Kaivokselan koulu
- Osoite
Kaivosvoudintie 10
01610 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 2505, 01030 Vantaan kaupunki
Yhteystiedot
Esittely
Hyvinvointia edistetään monipuolisilla ja osallistavilla työtavoilla. Koulussamme autetaan lasta löytämään oma tapansa oppia. Oppilaalle mahdollistetaan turvallinen oppimispolku, jonka avulla hän löytää omat vahvuutensa. Tavoitteena on lasten terveen itsetunnon ja minäkäsityksen vahvistaminen.
Koulussamme toimii myös englanninkielisiä luokkia.
Koulussa työskentelee oppilashuollon henkilökuntaa, joiden tehtävänä on tukea sekä kouluyhteisön että oppilaan hyvinvointia. YHR on yhteisöllisen hyvinvointityön ryhmä, johon kuuluu rehtorin tai apulaisrehtorin lisäksi kouluterveydenhoitaja, erityisopettaja, koulupsykologi ja koulukuraattori. YHR seuraa vuosittain esim. luokkien ilmapiiriä luokkakohtaisten kyselyjen avulla.
Jos oppilas tarvitsee yksilöllistä tukea, perustetaan monialainen asiantuntijaryhmä, jossa on mukana aina myös oppilaan huoltaja. Tämän ryhmän toiminta on aina luottamuksellista ja yhteistyö huoltajien kanssa on ensiarvoisen tärkeää. Ryhmässä on mukana myös oppilashuollon henkilökuntaa tarpeen mukaan.
Koulussa tehdään vuosittain oppilashuollon suunnitelma ja sen toteutumista arvioidaan lukuvuoden lopussa. Arvioinnin yhteydessä on kuullaan myös oppilaita ja huoltajia toiminnan kehittämiseksi.
Yhteyden oppilashuollon henkilökuntaan saat helposti Wilman kautta, mutta myös puhelimitse.
Kaivokselan koulun kouluterveydenhuolto hyvinvointialueen sivuilla
Poissaoloista ilmoittaminen
Huoltaja ilmoittaa lapsen sairastumisesta mahdollisimman pian koululle Wilman kautta. Mikäli lapsi ei ilmesty kouluun lukujärjestyksen mukaisesti, eikä huoltaja ole ilmoittanut poissaolosta, koululta ollaan yhteydessä huoltajiin tilanteen selvittämiseksi.
Lomamatkat suositellaan suunniteltavaksi koulun loma-aikoihin. Mikäli se ei ole mahdollista, huoltajien tulee tehdä loma-anomus Wilmassa kohdassa hakemukset ja päätökset. Huoltajat ovat myös vastuussa opiskelusta anotun loman aikana.
Ajankohtaista / Current
Koulu jatkuu Kaivokselassa / Back to school in Kaivoksela
Myyrmäen suuralueKoulutyö jatkuu 7.1. lukujärjestyksen mukaisesti School work continues on January 7 according to pupil's schedule
Hyväksy evästeet Analytiikka-kategoriasta nähdäksesi iframe-sisällön
Henkilökunta 25-26
Rehtori Anne-Mari Keronen
E-luokat ovat Kaivokselan koulun englanninkielisiä luokkia.
Opetushenkilöstön sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@eduvantaa.fi. Ensisijainen yhteydenotto Wilman kautta.
