Hämeenkylän koulu
- Osoite
Varistontie 3
01660 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 2517, 01030 Vantaan kaupunki
Yhteystiedot
Esittely
Hämeenkylän yhtenäiskoulussa on 800 oppilasta, musiikkiluokkatoimintaa, valmistava opetus ja joustavan perusopetuksen ryhmä.
Hyväksy evästeet Analytiikka-kategoriasta nähdäksesi iframe-sisällön
Henkilökunta lukuvuonna 2025-2026
|
Aarnio-Kepsu Päivi AKP
|
musiikki |
| Aksu Filiz |
koulunkäynninohjaaja
|
|
Alanko Akipekka ALA
|
erityisopettaja lv: 8-9F
|
|
Andersson Niki ANN
|
liikunta, terveystieto
|
|
Anttila Elisa ANE
|
musiikki |
|
Anttila Sanni ANS
|
matematiikka, kemia lv: 7D
|
| Autio Laura AUL |
TEPPO-opo
|
|
Cartwright Julian CAJ
|
käsityö lv: 8C |
|
Dimitrova Mariya
|
koulunkäynninohjaaja
|
|
Duffy Jonna DUJ
|
luokanopettaja lv: 5A
|
|
Haapakoski Ella HAE
|
valmistavan luokan opettaja lv: VAL
|
|
Hakkinen-Rapa Terhi HAT
|
biologia, maantieto lv: 7M
|
|
Haussalo Pekka HAP
|
matematiikka, fysiikka, tietotekniikka lv: 9E
|
|
Heikura Päivi HEP
|
vararehtori |
|
Heinonen Marika HEM
|
luokanopettaja lv: 4A
|
|
Henttonen Pinja HEN
|
äidinkieli ja kirjallisuus
|
|
Hievanen Joonas HIJ
|
historia, yhteiskuntaoppi lv: 9A
|
|
Huhti Maarit HUM
|
luokanopettaja lv: 1-2A
|
|
Huovinen Irina HUI
|
oppilaanohjaaja |
|
Hurmerinta Juhana HUJ
|
resurssiopettaja
|
|
Huttunen Tiina HUT
|
käsityö lv: 8-9F |
|
Hynninen Anna AHY
|
luokanopettaja 4B
|
|
Ilmakangas-Jurkkola Tiina ILT
|
luokanopettaja lv: 1-2B
|
|
Juntunen Juha JUJ
|
historia, yhteiskuntaoppi lv: 8M
|
|
Järvinen Sari JÄS
|
suomi toisena kielenä lv: 7C
|
|
Kaartunen Kirsi KAK
|
äidinkieli ja kirjallisuus lv: 9C
|
|
Karjalainen Eevaleena KAE
|
äidinkieli ja kirjallisuus
|
|
Keskküla Ksenija
|
koulunkäynninohjaaja
|
|
Kocagöz Mehmet
|
koulunkäynninohjaaja
|
|
Koistinen Ari KOA
|
ruotsi, englanti lv: 8E
|
|
Kokko Katri KOK
|
erityisluokanopettaja lv: 1-5F
|
| Kokkola Terhi |
koulunkäynninohjaaja
|
|
Korhonen Hanna KOH
|
englanti, ruotsi |
|
Kulmala Kia KUK
|
fysiikka, matematiikka lv: 7B
|
|
Kuokkanen Enni KUE
|
kotitalous |
|
Laine Emma LAE
|
liikunta. terveystieto lv: 9D
|
|
Laine Roosa LAR
|
luokanopettaja lv: 3A
|
| Lehtinen Juho |
kouluvalmentaja
|
|
Lintunen Saara LIS
|
kuvataide |
|
Lääveri Niina LÄN
|
luokanopettaja lv: 3A
|
|
Majasaari Pasi MAP
|
Rehtori |
|
Maunula Anna MAA
|
uskonto lv: 8D |
|
Muikku Veikko MUV
|
musiikki |
|
Myllylä Marju MYM
|
opinto-ohjaus |
|
Mänkärlä Aino MÄA
|
laaja-alainen erityisopettaja lv: 1-5F, 3A, 5A
|
|
Nieminen Milka NIM
|
matematiikka, fysiikka, kemia lv: 9M
|
|
Nissinen Tino NIT
|
luokanopetus lv: 4A
|
|
Norman Nora-Elina NON
|
laaja-alainen erityisopettaja lv: 1-2A, 1-2B, 1-2C, 1-2D, 1-5F
|
|
O'Connor Paula OCP
|
kotitalous, terveystieto
|
|
Peltonen Marianne PEM
|
biologia, maantieto lv: 7E
|
| Piispa Elisa PIE | erityisopettaja |
| Pitkänen Anne |
koulunkäynninohjaaja
|
|
Pylkkänen Merita PYM
|
äidinkieli ja kirjallisuus lv: 6A
|
|
Raivonen Petra RAP
|
luokanopettaja lv: 1-2B
|
|
