Iltapäivätoiminta perusopetuksessa
Esittely
Iltapäivätoimintaan haetaan sähköisesti huhtikuussa yhdeksi lukuvuodeksi kerrallaan.
Palvelun käytön edellytykset
Vantaalaiset 1. ja 2. vuosiluokan oppilaat ja tätä vanhemmat oppilaat, joilla on erityisen tuen päätös.
Iltapäivätoiminnan toiminta-ajat
Iltapäivätoimintaa järjestetään koulun lukuvuoden aikana. Sitä ei järjestetä loma-aikoina eikä poikkeuksellisina lauantaikoulupäivinä.
Iltapäivätoiminnan päivittäinen toiminta-aika on klo 12:00–16:00 tai klo 12:00–17:00. Perhe valitsee haluamansa toiminta-ajan koko lukuvuodeksi iltapäivätoiminnan järjestäjän kanssa solmittavassa palvelusopimuksessa.
Iltapäivätoiminnan järjestäjillä on oikeus pitää lukuvuoden aikana kaksi henkilöstön koulutuspäivää, jolloin iltapäivätoimintapaikka on suljettu. Koulutuspäivästä ilmoitetaan huoltajille vähintään kahta viikkoa ennen kyseistä päivää.
Vantaalla toimii 54 iltapäivätoiminnan yksikköä, joissa käy noin 2600 lasta.
Löydät koulujen työ- ja loma-ajat täältä.
Aamupäivätoimintaa voidaan järjestää, jos ryhmään tulee riittävästi osallistujia.
Lukuvuonna 2025-2026 aamupäivätoimintaa järjestää Luna afternoon club Oy Vantaan kansainvälisellä koululla.
Aamupäivätoiminnan maksusta päättää sen järjestäjä.
Oppilas, joka osallistuu iltapäivätoimintaan, voi osallistua myös koulun muuhun kerhotoimintaan. Koulun kerhotoimintaa järjestetään vuosiluokkien 1.–9. oppilaille ja se on oppilaille vapaaehtoista ja maksutonta. Koulun kerhoja järjestetään yleensä koulupäivän jälkeen koulujen tai lähialueiden tiloissa. Koulut tiedottavat kerhoistaan ja ottavat vastaan ilmoittautumisia.
Hae iltapäivätoimintaan Wilma-järjestelmän kautta
Hakuaika lukuvuodelle 2026-2027 on 26.3.-30.4.2026. Tulevat 1. ja 2. vuosiluokan oppilaat ja tätä vanhemmat erityisen tuen päätöksen oppilaat, jotka hakevat hakuaikana ja joilla ei ole huoltajaa kotona koulun jälkeen, saavat paikan alkavan lukuvuoden iltapäivätoimintaan. Iltapäivätoimintaan voi hakea myös ympäri vuoden, mutta emme voi taata paikkaa kaikille niille, jotka hakevat hakuajan ulkopuolella.
Huoltaja on saanut tammikuussa oppivelvollisuusilmoituksen mukana ohjeet Wilmaan kirjautumiseksi. Luomallaan Wilman käyttäjätunnuksella huoltaja on ilmoittanut lapsen kouluun ja samalla tunnuksella haetaan iltapäivätoimintaan.
Jos käyttäjätunnuksen luomisessa on ongelmia, ota yhteys Vantaa-infon palvelupisteeseen, lapsesi kouluun tai osoitteeseen primuswilmatuki@vantaa.fi. Löydät apua Wilman käyttöön myös täältä.
- Kirjaudu käyttäjätunnuksellasi Wilmaan selaimen kautta.
- Valitse yläpalkista Hakemukset ja päätökset.
- Valitse Tee uusi hakemus.
- Valitse Hakemus iltapäivätoimintaan.
Jos tarvitset apua (esimerkiksi Wilman käyttämisessä), kun haet iltapäivätoimintaan, voit mennä Vantaa-infon palvelupisteeseen. Vantaa-infossa sinua neuvotaan Wilmaan kirjautumisessa, hakemuksen täyttämisessä ja hakemuksen lähettämisessä.
Löydät apua Wilman käyttöön myös täältä.
Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä myös Vantaan iltapäivätoimintaan: iltapaivatoiminta@vantaa.fi.
Tarvittaessa voit hakea iltapäivätoimintaan myös tulostettavalla hakulomakkeella:
Hakemus iltapäivätoimintaan (531155)(pdf, 138.14 KB)Lähetä hakulomake postitse osoitteeseen:
Kasvatus ja oppiminen, iltapäivätoiminta
PL 1500
01030 Vantaan kaupunki
tai sähköpostin liitteenä: iltapaivatoiminta@vantaa.fi.
Sähköinen päätös julkaistaan Wilmassa 1.6.2026. Löydät päätöksen kohdasta Hakemukset ja päätökset, kun kirjaudut Wilmaan selaimen kautta. Jos olet valinnut paperisen päätöksen, se lähetetään lapsen kotiosoitteeseen kesäkuun toisella viikolla.
Iltapäivätoiminnan paikoista ei voida antaa väliaikatietoja.
Iltapäivätoiminnan asiakasmaksut ja maksuhuojennus
Iltapäivätoiminta on maksullista. Huoltajilta laskutetaan kuukausittainen kiinteä asiakasmaksu.
Iltapäivätoiminnassa tarjotaan päivittäin maksuton välipala ja kaikki toimintaan osallistuvat oppilaat ovat tapaturmavakuutettuja.
Vantaan kasvatuksen ja oppimisen lautakunnan 11.11.2024 § 9 päätöksen mukaisesti perusopetuksen iltapäivätoiminnan asiakasmaksut ovat 1.8.2025 alkaen
- 120 € kuukaudessa kello 16:00 päättyvästä toiminnasta ja
- 140 € kuukaudessa kello 17:00 päättyvästä toiminnasta.
Asiakasmaksuja voidaan huojentaa 35 % perheen tulotason mukaan. Huojennetut iltapäivätoiminnan asiakasmaksut ovat
- 78 € kuukaudessa kello 16:00 päättyvästä toiminnasta ja
- 91 € kuukaudessa kello 17:00 päättyvästä toiminnasta.
Iltapäivätoiminnan järjestäjä laskuttaa huoltajilta kuukausittaisen kiinteän asiakasmaksun seuraavin poikkeuksin:
- Kesäkuulle ajoittuvista toimintapäivistä ei peritä asiakasmaksua.
- Mikäli lapsi aloittaa iltapäivätoiminnassa kuukauden 20. päivä tai sen jälkeen, peritään puolen kuun asiakasmaksu.
- Jos lapsi ei sairautensa vuoksi voi kalenterikuukauden aikana osallistua iltapäivätoimintaan yli 10 päivänä, maksusta peritään puolet. Sairaus on todistettava lääkärintodistuksella.
- Jos sairaudesta aiheutuva poissaolo kestää koko kalenterikuukauden, maksua ei peritä lainkaan. Sairaus on todistettava lääkärintodistuksella.
- Jos lapsi ei muusta syystä osallistu toimintaan koko kalenterikuukautena, peritään puolet kuukausimaksusta. Tällaisesta tapauksesta on hyvä ilmoittaa iltapäivätoiminnan järjestäjälle kirjallisesti hyvissä ajoin etukäteen.
Koulujen syys-, joulu- ja hiihtoloma-ajalta ei tule maksuhyvitystä.
Jos lapsen iltapäivätoimintapaikka vaihtuu Vantaan sisällä kesken kalenterikuukauden tai kuun vaihteessa, aikaisemmalla iltapäivätoiminnan järjestäjällä ei ole oikeutta periä maksua seuraavalta kuukaudelta.
Asiakasmaksut ovat perintäkelpoisia. Perinnästä aiheutuvat kulut peritään asiakkaalta.
Viivästyskorko: Jos asiakasmaksua ei ole suoritettu eräpäivänä, voidaan vuotuista viivästyskorkoa periä eräpäivästä alkaen siten kuin korkolaissa määrätään.
Vantaan kasvatuksen ja oppimisen lautakunnan 11.11.2024 § 9 päätöksen mukaisesti asiakasmaksua voidaan huojentaa 35 %, mikäli perheesi tulot eivät ylitä bruttotulojen ylärajaa.
| Henkilöiden lukumäärä perheessä | 35% maksuhuojennus, bruttotulojen yläraja |
| 2 | 3549 |
| 3 | 4377 |
| 4 | 5205 |
| 5 | 5383 |
| 6 | 5560 |
Perhekäsite ja tulot
Perheen kokoa määriteltäessä otetaan huomioon yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa asuvien henkilöiden lisäksi heidän kotona asuvat alaikäiset lapsensa. Perusopetuksen tulosyksikkö tarkastaa tarvittaessa tiedot väestörekisteristä.
