Ekopedagogi innostaa koko koulua kestävään tulevaisuuteen
Vantaan kouluissa pääsee halutessaan työskentelemään perinteisiä luokan- ja aineenopettajan rooleja syvällisemmin. Rekolanmäen koulussa työskentelevä Ida Lehtonen on sekä luokanopettaja että koko koulun ekopedagogi.
Ida esittelee oppilaiden tekemää julistetta, jossa kerrotaan maailman vesipäivästä.
Ida Lehtonen on työskennellyt luokanopettajana Rekolanmäen koulussa pian viisi vuotta. Tällä hetkellä hän opettaa neljäsluokkalaisia ja toimii koulun toisena ekopedagogina. Ekopedagogi kehittää koulunsa kestävyyskasvatusta. Kestävyyskasvatus tarkoittaa esimerkiksi ympäristöön ja sosiaaliseen kestävyyteen liittyvien arvojen, tietojen ja taitojen opetusta.
Ida kertoo, että luonto, eläinten oikeudet ja ympäristöasioiden edistäminen ovat aina olleet hänen sydäntään lähellä, joten hän ei miettinyt kahdesti, kun sai Wilman kautta tietää mahdollisuudesta kouluttautua ekopedagogiksi.
– Olen aina ollut kiinnostunut ympäristöasioista. Kuljen työmatkat sähköpyörällä, olen kasvissyöjä ja ostan vaatteita ja tavaroita käytettyinä. Yliopistossa luin sivuaineena maantietoa. Opinnoissa käsiteltiin keskeisesti kaikkea ilmastonmuutokseen ja sään ääri-ilmiöihin liittyviä asioita. Sieltä nousi halu edistää kestävää tulevaisuutta yhä enemmän. Minussa asuu sellainen pieni maailmanparantaja, hän kertoo.
Rekolanmäen koulussa Idan tehtävänä on vetää ympäristöagenttien ryhmää, johon kuuluu noin 25 oppilasta koulun eri luokilta. He tapaavat yleensä viikoittain ja ideoivat ympäristöaiheisia sisältöjä esimerkiksi keskusradiokuulutuksiin tai ohjelmaa teemapäiviin.
– Viimeisin projektimme oli maailman vesipäivä 22.3. Ideoimme ympäristöagenttien kanssa teemaan liittyvää ohjelmaa. Oppilaat askartelivat koulun käytäville vesipisaran muotoisia tietoiskujulisteita, joissa kerrottiin esimerkiksi veden riittävyydestä. Julisteiden avulla kaikissa luokissa suoritettiin veteen liittyvä tietovisa. Myös keskusradiokuulutukset ovat keskeisiä tekoja, jotta kaikki oppilaat ja aikuiset saavat tietoa korviinsa. Viime vuonna toteutimme samankaltaisen projektin Earth Hourista.
Rekolanmäen ekopedagogit seuraavat siis vuosikellosta toistuvia teemapäiviä, mutta myös omalle ideoinnille on tilaa. Viime vuonna he järjestivät oppilaille vaihtotorin, jonne oppilaat saivat tuoda itselleen turhan tavaran ja vaihtaa sen johonkin itselleen hyödyllisempään esineeseen.
– Oppilaat pitivät vaihtotorista kovasti ja ovat kyselleet, että voisiko sen järjestää joskus uudestaankin.
Koulun oppilaat ovat muutenkin pitäneet ympäristöaiheista ja yhteisestä tekemisestä:
– Meillä on monesti ympäristöaiheisen teemapäivän lähestyessä keskusradiokuulutus, jossa oppilaat kertovat ajankohtaisista kestävän tulevaisuuden teemoista. Lisäksi meillä on lähes joka torstai ympäristöagenttien kokous ja oppilaat tulevat torstaisin kyselemään, että onko tänään kokous ja pääseekö siihen mukaan. Tästä voi tulkita, että he tykkäävät toiminnasta, ovat mukana mielellään ja odottavat sitä.
Rekolanmäen koulun ruokalassa on ympäristöteemainen seinämaalaus, joka on valittu ympäristöagenttien kanssa.
Ekopedagogin työ on muutakin kuin kierrätystä
Vantaalla on ekopedagogeja kaikissa kouluissa ja he tapaavat toisiaan ainakin 1–2 kertaa vuodessa. Kaikilla Vantaan opettajilla on myös pääsy yhteiseen Classroomiin, johon jaetaan säännöllisesti linkkejä ja vinkkejä sopiviin kestävyyskasvatuksen opetusmateriaaleihin, yhteistyökuvioihin sekä koulujen kestävän tulevaisuuden tiimin toiminnan kehittämiseen. Ekopedagogit voivat omalla toiminnallaan innostaa kouluyhteisöään yhä syvemmin aiheiden pariin.
Vantaan ekopedagogit ovat päässeet vaikuttamaan, mitä ympäristökasvatuksesta kirjataan opetussuunnitelmaan:
–Olemme päässeet osallistumaan OPS:in kestävän tulevaisuuden osaamistavoitteiden suunnitteluun ja kertomaan mielipiteemme esimerkiksi siitä, mitä ympäristöaiheisia sisältöjä kannattaa opettaa ja sopiiko kyseinen sisältö millekin luokka-asteelle. Se on kiva, että meitä on osallistettu tässä, Ida sanoo.
Ekopedagogit tekevät myös yhteistyötä keskenään:
– Ruusuvuoren koululla oli kierrätys kuntoon –projekti, jonka ideana oli, että oppilaat, ekopedagogit ja muut opettajat saavat kertoa heille Vantaa-tasoisia kehitysehdotuksia koulujen kierrätykseen liittyen. He kokosivat ehdotuksista paketin ja veivät sen eteenpäin, Ida kertoo.
Vaikka ekopedagogin tehtävät koostuvat paljon muustakin kuin pelkästä kierrätyksestä, Ida on silti tyytyväinen, että hänen edeltäjänsä sai hankittua koululle ison kartonkikeräys- ja muovinkeräysastian, joita siellä ei ennen ollut.
– Lisäksi olemme hankkineet kierrätyskeskuksesta kaappeja ja hyödynnämme askartelussa jämämateriaaleja.
Ida pääsee syventämään osaamistaan entisestään lukuvuonna 2024–2025, sillä hänet on valittu kestävän tulevaisuuden kaupunkitasoiseksi tutor-opettajaksi. Onnea!
Lue lisää opetustyöstä Vantaalla
- Itä-Hakkilan koulu palkittiin ympäristötyöstään Vihreällä lipulla
- Uudet opettajat tutustuvat koulun arkeen sujuvasti kokeneen mentorin avulla
- "Erityisopettaja on sellainen vierellä kulkija"
- Oppimista eläinten ympäröimänä – eläinavusteinen toiminta tukee oppilaita monin eri tavoin
- Ope lähti opiskelemaan – erityisopettajan pätevöitymiskoulutus syventää ammattiosaamista
- Vantaalaisia kouluja on mukana ProKoulu-toiminnassa
- Kouluvalmentajalla on aikaa kuunnella oppilaiden ilot ja surut
- Kouluvalmentajien hyöty on havaittu jo muutaman kuukauden työskentelyn jälkeen – jatkokin on jo taattu
- “Olemme kuin silta kodin ja koulun välillä” - monikieliset ohjaajat tukevat oppilasta ja tulkkaavat kulttuurieroja
- Ylästön koulun Satu Ollila valittiin Helsingin seudun Vuoden Rehtoriksi
- Ruusuvuoren koulun opettaja Sanni Virtanen ansaitsi valtakunnallisen Vuoden opettaja -palkinnon