Luokanopettajat
1A
Leena Launis
puhelinnumero: 040 184 1906 (Paviljongin henkilöstötila)
1B
Selma Koskinen
puhelinnumero: 040 181 3841
1C
Tiina Sasso
puhelinnumero: 040 670 2046
1E
Ilona Carter
puhelinnumero: 040 525 3381
2A
Lauri Ankerman
puhelinnumero: 040 181 3903
ja
Cristina Löfroos
puhelinnumero: 040 520 0247
2B
Sanni Sutinen
puhelinnumero: 040 181 3911
2E
Juho Park
puhelinnumero: 040 528 5306
3A
Jemina Backman
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
3B
Sanna Lindén
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
3C
Sini Suntio
puhelinnumero: 040 520 0238
3E
Sanna Nyyssölä
puhelinnumero: 040 181 3763
4A
Nina Valtonen
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
4B
Katri Talka
puhelinnumero: 040 570 9196
4C
Antti Virkki
puhelinnumero: 040 670 2158
4E
Hanna Hinkkanen
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
5A
Miika Myllykangas
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
5B
Mika Karjanlahti
puhelinnumero: 040 152 6452
5C
Johanna Raymann-Keronen
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
5E
Minna Marjakangas
puhelinnumero: 040 181 3779
6A
Tuuli Helminen
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
6B
Kimmo Paavilainen
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
6C
Santtu Reinikainen
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
6E
Anca Catana
puhelinnumero: 040 181 3791
sähköposti / email: maria-anca . catana (poista välit, remove spaces)
F
Sonia Ghribi
puhelinnumero: 040 670 8319
G
Markku Sinisalo
puhelinnumero: 040 193 1599
H
Joona Kokkinen
puhelinnumero: 040 520 1884
J
Ulla Vanala
puhelinnumero: 040 670 2257
K
Aino Rahja
puhelinnumero: 040 181 3749 (POP-opetuksen yhteisnumero)
V
Reetta Määttä
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
Erityisopettajat
Erityisopettaja 1lk. ja 2.lk Henna Sillanpää
puhelinnumero: 050 303 3542
Erityisopettaja 4.lk ja 6.lk sekä 1E, 2E Tuiri Lyijynen
puhelinnumero: 040 162 8412
Erityisopettaja 3.lk ja 5.lk sekä pienryhmät Jonna Aho
puhelinnumero: 040 193 7224
Steppi Jonna Pellonpää
puhelinnumero: 040 617 4883
Esi- ja alkuopetus Anu Simelius
puhelinnumero: 040 184 1906 (Paviljongin henkilöstötila)
Muut opettajat
S2 1.lk ja 2.lk
Hanna Haapanen
puhelinnumero: 040 528 9235
S2 3.lk ja 5.lk sekä 4E, 5E, 6E Susanna Sainio
puhelinnumero: 040 520 0467
S2 4.lk ja 6.lk sekä 1E, 2E, 3E
Marja Vuorilampi
puhelinnumero: 040 181 3909
Resurssiopettaja 1.-2.luokat Annika Laukkanen
puhelinnumero: 040 184 1906 (Paviljongin henkilöstötila)
Resurssiopettaja 3.lk ja 5.lk Mirjam Kurki
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
Resurssiopettaja 4.lk ja 6.lk Aqeel Al-Bayati
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
Resurssiopettaja English Stream Oiva Rajanummi
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
Resurssiopettaja English Stream Simon Rodgerson
puhelinnumero: 040 650 7748 (Pääkoulun henkilöstötila)
Koulunkäynninohjaajat
F
Henna Markkanen
G
Anna Pöyhönen
H
Heidi Laaksonen
Pääkoulu
Tarja Kauppinen
Janni Myyryläinen
Paviljonki
Pinja Kähkönen
Minna Lampinen-Närhi
Koulunkäynninohjaajat / Oppilashoitajat
J
Hayaat Faisal Hussein
Flore Kiala
Suad Musse
Merilyn Vinkel
K
Marjaana Heinonen
Minna Isotalus
Angelina Kohijoki
Saiega Omari
Delkash Tavakoli
Iltapäiväkerho
Leo Nevalainen (vastuuohjaaja)
Khodja Linda
Adbul-Latif Mohamud
Viktoriia Senko
Muu henkilökunta
Erityisnuorisotyöntekijä
Ronja Kaukokari
Koulukuraattori
Anne Aholin
puhelinnumero: 040 835 3394
Kouluterveydenhoitaja
Elina Honkala
puhelinnumero: 050 312 2140
Koulupsykologi
Saana Simelius
puhelinnumero: 040 485 9464
Koulusihteeri
Elina Penttilä
puhelinnumero: 040 673 3498
Siviilipalvelustyöntekijä
Arshia Yaldaie
Vartija
Arto Ihaksi
puhelinnumero: 050 312 1919
Monikieliset ohjaajat
Monikielinen ohjaaja (somali)
Mohamed Ali
puhelinnumero: 040 621 1740
sähköpostiosoite: mohamed.ali3@eduvantaa.fi
Monikielinen ohjaaja (arabia)
Eman Ibraheem
puhelinnumero: 040 632 6756
sähköpostiosoite: eman.ibraheem@eduvantaa.fi
Monikielinen ohjaaja (venäjä)
Elena Hupli
puhelinnumero: 040 587 8588
sähköpostiosoite: elena.hupli@eduvantaa.fi
Monikielinen ohjaaja (albania)
Majlinda Zeneli
Järjestyssäännöt
Kaivokselan koulun järjestyssäännöt
Nämä järjestyssäännöt on hyväksytty ja otettu käyttöön 1.10.2025.
Koulussa noudatetaan koulun järjestyssääntöjä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Järjestyssääntöjä noudatetaan kouluaikana sekä 15 min ennen sen alkua ja päättymisen jälkeen koulualueella ja opettajan määrittämissä oppimisympäristöissä sekä koulun järjestämässä toiminnassa.