Iltapäivätoiminnan asiakasmaksun huojennusta määrättäessä tuloina otetaan huomioon samassa taloudessa elävän lapsen vanhemman tai muun huoltajan sekä tämän puolison tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävän henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot.
Tuloina ei oteta huomioon: lasten kotihoidon tukea, lapsilisää, vammaisetuuksista annetun lain (570/2007) mukaista etuutta, kansaneläkelain (586/2007) mukaista lapsikorotusta, asumistukea, tapaturmavakuutuksen perusteella suoritettavia sairaanhoito- ja tutkimuskuluja, sotilasavustusta, rintamalisää, opintorahaa, aikuiskoulutustukea, opintotuen asumislisää, toimeentulotukena maksettavaa toimintarahaa ja matkakorvausta, Kansaneläkelain kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain (566/2005) mukaista ylityökorvausta, julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain mukaista ylläpitokorvausta, opintojen johdosta suoritettavia apurahoja ja muita vastaavia avustuksia eikä perhehoidon kustannuskorvauksia.
Tulojen vähennyksenä otetaan huomioon suoritetut elatusavut perheen ulkopuolisille lapsille.
Saman perheen iltapäivätoiminnassa olevan kunkin lapsen asiakasmaksun huojentaminen käsitellään lapsikohtaisesti kokonaisuus huomioon ottaen.
Hae maksuhuojennusta seuraavalle lukuvuodelle ensisijaisesti kesäkuussa saatuasi päätöksen lapsen osallistumisesta iltapäivätoimintaan. Myöhemminkin saapuneet hakemukset otetaan huomioon ja huojennuksen voi saada takautuvasti enintään lukukauden alusta.
Hae maksuhuojennusta tulostettavalla hakulomakkeella:
Hakemus iltapäivätoiminnan asiakasmaksun huojennuksesta (531243)(pdf, 144.24 KB)Hakemuksen liitteet
Liitä maksuhuojennushakemukseen kopiot seuraavista tositteista (jotka koskevat perhettäsi):
- Palkkatodistus/palkkalaskelma
- Yrittäjiltä viimeisin tuloslaskelma/tase/kirjanpitäjän selvitys tuloista
- Todistus opiskeluista tai ammattikurssilla oloista, tulotositteet
- Selvitys muista säännöllisistä tuloista
Huomioithan, että pystymme käsittelemään hakemuksen vasta, kun myös vaaditut tositteet on toimitettu.
Lähetä hakemus liitteineen postitse osoitteeseen:
Kasvatus ja oppiminen, Iltapäivätoiminta
PL 1500
01030 Vantaan kaupunki
Apua maksuhuojennushakemuksen täyttämiseen saat Vantaa-infon palvelupisteestä.
Lisätietoja iltapäivätoiminnan asiakasmaksun huojentamisesta voit kysyä sähköpostiosoitteesta iltapaivatoiminta@vantaa.fi tai numerosta 043 826 7723.
- Hae asiakasmaksun huojennusta kirjallisesti ja liitä hakemukseen tositteet, joihin haluat vedota. Mikäli perheesi tulot muuttuvat päätöksenteon jälkeen tai perhekoko kasvaa, ilmoita muutoksesta iltapaivatoiminta@vantaa.fi.
- Hae maksuhuojennusta seuraavalle lukuvuodelle ensisijaisesti kesäkuussa saatuasi päätöksen lapsen osallistumisesta iltapäivätoimintaan. Myöhemminkin lähetetyt hakemukset otetaan huomioon, ja voit saada maksuhuojennuksen takautuvasti enintään lukukauden alusta. Jos haet maksuhuojennusta koko lukuvuodeksi tai vain syyslukukaudelle, tulee hakemuksen liitteineen olla perillä joulukuun loppuun mennessä. Jos haet maksuhuojennusta vain kevätlukukaudelle, tulee hakemuksen liitteineen olla perillä toukokuun loppuun mennessä.
- Päätös tehdään määräajaksi, enintään koko lukuvuodeksi kerrallaan.
- Päätöksen asiakasmaksun huojennuksesta tekee perusopetuksen opetuspäällikkö.
- Tieto asiakasmaksun huojennuksesta annetaan iltapäivätoiminnan järjestäjälle, joka tarvitsee tiedon asiakasmaksun laskutusta varten.
- Virheellisten tietojen perusteella myönnetyt asiakasmaksun huojennukset voidaan periä asiakkaalta takautuvasti takaisin.
Iltapäivätoimintapaikan irtisanominen
Iltapäivätoimintapaikan voi irtisanoa irtisanomisaika huomioiden.
Irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Aika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu. Jos sopimus irtisanotaan esimerkiksi tammikuussa, sopimus päättyy helmikuun lopussa, ja irtisanominen astuu voimaan 1.3.
Asiakasmaksu peritään myös irtisanomisajalta.
Lähetä irtisanomisilmoitus kirjallisesti sekä iltapäivätoiminnan järjestäjälle että Vantaan kaupungin kasvatuksen ja oppimisen toimialalle sähköpostilla osoitteeseen iltapaivatoiminta@vantaa.fi tai postitse osoitteeseen:
Kasvatus ja oppiminen, Iltapäivätoiminta
PL 1500
01030 Vantaan kaupunki
Irtisanomisilmoituksessa tulee käydä ilmi lapsen nimi, syntymäaika ja iltapäivätoimintapaikka.
Halutessasi voit käyttää irtisanomislomaketta:
Iltapäivätoiminnan päättyminen tai palvelusopimuksen irtisanominen (531285)(pdf, 86.47 KB)Iltapäivätoiminnan yhteystiedot
Vantaan kaupunki ja iltapäivätoiminnan järjestäjät kouluittain:
Sari Kinnunen
Oppilashallinnon sihteeri
iltapaivatoiminta@vantaa.fi
043 826 7723
Virva Kela-Piironen
Opetustoimen asiantuntija
etunimi.sukunimi@vantaa.fi
040 610 8791
H & S International School Oy/ HSIS Iltapäivätoiminta
Rauno Lehikoinen
koordinaattori@hsis.fi
040 089 1632
www.hsisiltapaivatoiminta.fi
Aurinkokiven koululla
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Kivistön kirkolla
Vantaankosken srk
Johanna Jansik
johanna.jansik@evl.fi
050 561 7280
www.vantaanseurakunnat.fi/kasvatus-vantaankoski/koululaisille/iltapaivakerhot
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Vantaan kaupunki
Kirsi Vuorinen
kirsi.vuorinen1@eduvantaa.fi
040 137 5011
www.vantaa.fi/iltapaivatoiminta
Ilolan koululla
Nano, Lasten ja Nuorten Kerhotoiminta Oy
Riia Luoma
riia.luoma@nanokerhot.com
050 309 4800
www.nanokerhot.com
Ilolan seurakuntatalolla
Tikkurilan srk
Outi Myllylä
outi.myllyla@evl.fi
050 327 1634
www.vantaanseurakunnat.fi/tikkurilan-seurakunta/kouluikaiset/iltapaivakerhot
Pilke päiväkodit Oy
Nella Vuori
nella.vuori@pilkepaivakodit.fi
044 901 3398
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Tikkurilan palloseura ry
Eerika Hämäläinen
eerika.hamalainen@tips.fi
050 587 6998
tikkurilanpalloseura.fi/toiminta/iltapaivakerho
Jokivarren koululla ja Nikinmäen opetuspisteessä
Mammolina Oy
Tiina Suominen
tiina@mammolina.fi
044 591 2262
www.mammolina.fi/iltapäiväkerhot
Kaivokselan koululla
Vantaan kaupunki
Leo Nevalainen
leo.nevalainen@eduvantaa.fi
040 617 4636
www.vantaa.fi/iltapaivatoiminta
Kaivosristin seurakuntakodissa
Vantaankosken srk
Johanna Jansik
johanna.jansik@evl.fi
050 561 7280