Rantanen Meri RAM
|
liikunta. terveystieto lv: 7A
|
| Riikonen Sari |
koulunkäynninohjaaja
|
|
Sarsama Pauli SAP
|
erityisopettaja lv: 7-8F
|
|
Sormunen Laura SOL
|
englanti, ruotsi lv: 9B
|
|
Suokas-Ikonen Minna SIM
|
luokanopettaja lv: 1-2C
|
|
Suoniemi Sanni SUS
|
erityisopettaja |
|
Tammisalo Satu TAS
|
luokanopettaja lv: 1-2D |
|
Taskinen Juho TAJ
|
S2, luokanopetus lv: 6A
|
| Tiainen Kirsi TIK |
laaja-alainen erityisopettaja lv: 1-5F, 4A, 6A
|
|
Tornberg Anssi TOA
|
liikunta. terveystieto
|
|
Turpeinen Katariina TUK
|
englanti, ruotsi lv: 8B
|
|
Tuunanen Jaakko TUJ
|
matematiikka, fysiikka, kemia lv: 8A
|
|
Tynkkynen Tiina TTY
|
matematiikka, kemia
|
|
Vaittinen Marko VAM
|
erityisluokanopettaja lv: 6-7F
|
|
Vanhala Vesa VAV
|
erityisopettaja lv: 8-9J
|
|
Virovere Minna MVi
|
apulaisrehtori |
|
Vitikainen Riikka VIR
|
erityisopettaja |
| Vuorinen Kirsi |
kouluvalmentaja / IP- vastuuhenkilö
|
|
Vuorio Pauliina VUP
|
espanja, englanti
|
| Vänni Suvi VÄS |
luokanopettaja lv: 5A
|
Liikunta- ja harrastusmahdollisuudet koululla
Harrastusten Vantaa
Harrastusten Vantaa tarjoaa vantaalaisille peruskoululaisille laadukkaita, mieluisia ja maksuttomia harrastusmahdollisuuksia oman koulun ja kodin läheisyydessä lasten ja nuorten toiveita kuunnellen. Toiminta on osa valtakunnallista Harrastamisen Suomen mallia.
Hämeenkylän koulun koripallokenttä
Myyrmäen suuralueKoulun pihalla sijaitseva 15m x 27m kokoinen, valaistu koripallokenttä asfaltilla. Kentällä on kaksi koripallotelinettä ja maalatut rajaviivat.
Hämeenkylän koulun ulkopöytätennis
Myyrmäen suuralueKoulun pihalla sijaitsevat kaksi ulkopingispöytää kivituhka-alueella, verkkona toimii alumiinilevy.
Hämeenkylän koulun ulkopöytätennis
Myyrmäen suuralueKoulun pihalla sijaitsevat kaksi ulkopingispöytää kivituhka-alueella, verkkona toimii alumiinilevy.
Hämeenkylän koulun tekonurmi (42x30)
Myyrmäen suuralueKoulun pihalla sijaitseva valaistu 42m x 30m kokoinen tekonurmikenttä, jossa yksi jalkapallokenttä ja kaksi sählykenttää maaleineen.
Ohjaus yläkoulussa
Oppilaanohjaus oppiaineena 7.–9. luokilla on oppilaanohjaajien vastuulla. Ohjaukseen liittyviä oppitunteja pidetään koko ryhmälle, lisäksi jokaisella oppilaalla on oikeus saada tarvitsemansa määrä henkilökohtaista ohjausta opiskeluun ja uravalintaan liittyen. Oppilaille voidaan järjestää myös pienryhmäohjausta.
9-luokkalaisilla on virtuaalinen Yrityskylä-päivä, jossa harjoitellaan yritys- ja yhteistoimintaa. Lisäksi peruskoulun 9. luokan oppilaille kuuluu kahden viikon työelämään tutustumisjakso (TET). Näitä jaksoja voi olla myös 7.–8. vuosiluokkien aikana 2–5 päivän tutustumisjaksoina.
Perusopetuksen päättövaiheessa oppilaanohjaaja yhteistyössä opettajien kanssa tukee ja ohjaa oppilaita jatko-opiskeluvalintojen teossa sekä yhteishaussa. Ohjauksen ja huoltajien tuella oppilas tekee omiin kykyihinsä ja kiinnostuksen kohteisiinsa perustuvia opiskelua ja elämänuraa koskevia ratkaisuja. Huoltajilla on tärkeä rooli näiden valintojen pohtimisessa.
