Otamme käyttöön uuden tietojärjestelmän

Vantaan kaupunki ottaa käyttöön sosiaali- ja terveyspalveluissa uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän Apotin lauantaina 11.5.2019. Tältä sivulta löydät tietoa järjestelmän käyttöönoton tuomista tilapäisistä muutoksista palveluissamme.

Palveluissamme on tarjolla normaalia vähemmän asiakasaikoja ja palveluihin pääsy saattaa pitkittyä. Kaikki toiminnan muutokset pyritään kuitenkin tekemään niin, että asiakkaamme ja potilaamme saavat tarvitsemansa palvelun. Esimerkiksi terveysasemilla tai lapsiperheiden kotipalvelussa myönnämme tarvittaessa palvelusetelin yksityiselle palveluntuottajalle.

Uuden tietojärjestelmän käyttöönotto on suuri haaste henkilökunnallemme ja alkuvaiheessa uuden järjestelmän käyttöön totuttelu saattaa hidastaa toimintaamme. Osa henkilökunnastamme on pois normaalityöstä henkilökunnan koulutusten ja järjestelmien välisen tiedonsiirron aikana. Palveluissamme työskentelee tällä välin runsaasti sijaisia, joista osalle toiminta on tutumpaa, osalle uudempaa, ja osaltaan myös tämä voi hidastaa palveluamme.

Teemme parhaamme palvelujenne turvaamiseksi.
Pyydämme ymmärrystänne ja kiitämme kärsivällisyydestänne.

Sähköinen ajanvaraus

Sähköinen ajanvaraus on suljettu 2.-11.5.
Poikkeus: Lasten terveyskeskuslääkärin vastaanotolle Koivukylään voi varata aikoja sähköisesti 9.5. saakka.

Apotin käyttöönoton myötä sähköinen asiointi siirtyy 12.5. uuteen sähköiseen Maisa-asiointiportaaliin www.maisa.fi. Voit käyttää Maisaa kätevästi myös kännykällä tai tabletilla. Lataa maksuton Maisa-mobiilisovellus puhelimeesi tai tabletiisi iOS tai Android-sovelluskaupasta.

Toimeentulotuen hakeminen

Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen sähköinen hakeminen on suljettu 9.-11.5. Apotin käyttöönoton myötä sähköinen asiointi siirtyy 12.5. uuteen sähköiseen Maisa-asiointiportaaliin www.maisa.fi. Pahoittelemme, yksittäisten asiakkaiden tuen maksatuksessa on ollut hitautta! Pyrimme korjaamaan asian mahdollisimman pian.

Terveysasemat

Terveysasemilla on tarjota poikkeuksellisen vähän kiireettömän asioinnin vastaanottoaikoja. Akuutteja päivystyksellisiä päiväpoliklinikka-aikoja on lisätty ja kiireellistä hoitoa vaativia hoidetaan terveysasemilla paikan päällä. Myönnämme tarvittaessa palvelusetelin yksityisellä lääkäriasemalla asiointiin.

Terveysasemapalvelut ovat valitettavasti ruuhkautuneet. Katso vinkkejä, miten hoitaa asioita ruuhkan aikana.

Uuden tietojärjestelmän käyttöönoton aikana palvelumme hidastuvat, sillä henkilökuntamme opetellessa käyttämään uutta järjestelmää vie kirjaaminen totuttua enemmän aikaa.

  • 9.-17.5. terveysasemilla on ainoastaan päivystyksellistä päiväpoliklinikkatoimintaa. Kaikki asiointi tapahtuu jonottamalla vuoronumerolla.
  • 20.5.-23.6. terveysasemilla on tarjolla normaalia vähemmän ajanvarauksellisia kiireettömiä aikoja. Päiväpoliklinikoiden päivystys toimii normaalisti, mutta jonotusaika voi olla normaalia pidempi.

Länsimäen terveysasema

Länsimäen terveysasema on suljettu 6.5.-11.8. uuden tietojärjestelmän käyttöönoton ja kesälomakauden vuoksi. Potilaat hoidetaan Hakunilan terveysasemalla (Laukkarinne 4, 01200 Vantaa).
Sulku ei koske hammashoitolaa ja toimintaterapiaa.

Hoitotarvikejakelu ja diabeteshoitovälineet

Uusien asiakkaiden hoitotarvikkeiden tilaus 13.5. saakka vain puhelimitse p. 09 839 50020, ma–pe klo 10–13. Palveluun jo rekisteröityneet asiakkaat voivat tilata tarvikkeet myös sähköisen asioinnin kautta. Apotin käyttöönoton myötä sähköinen asiointi siirtyy 12.5. uuteen sähköiseen Maisa-asiointiportaaliin www.maisa.fi.

Apuvälinelainaamo

6.5.-31.8. apuvälinelainaamossa on supistetut aukioloajat uudedn tietojärjestelmän käyttöönoton ja kesälomakauden vuoksi.

  • Myyrmäen apuvälinelainaamo on auki maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 12-15
  • Koivukylän apuvälinelainaamo tiistaisin ja torstaisin klo 12-15 ja perjantaisin klo 8-11

Kuntoutus

  • 6.-31.5. kuntoutuksessa on tarjolla asiakasaikoja normaalia vähemmän.

