Iltapäivätoiminta perusopetuksessa

Esittely
Iltapäivätoimintaan haetaan sähköisesti huhtikuussa lukuvuodeksi kerrallaan. Toimintaa järjestetään koulun lukuvuoden aikana. Sitä ei järjestetä loma-aikoina eikä poikkeuksellisina lauantaikoulupäivinä.
Palvelun käytön edellytykset
Vantaalaisille 1. ja 2. vuosiluokan oppilaille ja tätä vanhemmille oppilaille, joilla on erityisen tuen päätös.
Iltapäivätoiminnan toiminta-ajat
Iltapäivätoimintaa järjestetään koulun lukuvuoden aikana. Sitä ei järjestetä loma-aikoina eikä poikkeuksellisina lauantaikoulupäivinä.
Iltapäivätoiminnan päivittäinen toiminta-aika on klo 12:00–16:00 tai klo 12:00–17:00. Perhe valitsee haluamansa toiminta-ajan koko lukuvuodeksi iltapäivätoiminnan järjestäjän kanssa solmittavassa palvelusopimuksessa.
Vantaalla toimii 56 iltapäivätoiminnan paikkaa, joissa käy noin 2650 lasta.
Löydät koulujen työ- ja loma-ajat täältä.
Aamupäivätoimintaa voidaan järjestää, jos ryhmään tulee riittävästi osallistujia.
Lukuvuonna 2022-2023 aamupäivätoimintaa järjestetään Kaivokselan koulussa Kaivoskympin iltapäiväkerhon kannatusyhdistys ry:n ja Vantaan kansainvälisessä koulussa Luna afternoon club Oy:n toimesta.
Aamupäivätoiminnan maksusta päättää sen järjestäjä.
Iltapäivätoimintaan osallistuva voi osallistua myös koulun muuhun kerhotoimintaan. Koulun kerhotoimintaa järjestetään vuosiluokkien 1.–9. oppilaille ja se on oppilaille vapaaehtoista ja maksutonta. Koulun kerhoja järjestetään yleensä koulupäivän jälkeen koulujen tai lähialueiden tiloissa. Koulut tiedottavat kerhoistaan ja ottavat vastaan ilmoittautumisia.
Iltapäivätoimintaan haetaan Wilma-järjestelmän kautta
Hakuaika lukuvuodelle 2023-2024 on 30.3.-30.4.2023. Hakuaikana hakeneet iltapäivätoimintaa tarvitsevat tulevan lukuvuoden 1. ja 2. vuosiluokan oppilaat ja tätä vanhemmat erityisen tuen päätöksen oppilaat saavat paikan alkavan lukuvuoden iltapäivätoimintaan.
Iltapäivätoimintaan voi hakea myös ympäri vuoden, mutta hakuajan ulkopuolella hakeneille emme voi taata kaikille hakijoille paikkaa.
Huoltaja on saanut tammikuussa oppivelvollisuusilmoituksen mukana oppilaskohtaisen avainkoodin, jonka avulla hän on voinut luoda yhden huoltajan Wilman käyttäjätunnuksen. Luomallaan tunnuksella huoltaja on ilmoittanut lapsen kouluun ja samalla tunnuksella haetaan iltapäivätoimintaan.
Mikäli avainkoodi on hävinnyt tai huoltaja ei ole tehnyt käyttäjätunnusta, ohjeita voi pyytää osoitteesta primuswilmatuki@vantaa.fi.
Löydät apua Wilman käyttöön täältä.
- Kirjaudu käyttäjätunnuksellasi Wilma-järjestelmään selaimen kautta
- Valitse yläpalkista Hakemukset ja päätökset
- Valitse Tee uusi hakemus
- Valitse Hakemus iltapäivätoimintaan
Jos tarvitset iltapäivätoimintaan hakemisessa apua (esim. Wilma-järjestelmä), voit mennä Vantaa-infon palvelupisteeseen. Siellä neuvotaan, kuinka kirjaudutaan Wilmaan, täytetään hakemus ja lähetetään se. Ota mukaasi oppivelvollisuusilmoituksen mukana tullut oppilaskohtainen avainkoodi tai luomasi Wilman käyttäjätunnus.
Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä myös Vantaan iltapäivätoimintaan: iltapaivatoiminta@vantaa.fi.
Tarvittaessa voit hakea iltapäivätoimintaan myös tulostettavalla hakulomakkeella:
Hakemus iltapäivätoimintaan (531155)(pdf, 138.19 KB)Lähetä hakulomake postitse osoitteeseen:
Kasvatus ja oppiminen, iltapäivätoiminta
PL 1500
01030 Vantaan kaupunki
tai sähköpostin liitteenä: iltapaivatoiminta@vantaa.fi.
Iltapäivätoiminnan asiakasmaksut ja maksuhuojennus
Iltapäivätoiminta on maksullista. Huoltajilta laskutetaan kuukausittainen kiinteä asiakasmaksu.
Iltapäivätoiminnassa tarjotaan päivittäin maksuton välipala ja kaikki toimintaan osallistuvat oppilaat ovat tapaturmavakuutettuja.
Vantaan opetuslautakunnan 15.2.2016 § 8 päätöksen mukaisesti perusopetuksen iltapäivätoiminnan asiakasmaksut ovat 1.8.2016 alkaen
- 100 € kuukaudessa kello 16:00 päättyvästä toiminnasta ja
- 130 € kuukaudessa kello 17:00 päättyvästä toiminnasta.
Asiakasmaksuja voidaan huojentaa 35 % perheen tulotason mukaan. Huojennetut iltapäivätoiminnan asiakasmaksut ovat
- 65 € kuukaudessa kello 16:00 päättyvästä toiminnasta ja
- 84,50 € kuukaudessa kello 17:00 päättyvästä toiminnasta.
Iltapäivätoiminnan järjestäjä laskuttaa huoltajilta kuukausittaisen kiinteän asiakasmaksun seuraavin poikkeuksin:
- Kesäkuulle ajoittuvista toimintapäivistä ei peritä asiakasmaksua.
- Jos lapsi ei sairautensa vuoksi voi kalenterikuukauden aikana osallistua iltapäivätoimintaan yli 10 päivänä, maksusta peritään puolet. Sairaus on todistettava lääkärintodistuksella.
- Jos sairaudesta aiheutuva poissaolo kestää koko kalenterikuukauden, maksua ei peritä lainkaan. Sairaus on todistettava lääkärintodistuksella.
- Jos lapsi ei muusta syystä osallistu toimintaan koko kalenterikuukautena, peritään puolet kuukausimaksusta. Tällaisesta tapauksesta on hyvä ilmoittaa iltapäivätoiminnan järjestäjälle kirjallisesti hyvissä ajoin etukäteen.
Koulujen syys-, joulu- ja hiihtoloma-ajalta ei tule maksuhyvitystä.
Mikäli lapsen iltapäivätoimintapaikka vaihtuu Vantaan sisällä kesken kalenterikuukauden tai kuun vaihteessa, aikaisemmalla iltapäivätoiminnan järjestäjällä ei ole oikeutta periä maksua seuraavalta kuukaudelta.
Vantaan opetuslautakunnan 15.2.2016 § 8 päätöksen mukaisesti asiakasmaksua voidaan huojentaa 35 %, mikäli perheesi tulot eivät ylitä bruttotulojen ylärajaa.
Henkilöiden lukumäärä perheessä | 35% maksuhuojennus, bruttotulojen yläraja |
2 | 3000 |
3 | 3700 |
4 | 4400 |
5 | 4550 |
6 | 4700 |
Maksuhuojennuksen tulorajat perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaisiin päivähoidon asiakasmaksujen tulorajoihin.
Perhekäsite ja tulot
Perheen kokoa määriteltäessä otetaan huomioon yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa asuvien henkilöiden lisäksi heidän kotona asuvat alaikäiset lapsensa. Perusopetuksen tulosyksikkö tarkastaa tarvittaessa tiedot väestörekisteristä.
