Oppimisen tuki perusopetuksessa
Esittely
Perusopetuslaki muuttui tuen osalta 1.8.2025 ja tällöin luovuttiin kolmiportaisesta tuesta (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki). Uuden lain mukaisessa perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuessa pääpaino on oppimista tukevissa opetusjärjestelyissä ja ryhmäkohtaisissa tukimuodoissa. Jos käy ilmi, että nämä eivät vastaa oppilaan tuen tarpeeseen, voidaan arvioida oppilaan tarve yksilöllisille tuen ratkaisuille. Lue lisää oppimisen tuen uudistuksesta.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat perusopetuksen perustoimintaa ja luovat pohjan laadukkaalle opetukselle. Ne hyödyttävät kaikkia oppilaita ja niillä pyritään myös ennaltaehkäisemään vahvempien tuen tarpeiden muodostumista. Opetusjärjestelyt suunnitellaan ja toteutetaan opettajien keskinäisenä sekä moniammatillisena ja monialaisena yhteistyönä, ja niiden vaikuttavuutta arvioidaan säännöllisesti.
Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä ovat mm.:
- monipuolisten opetusmenetelmien, -materiaalien ja oppimisympäristöjen käyttö
- oppilaiden ja opetusryhmien tarpeet huomioiva opetus (esim. strukturointi, ennakointi ja vuorovaikutus)
- eriyttäminen
- opetusryhmien muodostaminen niin, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa
- koko henkilöstön yhteistyö oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena
- eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaava kielitietoinen opetus
Videoilla kerrotaan esimerkkejä siitä, mitä strukturointi, joustavat ryhmittelyt ja eriyttäminen tarkoittavat Vantaan kouluissa. Nämä kuuluvat jokaiseen luokkaan!
Ryhmäkohtaiset tukimuodot
Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat osa perusopetuksen perustoimintaa, ja näin ollen kaikkien oppilaiden oikeus ilman erillistä tuen päätöstä. Niitä toteutetaan suunnitelmallisesti koko lukuvuoden ajan ja pääsääntöisesti oppilaan opetusryhmässä. Ryhmäkohtaiset tukimuodot suunnitellaan oppilaiden tarpeet ja tilanteet huomioiden, ja niillä pyritään ennaltaehkäisemään vahvempien tuen tarpeiden muodostumista. Ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla pystytään vastaamaan suureen osaan oppilaiden tuen tarpeista.
Yleisen tukiopetuksen tavoitteena on auttaa oppilasta saavuttamaan oppimisen tavoitteet sekä edistymään opinnoissaan. Sen avulla pyritään ehkäisemään vaikeuksia ennakolta ja varmistamaan opittavien asioiden ymmärtäminen.
Osana yleistä tukiopetusta oppilaalle opetetaan oppimaan oppimisen taitoja, oppimisstrategioita ja opiskelutapoja, jotka tukevat hänen oppimistaan. Yleinen tukiopetus voi olla esimerkiksi opittaviin asioihin tutustumista etukäteen tai opitun vahvistamista ja kertaamista.
Opettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yleisen tukiopetuksen vaikuttavuutta yhteistyössä. Yleistä tukiopetusta antaa ensisijaisesti opetusryhmästä vastuussa oleva luokan- tai aineenopettaja, mutta sitä voi antaa myös muu opettaja ja opettajat yhdessä.
Yleistä tukiopetusta voidaan antaa oppituntien yhteydessä, erillisinä lisätunteina, pienemmässä ryhmässä tai henkilökohtaisena ohjauksena. Yleinen tukiopetus voi kohdistua kaikkiin oppiaineisiin ja sillä voidaan tukea myös laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Sillä voidaan vastata myös oppilaan poissaoloista johtuviin lyhytaikaisiin tuen tarpeisiin.