www.vantaanseurakunnat.fi/kasvatus-vantaankoski/koululaisille/iltapaivakerhot
Ojahaanrinne, Myyrmäessä
Sahan-seura ry
Abdullahi Musse
abdullahi.musse@eduvantaa.fi
045 270 2270
www.sahanseura.fi/
Pilke päiväkodit Oy
Nella Vuori
nella.vuori@pilkepaivakodit.fi
044 901 3398
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Kartanonkosken koululla
Pilke päiväkodit Oy
Nella Vuori
nella.vuori@pilkepaivakodit.fi
044 901 3398
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Tammiston opetuspisteessä
Vantaan sanataidekoulu ry
Jenni Sneitz
jenni.sneitz@sanataidekoulu.fi
050 413 4212
sanataidekoulu.fi/opetus/iltapaivakerhot/
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Nano, Lasten ja Nuorten Kerhotoiminta Oy
Riia Luoma
riia.luoma@nanokerhot.com
050 309 4800
www.nanokerhot.com
Vantaan kaupunki
Sini Keinänen
sini.keinanen@eduvantaa.fi
040 182 6491
www.vantaa.fi/iltapaivatoiminta
Nano, Lasten ja Nuorten Kerhotoiminta Oy
Riia Luoma
riia.luoma@nanokerhot.com
050 309 4800
www.nanokerhot.com
Lehtikuusen koululla ja Hakunilan kirkolla
Vantaan NMKY ry
Riikka Laukkanen
riikka.laukkanen@ymca.fi
050 313 5369
ymcavantaa.fi/lapset-ja-nuoret/iltapaivakerhot/
Pilke päiväkodit Oy
Nella Vuori
nella.vuori@pilkepaivakodit.fi
044 901 3398
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Vantaan sanataidekoulu ry
Jenni Sneitz
jenni.sneitz@sanataidekoulu.fi
050 413 4212
sanataidekoulu.fi/opetus/iltapaivakerhot/
Mikkolan koululla
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Seurakuntakoti Mikaelissa
Korson srk
Sanna Ahjosaari
sanna.ahjosaari@evl.fi
050 336 5865
www.vantaanseurakunnat.fi/korson-seurakunta/lapset-ja-perheet/iltapaivakerhot
Pähkinärinteen koululla
Pilke päiväkodit Oy
Nella Vuori
nella.vuori@pilkepaivakodit.fi
044 901 3398
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Lammaspolku 1, kerhohuoneistossa
Vantaan NMKY ry
Riikka Laukkanen
riikka.laukkanen@ymca.fi
050 313 5369
ymcavantaa.fi/lapset-ja-nuoret/iltapaivakerhot/
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Vantaan Lastenliitto ry
Virve Hakasalo
vantaa.hallinto@lastenliitto.fi
045 150 0580
www.lastenliitto.fi/vantaa/iltapaivatoiminta/
Vantaan NMKY ry
Riikka Laukkanen
riikka.laukkanen@ymca.fi
050 313 5369
ymcavantaa.fi/lapset-ja-nuoret/iltapaivakerhot/
H & S International School Oy/ HSIS Iltapäivätoiminta
Rauno Lehikoinen
koordinaattori@hsis.fi
040 089 1632
www.hsisiltapaivatoiminta.fi
Rekolan koululla ja Rekolan kirkolla
Vantaan NMKY ry
Riikka Laukkanen
riikka.laukkanen@ymca.fi
050 313 5369
ymcavantaa.fi/lapset-ja-nuoret/iltapaivakerhot/
Koivukylän Palloseura ry
Terhi Palm
terhi.palm@koips.fi
040 171 4799
koips.fi/seura/iltapaivakerho/
Japalo Oy
Pauliina Luukkanen
pauliina@japalo.fi
040 752 2505
www.japalo.fi/iltapaivakerho/
Pilke päiväkodit Oy
Nella Vuori
nella.vuori@pilkepaivakodit.fi
044 901 3398
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Uomarinteen koululla
Pilke päiväkodit Oy
Nella Vuori
nella.vuori@pilkepaivakodit.fi
044 901 3398
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Myyrmäen kirkolla
Vantaankosken srk
Johanna Jansik
johanna.jansik@evl.fi
050 561 7280
www.vantaanseurakunnat.fi/kasvatus-vantaankoski/koululaisille/iltapaivakerhot
Lastenkulttuurikeskus Toteemissa
Vantaan sanataidekoulu ry
Jenni Sneitz
jenni.sneitz@sanataidekoulu.fi
050 413 4212
sanataidekoulu.fi/opetus/iltapaivakerhot/
Ojahaanrinne, Myyrmäessä
Sahan-seura ry
Abdullahi Musse
abdullahi.musse@eduvantaa.fi
045 270 2270
www.sahanseura.fi/
Luna afternoon club Oy
Tanja Forcythe-Reid
lunaafternoonclub@gmail.com
050 559 8098
www.lunaafternoonclub.com
Vantaan seudun steinerkoulun kouluyhdistys ry
Kirsi Tuomola
toimisto@vantaansteinerkoulu.fi
vantaansteinerkoulu.fi/vapaalla/iltapaivakerho-jalava/
Veromäen koululla ja Pakkalan opetuspisteessä
Vantaan sanataidekoulu ry
Jenni Sneitz
jenni.sneitz@sanataidekoulu.fi
050 413 4212
sanataidekoulu.fi/opetus/iltapaivakerhot/
Jokirannan opetuspisteessä
Pilke päiväkodit Oy
Nella Vuori
nella.vuori@pilkepaivakodit.fi
044 901 3398
www.pilkepaivakodit.fi/iltapaivakerhot/vantaa/
Vierumäen koululla (Riekko)
Korson Veto ry
Saija Pellikka
ipkvierumaki@gmail.com
040 352 8286
www.korsonveto.fi/iltapaivakerho/
Kulomäen opetuspisteessä (Metso)
Mammolina Oy
Tiina Suominen
tiina@mammolina.fi
044 591 2262
www.mammolina.fi/iltapäiväkerhot
Ylästön koululla
Nano, Lasten ja Nuorten Kerhotoiminta Oy
Riia Luoma
riia.luoma@nanokerhot.com
050 309 4800
www.nanokerhot.com
Ylästön seurakuntatalolla
Tikkurilan srk
Outi Myllylä
outi.myllyla@evl.fi
050 327 1634
www.vantaanseurakunnat.fi/tikkurilan-seurakunta/kouluikaiset/iltapaivakerhot
Löydät tiedot, kun vaihdat sivuston oikeasta yläreunasta kieleksi "På svenska".
Iltapäivätoiminnan järjestäjän ja huoltajan välinen palvelusopimus
Iltapäivätoiminnan järjestäjä ja lapsen huoltaja solmivat keskenään palvelusopimuksen ennen kuin lapsi aloittaa iltapäivätoiminnassa.
Iltapäivätoiminnan järjestäjä täyttää palvelusopimuksen ensin omalta osaltaan, ja toimittaa tämän jälkeen sopimuksen huoltajalle täytettäväksi ja allekirjoitettavaksi. Palauta palvelusopimus iltapäivätoiminnan järjestäjälle.
Vantaan perusopetuksen iltapäivätoiminnan palvelusopimus (531188)(pdf, 185.58 KB)Tietoja lapsesta -lomakkeen käytön ohjeet
Tämä koskee vain iltapäivätoiminnan yksiköitä Hämeenkylän, Kaivokselan ja Kuusikon kouluilla, joissa Vantaan kaupunki toimii järjestäjänä.
Huoltajalle lähetetään sähköisen Tietoja lapsesta -lomakkeen linkki sen jälkeen, kun lapsi on saanut iltapäivätoiminnan paikan Hämeenkylän, Kaivokselan tai Kuusikon koululla. Huoltaja täyttää lomakkeen ennen toiminnan aloittamista.
1 Palvelun käyttö ja tarkoitus
Lomakkeella huoltaja voi ilmoittaa tietoja lapsesta koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan.
Palvelun tarkoituksena on tarjota digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) 5 §:ssä tarkoitettu mahdollisuus toimittaa henkilön asiointitarpeeseen liittyvät tiedot käyttäen digitaalisia palveluita tai muita sähköisiä tiedonsiirtomenetelmiä.
2 Henkilötietojen käsittely
Käyttäjä saa tietoja henkilötietojen käsittelystä ja hänelle kuuluvien rekisteröidyn oikeuksien käyttämisestä informaatioasiakirjasta: Henkilötietojen käsittely koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnassa | Vantaa.
