Katujen kunnossapito
Esittely
Asiasanat
AsukkaatJuna-asemien ja niiden ympäristöjen kunnossapito jakautuu kaupungin, Väyläviraston ja VR:n kesken. Esimerkiksi asemalaiturille vievät portaikot eivät ole kaupungin kunnossapidon piirissä.
Tonttiliittymien hoito ja aurauslumista avaaminen kuuluvat kiinteistöjen omistajien vastuulle.
Seuraa katujen aurausta ja hiekoitusta kartalla
Voit seurata kaupungin kunnossapitovastuulla olevien katujen ajankohtaista auraus- ja hiekoitustilannetta kartalta. Tilanne päivittyy noin puolen tunnin viiveellä. Viivan väri ja tunteina näkyvä selite kertovat, kuinka kauan kyseisen kadun edellisestä aurauksesta tai hiekoituksesta on.
Korson ja Hakunilan alueiden työkoneiden tallentumisessa on toisinaan teknistä häiriötä. Näidenkin alueiden auraus ja hiekoitus ovat käynnissä normaaliin tapaan.
Hyväksy evästeet Analytiikka-kategoriasta nähdäksesi iframe-sisällön
Alle kaksi tuntia sitten kunnossapidetyt kadut näkyvät kartalla vaaleanturkoosilla värillä ja yli vuorokausi sitten huolletut kadut punaisella.
Auraus
Auraaminen voidaan aloittaa, kun lunta on 3–5 senttimetriä. Tätä ennen teitä voidaan jo suolata ja hiekoittaa. Aurausta voidaan suorittaa myös ennakoivana kunnossapitotoimenpiteenä.
Katujen auraus suoritetaan pääsääntöisesti kunnossapitoluokituksen mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä.
Kadut on lain mukaan pidettävä liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Tämä johtaa käytännössä siihen, että pelastus-, palvelu- ja työmatkaliikenteen turvaamiseksi joudutaan ensin kunnossapitämään joukkoliikennekadut sekä muut vilkkaasti liikennöitävät kadut. Vasta tämän jälkeen päästään tulemaan asuntokaduille.
Jos lumisade kestää pitkään, saatetaan asuntokaduille päästä vasta päiviä lumisateen loppumisen jälkeen. Lumisateen jälkeiset viimeistelytyöt pyritään tekemään välittömästi auraustöiden jälkeen.
Vantaalla on noin 1600 kilometriä hoidettavaa katualuetta.
Kadut on jaettu kolmeen kunnossapitoluokkaan:
- 1. kunnossapitoluokkaan kuuluvat vilkkaat joukkoliikennekadut ja pääkadut, kuten Asolanväylä ja Raappavuorentie, ja tärkeimmät kävely- ja pyörätiet.
- 2. luokkaan kuuluvat muut joukkoliikennekadut ja tärkeimmät kokoojakadut.
- 3. luokan muodostavat asunto- ja tonttikadut.
Kunnossapitoluokkaa määriteltäessä perusteena ovat liikennemäärä, liikenteen laatu ja tarpeet. Erityistarpeita aiheutuu esimerkiksi rekka- ja linja-autoterminaaleista, jyrkistä mäistä ja vilkkaasta kävely- ja pyöräliikenteestä asemille johtavilla käytävillä.
Katuluokituksissa ja käytännön toimissa on pyritty huomioimaan myös päiväkodit, koulut, terveyskeskukset ja muut palvelukeskukset.
Aurausreittien suunnittelussa on otettu huomioon myös kaluston sujuva liikkuminen. Aurauskauden ajaksi joudutaan käytäville sijoitetut betoniporsaat ja ajoestetolpat siirtämään sivuun sekä kaluston että kulkijoiden liikkumisen mahdollistamiseksi.
Ajoratojen ja käytävien aurauksen ajoittaminen ja yhteensovittaminen aiheuttaa ajoittain ongelmia, koska ajorata tulisi aurata ensin, ettei vieressä oleva kevyenliikenteenväylä tukkeutuisi. Monen koneyksikön yhteensovittaminen ei kuitenkaan aina onnistu.
Kun tietä höylätään, tiehöylän perässä kulkee yleensä kuormaaja, joka avaa tonttiliittymät. Jalkakäytävän reunalle kertyvän lumivallin kaupunki ajaa tarvittaessa pois, mikäli se haittaa liikennettä. Runsaiden lumisateiden jälkeen lumen poiskuljetus voi kuitenkin kestää useita viikkoja.
Vantaalla aurauksista 65 prosenttia tehdään kaupungin väellä ja loput urakoina. Kaupungilla on kolme yksityistä urakka-aluetta, Korso, Koivukylä ja Hakunila, joita hoitaa kokonaan yksityinen urakoitsija. Tämän lisäksi kaupungin muilla alueilla käytetään yksityisiä koneurakoitsijoita sekä autoja ja autonkuljettajia muun muassa lumenajoon ja aurauksiin kaupungin oman kaluston apuna.