Hämeenkylän koulun opojen oma sivu yhteishakuun valmistautumiseen liittyen: bit.ly/yhteishakuhämis
Oppilaanohjaajat:
Irina Huovinen
050 303 2028
irina.huovinen@vantaa.fi
Marju Myllyllä
050 303 1949
marju.myllyla@vantaa.fi
Laura Autio (TEPPO)
040 132 8080
laura.autio@eduvantaa.fi
Vantaalaisten 9.-luokkalaisten opintojaksojen suorittaminen Sotungin etälukiossa: Yhdeksäsluokkalaiset, jotka haluavat lisähaasteita opiskeluun jo peruskoulun aikana, voivat opiskella lukio-opintoja Sotungin etälukion kautta. Oppilaan oma peruskoulun aineenopettaja tukee ja ohjaa oppilastaan lukio-opintojen suorittamisessa. Sotungin etälukion opettaja seuraa oppilaan etenemistä, tarkastaa tehtäviä, antaa oppimisesta palautetta sekä arvioi opintojakson normaalien lukion arviointikriteereiden mukaisesti.
Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet: https://etalukio.vantaa.fi/fi/vantaan-9-luokkalaiset-sotungin-aikuislukiossa
Lisätietoja: Etälukiokoordinaattori Kristina Tuominen, kristina.tuominen@vantaa.fi
Tehostettua oppilaanohjausta Hämeenkylän koulussa tarjotaan niille 8.-9.-luokkalaisille oppilaille, jotka tarvitsevat perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyvää tukea. Jokaiselle teho-ohjausta saaneelle oppilaalle laaditaan henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma Wilmaan, johon kirjataan vahvuuksia sekä tavoitteita siirtymisestä perusopetuksen jälkeisiin opintoihin. Tehostettu oppilaanohjaus voi olla esimerkiksi:
- henkilökohtaista ohjausta
- tutustumisia, kurkkauksia, koulutuskokeiluja toisen asteen oppilaitoksiin
- pienryhmäohjausta
- nivelvaiheohjausta
- työelämävierailuja
- ylimääräisiä TET-jaksoja (TehoTET)
- TEPPO-opiskelu
Lisää infoa löytyy täältä
Peruskoulun jälkeen
TIEDOKSI: YSIEN KEVÄTINFO -> Info 2025
- Tulosten julkistaminen peruskoulun jälkeisiin koulutuksiin
YHTEISHAUN TULOKSET JULKISTETAAN 12.6.2025 -> Tarkista sähköpostisi, sillä saat yhteishaussa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen tuloskirjeen. Tuloskirjeessä kerrotaan, mihin oppilaitokseen sinut on hyväksytty tai jos et ole saanut opiskelupaikkaa.
Lisäksi saat siitä oppilaitoksesta, johon sinut on valittu, päätöksen hyväksytystä opiskelupaikasta ja ohjeet, miten otat opiskelupaikan vastaan. Jos olet hakulomakkeella antanut luvan toimittaa päätöksen opiskelijavalinnasta sähköisesti, voit saada sen sähköpostiisi. Jotkut oppilaitokset voivat kuitenkinlähettää päätöksen kirjepostina.
Huom! Jos et ole merkinnyt sähköpostiosoitetta yhteishaun lomakkeelle tai et ole antanut lupaa sähköiseen viestintään, saat tuloskirjeen ja oppilaitoksen päätöksen kirjepostina.
Tulokset julkistetaan myös oppilaitosten nettisivuilla -> näkyy vain julkaisuluvan antaneiden nimet.
- Opiskelupaikan vastaanottaminen
OPISKELUPAIKKA TULEE OTTAA VASTAAN 26.6.2025 -> oppilaan tulee ottaa saamansa opiskelupaikka vastaan mahdollisimman pian. Jos oppilas ei ole ottanut opiskelupaikkaa vastaan torstaihin 26.6. klo 15 mennessä, hän menettää sen ja varasijalta valitaan joku hänen tilalleen.
Voit ottaa vastaan opiskelupaikan sähköisesti. Ohjeet paikan vastaanottamiseksi kuitenkin vaihtelevat oppilaitoskohtaisesti, joten tarkista käytäntö siitä oppilaitoksesta, johon sinut on valittu. Jos et ota vastaan jotain sinulle tarjottua opiskelupaikkaa, muista peruuttaa paikkasi Opintopolussa tai ilmoittamalla asiasta oppilaitokseen.
Tiedot Vantaan oppilaitosten käytänteistä löydät Vantaan yhteishakusivustolta.
- Jos jäit ilman opiskelupaikkaa
Jos et saanut opiskelupaikkaa, saat siitä tiedon sähköpostitse Opintopolusta tai kirjepostilla. Varasijalta valituksi tulevalle ilmoitetaan vapautuneesta opiskelupaikasta henkilökohtaisesti.