3 Käytön ohjeet
3.1 Käyttäjä on vastuussa siitä, että hänen lomakkeellaan ilmoittamansa tiedot ovat oikeita. Käyttäjä sitoutuu myös ilmoittamaan hänen tietojaan koskevat muutokset.
3.2 Käyttäjä sitoutuu asioimaan asiallisesti ja hyvien tapojen mukaisesti järjestelmää käyttäessään.
3.3 Käyttäjä asioi palvelussa tunnistautuneena käyttäjänä. Tunnistus perustuu digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) 6 §:n 1 momenttiin. Vantaan kaupunki edellyttää yhteydenottajan vahvaa tunnistusta, koska lapsen ja huoltajien henkilötietoja sisältävän lomakkeen käsittelyn edellytyksenä on, että Käyttäjän henkilöllisyydestä voidaan varmistua.
3.4 Palvelu hyödyntää hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista annetun lain (571/2016) 5 §:n mukaisesti Digi- ja väestötietoviraston (DVV) tuottamia Suomi.fi –palveluja. DVV:n Suomi.fi-palveluita koskevat tietosuojaselosteet löytyvät Suomi.fi-verkkosivuilta.
3.5 Vantaan kaupungilla on oikeus ottaa Palvelu tai sen osa tilapäisesti pois käytöstä huollon, asennuksen, muutostyön, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden, järjestelmän liiallisen kuormituksen ja/tai muun vastaavan syyn vuoksi. Vantaan kaupunki pyrkii tiedottamaan Palvelussa tapahtuvista, yhteydenottajan kannalta olennaisista muutoksista ja katkoksista yhteydenottajalle Palvelun yhteydessä tai muuten. Vantaan kaupungilla on myös oikeus muuttaa Palvelua.
Voit myös täyttää Tietoja lapsesta -lomakkeen paperisena ja palauttaa sen lapsen koululle iltapäivätoimintaan.
3.6 Vantaan kaupunki kerää Palvelusta lokitietoja julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain (906/2019) 17 §:n mukaisesti, tietojärjestelmässä olevien tietojen käytön ja luovutuksen seurannan toteuttamiseksi sekä tietojärjestelmän teknisten virheiden selvittämiseksi.
3.7 Palvelun sisällön käytön seuraamiseksi yhteydenottajan tietokoneelle saatetaan siirtää ns. evästeitä. Evästeillä kerätään tietoja siitä, miten Palvelua käytetään. Näiden tietojen avulla Palvelua kehitetään edelleen. Evästeillä kerättävillä tiedoilla ei tunnisteta yksittäisiä henkilöitä.
Vantaan perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma
Aamu- ja iltapäivätoiminnalla tarkoitetaan perusopetuslain 8 a luvun mukaista perusopetuksen oppilaille suunnattua ohjattua toimintaa, jonka kokonaisuudesta kunta vastaa. Perusopetuslain mukaisesti Opetushallitus päättää aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä antamalla toimintaa varten perusteet (Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 2011, Muutokset 2025). (Uudet perusteet otetaan käyttöön 1.8. 2025). Jos kunta järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa, tulee sitä tarjota kunnassa toimivien peruskoulujen ensimmäisen ja toisen luokan vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien osalta perusopetuslain 20 c §:ssä ja 20 i §:ssä tarkoitetuille oppilaille. Kunta itse päättää toiminnan järjestämisen laajuudesta.
Aamu- ja iltapäivätoiminta pohjautuu perusopetuksen arvoihin ja toiminnan tulee perusopetuksen tavoin edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista. Toiminnan yhteiskunnallisena lähtökohtana on turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle.
Toiminnan keskeisenä tarkoituksena on tukea lapsen kasvua ja kehitystä sekä tukea myös perhettä ja koulua niiden kasvatustehtävässä.
Aamu- ja iltapäivätoiminta tulee rakentaa jatkumona varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kasvatustehtävälle. Toimintaa ohjaavat perusopetuksen yleiset kasvatustavoitteet. Toiminnalla on oma erityisluonteensa, sillä se perustuu vapaaehtoisuuteen ja sijoittuu lasten vapaa-aikaan.
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta toteutetaan Vantaalla pääasiassa iltapäivätoimintana.
1.1. Tavoitteet
Aamu- ja iltapäivätoiminnan yleisenä tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua. Toiminnan tulee lisäksi edistää lasten hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä osallisuutta.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteena on vähentää lasten yksinäistä aikaa ilman turvallisen aikuisen läsnäoloa ja ohjausta ennen ja jälkeen koulupäivän. Iltapäivätoiminnalla pyritään luomaan perusta lapsen hyville vapaa-ajanviettotavoille. Toiminnan järjestämisessä huolehditaan toimintaympäristön turvallisuudesta ja siitä, etteivät lapset joudu kiusaamisen, häirinnän tai väkivallan kohteiksi.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee edistää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia seuraavista näkökulmista:
- Lapsen vapaa-ajan toiminnan ohjaaminen
- Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen
- Lapsen koulunkäynnin ja oppimisen tukeminen
- Varhainen puuttuminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Toiminnan suunnittelussa otetaan huomioon sekä yhteisölliset että yksilölliset näkökohdat. Aamu- ja iltapäivätoiminta on ryhmätoimintaa, ja ryhmää ohjaavat säännöt sekä arvot muovaavat osaltaan lasten sosiaalista kasvua.
Iltapäivätoiminnassa lapselle tulee tarjota mahdollisuus osallistua ohjattuun toimintaan. Ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista, että kaikki toiminta iltapäiväkerhossa on ohjattua. Tavoitteena on tarjota lapsille heidän tarpeitansa vastaavaa, monipuolista ja virkistävää toimintaa sekä antaa myös mahdollisuus lepoon ja itsekseen olemiseen. Koulupäivän aikana tapahtuneet asiat ja lasten omat kokemukset tulee mahdollisuuksien mukaan ottaa toiminnassa huomioon. Lasten mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin edistetään ottamalla lapset mukaan toiminnan suunnitteluun.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään eri toimijoiden välistä moniammatillista yhteistyötä ja yhteistyötä perheiden kanssa. Iltapäivätoiminnan palveluntuottajien ja iltapäivätoiminnan ohjaajien tulee nähdä koulu yhteistyökumppanina ja päinvastoin. Tavoitteena on, että lapsen koulupäivästä ja iltapäivätoiminnasta muodostuu eheä kokonaisuus. Iltapäiväkerhon ja koulun välinen yhteistyö on lapsen kokonaisvaltaista huomiointia. Kouluyhteistyön yksi tärkeä muoto on tilojen käytön suunnitelmallisuus.
1.2. Laajuus ja asiakasmaksut
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään koulun lukuvuoden aikana (ei sisällä koulun loma-aikoja). Toiminta-alueena on koko Vantaa. Toimintaa järjestetään sekä suomen- että ruotsinkielellä lähikouluperiaatteen mukaisesti.
Perusopetuslain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa tulee järjestää vähintään lain vaatima 570 tuntia (3h/päivä) toimintaan osallistuvalle lapselle koulun lukuvuoden aikana. Vantaalla iltapäivätoimintaa tarjotaan 4h/päivä ja 5h/päivä.
Eduskunta hyväksyi 15.12.2015 lain perusopetuslain muuttamisesta (HE 78/2015). Laki velvoitti kunnat ottamaan käyttöön iltapäivätoiminnan asiakasmaksuhuojennukset. Myös huoltajilta perittävää enimmäismaksua korotettiin tuolloin.
Vantaan opetuslautakunnan päätöksellä (15.2.2016 § 8) otettiin 1.8.2016 alkaen käyttöön asiakasmaksuhuojennukset siten, että perusopetuksen iltapäivätoiminnan asiakasmaksujen osalta noudatetaan periaatetta, jossa asiakasmaksua voidaan huojentaa 35 prosentilla perheen tulotason mukaan. Vantaan kasvatuksen ja oppimisen lautakunta päätti 11.11.2024, että iltapäivätoiminnan maksuhuojennusten tulorajat tarkistetaan jatkossa joka toinen vuosi yleisellä ansiotasoindeksillä.
Kasvatuksen ja oppimisen lautakunta päätti 11.11.2024, että 1.8.2025 alkaen asiakasmaksu 4 tunnin päivittäisestä toiminnasta on 120 euroa kuukaudessa ja 5 tunnin päivittäisestä toiminnasta 140 euroa kuukaudessa.