Opetuskielen tukiopetuksen tavoitteena on vahvistaa opetuskielen taitoa ja eri oppiaineiden tekstien ymmärtämistä ja tuottamista. Nimensä mukaisesti opetuskielen tukiopetus ei kohdistu peruskielitaidon vahvistamiseen, vaan opetuskielen hallintaan. Opetus on kielitietoista ja kohdistuu oppiaineen kieleen ja sisältöön samaan aikaan. Se on tarkoitettu oppilaille, joilla ei ole riittävää opetuskielen taitoa perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi.
Opettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat opetuskielen tukiopetuksen vaikuttavuutta yhteistyössä. Opetusta voi antaa luokan- tai aineenopettaja tai muu opettaja. Opetuskielen tukiopetusta annetaan joustavasti eri muodoissa, esimerkiksi samanaikais- tai pienryhmäopetuksena.
Erityisopettajan opetus muun opetuksen yhteydessä tukee ja täydentää muuta opetusta. Sillä mahdollistetaan oppilaiden tarpeiden huomioimisen osana opetusryhmän opetusta. Kyseessä on ryhmäkohtainen tukimuoto, joten toteutus suunnitellaan koko opetusryhmän tai tietyn oppilasryhmän oppimisen tuen tarpeiden mukaisesti.
Erityisopettajan opetus muun opetuksen yhteydessä suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä muun opetuksen kanssa, esimerkiksi samanaikais- tai yhteisopetuksena. Erityisopettaja voi työskennellä luokassa yhdessä toisen opettajan kanssa tai pienemmän ryhmän kanssa erillisessä tilassa. Opettajat jakavat opetustehtävät ja arvioivat yhdessä oppilaiden edistymistä. Tarvittaessa opetusta ja tukimuotoja muokataan oppilaiden tuen tarpeiden mukaan.
Oppilaskohtaiset tukitoimet
Mikäli havaitaan, että oppimisen edellytyksiä koskevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppilaan tuen tarpeisiin nähden riittämättömiä, arvioidaan oppilaan tarve oppilaskohtaisille tukitoimille. Tuen tarvetta arvioidaan yhdessä koulun, oppilaan, huoltajan ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään aina muutoksenhakukelpoinen hallintopäätös. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat erilaiset opetuksen ja avustamisen muodot, jotka on suunniteltu tukemaan oppilaan yksilöllisiä tarpeita.
HUOM! Opetuskielen oppimisen varhaisesta vaiheesta, poissaoloista, motivaation puutteesta, käyttäytymisellä reagoimisesta tai puutteellisesta opiskelutekniikasta johtuviin tuen tarpeisiin pyritään lähtökohtaisesti vastaamaan oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä, ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla sekä monialaisella yhteistyöllä. Lue lisää: vantaa.fi/opiskeluhuolto
Erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä on oppilaskohtainen tukitoimi, ja siksi sen tavoitteena on vastata oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Opetus tapahtuu oppilaan omassa opetusryhmässä, joko muun opetuksen yhteydessä tai siitä erillään.
Päävastuu opetuksesta on luokanopettajalla tai aineenopettajalla. Erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä tarkoittaa, että korkeintaan puolet oppiaineen oppitunneista voi olla erityisopettajan pienryhmäopetusta.
Erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä on säännöllistä ja pitkäkestoista, yleensä lukukauden tai lukuvuoden ajan kestävää.
Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä on oikea tukimuoto oppilaalle silloin, jos hän tarvitsee erityisopettajan pienryhmäopetusta yhdessä tai useammassa oppiaineessa. Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä tapahtuu oppilaan omassa opetusryhmässä, joko muun opetuksen yhteydessä tai siitä erillään.
Pienryhmäopetusta saavat oppilaat opiskelevat osan oppiaineista tavallisessa luokassa ja osan oppiaineista pienryhmässä erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetuksessa yksilöllisen suunnitelmansa mukaisesti. Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä tarkoittaa, että yhden tai useamman oppiaineen oppitunneista enemmän kuin puolet toteutetaan erityisopettajan/erityisluokanopettajan pienryhmässä.
Tavallisessa luokassa opetuksesta vastaa luokanopetta tai aineenopettaja ja pienryhmässä tapahtuvasta opetuksesta vastaa erityisopettaja.