1. Käyttäydyn ystävällisesti ja maltillisesti, kunnioitan toisia ja olen rehellinen.
2. Noudatan kaikkien koulun aikuisten ohjeita.
3. En kiusaa enkä salli kiusaamista, häirintää tai syrjintää. Kerron aikuiselle, jos tiedän kiusaamisesta, häirinnästä tai syrjinnästä.
4. Pidän hyvää huolta omista ja yhteisistä tavaroista ja ympäristöstä. Korvaan kadottamani tai rikkomani tarvikkeet.
5. Kunnioitan toisten omaisuutta. Otan käyttööni koulun tai toisen omaisuutta vain, kun olen saanut siihen luvan.
6. En tuo kouluun esineitä tai aineita, jotka ovat opiskelun kannalta tarpeettomia tai joilla voidaan vahingoittaa henkilöitä tai omaisuutta.
7. En myy tai välitä mitään koulun alueella koulupäivän aikana ilman erillistä lupaa.
8. Laitan puhelimen tai muun mobiililaitteen reppuun tai laukkuun, kun tulen koulualueelle ja otan sen esiin vasta, kun poistun koulualueelta. Käytän puhelinta tai muuta mobiililaitetta koulupäivän aikana vain opettajan luvalla.
9. Poistun koulun alueelta koulupäivän aikana vain, jos olen saanut siihen luvan.
10.Noudatan koulun työjärjestyksen aikataulua ja käytän sovittuja reittejä koulupäivän aikana ja koulumatkoilla.
Kaivoksela School’s Rules
These rules of order have been accepted and taken into use on October 1, 2025.
At school, we follow the school rules and current laws.
School rules are followed during school hours and 15 minutes before and after them on school property and in learning environments set by the teacher and in activities organized by the school.
1. I behave in a friendly and restrained manner, I respect other people and I am honest.
2. I follow instructions from all adults in the school.
3. I do not bully, I do not accept bullying, harassment or discrimination. I tell an adult if I know about bullying, harassment or discrimination.
4. I take good care of my own and shared items and environment. I replace items or materials I have lost or broken.
5. I respect other people’s property. I only use someone else’s or the school’s property if I have been given permission to do so.
6. I do not bring to school items or substances that are unnecessary in terms of studying or that can be used to harm people or property.
7. I do not sell or hand out anything on school property without separate permission.
8. I keep my phone or other mobile device in my bag when I arrive on the school grounds and take it out only after I leave the school area. I use my phone or other mobile device during the school day only with the teacher’s permission.
9. I leave school property during the school day only if I have been given permission to do so.
10. I follow the school schedule and use the agreed school routes during the school day and on my way to and from school.
قواعد النظام المدرسي لمدرسة كايفوكسال
ء من 1.10.2025
تم اعتماد هذه القواعد والعمل بها ابتدا
يُلتزم في المدرسة بقواعد النظام المدرسي والتشريعات السارية.
تُطبَّق القواعد خالل اليوم الدراسي، وكذلك قبل 15 دقيقة من بدايته وبعد 15 دقيقة من انتهائهً،
المعل وفي جميع األنشطة التي تنظمها المدرسة. ّ في منطقةً المدرسة، وفي بيئات التعلم التي يحددها م،
القواعد
ا.
.1 أتصرف بلطف وهدوء، وأحترم اآلخرين، وأكون صادق
.2 ألتزم بتعليمات جميعً البالغين في المدرسة.
.3 ال أمارس التن ّمر وال أقبل به، وال أمارس المضايقةً أو التمييز.ً
ُخبر
أ أحد البالغين إذا علمت بوجود تن ّمر أو مضايقة أو تمييز.ً
.4 أعتني جيد ا بممتلكاتي وبممتلكات اآلخرين وببيئةً المدرسة.
أتح ّمل مسؤولية تعويض األدوات أو األشياء التي أفقدهاً أو أتلفها.
.5 أحترم ممتلكات اآلخرين.
ال أستخدم أي شيء يخص المدرسة أو شخ صا آخرً إال بعد الحصول على اإلذن.
.6 ال أجلب إلى المدرسة أدوات أو مواد ال لزوم لها للدراسة أو قد تسبب ضر را لألشخاص أو الممتلكات.
.7 ال أبيع أو أو ّزع أيً شيء داخل المدرسة أثناء اليوم الدراسي من دون إذن خاص.
.8 أضع الهاتف المحمول أوً أي جهازً إلكتروني آخرً في حقيبتي عندما أدخل المدرسةً،
ُ وال خرجه
أ إال بعد مغادرتي للمدرسة.
المعل أثناء اليوم الدراسي. ّ أستخدم الهاتف أو الجهازً فقط بإذن من م
.9 ال أغادرً منطقة المدرسة أثناء اليوم الدراسي إال بعد الحصول على إذن.