Iltapäivätoiminnan asiakasmaksun huojennusta määrättäessä tuloina otetaan huomioon samassa taloudessa elävän lapsen, vanhemman tai muun huoltajan sekä tämän puolison tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävän henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot.
Tuloina ei oteta huomioon: lasten kotihoidon tukea, lapsilisää, vammaisetuuksista annetun lain (570/2007) mukaista etuutta, kansaneläkelain (586/2007) mukaista lapsikorotusta, asumistukea, tapaturmavakuutuksen perusteella suoritettavia sairaanhoito- ja tutkimuskuluja, sotilasavustusta, rintamalisää, opintorahaa, aikuiskoulutustukea, opintotuen asumislisää, toimeentulotukena maksettavaa toimintarahaa ja matkakorvausta, Kansaneläkelain kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain (566/2005) mukaista ylityökorvausta, julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain mukaista ylläpitokorvausta, opintojen johdosta suoritettavia apurahoja ja muita vastaavia avustuksia eikä perhehoidon kustannuskorvauksia.
Tulojen vähennyksenä otetaan huomioon suoritetut elatusavut perheen ulkopuolisille lapsille.
Saman perheen iltapäivätoiminnassa olevan kunkin lapsen asiakasmaksun huojentaminen käsitellään lapsikohtaisesti kokonaisuus huomioon ottaen.
Hae maksuhuojennusta seuraavalle lukuvuodelle ensisijaisesti kesäkuussa saatuasi päätöksen lapsen osallistumisesta iltapäivätoimintaan. Myöhemminkin saapuneet hakemukset otetaan huomioon ja huojennuksen voi saada takautuvasti enintään lukukauden alusta.
Hae maksuhuojennusta tulostettavalla hakulomakkeella:
Hakemus iltapäivätoiminnan asiakasmaksun huojennuksesta (531243)(pdf, 119.69 KB)Hakemuksen liitteet
Liitä maksuhuojennushakemukseen kopiot seuraavista tositteista (jotka koskevat perhettäsi):
- Palkkatodistus /palkkalaskelma
- Yrittäjiltä viimeisin tuloslaskelma /tase /kirjanpitäjän selvitys tuloista
- Todistus opiskeluista tai ammattikurssilla oloista, tulotositteet
- Selvitys muista säännöllisistä tuloista
Huomioithan, että pystymme käsittelemään hakemuksen vasta, kun myös vaaditut tositteet on toimitettu.
Lähetä hakemus liitteineen postitse osoitteeseen:
Kasvatus ja oppiminen, Iltapäivätoiminta
PL 1500
01030 Vantaan kaupunki
Apua maksuhuojennushakemuksen täyttämiseen saat Vantaa-infon palvelupisteestä.
Lisätietoja iltapäivätoiminnan asiakasmaksun huojentamisesta voit kysyä sähköpostiosoitteesta iltapaivatoiminta@vantaa.fi tai numerosta 043 826 7723.
- Hae asiakasmaksun huojennusta kirjallisesti ja liitä hakemukseen tositteet, joihin haluat vedota. Mikäli perheesi tulot muuttuvat päätöksenteon jälkeen tai perhekoko kasvaa, ilmoita muutoksesta iltapaivatoiminta@vantaa.fi.
- Hae maksuhuojennusta seuraavalle lukuvuodelle ensisijaisesti kesäkuussa saatuasi päätöksen lapsen osallistumisesta iltapäivätoimintaan. Myöhemminkin lähetetyt hakemukset otetaan huomioon, ja voit saada maksuhuojennuksen takautuvasti enintään lukukauden alusta. Jos haet maksuhuojennusta koko lukuvuodeksi tai vain syyslukukaudelle, tulee hakemuksen liitteineen olla perillä joulukuun loppuun mennessä. Jos haet maksuhuojennusta vain kevätlukukaudelle, tulee hakemuksen liitteineen olla perillä toukokuun loppuun mennessä.
- Päätös tehdään määräajaksi, enintään koko lukuvuodeksi kerrallaan.
- Päätöksen asiakasmaksun huojennuksesta tekee perusopetuksen opetuspäällikkö.
- Tieto asiakasmaksun huojennuksesta annetaan iltapäivätoiminnan järjestäjälle, joka tarvitsee tiedon asiakasmaksun laskutusta varten.
- Virheellisten tietojen perusteella myönnetyt asiakasmaksun huojennukset voidaan periä asiakkaalta takautuvasti takaisin.
Iltapäivätoimintapaikan irtisanominen
Iltapäivätoimintapaikan voi irtisanoa irtisanomisaika huomioiden.
Irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Aika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu. Jos sopimus irtisanotaan esimerkiksi tammikuussa, sopimus päättyy helmikuun lopussa, ja irtisanominen astuu voimaan 1.3..
Asiakasmaksu peritään myös irtisanomisajalta.
Lähetä irtisanomisilmoitus kirjallisesti molemmille, sekä iltapäivätoiminnan järjestäjälle, että Vantaan kaupungin kasvatuksen ja oppimisen toimialalle sähköpostilla: iltapaivatoiminta@vantaa.fi, tai postitse osoitteella:
Vantaan kaupunki
Kasvatus ja oppiminen, Iltapäivätoiminta
PL 1500
01030 Vantaan kaupunki
Irtisanomisilmoituksessa tulee käydä ilmi lapsen nimi, syntymäaika ja iltapäivätoimintapaikka.
Halutessasi voit käyttää irtisanomislomaketta:
Iltapäivätoiminnan päättyminen tai palvelusopimuksen irtisanominen (531285)(pdf, 86.47 KB)Iltapäivätoiminnan yhteystiedot
Vantaan kaupunki, ja iltapäivätoiminnan järjestäjät kouluittain
Sari Kinnunen
Oppilashallinnon sihteeri
043 826 7723
iltapaivatoiminta@vantaa.fi
Virva Kela-Piironen
Opetustoimen asiantuntija
040 610 8791
etunimi.sukunimi@vantaa.fi
H & S International School Oy/ HSIS Iltapäivätoiminta
Anna-Maria Klemi-Stojanov
koordinaattori@hsis.fi
040 821 1621
www.hsisiltapaivatoiminta.fi/yhteystiedot/
Aurinkokiven koululla
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Kivistön kirkolla
Vantaankosken srk
Johanna Jansik
johanna.jansik@evl.fi
050 561 7280
www.vantaanseurakunnat.fi/kasvatus-vantaankoski/koululaisille/iltapaivakerhot
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Hämeenkylän srk, -2.6.2023 asti
Terhi Kuoppala
terhi.kuoppala@evl.fi
p. 050 573 6356
www.vantaanseurakunnat.fi/hameenkylan-seurakunta/lapset-ja-perheet/koululaisten-iltapaivatoiminta
Järjestäjä avoin, lukuvuosi 2023-2024
iltapaivatoiminta@vantaa.fi
Ilolan koululla
Nano, Lasten ja Nuorten Kerhotoiminta Oy
Riia Luoma
riia.luoma@nanokerhot.com
050 309 4800
www.nanokerhot.com/vantaa3.html
Ilolan seurakuntatalolla
Tikkurilan srk
Outi Myllylä
outi.myllyla@evl.fi
050 327 1634
www.vantaanseurakunnat.fi/tikkurilan-seurakunta/kouluikaiset/iltapaivakerhot
Itä-Hakkilan koululla ja Kolohongan kerhotilassa
Vantaan NMKY ry
Riikka Laukkanen
riikka.laukkanen@ymca.fi
050 313 5369
ymcavantaa.fi/lapset-ja-nuoret/iltapaivakerhot/
