Kanniston koulu
- Osoite
Kenraalintie 6
01700 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 2507, 01030 Vantaan kaupunki
Yhteystiedot
Esittely
Kanniston koulu aloitti toimintansa elokuussa 2011. Koulu laajenee yhtenäiskouluksi syksyllä 2025.
Kanniston koulussa korostetaan työn iloa ja yhteisöllisyyttä turvallisessa ympäristössä sekä annetaan kaikille työrauha ja mahdollisuus nauttia onnistumisen kokemuksista.
Hyväksy evästeet Analytiikka-kategoriasta nähdäksesi iframe-sisällön
Henkilökunta lv. 2025-2026
Hallinto
Rehtori Petri Kiuru, puh. 050 3026 056, petri.kiuru@vantaa.fi
Virka-apulaisrehtori Eve Lappalainen, puh. 040 173 5048, eve.lappalainen@vantaa.fi
Vararehtori Jenni Ärölä, puh. 050 3031 285, jenni.arola@eduvantaa.fi
Koulusihteeri Riikka Könönen, puh. 050 3031 183, riikka.kononen@vantaa.fi
Opettajien huone, puh. 040 549 1673 (huom! ei tekstiviestejä)
Opiskelijahuolto
Koulukuraattori Maria Wass, puh. 0400 478 904, maria.wass@vakehyva.fi
Koulupsykologi Maiju Tikanto, puh. 040 738 8340, maiju.tikanto@vakehyva.fi
Kouluterveydenhoitaja Marjo Partti, puh. 050 312 1590, marjo.partti2@vakehyva.fi
Kouluvalmentaja Kim Lautamo, puh. 040 550 6216, kim.lautamo@vantaa.fi
Keittiö, puh. 050 3031 152, keittio.kannisto@vantti.fi
Vartija Jarmo Juntunen, puh. 050 3031 314, jarmo.juntunen@vantti.fi
Opettajat
Luokanopettajat:
1M Marjukka Kyöstiö
1P Pauliina Ochsner
1R Reetta Ojala
2E Emmi Salvanto
2J Jukka Hyttinen
2L Lotta-Kaisa Ylisiurua
3J Pekka Huhtala (Jenni Merakosin sijainen ajalle 5.8.-19.12.2025)
3P Pauli Juurikko
3R Ronja Aaltonen
4AJ Jenni Ärölä
4AO Olli Kasurinen
4AT Tiina Savolainen
5I Ille Martela
5M Matti Pieskä
5T Tanja Kinnunen
6J Johanna Dammert-Oinas
6M Meikku Kiiski
6S Sari Lindberg
Luokanvalvojat:
7A Sanna-Riikka Takala
7B Marleena Laari
7C Reetta Hotti
7D Marja Tamm
8A Ilona Haukka
8B Anne Friman
8C Jonne Saarikko
Erityisopettajat:
Saila Sääskilahti (1. & 4.)
Riina Solantaus (2. & 3.)
Jenni Aulèn (3. & 7.)
Pia Sotkasiira (5. & 6.)
Maarit Laitinen (7. & 8.)
Erityisluokanopettajat:
Yleisopetus
1-2R Raika Koli
4-5S Satu Harjunen
7-8M Marita Knevel
POP-luokat (pidennetty oppivelvollisuus)
IT1-6 Inkeri Tuori (oa)
VV3-6 Ville Vannesluoma (oa)
NL4-6 Nea Lammenperä (oa)
SV1 Suvi Vuollet (toi)
LR1-6 Liisa Ronimus (toi)
EH3-6 Elias Haikonen (toi)
RH7 Roosa Hyvönen (toi)
Aineenopettajat:
Biologia ja maantieto Tuomas Ruottu
Englannin kieli Marleena Laari
Espanja Ille Martela
Espanja Emmi Salvanto
Historia ja uskonto Mikko Mäenpää
Kotitalous Riikka Hurtig
Kotitalous Tanja Kinnunen
Kotitalous Sanna Manninen
Käsityö (kovat materiaalit) ja matematiikka Aino Kauppinen
Käsityö (pehmeät materiaalit) ja kuvataide Miia Karhula
Liikunta ja terveystieto Ilona Haukka
Liikunta ja terveystieto Jonne Saarikko
Matematiikka ja fysiikka Anne Friman
Matematiikka ja kemia Marja Tamm
Musiikki Reetta Hotti
Oppilaanohjaus Metti Vuosku
Ruotsin kieli Anita Pölönen
Äidinkieli ja kirjallisuus Sanna-Riikka Takala
Koulunkäynninohjaajat ja oppilashoitajat
Koulunkäynninohjaajat:
Miia Hakkarainen
Miia Kröger
Sanna Taipale
Maarit Åke-Segersven
Hassan Ayanle Abdikarin
Vammaisopetuksen avustava henkilöstö:
Bahareh Arabi
Oliver Sievänen
Kati Juvonen
Mervi Pitkänen
Sophy Shehata
Hissen Afraa
Leea Saarela (oh)
Siddiga Aysha
Salvador Dukuzumuremyi
Salla-Mari Varkoi
Hamed Rezad
Oona Koskinen (oh)
Nea Rinta (oh)
Raili Kainulainen (oh)
Umit Köseoglu
Sanna Suominen
Alisa Seferi
Madhavi Bhalerao
Maraima Mohamoud
Kiia Launonen (oh)
Pinar Inal (oh)
Suvi Hedeman
Umayaa Mansoor Ali
Farhana Siddiqua
Anwar Qurrat Ui Ain
Janne Hyttinen
Koordinoiva oppilashoitaja
Jenni Vepsäläinen, puh 0406371649, jenni.vepsalainen1@vantaa.fi
- tehtävänä kehittää vammaisopetuksen päivä- ja lomatoimintaa Kanniston, Kaivokselan ja Askiston kouluissa.