Toiminnan järjestämisessä noudatetaan perusopetuslakia, Opetushallituksen laatimia Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita (2011, Muutokset 2025) sekä kaupungin omaa perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaa.
Aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistuvalla lapsella on oikeus turvalliseen toimintaympäristöön. Opetuslautakunta edellyttää päätöksellään 24.8.1999 § 25, että koulut tukevat kaikin mahdollisin tavoin iltapäiväkerhojen toimintaa ja tarjoavat kerhojen käyttöön sekä tilansa että urheilu-, ym. välineensä, silloin kun se koulun oman opetustoiminnan häiriintymättä on suinkin mahdollista. Kouluissa toimivat iltapäiväkerhot saavat käyttää koulujen tiloja maksutta. Iltapäivätoimintaan tarkoitettujen tilojen ja välineiden tulee olla turvallisia. Lapsi ei saa iltapäiväkerhossa joutua kiusaamisen tai muun häirinnän kohteeksi.
Iltapäivätoiminnassa tarjotaan lapsille välipala. Välipala sisältyy toiminnasta perittävään asiakasmaksuun.
Tapaturmien osalta iltapäivätoimintaan osallistuvat lapset ovat vakuutettuja kaupungin toimesta. Iltapäivätoiminnassa sattuneen tapaturman hoito on lapselle maksutonta. Hoidon tulee tapahtua ensisijaisesti julkisen terveydenhuollon yksikössä. Vakuutus kattaa toiminta-ajan lisäksi myös toimintaan liittyvät välittömät matkat. Palveluntuottaja ei vastaa lasten henkilökohtaisesta omaisuudesta (puhelimet ja muut arvoesineet).
2.1. Toimintamuoto
Vantaa järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaan liittyvät palvelut yhteistyössä ulkopuolisten palveluntuottajien kanssa sekä pilottina omana toimintana muutamassa koulussa. Kaupunki tukee palveluntuottajia maksamalla heille avustuksia kolme kertaa vuodessa. Iltapäivätoiminnan palveluntuottajien kanssa tehdään erilliset sopimukset toiminnan järjestämisestä. Järjestäviä tahoja ovat seurakunta, yhdistykset, järjestöt, yksityiset palveluntuottajat ja Vantaan kaupunki.
Perusopetuksen tulosalue koordinoi, ohjaa, arvioi ja valvoo iltapäivätoiminnan järjestämiseen liittyviä asioita yhteistyössä ruotsinkielisten palveluiden tulosalueen kanssa.
Vantaan kasvatuksen ja oppimisen lautakunta on päätöksellään 4.4.2022 § 6 määritellyt iltapäivätoiminnan palveluntuottajien valinnassa käytettävät kriteerit seuraavasti.
Vantaan kaupunki valitsee koululaisten iltapäivätoiminnan avustusta saavat palveluntuottajat kokonaisharkinnan perusteella noudattaen seuraavia valintakriteerejä:
- Palveluntuottajalla tulee olla taloudelliset valmiudet laadukkaan aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelun tuottamiseen kaupungin mitoittamalla henkilöstömäärällä (Opla 18.5.2015 § 10).
- Palveluntuottajan tulee noudattaa työnantajavelvoitteita.
- Palveluntuottajalla tulee olla koulutukselliset valmiudet, ammatilliset vahvuudet ja/tai aikaisempi kokemus iltapäivätoiminnan järjestämisestä. Lisäksi huomioidaan mahdolliset suositukset muilta yhteistyökumppaneilta.
- Palveluntuottajan henkilökunnalla tulee olla riittävä osaaminen ja ammattitaito toimia iltapäivätoiminnan ohjaajina toteuttaen lähikouluperiaatetta. Kullakin aamu- ja iltapäivätoiminnan lapsiryhmällä tulee kaikessa aamu- ja iltapäivätoiminnassa olla vähintään yksi ohjaaja, joka täyttää opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa (986/1998) 9a §:ssä säädetyt kelpoisuusvaatimukset.
- Palveluntuottajalla tulee olla Vantaan opetuslautakunnassa määritelty määrä oh-jaajia suhteessa lapsiin (enintään 16 lasta ohjaajaa kohden). Mikäli joku henkilö-kunnasta on sairaana tai muuten estynyt, palveluntuottaja on velvollinen palkkaamaan sijaisen. Palveluntuottaja vastaa toteuttamansa iltapäivätoiminnan henkilöstön rekrytoinnista ja henkilöstökustannuksista.
- Palveluntuottajalla tulee olla valmiudet tarjota lapsille monipuoliset mahdollisuudet osallistua ohjattuun ja virkistävään toimintaan.
- Palveluntuottajan tulee tehdä säännöllistä yhteistyötä huoltajien, Vantaan kaupungin ja koulun henkilökunnan kanssa.
- Palveluntuottaja vastaa terveellisen välipalan järjestämisestä toimintaan osallistuville lapsille.
- Palveluntuottaja vastaa siitä, että organisaation tietosuoja-asiat vastaavat nykyistä lainsäädäntöä ja ovat linjassa kaupungin käytännön kanssa.
- Vantaan kaupunki vastaa toimijoiden verkoston tasapuolisesta kohtelusta ja asemasta palveluntuottajien verkostossa.
- Palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan muun muassa perusopetuslakia, Opetushallituksen vahvistamia perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita sekä kulloinkin voimassa olevaa Vantaan perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaa ja muita asiaa koskevia päätöksiä ja linjauksia.
2.2. Sisällölliset painotukset
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden (Opetushallitus 2011, Muutokset 2025) mukaan aamu- ja iltapäivätoiminta kootaan seuraavista sisällöllisistä kokonaisuuksista:
- eettinen kasvu ja yhdenvertaisuus
- leikki ja vuorovaikutus
- liikunta ja ulkoilu
- ruokailu ja lepo
- kulttuuri ja perinteet
- kädentaidot ja askartelu
- kuvallinen, musiikillinen, kehollinen ja kielellinen ilmaisu
- mediataidot
- arkiaskareet, elinympäristö ja kestävä elämäntapa
- erilaiset tiedolliset ja taidolliset aihepiirit
Toiminnan järjestäjä ja sen toteuttaja vastaavat toimipaikkakohtaisesti sisällön ja sen toteutuksen suunnittelusta. Sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon Opetushallituksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden määräykset, kuntatasoisen toimintasuunnitelman linjaukset, toimintaan osallistuvien lasten lukumäärä, toiminnan monipuolisuus sekä mahdollisuus toimintojen eriyttämiseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Huoltajille tulee tarjota mahdollisuus osallistua sisältöjen suunnitteluun.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan sisältöjen suunnittelussa huomioidaan lasten tarpeet ja omat toiveet. Lapsen, huoltajan ja ohjaajan välinen keskustelu ja tiedonvaihto siitä, millainen toiminta lasta kiinnostaa, vaikuttaa toiminnan sisältöjen käytännön toteutukseen. Myös paikalliset olosuhteet, kulttuuritekijät, vuodenaikojen ja ympäristön tarjoamat mahdollisuudet, yhteistyö muiden toimijoiden kanssa sekä ohjaajien omat vahvuudet ja palveluntuottajan painotukset, vaikuttavat toiminnan sisältöihin.
Laadukas toiminta muodostuu lasten kannalta ehyeksi ja monipuoliseksi kokonaisuudeksi. Iltapäivätoiminnan avulla vahvistetaan osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia, tuetaan kasvua ja kehitystä sekä sosiaalista vuorovaikutusta, tarjotaan ilon ja virkistyksen kokemuksia sekä annetaan mahdollisuuksia kehittää erilaista osaamista. Ryhmissä annetaan lapselle kokemuksia turvallisuudesta ja välittämisestä yhteisten sääntöjen ja rajojen avulla ja tuetaan lapsen itsetunnon kehittymistä.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajat laativat järjestämästään iltapäivätoiminnasta vuosittain toimintasuunnitelman, joka uuden lukuvuoden alussa toimitetaan sivistysvirastoon opetustoimen asiantuntijalle. Toimintasuunnitelmassa tulee huomioida Opetushallituksen laatimat valtakunnalliset Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet sekä Vantaan perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma. Iltapäivätoiminnan palveluntuottajilla on mahdollisuus toiminnassaan toteuttaa myös omia sisällöllisiä painotuksia: harrastuskerhot, sanataide, musiikki, liikunta jne. Mahdolliset sisällölliset painotukset tuodaan esille toimintasuunnitelmassa.