.10ألتزم بجدول الحصص المدرسي وبالمسارات المحددة داخل المدرسة وأثناء طريقً المدرسة والمنزل.
Xeerarka Anshaxa Iskuulka
Xeerarkan anshaxa ah waxaa la ansixiyey lana bilaabay adeegsigooda 1.10.2025.
Iskuulka waxaa lagu dhaqmaa xeerarka iskuulka u yaalla iyo shuruucda dalka ee markaa quseeya.
Xeerarka waxaa la raacayaa inta lagu jiro waqtiga iskuulka, 15 daqiiqo ka hor inta aanu bilaaban iyo 15 daqiiqo kadib marka uu dhammaado, gudaha goobta iskuulka iyo meelaha waxbarashada lagu qabanayo ee uu macallinku go’aamiyo, iyo sidoo kale hawlaha uu iskuulku soo agaasimo.
1. Waxaan u dhaqmayaa si xushmad leh oo degan, dadka kale waan ixtiraamayaa, waxaana noqonayaa daacad.
2. Waxaan raacayaa tilmaamaha dhammaan dadka waaweyn ee ka shaqeeya iskuulka.
3. Ma jecli, mana ogoli, wax la xidhiidha xadgudub, faquuqid ama ku takrifal. Waxaan uga warramayaa qof weyn haddii aan ogaado wax xadgudub ah, dhibaatayn ama takoorku dhacayo.
4. Waxaan daryeelayaa agabkayga iyo agabka guud ee naga dhaxeeya iyo deegaanka. Waxaan magdhabayaa wixii aan lumiyo ama jebiyo.
5. Waxaan ixtiraamayaa hantida dadka kale. Ma isticmaalayo wax aanan oggolaansho u helin, haddii ay tahay hanti iskuul ama mid qofeed.
6. Ma keenayo iskuulka waxyaabo ama walxo aan muhiim u ahayn waxbarashada ama kuwo waxyeello u geysan kara dadka ama hantidooda.
7. Wax ma iibinayo ama ma faafinayo iskuulka gudihiisa oggolaansho la’aan, inta lagu jiro maalinta iskuulka.
8. Markaan imaanayo iskuulka, taleefankayga ama qalab kasta oo mobil ah waxaan gelinayaa boorsada ama shandadda, waxaan soo saari karaa keliya markaan iskuulka ka baxayo. Waxaan isticmaali karaa qalabkaasi inta iskuulka lagu jiro keliya marka macallinku oggolaado.
9. Waxaan ka baxayaa goobta iskuulka inta lagu jiro iskuul maalmeedka keliya haddii aan helo oggolaansho.
10.Waxaan raacayaa jadwalka waxbarasho ee iskuulka, waxaana isticmaalayaa waddooyinka la isku raacay inta lagu jiro maalinta iskuulka iyo sidoo kale marka iskuulku dhammaado.
Päiväjärjestys
8.15-9.00 1. oppitunti
9.00-9.45 2. oppitunti
9.45-10.15 välitunti
10.15- 11.00 3. oppitunti (ruokailu joko 3. tai 4. oppitunnin aikana)
11.00-12.00 4. oppitunti
12.00-12.15 välitunti
12.15-13.00 5. oppitunti
13.00-13.45 6.oppitunti
13.45-14.30 7.oppitunti
Liikunta- ja harrastusmahdollisuudet koululla
Harrastusten Vantaa
Harrastusten Vantaa tarjoaa vantaalaisille peruskoululaisille laadukkaita, mieluisia ja maksuttomia harrastusmahdollisuuksia oman koulun ja kodin läheisyydessä lasten ja nuorten toiveita kuunnellen. Toiminta on osa valtakunnallista Harrastamisen Suomen mallia.
Kaivokselan koulun liikuntasali
Myyrmäen suuralueLiikuntasali on päivisin koulun omassa käytössä. Voit hakea käyttövuoroja kouluajan ulkopuoliseen käyttöön Timmi-tilavarausjärjestelmän kautta.
Kaivokselan koulun paviljonki
Myyrmäen suuralueKaivokselan koulun paviljonkirakennus, jossa suomenkieliset 1.-2.-luokkalaiset opiskelevat.
Kaivokselan koulun hiekkakenttä
Myyrmäen suuralueKoulun pihalla sijaitseva 42m x 27m kokoinen, valaistu hiekkakenttä.
Tapahtumat ja tilaisuudet
Tällä hetkellä ei ole tapahtumia tai tilaisuuksia koulullamme.
Oppilaalle
Kiusataanko kaveriasi tai sinua? Oletko yksinäinen tai jääkö joku aina yksin?