Erityisopettajan/erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä on säännöllistä ja pitkäkestoista, yleensä lukukauden tai lukuvuoden ajan kestävää.
Erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa vastaa kaikkein vaativimpiin tuen tarpeisiin. Tämä opetus on suunnattu oppilaille, joilla on kokonaisvaltaisia ja laaja-alaisia oppimisen vaikeuksia, jotka vaikuttavat laajasti oppimiseen ja koulunkäyntiin.
Erityisluokissa opiskelevat oppilaat voivat osallistua yksittäisten oppituntien osalta tavallisen luokan opetukseen silloin kun oppilaan tilanne ja opetusryhmän tilanne sen mahdollistaa.
Päävastuu opetuksesta on erityisluokanopettajalla.
Tulkitsemis- ja avustajapalveluilla sekä erilaisilla apuvälineillä on tavoitteena varmistaa, että kaikki perusopetuksen oppilaat voivat osallistua opetukseen, saavuttaa perusopetuksen tavoitteet ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Tulkitsemispalvelut
Tulkitsemispalvelut, kuten viittomakielellä tai muilla kommunikaatiomenetelmillä annettava tuki oppitunnilla, on suunnattu oppilaille, joilla on kuulo-, näkö- tai puhevamma.
Avustajapalvelut
Oppilaskohtaiset avustajapalvelut tulevat kyseeseen silloin, kun oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt tai ryhmäkohtaiset avustajapalvelut eivät riitä oppilaan opetukseen osallistumisen tukemiseen. Arvio oppilaskohtaisen ohjaajan tarpeesta tehdään yhteistyössä rehtorin, aluekoordinaattorin ja aluepäällikön kanssa.
Apuvälineet
Oppilaskohtaisena tukitoimena tarjottavilla apuvälineillä tarkoitetaan välttämättömiä henkilökohtaisia teknisiä laitteita tai muita välineitä, jotka auttavat opetukseen osallistumisessa ja koulutehtävissä.
HUOM! Ei sisällä lääkinnällisiä apuvälineitä.
Apuvälineiden tarve arvioidaan yhdessä koulun sekä tarvittaessa myös monialaisen asiantuntijaryhmän ja opetustoimen asiantuntijan kanssa.
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen
Jos havaitaan, että oppimisen edellytyksiä koskevat opetusjärjestelyt, ryhmäkohtaiset tukimuodot ja oppilaskohtaiset tukitoimet ovat riittämättömiä, voidaan arvioida oppilaan tarve perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamiselle. Arvio tehdään yhteistyössä koulun, oppilaan, huoltajan ja mahdollisten yhteistyötahojen sekä aluekoordinaattorin ja aluepäällikön kanssa.
Koska perusopetuksen oppimäärän sisällöistä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen on oppilaan perusoikeuksia rajaava toimenpide, sitä käytetään aina vain tarkkaan harkiten ja viimesijaisena vaihtoehtona. Siitä tehdään aina muutoksenhakukelpoinen hallintopäätös.
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain tarkoittaa, että oppilas voi opiskella omaa vuosiluokkaansa nopeammin tai hitaammin. Tällöin oppilaan suunnitelmaan kirjataan hänen henkilökohtaiset tavoitekokonaisuutensa yhdessä tai useammassa oppiaineessa. Näiden oppiaineiden opinnoissa eteneminen edellyttää tavoitekokonaisuuksien hyväksyttyä suorittamista.
HUOM! Oppilas voi siirtyä opiskelemaan tavoitekokonaisuuksittain vuosiluokkaansa hitaammin vain, jos muu oppilaskohtainen tuki on arvioitu riittämättömäksi.
Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tarkoittaa sitä, että opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä karsitaan oppilaan edellytyksiä vastaavaksi. Tällöin opiskeltavat sisällöt ja oppimisen tavoitteet kuvataan oppilaan tuen suunnitelmassa, ja oppilaan osaaminen arvioidaan suhteessa näihin tavoitteisiin. Arviointi on sanallista lukuun ottamatta päättöarviointia, johon merkitään arvosana 5 *.
