Kysymyksiä ja vastauksia Mikkolan koulun tilanteesta

Uutinen

Mikkolan koulun tilanne on herättänyt keskustelua. Tässä jutussa vastataan yleisimpiin koulun toimintaa koskeviin kysymyksiin.

Mikkolan koulu Lyyra

Kuva: Vantaan kaupunki / Sercan Alkan

Miksi Mikkolan koulun musiikkiluokkien ryhmäkokoa ollaan suurentamassa? 

Musiikkiluokille on ollut saatu musiikkitestien jälkeen niin vähän oppilaita, että näitä luokkia täytyy täydentää muilla kuin musiikkipainotuksen oppilailla. 

Miksi musiikkiluokat eivät voi olla pienempiä kuin muut luokat?

Jos musiikkiluokat ovat pieniä, muiden kuin musiikkiluokkien tulisi vastaavasti olla suuria. Tämä johtuu siitä, että Vantaalla koulut saavat rahoitusta oppilasmäärän mukaan. Rahoituksen perustana on ryhmäkoko, joka on keskimäärin 21–22 oppilasta. Tätä pienemmät ryhmät kuluttavat rahaa enemmän kuin mitä koulu saa opetuksen järjestämiseksi. Tämän vuoksi musiikkiluokat eivät valitettavasti voi olla muita luokkia pienempiä.

Miten musiikkiluokalle pääsee ja miten tätä opetusta järjestetään?

Musiikkipainotuksen oppilaat valitaan yhdessä Vantaan musiikkiopiston kanssa järjestettävien pääsytestien kautta. Musiikkiluokalle pääsy ei edellytä minkään instrumentin hallintaa, ainoastaan pääsytestin läpäisemistä. Näin kaikilla musiikista kiinnostuneilla on mahdollisuus päästä musiikkiluokalle. 

Vantaalla musiikkipainotteista opetusta järjestetään monella eri tavalla. Joissakin kouluissa musiikkipainotuksen oppilaat on hajautettu eri luokille, joissakin musiikkipainotuksen ryhmiä on täydennetty muilla kuin musiikkipainotuksen oppilailla ja joissakin kouluissa musiikkipainotuksen oppilaat ovat omina ryhminään.

Onko musiikkiluokille hakijoiden määrä laskenut? 

Musiikkiluokkien hakijamäärät vaihtelevat vuosittain. Mikkolassa muutama oppilas perui tänä vuonna tulonsa, vaikka he olivat saaneet musiikkiluokkapaikan. Peruminen voi johtua monista syistä, kuten siitä, että musiikkiluokalla opiskeleminen pidentäisi koulumatkaa tai aiheuttaisi koulun vaihtamisen omasta tutusta koulusta toiseen kouluun.

Eikö Mikkolan musiikkiluokkia ole markkinoitu?

Mikkolan koulun musiikkipainotusta on markkinoitu usean vuoden ajan lähikouluille. Lähikoulujen rehtoreille lähetetään asiasta kertova viesti jaettavaksi näiden koulujen kakkosluokkien oppilaiden huoltajille. Tänä vuonna Mikkolassa järjestettiin musiikkiluokkahakuun liittyvä vanhempainilta, johon osallistui koulun opettajien ja rehtorin lisäksi musiikkiopiston henkilökuntaa. Kun musiikkiluokille hakevien määrä havaittiin alkuvuonna pieneksi, hakuaikaa jatkettiin. Toimintaa myös markkinoitiin lisää niin, että kaksi musiikkiluokanopettajaa kiersi oppilasryhmän kanssa alueen kouluilla musiikkiluokkatoimintaa esittelemässä.   

Miten koulutyö sujuu, jos samassa luokassa on sekä musiikkipainotuksen oppilaita että ”tavallisia” oppilaita?

Musiikkiluokkien, kuten kaikkien luokkien, yhteisöllisyydestä pidetään kouluissa huolta esimerkiksi ryhmäyttämällä oppilaita ja seuraamalla luokan oppilaiden hyvinvointia. Koulujen joustavien opetusjärjestelyjen ansiosta oppilaat tutustuvat muidenkin kuin oman luokkansa oppilaisiin. Näissä joustavissa ryhmittelyissä yhden luokka-asteen oppilaat jaetaan erilaisilla perusteilla pienempiin ryhmiin eli samassa pienryhmässä on oppilaita useilta eri luokilta. Ryhmäjaon perusteina voivat olla esimerkiksi edistyminen kyseisessä oppiaineessa tai oppilaalle luontevin oppimisen menetelmä (oppiiko parhaiten kuuntelemalla, tekemällä, lukemalla jne.). 

Musiikkiluokilla voidaan toimia niin, että kun musiikkipainotuksen oppilaat harjoittelevat esimerkiksi konsertteihin, luokan muut oppilaat työskentelevät samaan aikaan koulun muiden opetusryhmien kanssa eri teemojen parissa. 

Onko Mikkolan koulussa talousongelma? 