Lumimyräkässä auraustöissä ahertaa kaupungin omaa väkeä noin 50 henkeä ja sopimusurakoitsijoita saman verran. Kalustoon kuuluvat katuhöylät, aura-autot, suola- ja hiekoitusautot sekä kuorma-autot lumenkuljetusta varten. Jalkamiehet hoitavat portaat, linja-autopysäkit ja vastaavat.
Talvikunnossapidon kulut riippuvat lumen määrästä ja vaihtelevat 4–7 miljoonan euron välillä. Katujen auraaminen runsaslumisena talvena tuplaa kustannukset. Yksi kunnon lumimyräkkä maksaa kaupungille noin 100 000 euroa. Viime vuosina kunnossapidon kustannukset ovat katualueilla olleet alle 2 euroa neliölle vuodessa.
Suurimmat menoerät ovat auraus, liukkauden torjunta, lumen poisajo ja hiekoitushiekan poisto. Vantaalla kadunpidon vuosibudjetti kaikkine korjauksineen, puhtaanapitoineen ja talvikunnossapitoineen on noin 12 miljoonaa euroa.
Tontinomistajan tehtäviin kuuluu tontin kulkutien auraus ja muut kunnossapitotehtävät. Myös aurauksessa tonttiliittymään syntyvän lumivallin poisto on tontinomistajan tehtävä. Tonteilta auratuille lumille tulee löytyä paikka omalta tontilta. Lumia ei saa siirtää kadun tai naapurin puolelle. Taloyhtiöissä pihojen ja pihakatujen aurauksesta vastaavat usein kiinteistönhuoltoyhtiöt.
Tontinomistajan tulee huolehtia myös siitä, että tonttiliittymän alla oleva avo-ojarumpu pysyy läpi vuoden toimivana poistamalla siitä jää, lumi, lehdet ja roskat, jotka estävät sadevesien kulkua.
Kiinteistön omistaja tai haltija vastaa liittymästään ajoradan puoleisesta reunasta tai reunakivestä tontilleen saakka, mikä sisältää myös käytävän ja ajoradan välin.
Katujen kunnossapitoluokat kartalla
Hyväksy evästeet Analytiikka-kategoriasta nähdäksesi iframe-sisällön
Katuja kunnossapidetään Vantaalla talvisin kunnossapitoluokituksen mukaisessa järjestyksessä.
Hiekoitus
Hiekoitus aloitetaan sääennusteisiin tai säätilaan perustuen. Hiekoituksella pyritään estämään syntynyttä tai oletettavasti syntyvää liukkautta. Kaupunki ei yleensä hiekoita ajoratoja, mutta niin sanottua täsmähiekoitusta tehdään muun muassa mäkisille alueille ja linja-autopysäkeille.
Jalkakäytäviä ja pyöräteitä hiekoitetaan talven aikana säännöllisesti. Jalkakäytäviä ei pääsääntöisesti suolata, vaan liukkaudentorjunta suoritetaan poikkeustilanteita ja erikoiskohteita lukuun ottamatta pääosin aina hiekoittamalla.
Vantaan kaupungin kadunpito käyttää kävely- ja pyöräteiden liukkaudentorjunnassa niin sanottua turvahiekkaa, jonka raekoko on sama kuin ”tappajasepeliksi” kutsutun hiekoitusmateriaalin.
Turvahiekka eroaa normaalisti käytetystä hiekoitusmateriaalista siten, että sitä ei ole valmistettu murskaamalla. Tämän takia kyseisen kiviaineksen särmät eivät ole niin teräviä. Turvasepeliä käytetään yleisesti muun muassa lasten leikkipaikoilla esimerkiksi keinujen alla.
Hiekoitukseen käytettävä materiaali on pestyä ja raekooltaan 1–6 millimetriä. Kiviaineksen pesulla saadaan hienoaines (alle 1 millimetriä) poistettua sepelin seasta. Tällä menetelmällä pyritään minimoimaan keväisiä pölyhaittoja.
Murskaamattomalla sepelillä ei ole yhtä hyvä kitka-arvo kuin murskatulla kiviaineksella, mutta murskattu kiviaines voi puhkoa esimerkiksi pyöränkumeja. Murskaamattoman sepelin käyttö palvelee paremmin talvipyöräilijöitä jalankulkijoiden turvallisuutta unohtamatta.
Vaikka kävely- ja pyörätiet hiekoitetaankin pyöräily-ystävällisesti, kaupunki suosittelee talvipyöräilijöitä käyttämään polkupyörissään hyväkuntoisia, karkeakuvioisia ja pistosuojattuja päällyskumeja.
Hiekanpoisto
Ensin puhdistetaan torialueet sekä joukkoliikennekadut ja niiden varsilla kulkevat kävely- ja pyörätiet. Tämän jälkeen hiekat poistetaan muilta vilkkaasti liikennöidyiltä kaduilta ja lopuksi asuntokaduilta, sillä asuntokaduilla hiekan, liikenteen ja katupölyn määrä on kaikkein alhaisin.
Hiekka poistetaan ensin koneellisesti kaduilta. Kohdat, joihin koneilla on hankala päästä, kuten siltojen alikulut, puhdistetaan sen jälkeen erikseen pienemmällä kalustolla tai tarvittaessa käsin.
