Monikielinen neuvonta tukee maahanmuuttaneita arjessa

Uutinen

Vantaan monikielinen neuvontapalvelu tarjoaa henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa maahanmuuttaneille heidän omalla kielellään. Neuvontaan voi tulla minkä tahansa mieltä askarruttavan asian kanssa.

Monikielisen neuvonnan asiantuntijat.

Kuvassa vasemmalta oikealle: monikielisen neuvonnan asiantuntijat Albaraa, Irina, Ulla, Aadan (esihenkilö), Vanessa, Suela ja Ziaulhag. Kuva: Nina Leskelä

Vantaan monikielistä neuvontaa kehitettiin Neuvova Vantaa -hankkeessa 2020–2024. Vuoden 2025 alusta palvelu siirtyi kunnan järjestämäksi lakisääteiseksi peruspalveluksi, osaksi Vantaan kotoutumisen palveluita.  
 

Neuvonta tukee niin vasta Vantaalle muuttaneita kuin jo pidempään asuneita sekä muuttoa suunnittelevia. Palvelu on avoin kaikille taustasta ja elämäntilanteesta riippumatta. Palvelua saa Tikkurilassa, Myyrmäessä, Helsingissä sekä etänä puhelimitse ja sähköpostitse

Omankielistä apua arjen kysymyksiin

Monikielisen neuvonnan tavoitteena on edistää vieraskielisten kotoutumista ja turvata tasavertainen pääsy palveluihin, tukeen ja luotettavaan tietoon. Omalla kielellä saatu neuvonta madaltaa asioinnin kynnystä ja helpottaa arjen sujuvuutta. 
 

Aadan Ibrahimin johtamassa tiimissä työskentelee seitsemän kotoutumisen asiantuntijaa, jotka tuntevat hyvin kaupungin, järjestöjen ja viranomaisten palveluverkoston. Neuvontaa tarjotaan asiakaslähtöisesti erilaisiin arjen tilanteisiin 13 eri kielellä sekä lisäksi tulkin välityksellä. 
 

Monikielisestä neuvonnasta saa tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta ja sen palveluista: palveluun voi tulla minkä tahansa kysymyksen kanssa. Tarvittaessa asiakas ohjataan oikean palvelun piiriin. 
 
Yleisimmät yhteydenotot koskevat: 

  • asiointia viranomaisten kanssa (mm. Kela, Vero, Digi- ja väestötietovirasto) 
  • työnhakua ja opiskelua 
  • asumista ja asunnon etsimistä 
  • talousasioita 
  • maahanmuuttoa 
  • vapaa-aikaa ja harrastusmahdollisuuksia. 

 

Vantaan monikielisessä neuvonnassa työskentelevä kotoutumisen asiantuntija Albaraa kertoo työstään:

Työni on hyvin vaihtelevaa – kohtaan ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa. Neuvonnassa asiakkaat kertovat usein myös kriisiytyneistä tilanteistaan. Parasta työssäni on juuri näiden aitojen elämäntilanteiden kohtaaminen sekä mahdollisuus auttaa maahanmuuttaneita arjen kysymyksissä ja haasteissa. 

Autan esimerkiksi Kelan ja muiden viranomaisten asioissa arabiaksi ja englanniksi. Neuvontaan voi kuitenkin tulla kuka tahansa – taustaan tai kieleen katsomatta. Palvelemme kaikkia yhdenvertaisesti. 

Kesän 2025 monikielisen neuvonnan palveluajat 

Monikielinen neuvonta palvelee kesällä, mutta 1.6. alkaen palvelukielet ja aukioloajat muuttuvat. Kesän aukioloajat on koottu alle. Päivän kielet voi tarkistaa myös puhelimitse tai sähköpostitse. Tarvittaessa käytetään tulkkausta. 
 

Ota yhteyttä monikieliseen neuvontaan - palveluajat 1.6.2025 alkaen: 

  • Tikkurila (Vernissakatu 1, 4. kerros)  
    ma-to klo 9–15 ja pe klo 10–15. 
     
  • Myyrmäen Vantaa-info (Paalutori 3):  
    ma-ke klo 9–15, to klo 12–17 ja pe klo 11.30–15. 
    (Ei monikielistä neuvontaa 30.6.–27.7.2025.) 
     
  • International House Helsinki (Lintulahdenkuja 2 D, 2. kerros)  
    ti-ke klo 9–16.   
    (Ei monikielistä neuvontaa 30.6.–15.8.2025.  
    IHH palvelee kesällä normaalisti ma–pe klo 9–16.) 
     
  • Puhelin: 09 839 50930 (ma–to 9–15 ja pe 10–15) 
     
  • Sähköposti: monikielinen.neuvonta@vantaa.fi 

Avainsanat

Kotoutuminen