HUOM! Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tulee kyseeseen vasta, jos oppilas on saanut oppilaskohtaisena tukitoimena erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta erityisluokassa kyseisessä oppiaineessa ja tuki on todettu riittämättömäksi.
Lue lisää oppiaineen oppimäärän rajaamisen vaikutuksesta yhteishaussa (opintopolku.fi)
Oppilas on mahdollista vapauttaa määräajaksi (enintään neljä kuukautta) terveydentilan perusteella tietyn oppiaineen opiskelusta. Koska tilapäivänen vapauttaminen kuuluu viimesijaisiin toimiin, se voi tulla kyseeseen vasta, jos muut oppilaskohtaiset tukitoimet on todettu riittämättömiksi. Lisäksi vapauttamiseen on oltava terveydenhuollon ammattilaisen kannanotto tai puolto. HUOM! Terveydellisellä syyllä tarkoitetaan vammaa, sairautta tai toimintakyvyn rajoitetta.
Tällöin oppilaan opiskelema oppimäärä ja siitä tehtävät poikkeamiset, oppilaan vuosiluokan mukaisesta tuntimäärästä poikkeaminen, oppilaskohtaiset tavoitteet ja sisällöt, opinnoissa eteneminen sekä oppilaan oppimisen arviointi kirjataan oppilaan tuen suunnitelmaan. Tilapäisen vapauttamisen päätyttyä opinnot ja niiden arviointi suunnitellaan siten, että oppilaalla on mahdollisuus monipuoliseen osaamisensa osoittamiseen.
Lue lisää: Koulu kaikille – Läsnäolontuen ja poissaoloihin puuttumisen malli]
Tuesta tehtävät päätökset
Opetushenkilöstö suunnittelee oppimista tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot osana perusopetuksen perustoimintaa, eikä näistä tehdä erillistä hallintopäätöstä. Oppilaskohtaiset tukitoimet ja perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen sen sijaan edellyttävät tuen tarpeen arvioinnin ja tuen toteuttamista koskevan suunnitelman sekä näiden pohjalta tehtävän muutoksenhakukelpoisen hallintopäätöksen.
Oppilaskohtaisia tukitoimia ja perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista varten oppilaalle tehdään arvio tuen tarpeesta ja arvioinnin perusteella tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Tuen tarpeen arvioinnin tavoite on selvittää, tarvitseeko oppilas sellaisia tukitoimia, joista tehdään tukea koskeva päätös.
Tuen tarpeen arvioinnissa kuvataan:
- koulun, oppilaan sekä huoltajan arvio oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanteesta
- oppilaan saama tuki ja arvio aiemman tuen riittävyydestä
- koulun, oppilaan sekä huoltajan arvio oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvän tuen tarpeesta
- johtopäätökset oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeesta
Tuen toteuttamista koskevassa suunnitelmassa kuvataan:
- suunnitelma siitä, miten tukea on tarkoitus toteuttaa (pedagogiset ratkaisut, toteuttaminen ja seuranta)
- perustelut suunnitellulle tuelle
- oppilaan ja huoltajan näkemys suunnitellusta tuesta
Tuen tarpeen arvioinnin ja tuen toteuttamisen suunnitelman laadinnasta vastaavat oppilasta opettavat opettajat yhteistyössä oppilaan ja huoltajien kanssa. Lisäksi yhteistyössä voi olla mukana monialaista ja –ammatillista henkilöstöä, jos he liittyvät oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tukeen.
Yhdessä laaditut suunnitelmat turvaavat sen, että tieto oppilaan tarvitsemasta tuesta sekä opetusjärjestelyistä on sekä kotona että koulussa. Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista arviointi ja suunnitelma laaditaan Wilmassa.
Tuen toteuttamista koskeva suunnitelma, sen toteutuminen käytännössä ja tukitoimien riittävyys arvioidaan tarpeen mukaan, kuitenkin vähintään kerran lukuvuodessa.