Muistathan aina kertoa asiasta opettajallesi, joka voi viedä asian selviteltäväksi. Voit käydä tapaamassa myös koulukuraattoria, joka osaa erityisen hyvin auttaa kaveriasioissa.
Onko vanhempien kanssa riitoja tai hankalaa?
Voit käydä itsenäisesti koulukuraattorin luona tai kysyä opettajaltasi, milloin kuraattori on tavattavissa.
Onko sinulla huoli terveydestäsi?
Kouluterveydenhoitajan kanssa voit keskustella mieltäsi vaivaavista terveysasioista, hän osaa ohjata sinut eteenpäin ja on tarvittaessa yhteydessä vanhempiisi.
Tarvitsetko apua oppimiseen?
Kerro asiasta omalle opettajallesi tai erityisopettajalle. Heidän kauttaan saat oppimiseesi tukea ja hyviä vinkkejä, miten opit helpommin juuri sinulle sopivalla tavalla.
Huolilaatikko
Huolilaatikkoon voit jättää kirjeviestin, jos sinulla on huolia ja tarvitset apua itsellesi tai kaverillesi.
- meidän koulumme huolilaatikko on terveydenhoitajan ja koulukuraattorin huoneiden edustalla
Suomi toisena kielenä
Jos oppilaan äidinkieli on muu kuin suomi, hän voi opiskella suomea toisena kielenä. Tätä kutsutaan nimellä S2. S2-oppimäärä on suomi äidinkielenä -oppimäärää suppeampi ja painottuu käytännön kielitaidon kehittymiseen. S2-opetus järjestetään muun opetuksen yhteydessä tai erillisinä S2-tunteina opettajan kanssa.
Valmistava opetus
Valmistavaa opetusta järjestetään, kun oppilas muuttaa Suomeen. Valmistavan opetuksen aikana harjoitellaan suomen kielen alkeita ja suomalaisen koulun arkea. Valmistava opetus järjestetään joko omassa ryhmässä tai tavallisessa luokassa, mikäli oppilaan kielitaito riittää. Valmistava opetus kestää vuoden, jonka jälkeen oppilas siirtyy perusopetuksen oppilaaksi.
1.8.2017 alkaen kaikki ekaluokkalaiset opiskelevat inklusiivisesti yleisopetuksen ryhmissä. Poikkeustilanteessa opetus voidaan myös järjestää ekaluokkalaisen osalta valmistavan opetuksen ryhmässä.
Oma äidinkieli
Oman äidinkielen opetuksella tuetaan oppilaan ajattelua, kielitaitoa ja viestintää. Oman äidinkielen opetus luo osaltaan pohjaa toiminnalliselle kaksikielisyydelle ja vahvistaa oppilaan monikulttuurista identiteettiä. Opetus tukee myös muiden oppiaineiden opiskelua.
Vantaalla järjestetään oman äidinkielen tai ylläpitokielen opetusta noin 30 kielessä. Oman äidinkielen opetus on perusopetusta täydentävää opetusta oppilaan perustuntimäärän lisäksi, ja sitä pyritään antamaan kaksi tuntia viikossa.
Pienryhmäiset uskonnot
Vantaalla opetetaan valtiokirkkojen eli evankelisluterilaisen ja ortodoksisen uskonnon lisäksi neljää eri pienryhmäistä uskontoa:
- katolinen
- islam
- buddhalainen
- Krishna-liikkeen uskonto
Jos koulu ei järjestä oppilaan omaa uskonnon opetusta, voi se uskonnollinen yhdyskunta, johon oppilas kuuluu, antaa opetuksen koulun ulkopuolisena opetuksena.
Oppilas, joka kuuluu sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, jonka oman uskonnon opetusta ei järjestetä, voi huoltajan pyynnöstä osallistua myös elämänkatsomustiedon opetukseen tai evankelisluterilaisen uskonnon opetukseen.
Oppilasarviointi
Arviointi on kokonaisuus, joka on muutakin kuin todistusten ja arvosanojen antamista. Oppilas saa opiskelustaan ohjaavaa palautetta pitkin lukuvuotta ja osallistuu itse oman oppimisensa arviointiin.
Arvioinnin tehtävänä on
- ohjata ja kannustaa oppilasta opiskelussa
- tukea myönteisen minäkuvan rakentumista
- kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin.
Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnissa oppilaita ei rinnasteta toisiinsa vaan oppilaan osaamista, työskentelyä ja käyttäytymistä verrataan opetussuunnitelmassa tai oppilaan omassa opinto-ohjelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
Oppilaan saaman jatkuvan ohjaavan palautteen lisäksi Vantaalla oppilas saa lukuvuoden aikana kaksi väliarviointia. Toinen väliarvioinneista toteutetaan arviointikeskusteluna opettajan, oppilaan ja hänen huoltajansa kesken ja toinen kirjallisesti. Väliarvioinnin ajankohta löytyy koulun lukuvuosisuunnitelmasta ja kirjallinen väliarviointi näkyy oppilaan Wilmassa.