Mikkolan koulu ylitti edellisellä budjettikaudella budjetin noin 90 000 eurolla. Joillakin muillakin kouluilla oli budjetin ylityksiä. Kaikki nämä koulut joutuvat nyt sopeuttamaan toimintansa käytössä olevaan budjettiin. 

Osa Mikkolan koulun opetusjärjestelyistä on ollut kalliita. Esimerkiksi julkisuudessakin mainitulla kalastuskurssilla oli tänä lukuvuonna 11 oppilasta, ja sen kulut olivat useita tuhansia euroja. Kyseinen kurssi oli valinnaisaineena myös keväällä 2024, mutta sitä ei pystytty järjestämään pienen hakijamäärän vuoksi. Jos kurssi olisi toteutunut, sen kuluja olisi jouduttu karsimaan.

Henkilöstömenojen osuus kaikkien koulujen budjetissa on suuri. Koska koulujen lukuvuosi ajoittuu eri tavalla kuin kaupungin talouskausi, keväällä 2023 tehdyillä henkilöstöratkaisuilla on vaikutusta vielä vuoden 2024 budjettiin. Kun talous Mikkolassa saadaan tasapainoon, sinne pystytään hankkimaan tarpeellisia uusia tarvikkeita ja opetusmateriaaleja.

Kuinka paljon Mikkolasta on lähdössä väkeä? 

Kaikkiaan Mikkolan koulussa työskentelee 115 henkilöä. Tämänhetkisen eli toukokuun lopun tiedon mukaan koulusta on lähdössä noin 30 henkilöstön jäsentä. Vaihtuvuuteen on monia syitä. Noin 60 prosenttia lähtijöistä eli vajaat 20 henkeä on työskennellyt määräaikaisissa tehtävissä, jolloin heidän työsuhteensa päättyy kevään lopussa. Osa on työskennellyt sijaisina, jolloin työsuhde päättyy sijaisuuden päättyessä. Noin 40 prosenttia lähtijöistä eli runsaat kymmenen henkeä on irtisanoutunut. Osa irtisanoutuneista on muuttanut toiselle paikkakunnalle. Osa irtisanoutuneista on saanut toisesta koulusta vakituisen viran tehtävästä, jota Mikkolan koulussa ei ole ollut avoimena. Tilastojen mukaan Mikkolassa ei kuitenkaan ole lukuvuonna 2023–2024 ollut vaihtuvuutta juurikaan enemmän kuin aiempina vuosina.   

Miksi koulun johdossa (rehtorit) on ollut paljon vaihtuvuutta? 

Mikkolan koulu on iso koulu, ja työkuorma niin rehtoreilla kuin opettajilla on sielläkin suuri. Tällä saattaa olla vaikutusta asiaan. Toisaalta on myös luonnollista, että työpaikkaa vaihdetaan. Esimerkiksi Mikkolan koulun molemmat virkaatekevät virka-apulaisrehtorit siirtyivät lukuvuonna 2023–2024 muihin vantaalaisiin kouluihin ns. ykkösrehtoreiksi. 

Onko Mikkolassa työilmapiiriongelma? Mitä asialle on tehty? 

Mikkolan koulussa tehtiin keväällä henkilöstökysely, jonka mukaan haasteita on sekä esihenkilöiden ja työntekijöiden välisessä että työntekijöiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Ongelmaan on tartuttu, ja koulussa aloitetaan syksyllä 2024 lukuvuoden mittainen työyhteisövalmennus kokeneen työyhteisövalmentajan johdolla. Lisäksi koulussa tehdään muutoksia, joiden tarkoituksena on parantaa viestintää ja lisätä vuorovaikutusta. 

Miksi tähän tilanteeseen on jouduttu?

Mikkolan koulussa havaitut ongelmat eivät ole ennenkuulumattomia ja ne ovat myös ratkaistavissa. Tilannetta on osaltaan kärjistänyt se, että koulun tilanteesta on ollut liikkeellä myös väärää tietoa. Väärää tietoa on oikaistu huoltajille ja henkilöstölle järjestetyissä tilaisuuksissa. Huoltajien esittämiin kysymyksiin on vastattu myös kirjallisesti.

On kuitenkin selvää, että koulu ja kaupunki eivät ole onnistuneet viestimään koteihin ja koulun koko henkilökunnalle riittävän selkeästi, miksi moniin ratkaisuihin on päädytty. Myöskään vuoropuhelua ei ole käyty tarpeeksi. Näissä asioissa on parantamisen paikka. Koulu ja työyhteisö tulee saamaan tukea vuoropuhelun parantamiseksi. Koulussa on jo tehty suunnitelma siitä, että viestit koteihin lähtevät jatkossa aiemmin ja selkeämpinä. Haluamme parantaa myös rehtorien tavoitettavuutta ja etsiä koulun ja kotien välille uusia yhteistyön muotoja.

Avainsanat

Mikkolan koulu