Järjestyssäännöt
Kanniston koulussa toimitaan Vantaan sivistystoimen ja Vantaan perusopetuksen arvojen mukaisesti. Kanniston koulussa arvostetaan työn iloa, joka voidaan saavuttaa yhteisöllisyyden, toisten kunnioittamisen ja lapsikeskeisyyden avulla.
Arvopohja
Arvot näkyvät koulussa
Työn ilo
- työrauhana
- mahdollisuutena opiskella kykyjensä mukaisesti
- kaikkien oikeutena saada onnistumisen kokemuksia
- kannustamisena ja rohkaisemisena
- oppimisprosessin merkityksen korostamisena
- turvallisuuden tunteena koulussa
Yhteisöllisyys
- yhdessä oppimisena, osaamisen jakamisena ja toisten auttamisena
- vastuullisena käyttäytymisenä
- yhteisten sääntöjen noudattamisena
- avoimena vuorovaikutuskulttuurina
- Toisten kunnioittaminen
Työrauha
- toisten kohtelemisena yksilöinä
- yhteisen ympäristön kunnioittamisena
- kohteliaana ja ystävällisenä käytöksenä
Lapsikeskeisyys
- päätösten tekemisenä lapsen parhaaksi
- oikeudenmukaisena resurssien jakamisena
Järjestyssäännöt
- Koulussa noudatetaan koulun järjestyssääntöjä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä.
- Järjestyssääntöjä noudatetaan kouluaikana koulualueella ja opettajan määrittämissä oppimisympäristöissä sekä koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
- Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja ja kunnioittaa kaikkia ihmisiä.
- Oppilas antaa itselleen ja toisille opiskelu-, työ- ja ruokarauhan.
- Oppilas ei kiusaa, käyttäydy uhkaavasti tai loukkaa toisen fyysistä koskemattomuutta.
- Oppilas saapuu ajoissa tunneille.
- Oppilas pitää hyvää huolta omista ja yhteisistä tavaroista sekä kunnioittaa ympäristöä ja toisten omaisuutta.
- Oppilas käyttää opetustilanteessa kännykkää ja muuta teknologiaa opiskelun edistämiseksi koulun aikuisen luvalla.
- Oppilas ei tuo kouluun esineitä tai aineita, jotka ovat opiskelun kannalta tarpeettomia tai joilla voidaan vahingoittaa henkilöitä tai omaisuutta.
- Oppilas poistuu koulupäivän aikana koulualueelta vain opetushenkilöstön luvalla.
- Oppilas noudattaa koulun aikuisten ohjeita.