Toimintasuunnitelman lisäksi palveluntuottajan tulee laatia toimipistekohtainen kriisitoimintaohje yhteistyössä koulun kanssa. Kriisitoimintasuunnitelmasta tulee olla maininta toimintasuunnitelmassa. Toimintasuunnitelmasta ja toiminnan sisällöstä tiedotetaan huoltajille.
2.3. Rahoitus
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajien talousarvio koostuu asiakasmaksuista ja kaupungin maksamista avustuksista. Kun kunta järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa, se saa siihen valtionosuutta. Iltapäivätoimintaan osallistuvat lapset tilastoidaan vuosittain 20.9. sekä tammikuussa. Tilastotiedot toimivat palveluntuottajille myönnettävien avustusten perusteena. Kohdennettu avustus perustuu kokonaislapsimäärään sekä neljän ja viiden tunnin iltapäivätoiminnan valinneiden lasten lukumäärään.
Tarvittaessa huoltajat voivat hakea 35 % maksuhuojennusta perusopetuksen palvelualueelta.
Palveluntuottajille korvataan asiakasmaksuhuojennuksista aiheutuneet tulojen menetykset.
2.4. Henkilöstö
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien kelpoisuusvaatimuksista säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa (986/1998). Ohjaajien kelpoisuusvaatimukset tulivat voimaan 1.8.2009.
Asetuksen 9 a §:n (115/2004) mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnassa ohjaajana toimimaan on kelpoinen henkilö,
- joka on suorittanut tehtävään soveltuvan korkeakoulututkinnon, opistoasteen tutkinnon, ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot, ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon ja jolla on koulutuksen yhteydessä hankittu tai kokemuksella osoitettu taito toimia lapsiryhmän ohjaajana taikka
- jolla on kelpoisuus antaa luokanopetusta, esiopetusta, erityisopetusta tai aineenopetusta tai toimia oppilaanohjaajana.
Ohjaajalta vaadittavan tutkinnon vaihtoehtoina olevat ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto suoritetaan ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitettuna näyttötutkintona.
Perusopetuslaissa (628/1998, muutos 1136/2003) todetaan, että aamu- ja iltapäivätoiminnassa tulee olla toiminnan järjestämistapa huomioon ottaen riittävä määrä ammattitaitoisia ohjaajia. Tarkoitus on, että kullakin aamu- ja iltapäivätoiminnan lapsiryhmällä tulee kaikessa aamu- ja iltapäivätoiminnassa olla vähintään yksi ohjaaja, joka täyttää 9 a §:ssä säädetyt kelpoisuusvaatimukset.
Avustavalta henkilökunnalta edellytetään riittävää taitoa ja soveltuvuutta toimia iltapäivätoiminnan ohjaajana. Ohjaajien koulutustaustat sekä vastuuohjaajan tiedot kysytään sivistysvirastosta aina uuden lukuvuoden alussa.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajan on selvitettävä lasten kanssa työskentelevän henkilöstönsä rikostausta. Jos palveluntuottaja itse työskentelee lasten kanssa, tulee hänen toimittaa rikosrekisterilain 6 §:n 2 momentissa tarkoitettu rikosrekisteriote nähtäväksi sivistystoimeen.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajalla tulee olla toiminnan järjestämistä varten riittävä ja ammattitaitoinen henkilöstö. Palveluntuottaja vastaa henkilöstönsä työnantajavelvoitteista ja hän on vastuussa henkilöstönsä kouluttamisesta ja perehdyttämisestä iltapäivätoimintaan. Lisäksi palveluntuottaja huolehtii siitä, että henkilöstö osallistuu tilaajan järjestämiin koulutustilaisuuksiin ja yhteistapaamisiin tai saa tiedon näissä tilaisuuksissa käsitellyistä asioista.
Järjestäjiä kannustetaan suosimaan vakituisia työsuhteita. Ihmissuhteiden pysyvyys edistää lasten kokemusta turvallisuudesta ja ohjaajan mahdollisuudet tukea lasten kehitystä paranevat.
Lisäksi Vantaan perusopetus osoittaa koulunkäynninohjaajien työajasta 1. vuosiluokan oppilaiden lukumäärään perustuvan resurssin iltapäivätoimintaan.
2.5. Ryhmäkoko
Valtakunnan tasolla ryhmäkokoa yhtä ohjaajaa kohden ei ole määritelty tai laissa säädetty. Ryhmäkoot voivat vaihdella toimipisteittäin. Ryhmäkokosuositus yhtä ohjaajaa kohden Vantaalla on 16 lasta. Ryhmäkokoon vaikuttavia tekijöitä ovat lasten erityiset kehitykseen tai terveyteen liittyvät tarpeet, toimintaympäristö ja se, kuinka moni lapsi on valinnut 4 ja kuinka moni 5 tunnin päivittäisen toiminnan.
Kasvatuksen ja oppimisen palvelualueen opetustoimen asiantuntijan työtehtäviin yhtenä osana kuuluu aamu- ja iltapäivätoiminnan koordinointi ja ohjaaminen. Opetustoimen asiantuntija vastaa iltapäivätoiminnan suunnittelusta, kehittämisestä ja arvioinnista. Hän toimii yhteyshenkilönä kunnan, koulun, palveluntuottajien, Opetushallituksen ja muiden yhteistyötahojen välillä. Uusien iltapäiväkerhojen valmistelu, palveluntuottajien tapaamisten sekä muiden kokousten ja koulutustilaisuuksien järjestäminen on asiantuntijan vastuulla.
Iltapäivätoiminnan koordinaattori toimii palveluntuottajien tukena pedagogisissa ratkaisuissa.
Toimistotehtävien hoidosta vastaa yksi oppilashallinnon sihteeri. Hän valmistelee vuosittain kohdennettujen avustusten jaon, käsittelee hakemukset ja valmistelee iltapäivätoiminnan esitteitä, sopimuksia, päätöksiä ja muita materiaaleja yhdessä opetustoimen asiantuntijan kanssa.
Jokaisella ala- ja yhtenäiskoululla toimii yksi tai kaksi iltapäivätoiminnan vastuuopettajaa. Vastuuopettaja toimii koululla paitsi yhdyshenkilönä iltapäivätoiminnan ja koulun välillä myös yhteistyössä iltapäivätoiminnan kanssa (ohjaajien mentorointi/konsultointi, yhteis-työpalaverit ym.).
Opetuspäällikkö tekee viranhaltijapäätöksen iltapäivätoimintaan valittavista lapsista, uusien palveluntuottajien valinnasta sekä uusista iltapäivätoiminnan järjestämispaikoista.
Toimintaa seurataan, ohjataan ja arvioidaan perusopetuksen johtoryhmässä.
Perusopetuksen palvelualue järjestää palveluntuottajien tapaamisia 2-3 kertaa vuodessa. On tärkeää, että palveluntuottajan edustaja osallistuu näihin tilaisuuksiin. Palveluntuottajan tehtävänä on välittää tapaamisissa jaettu tieto henkilökunnalleen. Alueellisia tapaamisia järjestetään tarpeen mukaan.
Lisäksi iltapäivätoiminnasta raportoidaan kaupunginvaltuustolle osavuosikatsausten yhteydessä. Tarpeen mukaan iltapäivätoiminnan asioita käsitellään myös kasvatuksen ja oppimisen palvelualueen johtoryhmässä sekä lautakunnassa.
Opetuslautakunta hyväksyy aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelman sekä päättää toiminnan laajuudesta ja järjestämistavasta.
Toimintaa suunniteltaessa ja järjestettäessä yhteistyö huoltajien, koulun ja aamu- ja iltapäivätoiminnan kesken on erityisen tärkeää. Oppilaan päivästä tulee muodostua kasvatuksellinen ja ehjä kokonaisuus. Koulun ja iltapäivätoiminnan yhteiset linjaukset tukevat ja vahvistavat lasten hyvinvointia ja sosiaalista kehitystä. Lasten tarpeet huomioiva moniammatillinen yhteistyö edesauttaa myös aamu- ja iltapäivätoiminnan ryhmien muodostamista ja lasten sijoittelua ryhmiin.