Tikkurilan palloseura ry
Eerika Hämäläinen
eerika.hamalainen@tips.fi
050 587 6998
www.tikkurilanpalloseura.fi/toiminta/iltapaivakerho/
Jokivarren koululla ja Nikinmäen opetuspisteessä
Mammolina Oy
Tiina Suominen
tiina@mammolina.fi
044 591 2262
www.mammolina.fi/iltapäiväkerhot
Kaivokselan koululla
Kaivoskympin iltapäiväkerhon kannatusyhdistys ry, -2.6.2023 asti
Tiina Elgeraia
kaivoskymppi@gmail.com
050 414 5618
H & S International School Oy/ HSIS Iltapäivätoiminta, lukuvuosi 2023-2024
Anna-Maria Klemi-Stojanov
koordinaattori@hsis.fi
040 821 1621
www.hsisiltapaivatoiminta.fi/yhteystiedot/
Kaivosristin seurakuntakodissa
Vantaankosken srk
Johanna Jansik
johanna.jansik@evl.fi
050 561 7280
www.vantaanseurakunnat.fi/kasvatus-vantaankoski/koululaisille/iltapaivakerhot
Ojahaanrinne, Myyrmäessä
Sahan-seura ry
Abdullahi Musse
abdullahi.musse@eduvantaa.fi
045 270 2270
www.sahanseura.fi/
Pilke päiväkodit Oy
Riina Jauhiainen
riina.jauhiainen@pilkepaivakodit.fi
040 191 8419
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Kartanonkosken koululla
Pilke päiväkodit Oy
Riina Jauhiainen
riina.jauhiainen@pilkepaivakodit.fi
040 191 8419
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Tammiston opetuspisteessä
Vantaan sanataidekoulu ry
Jenni Sneitz
jenni.sneitz@sanataidekoulu.fi
050 413 4212
sanataidekoulu.fi/opetus/iltapaivakerhot/
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Nano, Lasten ja Nuorten Kerhotoiminta Oy
Riia Luoma
riia.luoma@nanokerhot.com
050 309 4800
www.nanokerhot.com/vantaa3.html
H & S International School Oy/ HSIS Iltapäivätoiminta
Anna-Maria Klemi-Stojanov
koordinaattori@hsis.fi
040 821 1621
www.hsisiltapaivatoiminta.fi/yhteystiedot/
Kytöpuiston koululla
Nano, Lasten ja Nuorten Kerhotoiminta Oy
Riia Luoma
riia.luoma@nanokerhot.com
050 309 4800
www.nanokerhot.com/vantaa3.html
Rekolan kirkolla
Rekolan srk
Kirsi Vuorikivi
kirsi.vuorikivi@evl.fi
050 384 4229
www.vantaanseurakunnat.fi/rekolan-seurakunta/lapset-ja-perheet/iltapaivakerhot
Lehtikuusen koululla
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Hakunilan kirkolla
Vantaan NMKY ry
Riikka Laukkanen
riikka.laukkanen@ymca.fi
050 313 5369
ymcavantaa.fi/lapset-ja-nuoret/iltapaivakerhot/
Pilke päiväkodit Oy
Riina Jauhiainen
riina.jauhiainen@pilkepaivakodit.fi
040 191 8419
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Vantaan sanataidekoulu ry
Jenni Sneitz
jenni.sneitz@sanataidekoulu.fi
050 413 4212
sanataidekoulu.fi/opetus/iltapaivakerhot/
Mikkolan koululla
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Seurakuntakoti Mikaelissa
Korson srk
Sanna Ahjosaari
sanna.ahjosaari@evl.fi
050 336 5865
www.vantaanseurakunnat.fi/korson-seurakunta/lapset-ja-perheet/iltapaivakerhot
Pähkinärinteen koululla
Vantaan sanataidekoulu ry
Jenni Sneitz
jenni.sneitz@sanataidekoulu.fi
050 413 4212
sanataidekoulu.fi/opetus/iltapaivakerhot/
Lammaspolku 1, kerhohuoneistossa
Vantaan NMKY ry
Riikka Laukkanen
riikka.laukkanen@ymca.fi
050 313 5369
ymcavantaa.fi/lapset-ja-nuoret/iltapaivakerhot/
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Rajakylän koululla
Vantaan NMKY ry
Riikka Laukkanen
riikka.laukkanen@ymca.fi
050 313 5369
ymcavantaa.fi/lapset-ja-nuoret/iltapaivakerhot/
Länsimäen koululla
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
H & S International School Oy/ HSIS Iltapäivätoiminta
Anna-Maria Klemi-Stojanov
koordinaattori@hsis.fi
040 821 1621
www.hsisiltapaivatoiminta.fi/yhteystiedot/
Rekolan koululla
Vantaan NMKY ry
Riikka Laukkanen
riikka.laukkanen@ymca.fi
050 313 5369
ymcavantaa.fi/lapset-ja-nuoret/iltapaivakerhot/
Rekolan kirkolla
Rekolan srk
Kirsi Vuorikivi
kirsi.vuorikivi@evl.fi
050 384 4229
www.vantaanseurakunnat.fi/rekolan-seurakunta/lapset-ja-perheet/iltapaivakerhot
Koivukylän Palloseura ry
Terhi Palm
terhi.palm@koips.fi
040 171 4799
koips.fi/seura/iltapaivakerho/
Japalo Oy
Pauliina Luukkanen
pauliina@japalo.fi
040 752 2505
www.japalo.fi/iltapaivakerho/
Pilke päiväkodit Oy
Riina Jauhiainen
riina.jauhiainen@pilkepaivakodit.fi
040 191 8419
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Uomarinteen koululla
Pilke päiväkodit Oy
Riina Jauhiainen
riina.jauhiainen@pilkepaivakodit.fi
040 191 8419
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Myyrmäen kirkon väistötilassa, Patotie 2
Vantaankosken srk
Johanna Jansik
johanna.jansik@evl.fi
050 561 7280
www.vantaanseurakunnat.fi/kasvatus-vantaankoski/koululaisille/iltapaivakerhot
Lasten taidetalo Toteemissa, -2.6.2023 asti
Vantaan sanataidekoulu ry
Jenni Sneitz
jenni.sneitz@sanataidekoulu.fi
050 413 4212
sanataidekoulu.fi/opetus/iltapaivakerhot/
Ojahaanrinne, Myyrmäessä
Sahan-seura ry
Abdullahi Musse
abdullahi.musse@eduvantaa.fi
045 270 2270
www.sahanseura.fi/
Luna afternoon club Oy
Tanja Gardiner
lunaafternoonclub@gmail.com
050 5598 098
www.lunaafternoonclub.com
Vantaan seudun steinerkoulun kouluyhdistys ry
Kirsi Tuomola
toimisto@vantaansteinerkoulu.fi
vantaansteinerkoulu.fi/vapaalla/iltapaivakerho-jalava/
Veromäen koululla ja Pakkalan opetuspisteessä
Vantaan sanataidekoulu ry
Jenni Sneitz
jenni.sneitz@sanataidekoulu.fi
050 413 4212
sanataidekoulu.fi/opetus/iltapaivakerhot/
Viertolan koululla (Liljatie) ja Jokirannan opetuspisteessä
Pilke päiväkodit Oy
Riina Jauhiainen
riina.jauhiainen@pilkepaivakodit.fi
040 191 8419
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Vierumäen koululla (Riekko)
Korson Veto ry
Saija Pellikka
ipkvierumaki@gmail.com
040 352 8286
www.korsonveto.fi/iltapaivakerho/
Kulomäen opetuspisteessä (Metso)
Mammolina Oy
Tiina Suominen
tiina@mammolina.fi044 591 2262
www.mammolina.fi/iltapäiväkerhot
Ylästön koululla
Nano, Lasten ja Nuorten Kerhotoiminta Oy
Riia Luoma
riia.luoma@nanokerhot.com
050 309 4800
www.nanokerhot.com/vantaa3.html
Ylästön seurakuntatalolla
Tikkurilan srk
Outi Myllylä
outi.myllyla@evl.fi
050 327 1634
www.vantaanseurakunnat.fi/tikkurilan-seurakunta/kouluikaiset/iltapaivakerhot
Löydät tiedot, kun valitset sivuston kieleksi "På svenska".