Lisää tietoa arvioinnista Vantaalla
Oppilaan- ja opintojen ohjaus alakoulussa
Opettajat, oppilaanohjaaja sekä koulun muu henkilöstö ohjaavat oppilasta koulunkäynnissä, oppiaineiden opiskelussa ja opintoja koskevien valintojen sekä tulevaisuuden suunnittelussa. Ohjauksella tuetaan oppilaan opiskelu- ja yhteistyötaitojen sekä omatoimisuuden kehittymistä.
Alakoulussa oppilaan luokanopettaja on oppilaan tärkein ohjaaja. Luokanopettajalla on hyvä oppilaantuntemus ja hän osaa tunnistaa oppilaan vahvuudet ja kehittämisalueet. Alakoulussa ohjauksen yhtenä alueena on työelämään tutustuminen. Työelämään tutustutaan esimerkiksi asiantuntija- ja yritysvierailujen kautta. Kaikki Vantaan 6.-luokkalaiset osallistuvat Yrityskylä-toimintaan.
Tukea ja apua
Oppilashuollon henkilökunta ja opettajat ovat apunasi. Voit kysyä kaikilta opettajilta, jos mieleesi tulee kysymyksiä tai huolia.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea oppimiseensa. Oppimisen tuen antaminen on pedagogista toimintaa, jonka opettaja suunnittelee yhdessä erityisopettajan kanssa. Oppimisen tuki on jaettu kolmeen tasoon:
- yleinen tuki (tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus)
- tehostettu tuki (tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, painoalueittain opiskelu, henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
- erityinen tuki (kaikki em. tukimuodot sekä luokkamuotoinen erityisopetus ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS)
Kaikissa kouluissa työskentelee oppimisen tukena myös koulunkäyntiavustajia.
Tarkempaa tietoa oppimisen ja kasvun tuesta:
https://sites.google.com/oppivantaa.fi/oppimisentuki/etusivu
Erityisopetus
Koulujen oman eritysopetuksen lisäksi Vantaalla on alueellisia- ja kaupunkitasoisia palveluja. Nämä palvelut tarjoavat oppilaalle vahvaa erityistä tukea joko määräaikaisena tai pysyvänä ratkaisuna. Ohjaus näihin palveluihin tapahtuu aina aluekoordinaattoreiden kautta.
Oppimisen tukeminen kotona
Tasainen arki ja hyvät elämäntavat tukevat kaikkea oppimista. Liikunta, säännöllinen ruokailu ja riittävä lepo ovat perusasioita koulutyön tueksi erityisesti murrosiässä. Koululaisen elämässä mukana eläminen myönteisesti ja vanhempien kannustava asenne koulutöiden tekemiseen tukevat myös koululaisen henkistä hyvinvointia, joka on tärkeässä roolissa oppimisessa.
- Oppimistekniikoista saa lisätietoa esim. Helsingin erilaisten oppijoiden liiton sivuilta (HERO)
Huoltajalle
Koulumatkat
Hae koulumatkaetua Wilman kautta
Koulumatka
Koulumatkaan kannattaa tutustua hyvissä ajoin ennen koulun alkua, ja mahdolliset vaaranpaikat on hyvä käydä lapsen kanssa yhdessä läpi. Heijastin vaatteissa on halpa vakuutus. Jos matka kuljetaan polkupyörällä, sen tulee olla hyvässä kunnossa. Myös valot ja kypärä kuuluvat pyöräilijän varusteisiin.
Jos oppilaan koulumatka on pitkä tai perustelluista syistä tarvitaan koulukuljetusta, koululaismatkakorttia, taksikuljetusta ja saattamisavustusta, sitä haetaan lomakkeella Wilma-järjestelmän kautta.
Koulumatka Kaivokselassa
Kaivokselan koulun henkilökunnan toivomus on, että oppilaiden koulumatka on mahdollisimman turvallinen. Tämän vuoksi koulumatka ei kulje koulun vierestä Kaivosvoudintietä pitkin vaan kauempaa, Kaivostieltä erkanevaa kevyen liikenteen väylää myöten. Oppilaat odottavat koulun alkua alhaalla koulun kentällä. Toivomme myös, että autoilevat vanhemmat jättäisivät lapsensa esimerkiksi Kaivostien varteen parkkipaikalle. Näillä toimilla minimoidaan liikenne koulun vierestä kulkevalla tiellä.