Yhteensä puhdistettavia katuja on Vantaalla noin 1600 kilometriä. Kaikki kadut pyritään pesemään ja puhdistamaan kertaalleen yleensä vappuun mennessä. Pesukierroksia tehdään kevään ja kesän aikana useita.
- Hiekannosto aloitetaan yleensä maalis-huhtikuun vaihteessa, kun kevään yöpakkaset ovat päättyneet.
- Jotta ilmanlaatua heikentävää katupölyä syntyisi hiekkaa poistaessa mahdollisimman vähän, käytetään hiekanpoiston yhteydessä vettä. Hiekkoja ei voida poistaa, jos tienpinta on vielä hyvin kylmä, sillä kadut muuttuisivat etenkin yöpakkasten jälkeen liukkaiksi.
- Katupölykausi on yleensä pahimmillaan juuri silloin, kun talven selkä on jo taittunut ja kadut ovat kuivuneet, mutta ilma on öisin vielä pakkasen puolella.
- Kaupunki pyrkii toimillaan minimoimaan keväisen katupölyn määrän esimerkiksi levittämällä katualueille pölyä sitovaa kalsiumkloridiliuosta.
Avustukset yksityisille tiekunnille
Vantaalla on yli kaksisataa rekisteröitynyttä yksityistä tiekuntaa, joista noin puolet on kaupungin kunnossapidon piirissä, ja toista puolikasta hoitavat tiekunnat itse.
Sellaiset vantaalaiset tiekunnat, joilla ei ole kunnossapitosopimusta kaupungin kanssa, voivat hakea alkuvuodesta yleistä toiminta-avustusta. Avustusten hakuaika päättyy vuosittain 15.3.
Tämän lisäksi kaikki tiekunnat voivat ympäri vuoden hakea avustuksia omiin perusparannus-, valaistus- ja päällystyskohteisiinsa. Avustuksia voi anoa vapaamuotoisilla hakemuksilla, joista pitää selvitä hanke, hankkeen kustannusarvio ja hankkeesta tehty päätös.
Kaikki hakemukset tulee toimittaa sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@vantaa.fi tai postitse osoitteeseen Kirjaamo, PL 1100, 01030 Vantaan kaupunki.
Kaupungin kunnossapito on vuosibudjetissaan varautunut avustamaan tiekuntia yhteensä 80 000 eurolla. Kaupunki vaatii tiekunnilta pienen, noin 10 prosentin, omavastuun kaikkiin hankkeisiin.
Lisää kaduista ja liikenteestä
Ajankohtaista kaduista ja kunnossapidosta
Ilmoita, jos puu kaatuu kadulle tai puistoon
Jos näet kaatuneen puun kadulla tai puistossa, ilmoita siitä kaupungille. Jos puu aiheuttaa vaaraa, soita hätäkeskukseen.
Talvikkitien ja Peltolantien risteysalueen kunnostustyöt jatkuvat vuoden 2026 puolelle
Aerolan asuinalueen katujen ja vesihuollon rakentaminen on alkanut Lentolan päiväkodin ympärillä
Vantaan ratikan ja Tikkuraitin työmaat näkyvät Tikkurilan keskustassa ja vaikuttavat kulkureitteihin
Rakennustyöt alkavat Valkoisenlähteentien, Kielotien ja Suopursuntien risteyksessä
Rakennuksen purku osoitteessa Kyytitie 4 alkaa avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
Liesikujan silta ja portaat puretaan syksyn aikana Myyrmäessä
Rakennustyöt alkavat Talvikkitien ja Peltolantien risteyksessä – väliaikaisia liikennejärjestelyjä vuoden loppuun
Lisätietoja
Kaupunkiympäristön asiakaspalvelu
Vantaa-info 0983922242 vantaa-info@vantaa.fiIlmoita kiireellisistä ja vaaraa aiheuttavista vioista katualueilla Vantaa-infoon ma, ti, to klo 8.45–15, ke klo 8.45–14, pe klo 8.15–15.
Pääkaupunkiseudun liikenteenhallintakeskus
Voit ilmoittaa liikennevalojen vioista Pääkaupunkiseudun liikenteenhallintakeskuksen yhteiseen vikailmoitusnumeroon ympäri vuorokauden.
Itä-Uudenmaan poliisilaitos
Voit lähettää poliisille tietoa liikenteen ongelmapaikoista tai kysymyksiä liikennelainsäädännöstä sähköpostitse.
Hätänumero
112Virka-ajan ulkopuolella iltaisin ja viikonloppuisin, soita yleiseen hätänumeroon, jos havaitset kaupungin katualueilla kiireellisen ja vaaraa aiheuttavan vian.
Anna palautetta
Toimipisteet
Vantaa-info tarjoaa muun muassa kaavoitukseen, rakentamiseen ja karttoihin liittyvää yleisneuvontaa.
Lisätietoa toimipisteestä Vantaan kaupunkiympäristön asiakaspalveluRatatie 11, 2. krs
01300 Vantaa
Suomi