaisesti noudattaen sääntöjä ja ohjeita. Oppilas rohkaisee muita noudattamaan sääntöjä ja ohjeita. |
Oppilas toimii luotettavasti ja oikeudenmukaisesti noudattaen sääntöjä ja ohjeita. Oppilas toimii esimerkkinä muille sääntöjen ja ohjeiden noudattamisessa. |
Oppilas noudattaa sääntöjä ja ohjeita. |
Oppilas useimmiten noudattaa sääntöjä ja ohjeita. |
Oppilas noudattaa sääntöjä ja ohjeita valikoiden. |
Oppilas laiminlyö toistuvasti useita koulun sääntöjä ja ohjeita.
Oppilas aiheuttaa vaaratilanteita |
C. Tilannetietoinen käyttäytyminen (oppitunnit, urheilutapahtumat, konsertit ym.)
| 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 |
|---|---|---|---|---|---|
|
Oppilas suoriutuu erilaisista sosiaalisista tilanteista esimerkillisesti. Oppilas kannustaa muita toimimaan erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa toimintaa edistävästi. |
Oppilaalta erilaiset tilanteet sujuvat asiallisesti. Oppilas toimii mallina muille |
Oppilas osaa toimia erilaisissa tilanteissa ja kohtaamisissa asiallisesti. |
Oppilas tarvitsee ajoittain muistuttamista/ neuvomista/ ohjeita muuttuvissa tilanteissa ja kohtaamisissa.. |
Oppilas tarvitsee aikuisen ohjausta muuttuvissa tilanteissa ja kohtaamisissa. |
Oppilas toimii epäasiallisesti sosiaalisissa tilanteissa aikuisen tuesta huolimatta. |
Katsomusaineen opetus
Oman äidinkielen opetus
Työelämäpainotteinen Teppo-opetus
Koulussamme tarjotaan 8. ja 9. luokan oppilaille työelämäpainotteista opetusta (TEPPO), jossa nuoret saavat monipuolisia eväitä tulevaisuutensa rakentamiseen. Tavoitteena on oppilaanohjauksen keinoin tukea nuorten itsetuntemusta ja omien vahvuuksien tunnistamista, motivaatiota ja toimijuutta sekä päätöksentekotaitoja. Nuoret oppivat työelämätaitoja ja saavat työelämätuntemusta ja urasuunnitteluvalmiuksia sekä kokemuksia erilaisista töistä ja työpaikoista. Työelämäpainotus voi toimia oppilaan tukena myös esimerkiksi Suomeen kotoutumisen ja suomen kielen oppimisen näkökulmasta.
TEPPOssa 8.- ja 9.-luokkalaiset opiskelevat vuoron perään työssäoppimisjaksoilla työpaikoilla sekä aineenopetuksessa koululla. Työpaikoilla opiskellaan pääsääntöisesti viidestä seitsemään viikkoa koko lukuvuoden aikana aina viikon tai kaksi viikkoa kerrallaan. Muun ajan oppilas opiskelee oman luokkansa kanssa koulussa oman lukujärjestyksensä mukaisesti. Oppilaiden työelämäpainotteista oppimista koulussa ohjaa TEPPO-oppilaanohjaaja Katariina Kettunen. Teppoon haetaan 7. tai 8.lk keväällä 2022 ja hausta tiedotetaan Wilmassa ja opotunneilla.
Kohderyhmä
Työelämäpainotus sopii sekä lukioon että ammatillisiin opintoihin tähtäävälle oppilaalle.
Haluamme toimintaan mukaan oppilaita, jotka
-
hyötyvät erilaisiin työympäristöihin tutustumisesta
-
tarvitsevat omakohtaisia kokemuksia urasuunnitteluvalmiuksiensa kehittämiseen
-
kaipaavat lisää motivaatiota, suunnitelmallisuutta ja tukea opintoihinsa
Tavoitteet
Teppo-toiminta tähtää siihen, että oppilas pysyy ja pärjää jatko-opinnoissaan. Tavoitteena on
-
vahvistaa oppilaan itsetuntemusta ja omaa toimijuutta
-
kehittää mm. tilannetajua, aikataulujen hahmottamista ja suunnitelmallisuutta
-
parantaa opiskelumotivaatiota
-
ohjata mielekkään jatko-opintopaikan valinnassa
TEPPO-opiskelun järjestäminen ja tehostettu ohjaus:
Teppo-oppilaiden opintoja ja jatko-opintojen valintaa tuetaan tehostetun ohjauksen avulla. Käytännössä se tarkoittaa
-
TEPPO-oppilaiden pienryhmäohjausta ja työelämävalmennusta
-
säännöllisiä yksilöllisiä ohjauskeskusteluja ohjaajan ja oppilaan välillä
-
tarvittaessa perhetapaamista lukuvuoden aikana
-
9. luokkalaisilla tutustumista toisen asteen koulutukseen ja yhteishaun huolelliseen pohjustamiseen
Urhea-opetus
Oppimisen tuki
Kieliopinnot
Vantaalla kaikilla oppilailla alkaa 1.luokalta A1-kielenä englanti. Neljänneltä luokalta alkavaan vapaaehtoiseen A2-kieleen haetaan kolmannen luokan keväällä. Hakiessa kielivaihtoehtoja on viisi: ruotsi, espanja, venäjä, saksa ja ranska. Kieliryhmät perustetaan, mikäli hakijoita on tarpeeksi.
Mikäli ruotsin opiskelua ei ole aloitettu aiemmin, se alkaa 6. luokalta B1-kielenä.
Linkin takana tietoa kielivalinnoista.
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjaajan tehtävänä on tukea oppilasta koulunkäyntiin, jatko-opintoihin ja tulevaisuuden valintoihin liittyvissä asioissa. Oppilaanohjausta toteutetaan luokkamuotoisesti oppitunneilla, pienryhmissä ja henkilökohtaisena ohjauksena.
Luokkatunteja ohjauksessa on 7. luokalla 1h/vko syyslukukaudella, 8. luokalla 1h/vko kevätlukukaudella ja 9. luokalla 1h/vko läpi lukuvuoden.
Yksilökeskusteluissa käytyjä asioita voivat olla esimerkiksi:
• opintojen edistyminen ja koulunkäynti
• valinnaisaineet
• työelämään tutustuminen (TET)
• urasuunnittelu
Henkilökohtaisessa ohjauksessa painopiste on oppilaan jatko-opintosuunnittelussa. Jokainen oppilas käy vähintään kerran 9. luokan aikana ohjaustuokiossa.
Työelämään tutustuminen eli TET järjestetään 9.luokalla, jollion TET on kaksi viikkoa.
-
Opon huone on laajennuksen 2. kerroksessa huone 245