Suositus on, että 1-2 -luokkalaiset eivät kulje koulumatkoja polkupyörällä. Pyörällä kulkevilla vanhemmilla oppilailla kuuluu olla päässä kypärä ja pimeänä aikana valo pyörässä. Koulun pihassa on telineitä, joihin pyörät voi lukittuina jättää koulupäivän ajaksi. Huomioithan, että koulun henkilökunta ei pysty valvomaan koulun pihalle jätettyä omaisuutta oppituntien aikana.
Turvallista koulumatkaa kaikille!
Turvallisuus ja hyvinvointi Kaivokselan koulussa
Kaivokselan koulussa huolehditaan oppilaiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta ennaltaehkäisevästi sekä tarvittaessa akuuteissa kriisitilanteissa.
Koulussa toimii yhteisöllinen hyvinvointiryhmä YHR, joka kehittää hyvinvointia koulutasolla, minkä lisäksi oppilashuollon henkilöstö (kuraattori, psykologi ja terveydenhoitajat) tekevät yksilötyötä.
Koulun kriisiryhmään kuuluvat oppilashuoltohenkilöstön lisäksi rehtori, apulaisrehtori, turvallisuusvastaava, koulusihteerit ja vartija. Se kokoontuu noin kaksi kertaa vuodessa ja tarvittaessa johtaa tilannetta akuuteissa kriisitilanteissa Vantaan kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.
Henkilöstö on perehdytetty koulun turvallisuuteen liittyviin asioihin ja pelastautumista hätätilanteessa harjoitellaan vuosittain myös oppilaiden kanssa. Hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvät asiat on koottu vuosittain päivitettävään Hyvinvointikansioon, joka on henkilöstön saatavilla sekä sähköisesti että useampana printtiversiona.
Tunne- ja vuorovaikutustaitoja harjoitellaan jokaisessa luokassa osana päivittäistä arkea sekä erillisinä oppitunteina opetussuunnitelman mukaisesti.
Mahdollisiin häiriötilanteisiin puututaan välittömästi ja kiusaamistilanteet selvitetään, tarvittaessa KivaKoulu-ohjelman avulla.
Vahingon sattuessa
Tapaturmat ja vakuutukset kouluissa ja oppilaitoksissa
Vakuutus
Oppilaat ovat vakuutettuja sekä kouluaikana että koulumatkoilla. Vakuutus kattaa myös muun opetussuunnitelman mukaisen toiminnan, kuten retket ja leirikoulut sekä iltapäivätoiminnan ja koulun kerhot. Vakuutus on voimassa koulumatkalla vain, jos lapsi lähtee suoraan kotiin koulupäivän jälkeen.
Tapaturma
Jos oppilaalle sattuu kouluaikana tapaturma, hän saa ensiavun koulussa. Sieltä oppilas ohjataan tarvittaessa terveyskeskukseen tai vakavissa tapauksissa suoraan sairaalaan. Yksityisten lääkäriasemien palveluista aiheutuneita kustannuksia ei korvata. Mahdollinen lapsen oma sairauskulu- tai yksityistapaturmavakuutus ei valitettavasti korvaa perusopetuslain mukaisia tapaturmia, koska niistä kunta on lain mukaan korvausvelvollinen.
Tapaturmassa rikkoutuneita vaatteita, kelloja, kännyköitä ja muuta tavaraa ei korvata. Ainoastaan hoitotoimenpiteen yhteydessä leikatuista vaatteista voi saada korvausta. Tapaturmasta tehdään selvitys siinäkin tapauksessa, ettei lääkärin hoitoa tarvita. Silmälasit korvataan, mikäli tapaturma on edellyttänyt terveydenhoitajan tai lääkärin hoitoa.
Tavaroiden rikkoutuminen
Kouluun tuodut tavarat ovat perheiden vastuulla. Esimerkiksi älylaitteiden rikkoutumisen korvaaminen ei kuulu koululle. Mikäli rikkoutuminen aiheutuu toisen oppilaan vahingonteosta, asiaa toki selvitellään koulun toimesta, mutta korvausvastuu jää vahinkoa tehneen oppilaan perheelle. Tällaiset tilanteet ovat usein hankalia selvittää ja herättävät voimakkaita tunteita, joten kouluun ei kannata ottaa mukaan tarpeettomasti erityisesti arvokkaita tavaroita.
Vanhempainyhdistykset
Kaivokselan koulun vanhempainyhdistys ry on koko Kaivokselan koulun vanhempainyhdistys,joka tukee Kaivokselan koulua, oppilaita ja vanhempia monipuolisesti. KAVARIT mm. lahjoittaa harrastus- ja opetusvälineitä koululle tarpeen mukaan. Lisäksi joulujuhlissa jaetaan tsempparistipendit ja jokainen 5. luokka saa kevätretkirahaa 10 euroa per oppilas.