Vaikka et saanut opiskelupaikkaa, voit edelleen hakea mahdollisille vapaille paikoille jatkuvan haun kautta. Varian jatkuvassa haussa olevat perustutkintokoulutukset löydät täältä. Muiden oppilaitosten vapautuvia opiskelupaikkoja kannattaa etsiä suoraan oppilaitosten nettisivuilta sekä Opintopolusta. Oppilaitosten vapautuvia opiskelupaikkoja kannattaa etsiä suoraan oppilaitosten nettisivuilta sekä Opintopolusta.
Voit hakea Vantaan tutkintokoulutuksen valmentavaan TUVA-koulutukseen jatkuvassa haussa 12.6.2025 alkaen. Lisätietoa ja hakeminen Varian sivuilta.
Hämeenkylän koulun opot ovat tavoitettavissa torstaina 12.06.2025 klo 10.00-15.00 sekä koululla että puhelimitse.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
Arvioinnista Hämeenkylän koulussa
Arviointi Hämeenkylän koulussa perustuu valtakunnalliseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan sekä Vantaan perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Arvioinnin keskeiset tekijät käydään oppilaiden kanssa läpi lukukauden alkaessa. Tuolloin arviointiin vaikuttavat asiat esitellään perusteellisesti. Tässä kuitenkin nämä tiiviissä muodossa. Mikäli näihin liittyen on lisää kysyttävää, voitte olla yhteydessä opettajiin, jotka kutakin vuosiluokkaa tai oppiainetta opettavat.
Luokanopetus
1. Luokka
Ensimmäisellä luokalla arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön. Osaamista ja oppimisen kehittymistä voi osoittaa monin eri tavoin, esim. tuntityöskentely, kirjalliset tehtävät ja itseilmaisu. Matematiikassa ja äidinkielessä pidetään jonkin verran erilaisia testejä ja tehdään joitakin erikseen arvioitavia tehtäviä. Ensimmäisellä luokalla tärkeimpänä tavoitteena on koululaisen taidot.
2. luokka
Toisella luokalla suomen kielen ja matematiikan keskeisten taitojen edistymistä arvioidaan tekemällä havaintoja oppitunneilla ja kuuntelemalla oppilaan ääneen lukemista. Luokissa pidetään säännöllisesti myös opettajan arvioimia luetun ymmärtämisen tehtäviä sekä saneluita ja oman tarinan kirjoitustehtäviä. Matematiikassa opettaja havainnoi oppilaan työskentelyä oppitunneilla. Oppimiskokonaisuuksien jälkeen pidetään useimmiten kirjallinen koe. Koululaiseksi kasvamisen taitoja arvioidaan antamalla suullista palautetta, pitämällä luokissa pieniä itsearviointituokioita sekä kirjallisesti Wilmassa.
3. luokka
Kolmannella luokalla arviointi perustuu tuntityöskentelyyn, kirjallisiin kokeisiin, ryhmätöihin ja muihin kirjallisiin tuotoksiin. Taito- ja taideaineissa arviointi perustuu jatkuvaan arviointiin, työskentelytaitoihin ja osallistumiseen. Oppilaat harjoittelevat myös itsearviointia ja pariarviointia. Oppilaan osaamisesta ja kehittymisestä tiedotetaan huoltajia arviointikeskusteluissa, Wilmassa koenumeroin sekä tarvittaessa muilla tavoin.
4. luokka
Neljännellä luokalla oppilaiden osaamista arvioidaan kokeiden, tuntityöskentelyn (tehtävien tekeminen ja tuntiosallistuminen) ja opiskeluprojekteihin osallistumisen kautta. Tarvittaessa oppilaalle järjestetään vaihtoehtoisia tapoja näyttää osaamisensa esim. suullisesti. Taide- ja taitoaineissa tuntityöskentely ja erilaiset käytännön näytöt (esim. tehdyt käsityöt) ovat tärkeässä roolissa.
5. luokka
Viidesluokkalaisia arvioidaan seuraavien kriteereiden avulla: aktiivinen tuntityöskentely ja opetuskeskusteluihin osallistuminen, kotitehtävistä huolehtiminen, toiminnallisiin harjoituksiin osallistuminen, pari- ja ryhmätyöt sekä erilaiset kokeet, testit, kirjoitelmat ja esitelmät. Viidennen luokan isoja teemoja ovat mm. Ihminen ja Eurooppa, antiikin rooma ja suomen esihistoria, luetun ymmärtäminen ja erilaisten tekstien kirjoittaminen, kielissä adjektiivit ja prepositiot, matematiikassa jakolasku, mittayksiköt ja prosentit. Tarvitttaessa oppilaalle järjestetään vaihtoehtoisia tapoja näyttää osaamisensa esim. suullisesti. Taide- ja taitoaineissa tuntityöskentely ja erilaiset käytännön näytöt (esim. tehdyt käsityöt) ovat tärkeässä roolissa.