Iltapäivätoiminnan järjestäjän ja huoltajan välinen palvelusopimus
Iltapäivätoiminnan järjestäjä ja lapsen huoltaja solmivat keskenään palvelusopimuksen ennen kuin lapsi aloittaa iltapäivätoiminnassa.
Iltapäivätoiminnan järjestäjä täyttää palvelusopimuksen ensin omalta osaltaan, ja toimittaa tämän jälkeen sopimuksen huoltajalle täytettäväksi ja allekirjoitettavaksi. Palauta palvelusopimus iltapäivätoiminnan järjestäjälle.
Vantaan perusopetuksen iltapäivätoiminnan palvelusopimus (531188)(pdf, 185.2 KB)Vantaan perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma
Julkaisija: Vantaan perusopetus 2017
Toimitus: Virva Kela-Piironen, opetustoimen asiantuntija
Aamu- ja iltapäivätoiminnalla tarkoitetaan perusopetuslain 8 a luvun mukaista perusopetuksen oppilaille suunnattua ohjattua toimintaa, jonka kokonaisuudesta kunta vastaa. Perusopetuslain mukaisesti Opetushallitus päättää aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä antamalla toimintaa varten perusteet (Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 2011). Perusopetuslain mukainen aamu- ja iltapäivätoiminta on tullut järjestää näiden perusteiden mukaisesti 1.8.2011 alkaen. Kunta itse päättää toiminnan järjestämisen laajuudesta.
Aamu- ja iltapäivätoiminta pohjautuu perusopetuksen arvoihin ja toiminnan tulee perusopetuksen tavoin edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista. Toiminnan yhteiskunnallisena lähtökohtana on turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle.
Toiminnan keskeisenä tarkoituksena on tukea lapsen kasvua ja kehitystä sekä tukea myös perhettä ja koulua niiden kasvatustehtävässä.
Aamu- ja iltapäivätoiminta tulee rakentaa jatkumona varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kasvatustehtävälle. Toimintaa ohjaavat perusopetuksen yleiset kasvatustavoitteet. Toiminnalla on oma erityisluonteensa, sillä se perustuu vapaaehtoisuuteen ja sijoittuu lasten vapaa-aikaan.
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta toteutetaan Vantaalla pääasiassa iltapäivätoimintana.
1.1. Tavoitteet
Aamu- ja iltapäivätoiminnan yleisenä tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua. Toiminnan tulee lisäksi edistää lasten hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä osallisuutta.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteena on vähentää lasten yksinäistä aikaa ilman turvallisen aikuisen läsnäoloa ja ohjausta ennen ja jälkeen koulupäivän. Iltapäivätoiminnalla pyritään luomaan perusta lapsen hyville vapaa-ajanviettotavoille. Toiminnan järjestämisessä huolehditaan toimintaympäristön turvallisuudesta ja siitä, etteivät lapset joudu kiusaamisen, häirinnän tai väkivallan kohteiksi.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee edistää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia seuraavista näkökulmista:
- Lapsen vapaa-ajan toiminnan ohjaaminen
- Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen
- Lapsen koulunkäynnin ja oppimisen tukeminen
- Varhainen puuttuminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Toiminnan suunnittelussa otetaan huomioon sekä yhteisölliset että yksilölliset näkökohdat. Aamu- ja iltapäivätoiminta on ryhmätoimintaa, ja ryhmää ohjaavat säännöt sekä arvot muovaavat osaltaan lasten sosiaalista kasvua.
Iltapäivätoiminnassa lapselle tulee tarjota mahdollisuus osallistua ohjattuun toimintaan. Ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista, että kaikki toiminta iltapäiväkerhossa on ohjattua. Tavoitteena on tarjota lapsille heidän tarpeitansa vastaavaa, monipuolista ja virkistävää toimintaa sekä antaa myös mahdollisuus lepoon ja itsekseen olemiseen. Koulupäivän aikana tapahtuneet asiat ja lasten omat kokemukset tulee mahdollisuuksien mukaan ottaa toiminnassa huomioon. Lasten mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin edistetään ottamalla lapset mukaan toiminnan suunnitteluun.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään eri toimijoiden välistä moniammatillista yhteistyötä ja yhteistyötä perheiden kanssa. Iltapäivätoiminnan palveluntuottajien ja iltapäivätoiminnan ohjaajien tulee nähdä koulu yhteistyökumppanina ja päinvastoin. Tavoitteena on, että lapsen koulupäivästä ja iltapäivätoiminnasta muodostuu eheä kokonaisuus. Iltapäiväkerhon ja koulun välinen yhteistyö on lapsen kokonaisvaltaista huomiointia. Kouluyhteistyön yksi tärkeä muoto on tilojen käytön suunnitelmallisuus.
1.2. Laajuus ja asiakasmaksut
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään koulun lukuvuoden aikana (ei sisällä koulun loma-aikoja). Toiminta-alueena on koko Vantaa. Toimintaa järjestetään sekä suomen- että ruotsinkielellä lähikouluperiaatteen mukaisesti.
Perusopetuslain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa tulee järjestää vähintään lain vaatima 570 tuntia (3h/päivä) toimintaan osallistuvalle lapselle koulun lukuvuoden aikana. Vantaalla iltapäivätoimintaa tarjotaan 4h/päivä ja 5h/päivä.
Eduskunta hyväksyi 15.12.2015 lain perusopetuslain muuttamisesta (HE 78/2015). Laki velvoitti kunnat ottamaan käyttöön iltapäivätoiminnan asiakasmaksuhuojennukset. Myös huoltajilta perittävää enimmäismaksua korotettiin tuolloin.
Vantaalla päätettiin, että 1.8.2016 alkaen asiakasmaksu 4 tunnin päivittäisestä toiminnasta on 100 euroa kuukaudessa ja 5 tunnin päivittäisestä toiminnasta 130 euroa kuukaudessa. Lisäksi päätettiin ottaa käyttöön asiakasmaksuhuojennus siten, että perusopetuksen iltapäivätoiminnan asiakasmaksujen osalta noudatetaan periaatetta, jossa asiakasmaksua voidaan huojentaa 35 prosentilla perheen tulotason mukaan. Maksuhuojennusrajat perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaisiin päivähoidon asiakasmaksujen tulorajoihin.
Toiminnan järjestämisessä noudatetaan perusopetuslakia, Opetushallituksen laatimia Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita (2011) sekä kaupungin omaa perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaa.
Aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistuvalla lapsella on oikeus turvalliseen toimintaympäristöön. Opetuslautakunta edellyttää päätöksellään 24.8.1999 § 25, että koulut tukevat kaikin mahdollisin tavoin iltapäiväkerhojen toimintaa ja tarjoavat kerhojen käyttöön sekä tilansa että urheilu-, ym. välineensä, silloin kun se koulun oman opetustoiminnan häiriintymättä on suinkin mahdollista. Kouluissa toimivat iltapäiväkerhot saavat käyttää koulujen tiloja maksutta. Iltapäivätoimintaan tarkoitettujen tilojen ja välineiden tulee olla turvallisia. Lapsi ei saa iltapäiväkerhossa joutua kiusaamisen tai muun häirinnän kohteeksi.
Iltapäivätoiminnassa tarjotaan lapsille välipala. Välipala sisältyy toiminnasta perittävään asiakasmaksuun.
Iltapäivätoiminnassa sattuneen tapaturman hoito on lapselle maksutonta. Hoidon tulee tapahtua kunnallisessa terveyskeskuksessa, jotta kaupungin vakuutus kattaa sen. Vakuutus kattaa toiminta-ajan lisäksi myös toimintaan liittyvät välittömät matkat. Palveluntuottaja ei vastaa lasten henkilökohtaisesta omaisuudesta (puhelimet ja muut arvoesineet).
