Vertaismentorointi vahvistaa työhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä Vantaan perusopetuksessa
Vantaalla käynnistettiin lukuvuonna 2023–2024 perusopetuksen vertaismentorointikokeilu, jonka tavoitteena oli tukea uusien opettajien työhyvinvointia ja työyhteisöön kiinnittymistä. Onnistuneen kokeilun myötä mentorointia laajennetaan ja vakiinnutetaan osaksi kaupungin opetustoimintaa.
Kuvituskuva: Sercan Alkan
Vantaan kasvatuksen ja oppimisen toimialalla nähtiin tarpeelliseksi vahvistaa mentorointitoimintaa perusopetuksessa lukuvuonna 2023–2024. Mentoroinnilla haluttiin lisätä mentorien sekä mentoroitavien, erityisesti uusien opettajien, työhyvinvointia ja kiinnittymistä työyhteisöön. Kokeilun mahdollisti saatavuusohjelmaan sisältyvä tukirahoitus, joka kattoi puolet ohjelman koulutuskustannuksista.
– Toiminnan aloittamisen mahdollisti OVTES:in lisäys työajan vaihtamisesta mentorointiin sekä hyvät kokemukset aiemmasta tutortyöskentelystä, jossa opettajalta opettajalle -toimintatapa tuotti onnistumisia, perusopetuksen aluepäällikkö Niina Korko kertoo.
Kokeilussa mentorointikoulutuksen oppeja sovellettiin koulukohtaisissa toteutuksissa
Perusopetuksen vertaismentorointikokeilu kehitettiin osana kaupunkitasoista saatavuusohjelmaa perusopetuksen ja kehittämispalveluiden sekä kaupungin kilpailutetun henkilöstökoulutuskumppanin Metropolian yhteistyönä. Saatavuusohjelmassa vertaismentoroinnin kehittäminen oli yksi toimenpide pito- ja vetovoimaisten ja kyvykkäiden työyhteisöjen osa-alueella.
Vertaismentoroinnista kiinnostuneille perusopetuksen opettajille järjestettiin lukuvuonna 2023–2024 vertaismentorointikoulutusta kahdelle ryhmälle eli noin 50 opetuksen ammattilaiselle. Koulutuksen pitivät neljä vertaismentoroinnin asiantuntijaa Metropolia-ammattikorkeakoulusta ja kolmen tunnin koulutuskertoja oli viisi.
– Kouluille annettiin suhteellisen vapaat kädet lähteä toteuttamaan ja kokeilemaan vertaismentorointia omissa yksiköissään: joillain mentorointia toteutettiin pääasiassa yksilötasolla ja joillain kouluilla tietty teema edellä. Koulukohtaista toimintaa suunniteltiin koulutuskertojen yhteydessä, Niina lisää.
Positiivista palautetta ja toiminnan vakiinnuttamista
Syksyllä 2024 mentorointia tehtiin ja kehitettiin aktiivisesti ainakin 17 eri koululla, samalla, kun aloitettiin jo koulutettujen mentoreiden yhteistyötä lisäävät tapaamiset vastuumentoreiden vetäminä. Lisäksi lukuvuoden 2024–2025 alussa uusille mentoreille järjestettiin yhden päivän koulutus, jonka aikana käytiin läpi vertaismentoroinnin teoreettiset perusteet sekä käytännön toteutusta.
Vantaalle valittiin kaksi vastuumentoria, oppilaanohjaaja Sanna Puputti Aurinkokiven koulusta ja laaja-alainen erityisopettaja Petra Salmisuo Itä-Hakkilan koulusta, jotka pääsevät kehittämään perusopetuksen mentorointitoimintaa sekä tukemaan kaikkia Vantaan perusopetuksen mentoreita esimerkiksi yhteisen materiaalipankin sekä yhteisten tapaamisten avulla.
Vastuumentoreiden tarkoitus on auttaa kouluja vakiinnuttamaan mentoritoimintaansa ja edistää yhteisten rakenteiden luomista.
– Mentoroitavina olleilta vantaalaisilta opettajilta on saatu pelkästään positiivista palautetta mentoroinnista; osa olisi halunnut jatkaa mentorointiryhmässä esimerkiksi ryhdyttyään ensimmäistä kertaa luokanvalvojaksi. Ajatusten jakaminen turvallisessa ja luottamuksellisessa tilanteessa on koettu tarpeelliseksi, Sanna kertoo.
Petra jatkaa, että mentorointi on lisännyt työyhteisöön kiinnittymistä ja auttanut esimerkiksi oman työn rajaamisessa:
– Sen on koettu lisäävän työhyvinvointia ja olevan merkittävä työtapa ammatillisessa kehittymisessä. Tämä on ennaltaehkäisevää työnohjausta.
Mentorointi vaikuttaa myös työnantajamielikuvaan. Tavoitteena on saada mentorointi laajennettua jokaiselle vantaalaiselle koululle. Mentorointi on kiinnostanut myös työnhakijoita, esimerkiksi Aurinkokiven koulun rekrytointi-ilmoituksissa oli maininta mentoroinnin mahdollisuudesta jo alkuvuonna 2023 ja moni työhaastatteluun saapunut sanoi sen olleen merkittävä hakeutumiseen vaikuttava asia.