Aineenopetus. 6. - 9. luokat
Suomen kieli ja kirjallisuus
Suomen kielen ja kirjallisuuden, sekä suomi toisena kielenä -oppiaineen, arviointi perustuu muun muassa seuraaviin aineenopettajien yhteistyönä arvioimiin näyttöihin: erilaiset kirjoitelmat, kokeet, projektityöt, suulliset työt ja työskentely. Työskentelyn arviointi sisältää esimerkiksi havaintomme oppilaan oma-aloitteisuudesta ja osallistumisesta oppitunnilla sekä suullisten ja kirjallisten tehtävien tekemisen ohjeiden ja annettujen aikataulujen mukaan.
Kielet
Kielten tunneilla harjoittelemme kielen puhumista, kirjoittamista, lukemista ja kuullun ymmärtämistä sekä tutustumme eri maiden kulttuureihin sekä eri kielten asemaan maailmassa. Arvosana perustuu oppilaiden jatkuvaan näyttöön ja koostuu kielen kaikista osa-alueista. Arviointi on monipuolista ja siihen vaikuttaa kirjallisten näyttöjen lisäksi tuntityöskentely, kielenopiskelutaidot, suulliset tehtävät ja kuullun ymmärtäminen.
Matematiikka
Opiskelu on suunniteltu siten, että oppilas pääsee antamaan näyttöjä opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisesta. Oppilas valitsee itse tavoitetason, jonka mukaisesti hän pyrkii työskentelemään ja jonka tasoisia tehtäviä hänet ohjataan tekemään. Arviointi perustuu oppilaan osaamiseen, ei hänen valitsemaansa tavoitetasoon. Opettajat antavat työskentelyn aikana oppilaalle palautetta, jonka tarkoitus on auttaa oppilasta saavuttamaan tavoitteensa. Arvioinnissa huomioidaan tuntityöskentely, vihkoon tehdyt muistiinpanot ja tehtävät sekä koesuoritukset. Arvosana on kaikkien oppilasta opettavien opettajien yhteinen näkemys oppilaan osaamisesta.
Fysiikka
Opiskelu on suunniteltu siten, että oppilas pääsee antamaan näyttöjä opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisesta. Opettaja antaa työskentelyn aikana oppilaalle palautetta, jonka tarkoitus on auttaa oppilasta saavuttamaan tavoitteensa. Arvioinnissa huomioidaan tuntityöskentely, tutkimustaidot, portfolio, tuntikuulustelut sekä mahdolliset kokeet ja ylimääräiset opinnäytteet. Arvosana on opettajan näkemys oppilaan osaamisesta hänen antamiensa näyttöjen perusteella.
Kemia
Arviointiperusteina ovat kurssikokeet, tuntitestit, tutkielmat tuntityöskentely, kotitehtävät, vihkotyö ja laboratoriotyöskentely. Kemian päättöarvosana perustuu peruskoulun päättövaiheen eli 8. ja 9. luokan kursseilla näytettyyn osaamiseen. Kursseissa on eri aihesisällöt, joten molempien vuosiluokkien osaaminen huomioidaan. Päättöarvosanaan vaikuttavat ensisijaisesti osaamisen näytöt, eikä päättöarvosana ole keskiarvo 8. ja 9. luokkien kurssiarvosanoista.
Biologia, maantieto ja ympäristöoppi
Oppiaineiden arviointiperusteina käytetään nimistö- ja/tai lajistokokeita (useita, riippuen kurssista), suullisia esitelmiä sekä sähköisiä kokeita. Biologiassa arvioinnin osana on myös laboratoriotyöskentely sekä tutkimusraportit. Maantiedossa arvioidaan aluetutkimusta. Opiskeltavia materiaaleja on oppikirjassa, vihkossa sekä classroomissa, oppituntien ohella.
Arvioitavat kokeet (summatiiviset kokeet) ilmoitetaan ennakkoon wilman koevarauksissa. Suulliset esitelmät / laboratoriotyöskentely tapahtuu oppituntien aikana. Näiden summatiivisten näyttöjen perusteella wilma laskee meille keskiarvon arvosanasta, joka toimii arvioinnin pohjana. Tuntityöskentely on myös osa arviointia, vaikka siitä ei erikseen suoritusarvosanaa tule koemerkintöihin. Yhteisopettajuudessa oppitunneilla näkyvää osaamista arvioivat opettajat yhdessä. Osana ohjaavaa arviointia (formatiivinen arviointi) kiinnitetään huomiota myös osallisuuteen ja työskentelyyn oppituntien aikana sekä kotitehtävien tekoon. Oppitunneilla tehdään myös vertais- ja itsearviointia, jossa harjoitellaan palautteen antamista ja palautteen vastaanottamista.