Tukea koskeva päätös perustuu aina tuen tarpeen arviointiin ja tuen toteuttamista koskevaan suunnitelmaan. Niiden perusteella valmistellaan tukea koskeva päätös, jota ennen oppilas ja huoltaja kutsutaan kuulemistilaisuuteen koululle.
Tukea koskevassa päätöksessä kuvataan:
- päätetäänkö antaa tukea sekä tarkennus annettavasta tuesta
- päätöksen perustelut
- päätöksen voimassaolo
- ohjeet muutoksenhakuun
Jos oppilaan tilanteessa ja tuen tarpeessa tapahtuu oleellisia muutoksia, päätöstä muutetaan näiltä osin ja tehdään uusi tukea koskeva hallintopäätös.
Asiointipalvelut
Wilma-palvelu
Wilma on sähköinen palvelu joka toimii kodin ja koulun tai oppilaitoksen välisenä yhteydenpidon välineenä. Wilma on Vantaalla käytössä perusopetuksessa ja lukioissa.
Palvelukanavat
Palvelukanavan tyyppi
Toimipisteet
Askiston koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Askiston kouluUudentuvantie 5-7
01680 Vantaa
Suomi
Aurinkokiven koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Aurinkokiven kouluAurinkokivenkuja 1
01700 Vantaa
Suomi
Havukosken koulu tarjoaa perusopetusta 6.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Havukosken kouluTarhakuja 2
01360 Vantaa
Suomi
Hiekkaharjun koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Hiekkaharjun kouluTalkootie 37
01350 Vantaa
Suomi
Hämeenkylän koulu tarjoaa opetusta 1.-9.-luokkalaisille. Koulu sijaitsee Länsi-Vantaalla.
Lisätietoa toimipisteestä Hämeenkylän kouluVaristontie 3
01660 Vantaa
Suomi
Ilolan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-5.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Ilolan kouluEpinkoskentie 5
01390 Vantaa
Suomi
Itä-Hakkilan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-4.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Itä-Hakkilan kouluKoulutie 8
01260 Vantaa
Suomi
Jokiniemen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Jokiniemen kouluValkoisenlähteentie 51
01370 Vantaa
Suomi
Jokivarren koulu tarjoaa perusopetusta ja pidennetyn oppivelvollisuuden mukaista opetusta vuosiluokilla 1-6.
Lisätietoa toimipisteestä Jokivarren kouluSorvatie 16
01480 Vantaa
Suomi
Jokivarren koulun Nikinmäen opetuspiste tarjoaa perusopetusta vuosiluokilla 1-6.
Lisätietoa toimipisteestä Jokivarren koulu - Nikinmäen opetuspistePerhotie 27
01490 Vantaa
Suomi
Kaivokselan koulu sijaitsee läntisellä Vantaalla Hämeenlinnantien tuntumassa. Koulumme tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kaivokselan kouluKaivosvoudintie 10
01610 Vantaa
Suomi
Kanniston koulu tarjoaa perusopetusta sekä vammaisopetusta 1.-8.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kanniston kouluKenraalintie 6
01700 Vantaa
Suomi
Kartanonkosken koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kartanonkosken kouluTilkuntie 5
01520 Vantaa
Suomi
Keimolanmäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Keimolanmäen kouluAjolenkki 8
01700 Vantaa
Suomi
Kilterin koulu tarjoaa perusopetusta 7.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kilterin kouluIskostie 8
01600 Vantaa
Suomi
Kivimäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kivimäen kouluSanomatie 1
01770 Vantaa
Suomi
Koivukylän koulu tarjoaa perusopetusta 7.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Koivukylän kouluPeijaksentie 35
01400 Vantaa
Suomi
Kuusikon koulu on rauhallisella pientaloalueella Tikkurilan läheisyydessä sijaitseva noin 350 oppilaan alakoulu, jossa toimivat vuosiluokat 1.-6.
Lisätietoa toimipisteestä Kuusikon kouluHovitie 11
01380 Vantaa
Suomi
Kytöpuiston koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kytöpuiston kouluKoivukylänväylä 31
01360 Vantaa
Suomi
Lehtikuusen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille. Koulu sijaitsee Hakunilassa.