Neuvolat

HUOM! Neuvolan asiakas: saitko kirjeen, jossa on väärä käynnin aihe (esim. lapsen terveystarkastus 4v lääkäri?)
Järjestelmään on teknisesti kirjautunut väärä asioinnin aihe, mutta käyntisi ajankohta on oikein ja varaamallesi ammattilaiselle. Pahoittelemme hämmennystä! Tervetuloa asioimaan varaamallasi ajalla!

  • 6.5.-11.8.2019 neuvoloissa on tarjolla asiakasaikoja normaalia vähemmän, minkä vuoksi aikoja annetaan ensisijaisesti raskaana oleville ja vauvoille sekä kiireisesti aikoja tarvitseville. Synnytyksen jälkeiset käynnit toteutetaan pääsääntöisesti vastaanottokäynteinä neuvoloissa.
  • Sähköinen ajanvaraus on suljettu 2.-11.5. Ajan varaamiseksi soita neuvolan puhelinpalveluun p. 09 839 25900. Apotin käyttöönoton myötä sähköinen asiointi siirtyy 12.5. Maisaan.
  • Leikki-ikäisille ei ole tällä hetkellä saatavilla aikoja sähköisen ajanvarauksen kautta. Ajan varaamiseksi soita neuvolan puhelinpalveluun p. 09 839 25900. Myönnämme aikoja arvioidun tarpeen mukaan priorisoidusti jonotusperiaatteella.
  • Avoneuvolat ovat avoinna normaalisti. Asiakkaat voivat hakeutua mihin tahansa avoneuvolaan.
  • Neuvolan perhevalmennustoiminta on supistettua 6.5.-11.8.

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto

HUOM! Koulu- ja terveydenhuollon asiakas: saitko kirjeen, jossa on väärä käynnin aihe (esim. lapsen terveystarkastus 4v lääkäri?)
Järjestelmään on teknisesti kirjautunut väärä asioinnin aihe, mutta käyntisi ajankohta on oikein ja varaamallesi ammattilaiselle. Pahoittelemme hämmennystä! Tervetuloa asioimaan varaamallasi ajalla!

  • 6.-31.5. koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa on tarjolla asiakasaikoja normaalia vähemmän.
  • Kouluterveydenhuollon sähköinen ajanvaraus on tällä hetkellä suljettu. Sähköinen asiointi siirtyy Maisaan Apotin käyttöönoton jälkeen.
  • Opiskeluterveydenhuollossa on tarjolla asiakasaikoja ajanvarauksella normaalia vähemmän. Sähköinen ajanvaraus on suljettu 2.-11.5. Apotin käyttöönoton myötä sähköinen asiointi siirtyy 12.5. uuteen sähköiseen Maisa-asiointiportaaliin www.maisa.fi.
  • Kesäterkkari palvelee normaalisti 3.6.-2.8. Tikkurilassa Nuorten monitoimitila Liitossa. Voit tulla käymään myös ilman ajanvarausta.

Perhepalvelut ja sosiaalityö

Kaikissa toiminnoissamme on toukokuun ajan tarjolla normaalia vähemmän kiireettömän asioinnin asiakasaikoja ja palveluihin pääsy saattaa pitkittyä. Myös jonotusaika puhelinpalveluissa sekä vastausaika sähköpostilla jätettyihin tiedusteluihin voi olla normaalia pidempi.

Vanhuspalvelut: Kotona asumisen tuki

Uuden tietojärjestelmän käyttöönoton aikana palvelumme hidastuvat, sillä henkilökuntamme opetellessa käyttämään uutta järjestelmää vie kirjaaminen totuttua enemmän aikaa.

  • Asiakasohjauksessa on tarjolla ajanvarauksella tehtäviä ei-kiireellisiä asiakasaikoja normaalia vähemmän 13.-17.5.
  • Kotihoidossa tietojen kirjaaminen uuteen järjestelmään vie aluksi totuttua enemmän aikaa ja voi hidastaa toimintaamme. Palvelussa työskentelee käyttöönottoon valmistauduttaessa useita sijaisia.

Vanhuspalvelut: Erityisasuminen

Palveluissamme senioritaloissa ja kaupungin palvelutaloissa sekä hoivakodeissa työskentelee ennen ja jälkeen käyttöönoton useita sijaisia. Tietojen kirjaaminen uuteen järjestelmään vie aluksi totuttua enemmän aikaa ja voi hidastaa toimintaamme.

Vantaan sairaala

Uuden tietojärjestelmän käyttöönoton aikana palvelumme hidastuvat, sillä henkilökuntamme opetellessa käyttämään uutta järjestelmää vie kirjaaminen totuttua enemmän aikaa. Tarjolla on normaalia vähemmän asiakasaikoja.

  • Geriatrisella vastaaotolla on tarjolla normaalia vähemmän vastaanottoaikoja.
  • Päiväsairaalassa potilaiden sisäänottotoiminta hidastuu.
  • Kotisairaala toimii supistetusti. Priorisoimme saattohoito- ja palliatiiviset potilaat sekä hoitokotien infektiopotilaat.

Ajankohtaista

Instagram @vantaankaupunki

Twitter