Vantaan maa- ja asuntopoliittiset linjaukset

Vantaan tavoitteena on olla kaupunki, jossa on hyvä elää, asua ja tehdä työtä. Maa- ja asuntopoliittiset linjaukset mahdollistavat kaupungin maankäytön, rakentamisen ja tonttimarkkinoiden hallinnan sekä kaupungin talouden tasapainottamisen.

kerrostalo-perhe-KSu_Brandikuvaus_Syksy2021_058.jpg

Vantaan tavoitteena on pitkäjänteinen ja toimiva maa- ja asuntopolitiikka, jolla ohjataan kaupungin kasvua. Vantaa haluaa varmistaa alueidensa sosiaalisen eheyden sekä luoda edellytykset elinkeinoelämälle ja työpaikkojen kasvulle.

Vantaan ensimmäiset maa- ja asuntopoliittiset linjaukset hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 18.6.2018. Maa- ja asuntopoliittisilla linjauksilla luodaan kaupungille mahdollisuus maankäytön, rakentamisen ja tonttimarkkinoiden hallintaan sekä kaupungin talouden tasapainottamiseen. Maa- ja asuntopoliittisten linjausten päivitystä valmisteltiin vuoden 2022 aikana valtuustostrategian sekä talousarvion sitovien tavoitteiden mukaisesti. Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi päivitetyt maa- ja asuntopoliittiset linjaukset 10.10.2022.

Linjausten päämäärät

Vantaan maa- ja asuntopoliittiset linjaukset jakaantuvat kolmeen päämäärään, joiden alle on koottu kaupungin tahtoa kuvastavia tavoitetiloja. Näiden toteutumiseksi on kirjattu yhteensä 75 toimenpidettä, joiden kautta kaupunki varmistaa tavoitteidensa toteutumisen käytännön tasolla.

Armi Vähä-Piikkiö

tonttipäällikkö