Oppilaskuntatoiminta kuuluu kaikille

Uutinen

Asiasanat

Demokratia ja osallisuus

Oppilaskuntien yhteistapaamisissa ideoitiin uusia tapoja ottaa kaikki mukaan oppilaskuntatoimintaan.

Kuva: Sercan Alkan

Oppilaskunta tarkoittaa kaikkia koulun oppilaita. Heitä edustaa oppilaskunnan hallitus, joka valitaan eri kouluissa eri tavoin. Alakouluissa on usein luokittainen äänestys, yläkouluissa useimmiten kaikki kiinnostuneet voivat ilmoittautua hallitukseen mukaan. 

Kuluneen syksyn aikana on järjestetty ensimmäistä kertaa alueellisia oppilaskuntien yhteistapaamisia. Jokainen Tikkurilan, Myyrmäen, Kivistö-Aviapoliksen ja Korso-Koivukylän alueen koulu kutsuttiin oman alueensa tapaamiseen. Tapaamisiin on osallistunut yhteensä noin 50 lasta ja nuorta ja 50 oppilaskuntaa ohjaavaa opettajaa, kuraattoria ja koulunuorisotyöntekijää. Toisen asteen osalta teemoja on käsitelty opiskelijakuntien yhteistapaamisessa.  

Keskusteluissa jaettiin hyviä käytäntöjä sekä saatiin uusia ajatuksia. Oppilaskunnan hallitus voi kysyä muiden oppilaiden mielipidettä esimerkiksi Forms-kyselyiden ja aloitelaatikon avulla. Hyvä tapa on luokan oma kokous, jossa oppilaskunnan edustajat kuulevat luokan ajatuksia. Myös erityisluokilta on tärkeä saada edustus hallitukseen, mutta edustaja voi vaihdella voimavarojen mukaan. 

Monta tapaa osallistua

Oppilaat voivat osallistua monella tavalla - kaikkien ei tarvitse innostua hallitustyöskentelystä. Esimerkiksi Hämeenkylän koululla on erilaisia agentti-vastuutehtäviä. Oppilasagentti auttaa opettajaa tietotekniikan kanssa, leivonta-agentti leipoo yhteisiin tapahtumiin, liikunta-agentti ohjaa pienemmille liikuntatuokioita. Joillain kouluilla on omia kerhoja tapahtumien järjestelyyn. Paikalle voi myös tulla esimerkiksi lippujen myyjäksi tai koristelemaan. Tukioppilas- ja vertaisohjaajatoiminta on myös suosittua. Omia vahvuuksiaan voi hyödyntää eri tavoin – joku voi toimia esimerkiksi dj:nä tai valokuvaajana. 

Osallistujien mielestä yhä useamman saamiseksi mukaan pitäisi kertoa enemmän, mitä oppilaskuntatoiminta on ja mitä kaikkea oppilaiden omien ideoiden pohjalta on tehty. Erilaisten viestintäkeinojen käyttö yhtä aikaa, kuten kuulutus, Wilma, julisteet, Instagram ja TikTok, takaisi sen, että viesti ei mene keneltäkään ohi.  

Ensi vuonna oppilaskuntatoiminnan kehittymisestä järjestetään kysely osana Lapsiystävällinen kunta -työn seurantaa. Uusia yhteistapaamisia on myös luvassa ja niiden muotoa kehitellään yhdessä lasten ja nuorten kanssa. Ensi kerralla ei ehkä tavatakaan alueellisesti vaan ala- ja yläkoulut erikseen. Myös opiskelijakuntien tapaamiset jatkuvat. 

Vantaan kaupunki on mukana UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -työssä. Tavoitteena on jokaisen lapsen ja nuoren hyvä elämä. Lue lisää Lapsiystävällisestä kunnasta. 

Avainsanat

OsallisuusLapsiystävällisyysOppilaskunta