Uudet opettajat tutustuvat koulun arkeen sujuvasti kokeneen mentorin avulla

Uutinen

Mentori on kokenut opetusalan ammattilainen, joka tuntee koulun jo pidemmältä ajalta. Mentorin avulla uusi työyhteisön jäsen saa vastauksia kysymyksiinsä ja tutustuu koulun käytäntöihin. Vantaalla monessa koulussa on mahdollisuus päästä mentoroitavaksi.

Nainen istuu pöydän ääressä neuvotteluhuoneessa, katsoo kameraan ja hymyilee.

Kuormittavat asiat puolittuvat ja ilon aiheet tuplaantuvat, kun niitä saa jakaa vertaisen kanssa työpaikalla! Mentori tukee valmentavalla otteella mentoroitavan henkilön työn tekemistä ja näin auttaa uusia opettajia asettumaan työyhteisöön sekä sitoutumaan sen osaksi. Mentoroinnilla edistetäänkin sekä mentoreiden että mentoroitavien työhyvinvointia, kun uudet työntekijät oppivat sujuvasti tuntemaan työyhteisönsä ja sen toimintatavat.  

Mentorointituokioiden aikana käsitellään esimerkiksi seuraavia asioita: 

  • Koulun arki, uuden työn haltuunotto työssä esiin nousseet kysymykset, kaupungin käytänteet 
  • Pedagogisten asiakirjojen täyttäminen, tuen kysymykset, arviointi 
  • Työssä jaksaminen, töiden rajaaminen, vertaistuki esimerkiksi haastavissa oppilastapauksissa ja kiusaamisen selvittämisessä 
  • Opettajan omat vahvuudet, työn ilo ja onnistumiset, ammatillinen kasvu 
  • Uransa alkutaipaleella olevan opettajan sparraus, vanhempainiltojen järjestäminen, luokanvalvojan työn organisointi, yhteisopettajuus 
  • Ajankohtaiset pedagogiset vinkit, didaktiikka, ryhmänhallinta, työrauhan ylläpitämisen taidot, digityökalut, kielitietoisuus 

Mentorointi on säännöllistä ja sille on sovittu kiinteät ajat. Mentoroinnin ei ole tarkoitus lisätä opettajan työtunteja tai kasvattaa ylityömäärää, vaan 1–2 vuosiviikkotuntia vaihdetaan mentorointiin. 

Mentoroitavilta saatu positiivista palautetta 

Opettajat, jotka ovat olleet mentoroitavina vantaalaisissa kouluissa, ovat antaneet hyvää palautetta mentorointitoiminnasta. Ajatusten jakaminen turvallisessa ja luottamuksellisessa tilanteessa on koettu tarpeelliseksi, sillä kysyttävää ja keskusteltavaa on yleensä paljon. Uudet opettajat ovat kokeneet mentoroinnin erittäin tärkeänä työyhteisöön ja kouluun kiinnittymisen välineenä sekä ryhmäytyneet paremmin. Lisäksi he ovat oppineet rajaamaan työtään ja konkreettisten oppilastapausten avulla omaksuneet uusia toimintamalleja. Mentorointi on mielletty myös tarpeelliseksi pystyvyyden kokemuksen kasvattamiseksi. 

Avoimet työpaikat

Opettajaksi Vantaalle? Avoimet työpaikat löydät rekrytointisivuiltamme.

Lue lisää opetustyöstä Vantaalla