Lisätietoa toimipisteestä Lehtikuusen kouluHiirakkotie 9
01200 Vantaa
Suomi
Leppäkorven koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Leppäkorven kouluKorpikontiontie 5
01450 Vantaa
Suomi
Länsimäen koulu on Länsimäen ja Rajakylän alueiden lähikoulu. Koulu kuuluu Hakunilan suuralueeseen. Koulu tarjoaa perusopetusta 5.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Länsimäen kouluPallastunturintie 27
01280 Vantaa
Suomi
Martinlaakson koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Martinlaakson kouluMartinlaaksonpolku 9
01620 Vantaa
Suomi
Mikkolan koulu on yhtenäiskoulu, jossa opiskelee noin 900 oppilasta vuosiluokilla 1.-9.
Lisätietoa toimipisteestä Mikkolan kouluVenuksentie 2
01480 Vantaa
Suomi
Peltolan koulu tarjoaa perusopetusta 7.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Peltolan kouluLummetie 27B
01300 Vantaa
Suomi
Pähkinärinteen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Pähkinärinteen kouluMantelikuja 4
01710 Vantaa
Suomi
Päiväkummun koulu tarjoaa perusopetusta 1.-5.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Päiväkummun kouluIsmontie 2
01420 Vantaa
Suomi
Rajakylän koulu tarjoaa perusopetusta 1.-4.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Rajakylän kouluLatukuja 1
01280 Vantaa
Suomi
Rajatorpan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Rajatorpan kouluVapaalanpolku 13
01650 Vantaa
Suomi
Rekolan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille ja lisäksi perusopetuksen valmistava luokka.
Lisätietoa toimipisteestä Rekolan kouluRekolantie 67
01400 Vantaa
Suomi
Rekolanmäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Rekolanmäen kouluValtimotie 4
01400 Vantaa
Suomi
Ruusuvuoren koulu tarjoaa perusopetusta 6.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Ruusuvuoren kouluKisatie 21
01450 Vantaa
Suomi
Seutulan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Seutulan kouluKatriinantie 60
01760 Vantaa
Suomi
Simonkallion koulussa opiskelee noin 600 1.-6.luokkalaista. Koulussa toimivat musiikkiluokat 3.-6. luokilla sekä valmistavan opetuksen luokat.
Lisätietoa toimipisteestä Simonkallion kouluLummetie 27C
01300 Vantaa
Suomi
Simonkylän koulu tarjoaa perusopetusta 6.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Simonkylän kouluKoivukyläntie 52
01350 Vantaa
Suomi
Sotungin koulu tarjoaa perusopetusta 5.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Sotungin kouluSotungintie 19
01200 Vantaa
Suomi
Uomarinteen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Uomarinteen kouluUomarinne 2
01600 Vantaa
Suomi
Vantaan kansainvälinen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Vantaan kansainvälinen kouluHagelstamintie 1
01520 Vantaa
Suomi
Veromäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Veromäen kouluVeromiehentie 2
01510 Vantaa
Suomi
Viertolan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Viertolan kouluLiljatie 2
01300 Vantaa
Suomi
Viertolan koulu on 800 oppilaan alakoulu. Koulu toimii kahdessa opetuspisteessä, jotka ovat Liljatien opetuspiste ja Jokirannan opetuspiste.
Lisätietoa toimipisteestä Viertolan koulu, Jokirannan opetuspisteViertolankuja 1
01300 Vantaa
Suomi
Vierumäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-5.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Vierumäen kouluLehmustontie 9
01450 Vantaa
Suomi
Vierumäen koulun Kulomäen opetuspiste Metso tarjoaa perusopetusta 1-4 luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Vierumäen koulu, Kulomäen opetuspiste (Metso)Maauuninpolku 3
01450 Vantaa
Suomi
Ylästön koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Ylästön kouluOllaksentie 29
01690 Vantaa
Suomi