2.1. Toimintamuoto
Vantaa järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaan liittyvät palvelut yhteistyössä ulkopuolisten palveluntuottajien kanssa. Kaupunki tukee palveluntuottajia maksamalla heille avustuksia kolme kertaa vuodessa. Iltapäivätoiminnan palveluntuottajien kanssa tehdään erilliset sopimukset toiminnan järjestämisestä. Järjestäviä tahoja ovat seurakunta, yhdistykset, järjestöt ja yksityiset palveluntuottajat.
Perusopetuksen tulosalue ohjaa ja valvoo iltapäivätoiminnan järjestämiseen liittyviä asioita yhteistyössä ruotsinkielisten palveluiden tulosalueen kanssa.
Opetuslautakunta on päätöksellään 13.11.2012 § 13 määritellyt iltapäivätoiminnan palveluntuottajien valinnassa käytettävät kriteerit seuraavasti:
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan palveluntuottajan tulee noudattaa alaa koskevaa lainsäädäntöä, Opetushallituksen vahvistamia perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita sekä Vantaan perusopetuksen aamu- ja iltapäivä- toiminnan toimintasuunnitelmaa.
Näiden lisäksi valittaessa uusia aamu- ja iltapäivätoiminnan palveluntuottajia noudatetaan seuraavia valintaperusteita:
- Palveluntuottajalla tulee olla riittävät taloudelliset valmiudet aamu- ja iltapäivätoiminnan harjoittamiseen.
- Palveluntuottajan tulee noudattaa työnantajavelvoitteita.
- Palveluntuottajalla tulee olla koulutukselliset valmiudet, ammatilliset vahvuudet ja/tai aikaisempi kokemus iltapäivätoiminnan järjestämisestä. Lisäksi huomioidaan mahdolliset suositukset muilta yhteistyökumppaneilta.
- Palveluntuottajan henkilökunnalla tulee olla riittävää taito ja soveltuvuus toimia iltapäivätoiminnan ohjaajina. Kullakin aamu- ja iltapäivätoiminnan lapsiryhmällä tulee kaikessa aamu- ja iltapäivätoiminnassa olla vähintään yksi ohjaaja, joka täyttää opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa (986/1998) 9 a §:ssä säädetyt kelpoisuusvaatimukset.
- Palveluntuottajalla tulee olla Vantaan lakisääteisen koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmassa määritelty määrä ohjaajia suhteessa lapsiin. Yhtä ohjaajaa kohden saa olla samanaikaisesti enintään 16 lasta.
- Palveluntuottajalla tulee olla valmiudet tarjota lapsille monipuoliset mahdollisuudet osallistua ohjattuun ja virkistävään toimintaan.
- Palveluntuottajalla tulee olla valmiudet tehdä säännöllistä yhteistyötä huoltajien, kaupungin ja koulun henkilökunnan kanssa.
- Palveluntuottajalla tulee olla kiinnostus ja valmiudet iltapäivätoiminnan kehittämiseen yhteistyössä kaupungin kanssa. b) että palveluntuottajan tulee kaupungin pyynnöstä toimittaa selvitys valintaperusteiden täyttymisestä c) että valintaperusteet otetaan heti käyttöön.
2.2. Sisällölliset painotukset
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden (Opetushallitus 2011) mukaan aamu- ja iltapäivätoiminta kootaan seuraavista sisällöllisistä kokonaisuuksista:
- eettinen kasvu ja yhdenvertaisuus
- leikki ja vuorovaikutus
- liikunta ja ulkoilu
- ruokailu ja lepo
- kulttuuri ja perinteet
- kädentaidot ja askartelu
- kuvallinen, musiikillinen, kehollinen ja kielellinen ilmaisu
- mediataidot
- arkiaskareet, elinympäristö ja kestävä elämäntapa
- erilaiset tiedolliset ja taidolliset aihepiirit
Toiminnan järjestäjä ja sen toteuttaja vastaavat toimipaikkakohtaisesti sisällön ja sen toteutuksen suunnittelusta. Sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon Opetushallituksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden määräykset, kuntatasoisen toimintasuunnitelman linjaukset, toimintaan osallistuvien lasten lukumäärä, toiminnan monipuolisuus sekä mahdollisuus toimintojen eriyttämiseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Huoltajille tulee tarjota mahdollisuus osallistua sisältöjen suunnitteluun.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan sisältöjen suunnittelussa huomioidaan lasten tarpeet ja omat toiveet. Lapsen, huoltajan ja ohjaajan välinen keskustelu ja tiedonvaihto siitä, millainen toiminta lasta kiinnostaa, vaikuttaa toiminnan sisältöjen käytännön toteutukseen. Myös paikalliset olosuhteet, kulttuuritekijät, vuodenaikojen ja ympäristön tarjoamat mahdollisuudet, yhteistyö muiden toimijoiden kanssa sekä ohjaajien omat vahvuudet ja palveluntuottajan painotukset, vaikuttavat toiminnan sisältöihin.
Laadukas toiminta muodostuu lasten kannalta ehyeksi ja monipuoliseksi kokonaisuudeksi. Iltapäivätoiminnan avulla vahvistetaan osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia, tuetaan kasvua ja kehitystä sekä sosiaalista vuorovaikutusta, tarjotaan ilon ja virkistyksen kokemuksia sekä annetaan mahdollisuuksia kehittää erilaista osaamista. Ryhmissä annetaan lapselle kokemuksia turvallisuudesta ja välittämisestä yhteisten sääntöjen ja rajojen avulla ja tuetaan lapsen itsetunnon kehittymistä.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajat laativat järjestämästään iltapäivätoiminnasta vuosittain toimintasuunnitelman, joka uuden lukuvuoden alussa toimitetaan sivistysvirastoon opetustoimen asiantuntijalle. Toimintasuunnitelmassa tulee huomioida Opetushallituksen laatimat valtakunnalliset Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet sekä Vantaan perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma. Iltapäivätoiminnan palveluntuottajilla on mahdollisuus toiminnassaan toteuttaa myös omia sisällöllisiä painotuksia: harrastuskerhot, sanataide, musiikki, liikunta jne. Mahdolliset sisällölliset painotukset tuodaan esille toimintasuunnitelmassa.
Toimintasuunnitelman lisäksi palveluntuottajan tulee laatia toimipistekohtainen kriisitoimintaohje yhteistyössä koulun kanssa. Kriisitoimintasuunnitelmasta tulee olla maininta toimintasuunnitelmassa. Toimintasuunnitelmasta ja toiminnan sisällöstä tiedotetaan huoltajille.
2.3. Rahoitus
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajien talousarvio koostuu asiakasmaksuista ja kaupungin maksamista avustuksista. Kun kunta järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa, se saa siihen valtionosuutta. Iltapäivätoimintaan osallistuvat lapset tilastoidaan vuosittain 20.9. sekä tammikuussa. Tilastotiedot toimivat palveluntuottajille myönnettävien avustusten perusteena. Kohdennettu avustus perustuu kokonaislapsimäärään sekä neljän ja viiden tunnin iltapäivätoiminnan valinneiden lasten lukumäärään.
Huoltajat voivat hakea maksuvaikeuksien takia 35 % maksuhuojennusta sivistysvirastosta. Myös toimeentulotuen tai lastensuojelun tukipalveluista annetun lain tarkoittaman tuen hakeminen sosiaalitoimesta on mahdollista.
Palveluntuottajille korvataan asiakasmaksuhuojennuksista aiheutuneet tulojen menetykset.
2.4. Henkilöstö
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien kelpoisuusvaatimuksista säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa (986/1998). Ohjaajien kelpoisuusvaatimukset tulivat voimaan 1.8.2009.