Historia ja yhteiskuntaoppi
Oppiaineissa kehitetään oppilaan tiedonhakutaitoja, tiedon jäsentämistä, kriittistä ajattelua ja eläytymistä menneisyyden tapahtumiin. Oppilasta ohjataan tulkitsemaan ja pohtimaan tietoa luotettavien lähteiden pohjalta sekä kunnioittamaan ja ymmärtämään ihmisoikeuksia, moninaista tasa-arvoa sekä demokratiaa. Yhteiskuntaopin opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua aktiivisiksi, vastuuntuntoisiksi ja yritteliäiksi kansalaisiksi. Arvioinnissa vaikuttaa jatkuva näyttö oppitunneilla, oppitunneilla ja kotona tehdyt tehtävät ja lukukauden aikana tehdyt tuntitestit ja mahdolliset muut näytöt, esim. ryhmätyöt. Oppiaineissa harjoitellaan myös vertais-, ryhmä - ja itsearviointia.
Uskonto
Uskonnossa tutustutaan erilaisiin maailmanuskontoihin ja katsomuksiin sekä etiikan perusteisiin. Arviointi perustuu oppilaiden työskentelyn havainnointiin, keskusteluihin ja oppilaiden monimuotoisten oppilastöiden tarkasteluun. Arvioinnin kohteena on oppilaan tieto erilaisista uskonnoista, kyky hahmottaa uskontojen merkitystä sekä kyky pohtia suuria elämänkysymyksiä ja ajankohtaisia eettisiä aiheita monipuolisesti. Oppilas näyttää osaamistaan osallistumalla keskusteluihin, aktiivisella tuntityöskentelyllä, kokeilla ja pohdintapäiväkirjoilla.
Elämänkatsomustieto
Elämänkatsomustiedossa tavoitteena on tutustua keskeisimpiin maailmankatsomuksiin ja kulttuureihin sekä etiikan perusteisiin ja ihmisoikeuksiin. Arviointi perustuu työskentelyn arviointiin, keskusteluihin ja oman mielipiteen argumentointiin sekä oppilaiden monimuotoisiin oppilastöihin. Arvioinnissa otetaan huomioon oppimisprosessi, oppilaan kyky tiedonhakuun sekä omien näkökulmien perustelu. Oppilas pystyy näyttämään omaa osaamistaan esitelmillä, kokeilla, kirjoitelmilla sekä osallistumalla keskusteluihin.
Terveystieto
Terveystiedossa arvioidaan oppilaan terveysosaamista. Terveyttä käsitellään monipuolisina oppimiskokonaisuuksina fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen terveyden kannalta huomioiden yksilö, yhteisö ja yhteiskunta. Arviointi ei kohdistu oppilaan arvoihin, asenteisiin, terveyskäyttäytymiseen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Oppilas pääsee näyttämään osaamistaan monipuolisesti mm. oppimispäiväkirjojen, käytännön harjoittelun, kokeiden, kirjallisten töiden, ryhmä- ja tuntityöskentelyn perusteella.
Oppilaanohjaus
Luokkamuotoisessa ohjauksessa oppilaat tekevät monipuolisesti tehtäviä kunkin luokka-asteen omista aihealueista, lisäksi toteutetaan toiminnallisia ryhmätehtäviä. Oppilaanohjauksessa harjoitellaan itsearviointia sekä vertaisarviointia. Oppilaanohjaaja antaa henkilökohtaisessa keskustelussa 7. ja 9. luokan aikana ohjaavaa ja kannustavaa palautetta.
Kuvataide
Kuvataiteessa taidollinen osaaminen arvioidaan suhteessa työprosessiin. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota ryhmässä toimimiseen, oppiaineen luonteen huomioivaan työskentelyyn, ohjeiden ymmärtämiseen ja noudattamiseen, ajankäyttöön sekä teosten asianmukaiseen käsittelyyn ja niiden valmistumiseen.
Käsityö
Käsityössä opiskellaan kädentaitoja sekä ongelmanratkaisua, ja valmistetaan itse suunniteltuja tuotteita tiettyyn ilmiöön tai aihepiiriin liittyen, käyttäen monipuolisia materiaaleja. Tuotteelle annetaan yleiset tavoitteet ja oppilas asettaa myös oppimiseen ja työskentelyyn omia tavoitteitaan. Arvioinnin kohteena on kokonainen käsityöprosessi: ideointi, suunnittelu, kokeilu, tekeminen, dokumentointi ja arviointi. Oppilaille annetaan erilaisia mahdollisuuksia osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen hallitsemiseen. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja heille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itsearviointia ja saada vertaispalautetta.