4.1. Yhteistyö kodin kanssa
Kotien työtä tuettaessa lähtökohtana on, että huoltajilla on esisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa ohjaajilla on ammatillinen vastuu lapsen kasvatuksesta. Työtä ohjaavana periaatteena on kasvatuskumppanuus. Tällä tarkoitetaan ammattikasvattajien sitoutumista toimimaan yhdessä huoltajien kanssa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseksi.
Tavoitteena on keskinäiseen kunnioitukseen ja tasa-arvoisuuteen perustuva avoin ja luottamuksellinen yhteistyö. Koteja kannustetaan yhteistyöhön ja edistetään huoltajien aktiivista roolia.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajien ja iltapäivätoiminnan ohjaajien tulee antaa huoltajille tietoa iltapäiväkerhon arjesta: toiminnan sisällöistä, toimintatavoista, miten toimitaan poissaolotilanteissa jne. Huoltajat ovat omalta osaltaan velvollisia ilmoittamaan mahdollisista muutoksista, jotka vaikuttavat lapsen läsnäoloon iltapäiväkerhossa.
Vantaalla on laadittu yhtenäinen palvelusopimusmalli, jota jokaisen palveluntuottajan tulee käyttää. Palveluntuottajat tekevät huoltajien kanssa palvelusopimuksen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun huoltajat ovat saaneet tiedon lapsen iltapäiväkerhopaikasta. Palvelusopimus sisältää huoltajien ajantasaiset yhteystiedot, lapsen osallistumisajan iltapäivätoimintaan sekä tiedot kerhon aukioloajoista, tiedonkulusta sekä irtisanomisesta. On tärkeää, että sopimukseen kirjataan ne lasta koskevat tiedot, jotka vaikuttavat lapsen arkeen kerhossa.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottaja ja iltapäivätoiminnan ohjaajat huolehtivat siitä, että iltapäiväkerhossa tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta ei luvatta ilmaista ja salassapidossa noudatetaan voimassa olevia säännöksiä. Huoltajien luvalla palveluntuottajat ja iltapäivätoiminnan ohjaajat voivat keskustella lasta koskevista asioista koulun henkilökunnan kanssa.
4.2. Yhteistyö koulun kanssa
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee tukea koulun kasvatustyötä. Iltapäivätoiminnan ohjaajat yhdessä koulun toimijoiden kanssa tukevat lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Yhteistyön tulee näkyä myös yksittäistä lasta koskevien asioiden hoidossa, tiedonsiirrossa ja yhteisissä neuvotteluissa lapsen asioista. Huoltajan luvalla iltapäivätoiminnan ohjaaja voi osallistua lasta koskeviin neuvotteluihin.
Avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus luo pohjan hyvälle yhteistyölle. Iltapäivätoiminnan ohjaajien tulee noudattaa koulujen toimintakulttuuria, vaikka toiminta eroaa sisällöllisesti koulun toiminnasta. On tärkeää, että lapsi tiedostaa häntä kasvattavilla aikuisilla olevan yhtenäinen ja johdonmukainen kasvatuslinja ja kokee, että eri toimintaympäristöissä on samat säännöt ja toimintatavat.
Iltapäivätoiminnan palveluntuottajan ja huoltajan välisessä palvelusopimuksessa huoltaja sopii lasta koskevasta tiedonkulusta koulun ja iltapäivätoiminnan ohjaajien välillä sekä toisinpäin.
Rehtorin kanssa iltapäivätoiminnan palveluntuottajat sopivat muun muassa koulun tilojen käytöstä. Koulujen turvallisuus- ja kriisisuunnitelmassa tulee huomioida koulussa toimivat iltapäiväkerhot. Koulun vastuuhenkilö perehdyttää vuosittain koulun tiloissa työskentelevät iltapäivätoiminnan ohjaajat koulun turvallisuus- ja kriisisuunnitelman sisältöön soveltuvin osin. Iltapäivätoiminta huomioidaan myös koulun poistumisharjoituksissa. Kukin iltapäivätoiminnan yksikkö laatii oman kriisitoimintaohjeensa kuntatasoisen ohjeistuksen mukaisesti koulukohtaista turvallisuus- ja kriisisuunnitelmaa noudattaen. Tästä tulee olla maininta palveluntuottajan toimintasuunnitelmassa. Koulussa toimivan iltapäivätoiminnan yksikön toimintasuunnitelma välitetään koulun rehtorille.
4.3. Muu moniammatillinen yhteistyö
Ohjaajien työtä voidaan tukea mm. erityisopettajien tai oppilashuoltohenkilöstön antaman konsultaation avulla. Lisäksi Vantaalla konsultaatiotukea voi saada aluekoordinaattoreilta.
Huoltajan ja mahdollisesti koulun henkilökunnan kanssa sovitaan, miten oppimisen ja koulunkäynnin tukea saavan oppilaan tarpeet sekä muut lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvät tavoitteet otetaan huomioon aamu- ja iltapäivätoiminnassa.
Ohjaaja voi huoltajan luvalla osallistua myös monialaisen asiantuntijaryhmän toimintaan. Mikäli huoli lapsesta herää, voidaan hänen auttamisekseen koota monialainen asiantuntijaryhmä. Ryhmä perustetaan aina yhteisestä sopimuksesta ja myös sen jäsenet nimetään yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Ryhmässä tavallisimpina jäseninä on oppilaan ja huoltajien lisäksi esimerkiksi oppilaan opettaja, koulupsykologi/ kouluterveydenhoitaja/ koulukuraattori tai muu oppilaalle tärkeä henkilö. Monialaisessa asiantuntijaryhmässä käydään läpi mitä apua oppilas on saanut ja sovitaan yhdessä mitä oppilaan auttamiseksi ja tilanteen parantamiseksi olisi hyvä vielä tehdä. Jotta oppilas saa tarvitsemansa tuen hyvissä ajoin, kannattaa ryhmä perustaa matalalla kynnyksellä. Kun yhdessä todetaan oppilaan tilanteen parantuneen riittävästi, voidaan yhdessä sopia monialainen asiantuntijaryhmä tarpeettomaksi.
On toivottavaa, että iltapäiväkerhot tekevät yhteistyötä myös ympäröivän yhteiskunnan muiden toimijoiden (kolmas sektori, lastensuojelu, poliisi jne.) kanssa.
Iltapäiväkerhoihin haetaan vuosittain huhtikuussa. Hakuaika on noin neljä viikkoa. Huoltajat hakevat iltapäivätoimintaan sähköisesti Wilman kautta. Toimintaan voi hakea myös Vantaan kaupungin verkkosivuilta tulostettavalla lomakkeella.
Vaikka virallinen hakuaika päättyy huhtikuun loppupuolella, voi toimintaan hakea ympäri vuoden. Seuraavaa lukuvuotta koskevat iltapäivätoiminnan sähköiset päätökset julkaistaan Wilmassa kesäkuun alussa ja paperiset päätökset lähtevät huoltajille samana päivänä.
Iltapäivätoiminnan paikat myönnetään alla olevassa etusijajärjestyksessä, seuraavien valintaperusteiden mukaan:
- 1. vuosiluokan oppilas, jolla on iltapäivätoimintapaikalle välttämätön tarve liittyen terveydelliseen tai muuhun erityiseen syyhyn, josta huoltaja on esittänyt riittävän selvityksen (lausunto tms.)
- 1. vuosiluokan oppilas, jonka huoltajat ovat estyneet hoitamasta lasta iltapäivätoiminnan aikana työn, opiskelun tai muun erityisen syyn vuoksi. Erityisestä syystä tulee esittää riittävä selvitys (esim. lääkärintodistus)
- 2. vuosiluokan oppilas, jolla on iltapäivätoimintapaikalle tarve liittyen terveydelliseen tai muuhun erityiseen syyhyn, josta huoltaja on esittänyt riittävän selvityksen (lausunto tms.)
- 3. tai sitä ylemmän vuosiluokan oppilaat, joilla on erityisen tuen päätös
- 2. vuosiluokan oppilas, jonka huoltajat ovat estyneet hoitamasta lasta iltapäivätoiminnan aikana työn, opiskelun tai muun erityisen syyn vuoksi. Erityisestä syystä tulee esittää riittävä selvitys (esim. lääkärintodistus)
- 1. vuosiluokan oppilas, jonka huoltaja voi hoitaa lasta iltapäivisin kotona.
Kunnan tulee arvioida antamaansa tai hankkimaansa aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä osallistua toimintansa ulkopuoliseen arviointiin, kuten Opetushallituksen tai Opetus- ja kulttuuriministeriön kyselyihin. Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa.
Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tulee suorittaa myös itsearviointia, mikä tarkoittaa toimintayksikön sisällä tapahtuvaa arviointia, kuten kyselyjä iltapäivätoiminnan ohjaajille. Lisäksi voidaan tehdä ulkoista arviointia, esimerkiksi kyselyitä huoltajille, lapsille ja yhteistyökumppaneille.
Kuntatasoisesti toimintaa arvioidaan, perusopetuksen ja kasvatuksen ja oppimisen toimialan johtoryhmissä, kasvatuksen ja oppimisen lautakunnassa ja kaupungin valtuustossa (ks. kohta 3, Toiminnan ohjaaminen).
Lisätietoja
Sari Kinnunen
Kasvatus ja oppiminen / PerusopetusVirva Kela-Piironen
Kasvatus ja oppiminen / PerusopetusAsiointipalvelut
Wilma-palvelu
Wilma on sähköinen palvelu joka toimii kodin ja koulun tai oppilaitoksen välisenä yhteydenpidon välineenä. Wilma on Vantaalla käytössä perusopetuksessa ja lukioissa.
Palvelukanavat
Palvelukanavan tyyppi
Vantaa-infon yleisneuvonta
Vantaa-info neuvoo Vantaan kaupungin ja yhteistyökumppaneidemme palveluissa ja tukee palveluihin hakeutumisessa. Palvelemme puhelimessa, chatissa, sähköpostilla ja Vantaa-infon asiointipisteissä.
Palvelukanavat
Palvelukanavan tyyppi
Palvelukanavan tyyppi
Lisätiedot
Chat-ikkunan löydät verkkosivun oikeasta alanurkasta sen aukioloaikoina.
Palvelun saatavuus
- Avoinna ma-ke, pe 09-15
- Avoinna to 12-15
- Suljettu la-su
Palvelukanavan tyyppi
Palvelun saatavuus
- Avoinna ma-ke, pe 08-15:30
- Avoinna to 12-16:30
- Suljettu la-su
-
09 83911
(pvm/mpm)
Toimipisteet
Askiston koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Askiston kouluUudentuvantie 5-7
01680 Vantaa
Suomi
Aurinkokiven koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Aurinkokiven kouluAurinkokivenkuja 1
01700 Vantaa
Suomi
Dickursby skola tarjoaa ruotsinkielistä perusopetusta. Löydät lisää tietoa koulusta, kun vaihdat kielen ruotsiksi.
Lisätietoa toimipisteestä Dickursby skolaUrheilutie 4
01370 Vantaa
Suomi
Hiekkaharjun koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Hiekkaharjun kouluTalkootie 37
01350 Vantaa
Suomi
Hämeenkylän koulu tarjoaa opetusta 1.-9.-luokkalaisille. Koulu sijaitsee Länsi-Vantaalla.
Lisätietoa toimipisteestä Hämeenkylän kouluVaristontie 3
01660 Vantaa
Suomi
Ilolan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-5.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Ilolan kouluEpinkoskentie 5
01390 Vantaa
Suomi
Itä-Hakkilan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-4.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Itä-Hakkilan kouluKoulutie 8
01260 Vantaa
Suomi
Jokiniemen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Jokiniemen kouluValkoisenlähteentie 51
01370 Vantaa
Suomi
Jokivarren koulu tarjoaa perusopetusta ja pidennetyn oppivelvollisuuden mukaista opetusta vuosiluokilla 1-6.
Lisätietoa toimipisteestä Jokivarren kouluSorvatie 16
01480 Vantaa
Suomi
Kaivokselan koulu sijaitsee läntisellä Vantaalla Hämeenlinnantien tuntumassa. Koulumme tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kaivokselan kouluKaivosvoudintie 10
01610 Vantaa
Suomi
Kanniston koulu tarjoaa perusopetusta sekä vammaisopetusta 1.-8.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kanniston kouluKenraalintie 6
01700 Vantaa
Suomi
Kartanonkosken koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kartanonkosken kouluTilkuntie 5
01520 Vantaa
Suomi
Keimolanmäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Keimolanmäen kouluAjolenkki 8
01700 Vantaa
Suomi
Kivimäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kivimäen kouluSanomatie 1
01770 Vantaa
Suomi
Kuusikon koulu on rauhallisella pientaloalueella Tikkurilan läheisyydessä sijaitseva noin 350 oppilaan alakoulu, jossa toimivat vuosiluokat 1.-6.
Lisätietoa toimipisteestä Kuusikon kouluHovitie 11
01380 Vantaa
Suomi
Kyrkoby skola tarjoaa ruotsinkielistä perusopetusta. Löydät lisää tietoa koulusta, kun vaihdat kielen ruotsiksi.
Lisätietoa toimipisteestä Kyrkoby skolaPappilankuja 6
01510 Vantaa
Suomi
Kytöpuiston koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Kytöpuiston kouluKoivukylänväylä 31
01360 Vantaa
Suomi
Lehtikuusen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille. Koulu sijaitsee Hakunilassa.
Lisätietoa toimipisteestä Lehtikuusen kouluHiirakkotie 9
01200 Vantaa
Suomi
Leppäkorven koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Leppäkorven kouluKorpikontiontie 5
01450 Vantaa
Suomi
Martinlaakson koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Martinlaakson kouluMartinlaaksonpolku 9
01620 Vantaa
Suomi
Mikkolan koulu on yhtenäiskoulu, jossa opiskelee noin 900 oppilasta vuosiluokilla 1.-9.
Lisätietoa toimipisteestä Mikkolan kouluVenuksentie 2
01480 Vantaa
Suomi
Mårtensdals skola tarjoaa ruotsinkielistä perusopetusta. Löydät lisää tietoa koulusta, kun vaihdat kielen ruotsiksi.
Lisätietoa toimipisteestä Mårtensdals skolaLaajavuorenkuja 4
01620 Vantaa
Suomi
Pähkinärinteen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Pähkinärinteen kouluMantelikuja 4
01710 Vantaa
Suomi
Päiväkummun koulu tarjoaa perusopetusta 1.-5.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Päiväkummun kouluIsmontie 2
01420 Vantaa
Suomi
Rajakylän koulu tarjoaa perusopetusta 1.-4.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Rajakylän kouluLatukuja 1
01280 Vantaa
Suomi
Rajatorpan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Rajatorpan kouluVapaalanpolku 13
01650 Vantaa
Suomi
Rekolan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille ja lisäksi perusopetuksen valmistava luokka.
Lisätietoa toimipisteestä Rekolan kouluRekolantie 67
01400 Vantaa
Suomi
Rekolanmäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Rekolanmäen kouluValtimotie 4
01400 Vantaa
Suomi
Seutulan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Seutulan kouluKatriinantie 60
01760 Vantaa
Suomi
Simonkallion koulussa opiskelee noin 600 1.-6.luokkalaista. Koulussa toimivat musiikkiluokat 3.-6. luokilla sekä valmistavan opetuksen luokat.
Lisätietoa toimipisteestä Simonkallion kouluLummetie 27C
01300 Vantaa
Suomi
Uomarinteen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-6.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Uomarinteen kouluUomarinne 2
01600 Vantaa
Suomi
Vantaan kansainvälinen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Vantaan kansainvälinen kouluHagelstamintie 1
01520 Vantaa
Suomi
Veromäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Veromäen kouluVeromiehentie 2
01510 Vantaa
Suomi
Viertolan koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Viertolan kouluLiljatie 2
01300 Vantaa
Suomi
Vierumäen koulu tarjoaa perusopetusta 1.-5.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Vierumäen kouluLehmustontie 9
01450 Vantaa
Suomi
Vierumäen koulun Kulomäen opetuspiste Metso tarjoaa perusopetusta 1-4 luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Vierumäen koulu, Kulomäen opetuspiste (Metso)Maauuninpolku 3
01450 Vantaa
Suomi
Västersundoms skola tarjoaa ruotsinkielistä perusopetusta. Löydät lisää tietoa koulusta, kun vaihdat kielen ruotsiksi.
Lisätietoa toimipisteestä Västersundoms skolaHetbackantie 3
01200 Vantaa
Suomi
Ylästön koulu tarjoaa perusopetusta 1.-9.-luokkalaisille.
Lisätietoa toimipisteestä Ylästön kouluOllaksentie 29
01690 Vantaa
Suomi