Asetuksen 9 a §:n (115/2004) mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnassa ohjaajana toimimaan on kelpoinen henkilö,
- joka on suorittanut tehtävään soveltuvan korkeakoulututkinnon, opistoasteen tutkinnon, ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot, ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon ja jolla on koulutuksen yhteydessä hankittu tai kokemuksella osoitettu taito toimia lapsiryhmän ohjaajana taikka
- jolla on kelpoisuus antaa luokanopetusta, esiopetusta, erityisopetusta tai aineenopetusta tai toimia oppilaanohjaajana.
Ohjaajalta vaadittavan tutkinnon vaihtoehtoina olevat ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto suoritetaan ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitettuna näyttötutkintona.
Perusopetuslaissa (628/1998, muutos 1136/2003) todetaan, että aamu- ja iltapäivätoiminnassa tulee olla toiminnan järjestämistapa huomioon ottaen riittävä määrä ammattitaitoisia ohjaajia. Tarkoitus on, että kullakin aamu- ja iltapäivätoiminnan lapsiryhmällä tulee kaikessa aamu- ja iltapäivätoiminnassa olla vähintään yksi ohjaaja, joka täyttää 9 a §:ssä säädetyt kelpoisuusvaatimukset.
Avustavalta henkilökunnalta edellytetään riittävää taitoa ja soveltuvuutta toimia iltapäivätoiminnan ohjaajana. Ohjaajien koulutustaustat sekä vastuuohjaajan tiedot kysytään sivistysvirastosta aina uuden lukuvuoden alussa.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajan on selvitettävä lasten kanssa työskentelevän henkilöstönsä rikostausta. Jos palveluntuottaja itse työskentelee lasten kanssa, tulee hänen toimittaa rikosrekisterilain 6 §:n 2 momentissa tarkoitettu rikosrekisteriote nähtäväksi sivistystoimeen.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajalla tulee olla toiminnan järjestämistä varten riittävä ja ammattitaitoinen henkilöstö. Palveluntuottaja vastaa henkilöstönsä työnantajavelvoitteista ja hän on vastuussa henkilöstönsä kouluttamisesta ja perehdyttämisestä iltapäivätoimintaan. Lisäksi palveluntuottaja huolehtii siitä, että henkilöstö osallistuu tilaajan järjestämiin koulutustilaisuuksiin ja yhteistapaamisiin tai saa tiedon näissä tilaisuuksissa käsitellyistä asioista.
Järjestäjiä kannustetaan suosimaan vakituisia työsuhteita. Ihmissuhteiden pysyvyys edistää lasten kokemusta turvallisuudesta ja ohjaajan mahdollisuudet tukea lasten kehitystä paranevat.
Lisäresurssina Vantaan perusopetus osoittaa 38,25–tuntisten koulunkäyntiavustajien työajasta 6 tuntia viikossa iltapäivätoimintaan.
2.5. Ryhmäkoko
Valtakunnan tasolla ryhmäkokoa yhtä ohjaajaa kohden ei ole määritelty tai laissa säädetty. Ryhmäkoot voivat vaihdella toimipisteittäin. Ryhmäkokosuositus yhtä ohjaajaa kohden Vantaalla on 16 lasta. Ryhmäkokoon vaikuttavia tekijöitä ovat lasten erityiset kehitykseen tai terveyteen liittyvät tarpeet, toimintaympäristö ja se, kuinka moni lapsi on valinnut 4 ja kuinka moni 5 tunnin päivittäisen toiminnan.
Sivistystoimen perusopetuksen tulosalueen opetustoimen asiantuntijan työtehtäviin yhtenä osana kuuluu aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaminen. Opetustoimen asiantuntija vastaa iltapäivätoiminnan suunnittelusta, kehittämisestä ja arvioinnista. Hän toimii yhteyshenkilönä kunnan, koulun, palveluntuottajien, Opetushallituksen ja muiden yhteistyötahojen välillä. Uusien iltapäiväkerhojen valmistelu, palveluntuottajien tapaamisten sekä muiden kokousten ja koulutustilaisuuksien järjestäminen on asiantuntijan vastuulla.
Toimistotehtävien hoidosta vastaa yksi hallintosihteeri muiden työtehtäviensä ohella. Hän valmistelee vuosittain kohdennettujen avustusten jaon, käsittelee maksuhuojennushakemukset ja valmistelee iltapäivätoiminnan esitteitä, sopimuksia, hakemuksia ja muita materiaaleja yhdessä opetustoimen asiantuntijan kanssa.
Opetuspäällikkö tekee viranhaltijapäätöksen iltapäivätoimintaan valittavista lapsista, uusien palveluntuottajien valinnasta sekä uusista iltapäivätoiminnan järjestämispaikoista.
Toimintaa seurataan, ohjataan ja arvioidaan aamu- ja iltapäivätoiminnan ja kerhotoiminnan valmistelutiimissä. Sivistysviraston suomen- ja ruotsinkielisten asiantuntijoiden, hallintosihteerin ja opetuspäällikön lisäksi valmistelutiimiin jäseniä ovat kaksi rehtoriedustajaa sekä iltapäivätoiminnan palveluntuottajien edustajat seurakunnista, järjestöistä, vanhempainyhdistyksestä sekä yksityisten palveluntuottajien edustaja.
Valmistelutiimin tehtäviin kuuluvat mm. seuraavat asiat:
- Toiminnan seuranta ja kehittäminen
- Ajankohtaiset asiat valtakunnan ja Vantaan ohjauksessa
- Toimintaympäristömuutokset ja niihin liittyvät linjaukset Vantaalla
- Toimintasuunnitelman ja esitteen päivittäminen
- Sopimusasiat ja maksuliikenneasiat
Perusopetus järjestää palveluntuottajien tapaamisia 2-3 kertaa vuodessa. On tärkeää, että palveluntuottajan edustaja osallistuu näihin tilaisuuksiin. Palveluntuottajan tehtävänä on välittää tapaamisissa jaettu tieto henkilökunnalleen. Valmistelutiimi kokoontuu niin ikään 2- 3 kertaa vuodessa.
Lisäksi iltapäivätoiminnasta raportoidaan kaupunginvaltuustolle osavuosikatsausten yhteydessä. Tarpeen mukaan iltapäivätoiminnan asioita voidaan käsitellä perusopetuksen ja sivistystoimen johtoryhmissä.
Opetuslautakunta hyväksyy aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelman sekä päättää toiminnan laajuudesta ja järjestämistavasta.
Toimintaa suunniteltaessa ja järjestettäessä yhteistyö huoltajien, koulun ja aamu- ja iltapäivätoiminnan kesken on erityisen tärkeää. Oppilaan päivästä tulee muodostua kasvatuksellinen ja ehjä kokonaisuus. Koulun ja iltapäivätoiminnan yhteiset linjaukset tukevat ja vahvistavat lasten hyvinvointia ja sosiaalista kehitystä. Lasten tarpeet huomioiva moniammatillinen yhteistyö edesauttaa myös aamu- ja iltapäivätoiminnan ryhmien muodostamista ja lasten sijoittelua ryhmiin.
4.1. Yhteistyö kodin kanssa
Kotien työtä tuettaessa lähtökohtana on, että huoltajilla on esisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa ohjaajilla on ammatillinen vastuu lapsen kasvatuksesta. Työtä ohjaavana periaatteena on kasvatuskumppanuus. Tällä tarkoitetaan ammattikasvattajien sitoutumista toimimaan yhdessä huoltajien kanssa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseksi.
Tavoitteena on keskinäiseen kunnioitukseen ja tasa-arvoisuuteen perustuva avoin ja luottamuksellinen yhteistyö. Koteja kannustetaan yhteistyöhön ja edistetään huoltajien aktiivista roolia.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajien ja iltapäivätoiminnan ohjaajien tulee antaa huoltajille tietoa iltapäiväkerhon arjesta: toiminnan sisällöistä, toimintatavoista, miten toimitaan poissaolotilanteissa jne. Huoltajat ovat omalta osaltaan velvollisia ilmoittamaan mahdollisista muutoksista, jotka vaikuttavat lapsen läsnäoloon iltapäiväkerhossa.