Liikunta
Liikunnan arviointi koostuu yhtälailla työskentelyn ja oppimisen arvioinnista. Työskentelyn osalta arvioidaan mm. parhaansa yrittämistä ja aktiivista osallistumista, ryhmässä työskentelyä, reilun pelin periaatteiden noudattamista ja vastuunkantoa omasta toiminnasta. Oppimisen osalta arvioidaan erityisesti motorisia taitoja eli liikkumis- tasapaino- ja välineenkäsittelytaitoja sekä havaintomotorisia taitoja eli itsensä ja ympäristön havainnointia eri tilanteissa. Lisätietoa arvioinnista löydät yläluokkien liikunnan kotisivuilta bit.ly/hamisliikunta.
Musiikki
Musiikin arvioinnissa hyödynnetään monipuolisia näytön mahdollisuuksia, tuntitestejä, tuntiaktiivisuus taulukoita, taitokortteja, laulu- ja soitto diplomeita, itse-ja vertaisarviointia, arvioivaa palautetta sekä ryhmä arviointia. Tärkeintä ei ole ennalta saavutetut tiedot ja taidot musiikissa, vaan valmiudet kehittää omaa osaamista eteenpäin ja avoin asenne opetettavaa ainetta ja oppimisprosessia kohtaan.
Kotitalous
Kotitalousopetuksessa arvioidaan kolmea eri osa-aluetta: käytännön toimintataitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä tiedonhallintataitoja. Käytännön toimintataitoja arvioidaan tunnilla tehtävien harjoitusten kautta, kotitehtävillä yhteistyössä perheiden kanssa sekä vertaispalautteella ja itsearvioinnilla. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja arvioidaan pari- ja ryhmätyöskentelyn avulla ja neuvottelutaitojen kautta. Tiedonhallintaitaitoja arvioidaan ryhmätöiden, oppimiskysymysten ja sähköisten kokeiden avulla.
Valmistava opetus
Valmistavan opetuksen arviointi on sanallista ja jatkuvaa. Arviointi perustuu oppilaan yksillöllisiin tavoitteisiin, jotka kirjataan oppilaan oppimissuunitelmaan. Arviointiin osallistuvat kaikki oppilaan opettajat. Lisäksi oppilas harjoittelee itsearviointia. Valmistavan opetuksen päätteeksi oppilas saa valmistavan opetuksen osallistumistodistuksen. Osallistumistodistuksessa arvioidaan oppilaan suomen kielen osa-alueiden, työskentelytaitojen ja oppimaan oppimisen kehittymistä. Perusopetuksen oppiaineet voidaan arvioida numeroin erillisellä todistuksella.
Muut katsomusaineet sekä oman äidinkielen opetus
Muita katsomusaineita sekä omaa äidinkieltä opettavat kiertävät opettajat, jotka työskentelevät useissa kouluissa. Heidän arviointikäytäntönsä käydään läpi kyseisissä opetusryhmissä, ei tässä Hämeenkylän koulun opettajien arviointia koskevassa yhteisviestissä
Arvioinnista tiedottamisen muodot Hämeenkylän koulussa
Hämeenkylän koulussa lukukausien alussa tiedotetaan oppilaita ja huoltajia yhteisellä opetusryhmäkohtaisella viestillä, jossa käydään läpi jokaisen oppiaineen arvioinnin perusteet ja niihin vaikuttavat monipuoliset osaamisen näytöt. Oppilaita ja huoltajia tiedotetaan arvioinnista vanhempainilloissa, arviointikeskusteluissa, oppimisen tuen tapaamisissa, Wilman kautta sekä väli- ja lukuvuosiarvioinnin yhteydessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman ainekohtaiset tavoitteet tiedotetaan huoltajille vuosittain.
Hämeenkylän koulussa oppilaille ja huoltajille annetaan säännöllisesti tietoa opintojen etenemisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä Wilman tai muiden koulun käyttämien alustojen kautta, arviointikeskusteluissa, väliarvioinnissa sekä lukuvuosiarvioinnissa. Jos opettajalle nousee huolioppilaan opintojen etenemisestä, hän on yhteydessä tarvittaessa erityisopetukseen, luokanopettajaan/-valvojaan sekä kotiin.
Opettaja antaa lukuvuoden aikana kannustavaa ja ohjaavaa formatiivista arviointia, josta osa vaikuttaa summatiiviseen arviointiin. Palautetta annetaan oppimisen aikana suoraan oppilaalle ja ajoittain Wilman kautta huoltajille tiedoksi.
