Opiskelu perusopetuksessa

Asiasanat

Koulutus Nuoret Oppilaat

Tältä sivulta löydät tietoa esimerkiksi siitä, miten opiskelu ala- ja yläkoulussa eroaa toisistaan, mitä kieliä koulussa voi opiskella ja miten katsomusaine valitaan.

Perusopetus luokilla 1.-6.

Vuosiluokilla 1.-6. oppilailla on oma luokanopettaja, joka opettaa suurimman osan oppiaineista.

Perusopetus luokilla 7.-9.

Vuosiluokilla 7.-9. opettajina ovat aineenopettajat. Lisäksi jokaiselle luokalle on nimetty oma luokanvalvoja. Vuosiluokilla 7.-9. opiskellaan sekä kaikille yhteisiä oppiaineita että valinnaisaineita, jotka oppilas valitsee itse.

Video kertoo, millaista on opiskella peruskoulussa

Kielten opiskelu

Vantaalla opiskellaan kaikille yhteisenä 1. vuosiluokalta alkavana A1-kielenä englantia ja 6. vuosiluokalta alkavana B1-kielenä ruotsia. Lisäksi huoltajat voivat valita yhdessä lapsensa kanssa, mitä vapaaehtoisia kieliä lapsi opiskelee peruskoulussa.

Oman äidinkielen opiskelu

Vantaalla tarjotaan oppilaan oman äidinkielen opetusta kaksi tuntia viikossa. Oman äidinkielen opetuksella tuetaan oppilaan ajattelua, kielitaitoa ja viestintää. Oman äidinkielen opetus luo osaltaan pohjaa kaksikielisyydelle ja vahvistaa oppilaan monikulttuurista identiteettiä.

Suomi toisena kielenä -oppimäärä (S2)

Oppilas saa suomi toisena kielenä (S2) -opetusta, jos hän ei osaa suomen kieltä sujuvasti. Oppilas saa S2-opetusta siihen asti, että hän ymmärtää, puhuu ja lukee suomen kieltä sujuvasti.

Katsomusaineen opetus

Perusopetuksessa oppiaineena on uskonto tai elämänkatsomustieto. Oppilas voi saada myös oman uskontokuntansa mukaista opetusta vantaalaisissa peruskouluissa. Katsomusaineiden opetukseen ilmoittaudutaan kouluun ilmoittautumisen yhteydessä tai vuosittain täytettävällä oppilastietolomakkeella.

Oppilaanohjaus

Oppilaanohjauksen tehtävänä on edistää oppilaiden kasvua ja kehitystä siten, että jokainen oppilas pystyy kehittämään opiskeluvalmiuksiaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä oppimaan elämässä tarvittavia tietoja ja taitoja. Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa ja lähtökohtiinsa sekä kiinnostukseensa perustuvia arkielämää, opiskelua, jatko-opintoja sekä tulevaisuutta koskevia päätöksiä ja valintoja.

Taide- ja kulttuurikasvatus kouluissa

Vantaan kulttuuripalvelut tarjoaa kouluille esimerkiksi taidepedagogiikkaa, jolla vahvistetaan oppilaiden toimijuutta ja osallisuutta niin paikallisesti kuin globaalistikin. Lisäksi kulttuuripalveluiden avulla etsitään keinoja lasten ja nuorten identiteettien, kulttuurisen osaamisen ja yhteisöllisyyden vahvistamiseksi. 

Vantaan kulttuuripalveluita ovat muun muassa Vantaan kaupunginmuseo ja taidemuseo, Taidetalo Pessi ja Toteemi, Vantaan kulttuuritalo Martinus ja Vantaan kuvataidekoulu sekä musiikkiopisto.

Oppilaalle tarjotaan tasavertainen mahdollisuus vähintään kolmeen eri taiteenlajeja soveltavaan kulttuurikokemukseen perusopetuksen aikana seuraavasti:

  • Esittäviin taiteisiin ja kulttuuriin perehtyminen 1.–3. luokkien aikana
  • Visuaaliseen taiteeseen ja kulttuuriin perehtyminen 4.–6 .luokkien aikana
  • Mediaan ja digitaaliseen kulttuuriin perehtyminen 7.–9. luokkien aikana

Liikkuva koulu

Liikkuva koulu on peruskouluille suunnattu palvelu, jonka tarkoituksena on edistää oppilaiden liikunnallista ja aktiivista toimintakulttuuria, sekä tukea opettajien osaamista ja työhyvinvointia. Kouluja neuvotaan luomaan ympäristöjä, joissa opiskelijat voivat liikkua koulupäivän aikana enemmän ja istua vähemmän. Liikkuminen on tarkoitus saada osaksi koulupäivää oppimista tukevalla tavalla.

Yrittäjyyskasvatus

Perusopetuksessa yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten yrittäjämäisiä valmiuksia sekä rohkaista heitä yrittäjämäiseen asenteeseen. Yrittäjyyskasvatus sisältyy perusopetuksen opetussuunnitelmassa niin eri oppiaineiden kuin laaja-alaisten osaamisen taitojenkin opetukseen.

Arviointi ja todistukset

Arviointi on kokonaisuus, joka on muutakin kuin arvosanojen ja todistusten antamista. Ohjaavan palautteen avulla oppilas ymmärtää omaa oppimistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan. Oppilaan saaman jatkuvan ohjaavan palautteen lisäksi oppilas saa lukuvuoden aikana kaksi väliarviointia sekä lukuvuoden päätteeksi lukuvuositodistuksen.

Oppivelvollisuus

Suomessa vakinaisesti asuvat lapset ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa yleensä sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta, tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto). 9. luokalla opiskelevat ovat velvollisia hakemaan yhteishaussa perusopetuksen jälkeisiin opintoihin.

Pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvat vaikeasti vammaiset lapset. Myös vaikea sairaus voi olla syy pidennettyyn oppivelvollisuuteen. Pidennetyssä oppivelvollisuudessa oppivelvollisuus alkaa asiantuntijan suosituksesta vuotta säädettyä aikaisemmin. Lue lisää, millaista oppimisen tukea oppilas voi saada.

Oppivelvollisuuden voi keskeyttää lakiin kirjatuista painavista syistä. Oppivelvollisuuden keskeytystä perusopetuksen aikana hakee huoltaja alla olevalla lomakkeella. Lisätietoja oppivelvollisuuden keskeyttämisestä saat oman koulun rehtorilta.

Oppivelvollisuuden määräaikainen keskeytys -hakemus, perusopetus (531275)(pdf, 97.49 KB) Oppivelvollisuuden määräaikainen keskeytys -hakemus

Opetussuunnitelmat ja tuntijaot

Opetussuunnitelma ohjaa koulujen opetusta, oppimista ja toimintaa. Opetussuunnitelmassa määritellään oppiaineiden opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt sekä arvioinnin perusteet.

Avainsanat

Peruskoulut Opiskelu Oppiminen Ekaluokka