Yhteydenotto: kavarit2011@gmail.com
English Stream – Kaivokselan kansainvälisten luokkien tuki ry. on Vantaan Kaivokselan koulun englanninkielisten luokkien vanhempainyhdistys. Yhdistys tukee englanninkielisten luokkien oppilaiden koulunkäyntiä, opetusta ja oppimista yhteistyössä koulun kanssa.
Yhteydenotto: kaivoksela.englishstream@gmail.com
English Streamin kotisivu / English Stream Website
Tasa-arvo
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
Kaikissa peruskouluissa tehdään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma yhteistyössä oppilaiden kanssa. Suunnitelman tarkoituksena on saada esiin tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta heikentäviä ilmiöitä ja luoda keinoja edistää tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä koulussa.
Yhteystiedot ja aukiolo
- Osoite
Kaivosvoudintie 10
01610 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 2505, 01030 Vantaan kaupunki
Palvelut
Arviointi on kokonaisuus, jonka avulla oppilas ymmärtää omaa oppimistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan.
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Oppilas voi käydä opintonsa kokonaan englannin kielellä.
Vantaa järjestää iltapäivätoimintaa 1.-2.-luokkalaisille ja tietyille oppilaille, joilla on tukea koskeva päätös.
Perusopetuksessa oppiaineena on uskonto tai elämänkatsomustieto.
Koulukuljetus järjestetään pääsääntöisesti julkisella joukkoliikenteellä, jolloin oppilas saa maksuttoman koululaismatkakortin. Lataa kortti Vantaa-infossa. Taksikuljetus myönnetään sellaisissa poikkeustapauksissa, jos oppilas ei pysty kulkemaan koulumatkaa kävellen tai julkisilla kulkuvälineillä.
Vantaan kouluissa työskentelee nuorisotyöntekijöitä, jotka toimivat turvallisina aikuisina koulun arjessa. Tavoitteena on nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen ja opintojen sujuvoittaminen.
Kouluruoka tarjotaan jokaisena koulupäivänä ja se on oppilaalle maksuton ateria.
Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä arjen liikuntaa kouluissa ja tukea oppimista toiminnallisilla menetelmillä.
Vantaalla tarjotaan oppilaan oman äidinkielen ja ylläpitokielen opetusta kaksi tuntia viikossa.
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Suomessa vakituisesti asuvat lapset ja nuoret ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta, tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto).
Valmistavaa opetusta tarjotaan lapsille ja nuorille, jotka eivät osaa riittävästi suomen kieltä, jotta he voisivat opiskella suomenkielisessä opetusryhmässä. Valmistavan opetuksen ryhmissä opiskellaan suomen kieltä sekä koulussa opetettavia oppiaineita oppilaan taitotasojen mukaisesti.
Vantaalaisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa.
Vuosiluokilla 1.-6. oppilailla on oma luokanopettaja, joka opettaa suurimman osan oppiaineista.
Yhdeksän vuotta kestävässä perusopetuksessa saa yleissivistävän pohjakoulutuksen. Kaikkien Suomessa asuvien seitsemän vuotta täyttäneiden lasten on käytävä koulua tai suoritettava muutoin peruskoulun oppimäärä.
Suomi toisena kielenä (=S2) opetusta saavat oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen. S2 on oppimäärä, joka on rinnakkainen äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärälle, ja sitä opiskellaan joko kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden sijaan.
Kehitysvammaisuuden tai autismin vuoksi oppilaan opetus järjestetään kaupunkitasoisissa vaativan tuen erityisluokissa.
Esteettömyys
Reitti pääsisäänkäynnille
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Kulkureitillä on jyrkkä mäki.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on vähintään 4 porrasaskelmaa.
- Sisäänkäynnin ovet ovat vaikeasti havaittavat. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
Sisäänkäynti "vaihtoehtoinen sisäänkäynti"
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on vähintään 4 porrasaskelmaa.
- Sisäänkäynnin ovet ovat vaikeasti havaittavat. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi on raskas tai muuten vaikeasti avattavissa.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
Sisätilat
- Toimipisteessä on 2 kerrosta.
- Tilassa on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Tilan keskeisillä kulkureiteillä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi. Lasiovissa on kontrastimerkinnät.
- Toimipisteessä on esteettömäksi merkitty wc kerroksessa 2. Wc:n ovea ei ole helppo avata ja sulkea.
- Osoite
Kaivosvoudintie 10
01610 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 2505, 01030 Vantaan kaupunki