Oppilashuollon yhteystiedot
Terveydenhoitaja:
-
Linda Österberg p. 040 621 3222
Kuraattori:
-
Petra Jäppinen p. 040 748 6793
petra.jappinen@vakehyva.fi
Psykologi:
-
Anne Järvinen p. 040 3584001
anne.jarvinen2@vakehyva.fi
Hämeenkylän koulun kouluterveydenhuolto hyvinvointialueen sivuilla
Yhteystiedot ja aukiolo
- Osoite
Varistontie 3
01660 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 2517, 01030 Vantaan kaupunki
- Yhteystiedot
- Päivi Heikura
paivi.heikura@vantaa.fi +358 40 132 8092
Vararehtori / sijaisiksi ilmoittautuminen / yhteydenotot
- Yhteystiedot
- Jaana Forsström
jaana.forsstrom@vantaa.fi +358 43 825 3620
Koulusihteeri (perjantaisin)
Palvelut
Arviointi on kokonaisuus, jonka avulla oppilas ymmärtää omaa oppimistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan.
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Vantaa järjestää iltapäivätoimintaa 1.-2.-luokkalaisille ja erityisen tuen oppilaille koulupäivän jälkeen.
Joustavassa perusopetuksessa opiskellaan vuorotellen koulussa ja työpaikalla. Opiskeluun sisältyy myös retkiä, opintokäyntejä ja leirikouluja. Luokassa työskentelee opettajan lisäksi nuoriso-ohjaaja. Ryhmissä on 10 oppilasta.
Perusopetuksessa oppiaineena on uskonto tai elämänkatsomustieto.
Koulukuljetus järjestetään pääsääntöisesti julkisella joukkoliikenteellä, jolloin oppilas saa maksuttoman koululaismatkakortin. Lataa kortti Vantaa-infossa. Taksikuljetus myönnetään sellaisissa poikkeustapauksissa, jos oppilas ei pysty kulkemaan koulumatkaa kävellen tai julkisilla kulkuvälineillä.
Kouluruoka tarjotaan jokaisena koulupäivänä ja se on oppilaalle maksuton ateria.
Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä arjen liikuntaa kouluissa ja tukea oppimista toiminnallisilla menetelmillä.
Musiikkipainotettuun opetukseen otetaan oppilaita, jotka ovat kiinnostuneita musiikista ja joilla on edellytykset musiikin opiskeluun.
Vantaalla tarjotaan oppilaan oman äidinkielen ja ylläpitokielen opetusta kaksi tuntia viikossa.
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Suomessa vakituisesti asuvat lapset ja nuoret ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta, tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto).
Valmistavaa opetusta tarjotaan lapsille ja nuorille, jotka eivät osaa riittävästi suomen kieltä, jotta he voisivat opiskella suomenkielisessä opetusryhmässä. Valmistavan opetuksen ryhmissä opiskellaan suomen kieltä sekä koulussa opetettavia oppiaineita oppilaan taitotasojen mukaisesti.
Vantaalaisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa.
Luokilla 7.-9. opiskellaan valtakunnallisen tuntijaon mukaisia yhteisiä oppiaineita sekä valinnaisaineita. Opettajina ovat aineenopettajat.
Yhdeksän vuotta kestävässä perusopetuksessa saa yleissivistävän pohjakoulutuksen. Kaikkien Suomessa asuvien seitsemän vuotta täyttäneiden lasten on käytävä koulua tai suoritettava muutoin peruskoulun oppimäärä.
Suomi toisena kielenä (=S2) opetusta saavat oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen. S2 on oppimäärä, joka on rinnakkainen äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärälle, ja sitä opiskellaan joko kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden sijaan.
Työelämäpainotteinen perusopetus TEPPO tekee työelämän tutuksi jo peruskoulussa! TEPPO-opinnoissa vuorottelevat työssäoppimisjaksot työpaikoilla ja opetus koululla.
Urhea-toiminnassa urheilusta innostuneiden nuorten on mahdollista yhdistää koulu ja urheilu toimivasti omassa lähikoulussaan.
Esteettömyys
Reitti pääsisäänkäynnille
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Kulkureitillä on jyrkkä mäki.
- Kulkureitillä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
Sisätilat
- Toimipisteessä on 3 kerrosta.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa kulunvalvonta-avaimella. Hissin kerrosnumerot ovat sormin tunnusteltavissa. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Tilan keskeisillä kulkureiteillä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Toinen esteetön wc on kerroksessa 0.
- Kolmas esteetön wc on kerroksessa 0.
- Osoite
Varistontie 3
01660 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 2517, 01030 Vantaan kaupunki