Vantaalla on laadittu yhtenäinen palvelusopimusmalli, jota jokaisen palveluntuottajan tulee käyttää. Palveluntuottajat tekevät huoltajien kanssa palvelusopimuksen mahdollisimman pian sen jälkeen kun huoltajat ovat saaneet tiedon lapsen iltapäiväkerhopaikasta. Palvelusopimus sisältää huoltajien ajantasaiset yhteystiedot, lapsen osallistumisajan iltapäivätoimintaan sekä tiedot kerhon aukioloajoista, tiedonkulusta sekä irtisanomisesta. On tärkeää, että sopimukseen kirjataan ne lasta koskevat tiedot, jotka vaikuttavat lapsen arkeen kerhossa.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottaja ja iltapäivätoiminnan ohjaajat huolehtivat siitä, että iltapäiväkerhossa tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta ei luvatta ilmaista ja salassapidossa noudatetaan voimassa olevia säännöksiä. Huoltajien luvalla palveluntuottajat ja iltapäivätoiminnan ohjaajat voivat keskustella lasta koskevista asioista koulun henkilökunnan kanssa.
4.2. Yhteistyö koulun kanssa
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee tukea koulun kasvatustyötä. Iltapäivätoiminnan ohjaajat yhdessä koulun toimijoiden kanssa tukevat lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Yhteistyön tulee näkyä myös yksittäistä lasta koskevien asioiden hoidossa, tiedonsiirrossa ja yhteisissä neuvotteluissa lapsen asioista. Huoltajan luvalla iltapäivätoiminnan ohjaaja voi osallistua lasta koskeviin neuvotteluihin.
Avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus luo pohjan hyvälle yhteistyölle. Iltapäivätoiminnan ohjaajien tulee noudattaa koulujen toimintakulttuuria, vaikka toiminta eroaa sisällöllisesti koulun toiminnasta. On tärkeää, että lapsi tiedostaa häntä kasvattavilla aikuisilla olevan yhtenäinen ja johdonmukainen kasvatuslinja ja kokee, että eri toimintaympäristöissä on samat säännöt ja toimintatavat.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajan ja huoltajan välisessä palvelusopimuksessa huoltaja sopii lasta koskevasta tiedonkulusta koulun ja iltapäivätoiminnan ohjaajien välillä sekä toisinpäin.
Rehtorin kanssa iltapäivätoiminnan palveluntuottajat sopivat muun muassa koulun tilojen käytöstä. Koulujen hyvinvointikansiossa tulee huomioida koulussa toimivat iltapäiväkerhot. Koulun vastuuhenkilö perehdyttää vuosittain koulun tiloissa työskentelevät iltapäivätoiminnan ohjaajat koulun turvallisuus- ja kriisivalmiussuunnitelman sisältöön soveltuvin osin. Iltapäiväkerho tulee huomioida koulun poistumisharjoituksissa. Kukin kerho kuitenkin laatii kriisitoimintaohjeen myös kuntatasoisen ohjeistuksen mukaisesti. Tästä tulee olla maininta palveluntuottajan toimintasuunnitelmassa. Rehtorille tulee antaa koulussa toimivan iltapäiväkerhon toimintasuunnitelma.
4.3. Muu moniammatillinen yhteistyö
Ohjaajien työtä voidaan tukea mm. erityisopettajien tai oppilashuoltohenkilöstön antaman konsultaation avulla. Lisäksi Vantaalla kosultaatiotukea voi saada aluekoordinaattoreilta ja Vantaan perhekoutseilta. Iltapäivätoiminnan henkilökunta voi ohjata huoltajan perheneuvolan tai perhekoutsien palveluiden piiriin silloin, kun tulee kokemus siitä, ettei oma osaaminen tai voimavarat riitä liittyen vanhemmuuden, lapsen kasvatuksen, lapsiperheen arjen tukemiseen.
Huoltajan ja koulun henkilökunnan kanssa sovitaan, miten tehostettua tai erityistä tukea saavan oppilaan kasvuun ja kehitykseen liittyvät tavoitteet otetaan huomioon iltapäivätoiminnassa. Tehostetun tuen aikana käytettävä oppimissuunnitelma sekä erityiseen tukeen kuuluva henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) voivat tarvittaessa sisältää kuvauksen oppilaan osallistumisesta aamu- ja iltapäivätoimintaan sekä yhteistyöstä toiminnan järjestäjien kanssa. Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja voi osallistua koulun YHR-ryhmän toimintaan ja esimerkiksi HOJKS-suunnitelman laadintaan huoltajan luvalla.
Ohjaaja voi huoltajan luvalla osallistua myös monialaisen asiantuntijaryhmän toimintaan. Mikäli huoli lapsesta herää, voidaan hänen auttamisekseen koota monialainen asiantuntijaryhmä. Ryhmä perustetaan aina yhteisestä sopimuksesta ja myös sen jäsenet nimetään yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Ryhmässä tavallisimpina jäseninä on oppilaan ja huoltajien lisäksi esimerkiksi oppilaan opettaja, koulupsykologi/ kouluterveydenhoitaja/ koulukuraattori tai muu oppilaalle tärkeä henkilö. Monialaisessa asiantuntijaryhmässä käydään läpi mitä apua oppilas on saanut ja sovitaan yhdessä mitä oppilaan auttamiseksi ja tilanteen parantamiseksi olisi hyvä vielä tehdä. Jotta oppilas saa tarvitsemansa tuen hyvissä ajoin, kannattaa ryhmä perustaa matalalla kynnyksellä. Kun yhdessä todetaan oppilaan tilanteen parantuneen riittävästi, voidaan yhdessä sopia monialainen asiantuntijaryhmä tarpeettomaksi.
On toivottavaa, että iltapäiväkerhot tekevät yhteistyötä myös ympäröivän yhteiskunnan muiden toimijoiden (kolmas sektori, lastensuojelu, poliisi jne.) kanssa.
Iltapäiväkerhoihin haetaan vuosittain huhtikuun alussa. Hakuaika on noin kolme viikkoa. Huoltajat hakevat iltapäivätoimintaan sähköisesti Wilman kautta. Toimintaan voi hakea myös Vantaan kaupungin verkkosivuilta tulostettavalla lomakkeella.
Vaikka virallinen hakuaika päättyy huhtikuun loppupuolella, voi toimintaan hakea ympäri vuoden. Seuraavaa lukuvuotta koskevat iltapäivätoiminnan sähköiset päätökset julkaistaan Wilmassa 1.6. ja paperiset päätökset lähtevät huoltajille samana päivänä.
Iltapäivätoiminnan paikat myönnetään alla olevassa etusijajärjestyksessä, seuraavien valintaperusteiden mukaan:
- 1. vuosiluokan oppilas, jolla on iltapäivätoimintapaikalle välttämätön tarve liittyen terveydelliseen tai muuhun erityiseen syyhyn, josta huoltaja on esittänyt riittävän selvityksen (lausunto tms.)
- 1. vuosiluokan oppilas, jonka huoltajat ovat estyneet hoitamasta lasta iltapäivätoiminnan aikana työn, opiskelun tai muun erityisen syyn vuoksi. Erityisestä syystä tulee esittää riittävä selvitys (esim. lääkärintodistus)
- 2. vuosiluokan oppilas, jolla on iltapäivätoimintapaikalle tarve liittyen terveydelliseen tai muuhun erityiseen syyhyn, josta huoltaja on esittänyt riittävän selvityksen (lausunto tms.)
- 3. tai sitä ylemmän vuosiluokan oppilaat, joilla on erityisen tuen päätös
- 2. vuosiluokan oppilas, jonka huoltajat ovat estyneet hoitamasta lasta iltapäivätoiminnan aikana työn, opiskelun tai muun erityisen syyn vuoksi. Erityisestä syystä tulee esittää riittävä selvitys (esim. lääkärintodistus)
- 1. vuosiluokan oppilas, jonka huoltaja voi hoitaa lasta iltapäivisin kotona.
Kunnan tulee arvioida antamaansa tai hankkimaansa aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä osallistua toimintansa ulkopuoliseen arviointiin, kuten Opetushallituksen tai Opetus- ja kulttuuriministeriön kyselyihin. Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa.
Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tulee suorittaa myös itsearviointia, mikä tarkoittaa toimintayksikön sisällä tapahtuvaa arviointia, kuten kyselyjä iltapäivätoiminnan ohjaajille. Lisäksi voidaan tehdä ulkoista arviointia, esimerkiksi kyselyitä huoltajille, lapsille ja yhteistyökumppaneille.
Kuntatasoisesti toimintaa arvioidaan valmistelutiimissä, perusopetuksen ja sivistystoimen johtoryhmissä, opetuslautakunnassa ja kaupungin valtuustossa (ks. kohta 3, Toiminnan ohjaaminen).
Lisätietoja
Sari Kinnunen
Kasvatus ja oppiminen / PerusopetusVirva Kela-Piironen
Kasvatus ja oppiminen / PerusopetusAsiointipalvelut
Wilma
Wilma on sähköinen palvelu joka toimii kodin ja koulun tai oppilaitoksen välisenä yhteydenpidon välineenä. Wilma on Vantaalla käytössä perusopetuksessa ja lukioissa.
Palvelukanavat
Palvelukanavan tyyppi
Vantaa-infon yleisneuvonta
Vantaa-info neuvoo Vantaan kaupungin ja yhteistyökumppaneidemme palveluissa ja tukee palveluihin hakeutumisessa. Palvelemme puhelimessa, chatissa, sähköpostilla ja Vantaa-infon asiointipisteissä.
Palvelukanavat
Palvelukanavan tyyppi
- Sähköposti
- vantaa-info@vantaa.fi
Palvelukanavan tyyppi
Palvelun saatavuus
- Avoinna ma-ti, to-pe 09-15
- Avoinna ke 09-14
- Suljettu la-su
Palvelukanavan tyyppi
Palvelun saatavuus
- Avoinna ma-ti, to-pe 08-15:30
- Avoinna ke 08-14
- Suljettu la-su
-
+358 9 83911
(maksuton)
Toimipisteet
Askiston koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Askiston kouluUudentuvantie 5-7
01680Vantaa
Suomi
Aurinkokiven koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Aurinkokiven kouluAurinkokivenkuja 1
01700Vantaa
Suomi
Dickursby skola tarjoaa perusopetusta 1-6 luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Dickursby skolaUrheilutie 4
01370Vantaa
Suomi
Hiekkaharjun koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Hiekkaharjun kouluTalkootie 37
01350Vantaa
Suomi
Hämeenkylän koulu tarjoaa opetusta 1.-9.-luokkalaisille. Koulu sijaitsee Länsi-Vantaalla.
Lisätietoa toimipisteestä Hämeenkylän kouluVaristontie 3
01660Vantaa
Suomi
Ilolan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-4.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Ilolan kouluEpinkoskentie 5
01390Vantaa
Suomi
Itä-Hakkilan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-4.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Itä-Hakkilan kouluKoulutie 8
01260Vantaa
Suomi
Jokiniemen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Jokiniemen kouluValkoisenlähteentie 51
01370Vantaa
Suomi
Jokivarren koulu tarjoaa perusopetusta ja pidennetyn oppivelvollisuuden mukaista opetusta vuosiluokilla 1-6.
Lisätietoa toimipisteestä Jokivarren kouluSorvatie 16
01480Vantaa
Suomi
Kaivokselan koulu sijaitsee läntisellä Vantaalla Hämeenlinnantien tuntumassa. Koulumme tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kaivokselan kouluKaivosvoudintie 10
01610Vantaa
Suomi
Kanniston koulu tarjoaa perusopetusta sekä vammaisopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kanniston kouluKenraalintie 6
01730Vantaa
Suomi
Kartanonkosken koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kartanonkosken kouluTilkuntie 5
01520Vantaa
Suomi
Keimolanmäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Keimolanmäen kouluAjolenkki 8
01700Vantaa
Suomi
Kivimäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kivimäen kouluLintukallionkuja 6
01620Vantaa
Suomi
Kuusikon koulu on rauhallisella pientaloalueella Tikkurilan läheisyydessä sijaitseva noin 350 oppilaan alakoulu, jossa toimivat vuosiluokat 1.-6.
Lisätietoa toimipisteestä Kuusikon kouluHovitie 11
01380Vantaa
Suomi
Kyrkoby skola tarjoaa perusopetusta 1-6 luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kyrkoby skolaPappilankuja 6
01510Vantaa
Suomi
Kytöpuiston koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kytöpuiston kouluPeltoniemenkuja 1
01360Vantaa
Suomi
Lehtikuusen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille. Koulu sijaitsee Hakunilassa.
Lisätietoa toimipisteestä Lehtikuusen kouluHiirakkotie 9
01200Vantaa
Suomi
Leppäkorven koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Leppäkorven kouluKorpikontiontie 5
01450Vantaa
Suomi
Martinlaakson koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Martinlaakson kouluMartinlaaksonpolku 9
01620Vantaa
Suomi
Mikkolan koulu on yhtenäiskoulu, jossa opiskelee noin 930 oppilasta vuosiluokilla 1.-9.
Lisätietoa toimipisteestä Mikkolan kouluVenuksentie 2
01480Vantaa
Suomi
Mårtensdals skola tarjoaa ruotsinkielistä perusopetusta 1-6 luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Mårtensdals skolaLaajavuorenkuja 4
01620Vantaa
Suomi
Pähkinärinteen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Pähkinärinteen kouluMantelikuja 4
01710Vantaa
Suomi
Päiväkummun koulu tarjoaa perusopetusta 1.-5.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Päiväkummun kouluIsmontie 2
01420Vantaa
Suomi
Rajakylän koulu tarjoaa perusopetusta 1.-4.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Rajakylän kouluLatukuja 1
01280Vantaa
Suomi
Rajatorpan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Rajatorpan kouluVapaalanpolku 13
01650Vantaa
Suomi
Rekolan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille. Lisäksi perusopetuksen valmistava luokka ja kaksi alueellista erityisen tuen etappi-luokkaa.
Lisätietoa toimipisteestä Rekolan kouluRekolantie 67
01400Vantaa
Suomi
Rekolanmäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Rekolanmäen kouluValtimotie 4
01400Vantaa
Suomi
Seutulan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Seutulan kouluKatriinantie 60
01760Vantaa
Suomi
Simonkallion koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille sekä valmistavaa opetusta.
Lisätietoa toimipisteestä Simonkallion kouluSimonkalliontie 1
01350Vantaa
Suomi
Uomarinteen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Uomarinteen kouluUomarinne 2
01600Vantaa
Suomi
Vantaan kansainvälinen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Vantaan kansainvälinen kouluHagelstamintie 1
01520Vantaa
Suomi
Veromäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Veromäen kouluVeromiehentie 2
01510Vantaa
Suomi
Viertolan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Viertolan kouluLiljatie 2
01300Vantaa
Suomi
Vierumäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-5.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Vierumäen kouluLehmustontie 9
01450Vantaa
Suomi
Vierumäen koulun Kulomäen opetuspiste Metso tarjoaa perusopetusta 1-4 luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Vierumäen koulu, Kulomäen opetuspiste (Metso)Maauuninpolku 3
01450Vantaa
Suomi
Västerdundoms skola tarjoaa perusopetusta 1-6 luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Västersundoms skolaHetbackantie 3
01200Vantaa
Suomi
Ylästön koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Ylästön kouluOllaksentie 29
01690Vantaa
Suomi