Koulun päivärytmi lv. 2025-2026
Päivärytmi
1.-6. lk
|
oppitunti klo |
välitunti klo |
|
|
1.tunti |
8.30-9.15 |
|
|
2.tunti |
9.15-10.00 |
10.00-10.30 (30 min) |
|
3.tunti |
10.30-11.15 5.-6. lk 10.30-11.30 1.-4. lk (sis. ruoka´) |
11.15-11.30 (15 min) 5.-6. lk 11.30-11.45 1.-4. lk |
|
4.tunti |
11.30-12.30 5.-6. lk (sis. ruoka) 11.45-12.30 1.-4. lk |
12.30-12.45 (15 min) |
|
5.tunti |
12.45-13.30 |
tarvittaessa 13.30-13.45 |
|
6. tunti |
13.30/13.45-14.15/14.30 |
|
|
7. tunti |
14.15/14.30-15.00/15.15 |
7.-8. lk
| oppitunti klo | välitunti klo | |
|
1. tunti |
8.30-9.15 |
|
|
2. tunti |
9.15-10 |
10.00-10.15 |
|
3. tunti |
10.15-11 |
|
|
4. tunti |
11.00-11.45 |
11.45-12.30 ruokailu + välitunti |
|
5. tunti |
12.30-13.15 |
|
|
6. tunti |
13.15-14.00 |
14.00-14.15 |
|
7. tunti |
14.15-15.00 |
|
|
8. tunti |
15.00-15.45 |
Ruokailu
- 10.20 POP
- 10.30 2lk
- 10.45 1lk
- 11.00 3lk
- 11.10 4lk
- 11.20 eskarit
- 11.30 5lk
- 11.40 6lk
- 11.45 - 12.15 7lk + 8lk
- oppilaat syövät sen opettajan kanssa, jonka tunnilla ruokailu on
Liikunta- ja harrastusmahdollisuudet koululla
Harrastusten Vantaa
Harrastusten Vantaa tarjoaa vantaalaisille peruskoululaisille laadukkaita, mieluisia ja maksuttomia harrastusmahdollisuuksia oman koulun ja kodin läheisyydessä lasten ja nuorten toiveita kuunnellen. Toiminta on osa valtakunnallista Harrastamisen Suomen mallia.
Kanniston koulun liikuntasali
Kivistön suuralueLiikuntasali on päivisin koulun omassa käytössä. Voit hakea käyttövuoroja kouluajan ulkopuoliseen käyttöön Timmi-tilavarausjärjestelmän kautta.
Kotitiedotteet lv. 2025-2026
Koulun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
Oppilaskunta
Lukuvuosi 25-26
Oppilaskuntatoiminta
Oppilaskunta muodostuu koulun kaikista oppilaista, aivan kuten yhteiskunta muodostuu sen kansalaisista. Jotta koulun oppilaiden asioita voitaisiin edistää, tarvitaan pienempi porukka tekemään työtä. Tätä porukkaa kutsutaan oppilaskunnan hallitukseksi. Yhteiskunnassa samalla idealla toimii eduskunta. Yleensä oppilaskunnan hallituksessa on jokaiselta luokalta edustaja, isoissa kouluissa edustajat saatetaan valita luokkatasoilta, jotta hallituksesta ei tule liian suurta.
Oppilaskunnan hallituksen tulee kysyä koko koulun oppilaskunnan mielipidettä tärkeissä asioissa, jotta hallitus edustaisi kaikkia oppilaita. Kun mielipiteitä kysytään, muista tuoda oma kantasi esille, jotta sinulle tärkeät asiat menisivät eteenpäin.
Kanniston koulun oppilaskunnan hallitus koostuu syyslukukaudella 2.-8. -luokkien oppilaista. Kevätlukukaudella myös 1.luokkien oppilaat osallistuvat oppilaskunnan hallituksen toimintaan. Oppilaat valitsevat luokaltaan yhden varsinaisen jäsenen sekä yhden varajäsenen edustamaan luokkaansa oppilaskunnan hallituksessa.
Hallitus järjestää vuoden mittaan erilaisia tempauksia sekä tekee yteistyötä koulun YHR:n kanssa.
Rehtorin mehuhetket järjestetään yhdessä YHR:n kanssa, jolloin keskustellaan oppilaskunnan esille tuomista ajatuksista ja kehittämisideoista. Oppilaskunnan hallituksen jäsenet ovat mukana myös hyvinvointiagentteina, joiden tehtävänä on soluttautua eli seurata ja tutustua kummiluokkansa oppilaiden arkeen kerran syyslukukaudessa ja kerran kevätlukukaudessa. Agentti tekee päivän aikana muistiinpanoja ja tulee raportoimaan ne YHR-käsittelyyn.
Oppilaskunnan ohjaavina opettajina toimivat Sari Lindberg (1.-6. lk) ja Marleena Laari (7.-8. lk)
Tukioppilastoiminta
Tukioppilastoiminta käynnistyy kuluvana lukuvuotena. Tukioppilastoiminnasta vastaava opettaja on Ronja Aaltonen. Tukioppilastoiminnalla kehitetään koulua oppilaiden lähtökohdista, lisätään oppilaiden kiinnittymistä kouluun, annetaan foorumi osoittaa aktiivisuutta ja väylä vaikuttaa asioihin sekä aikaansaadaan oppilaista tukiverkosto, joka on koulumyönteinen ja sosiaalista vastuuta kantava.
Ykkösluokkalaisten joustava alku
Joustava alku
Laaja-alainen erityisopettaja on tutustunut 1. luokan oppilaisiin eskarikevään aikana. Tutustumiskäyntien, tiedonsiirtojen sekä mahdollisten vanhempien tapaamisten perusteella oppilaat on jaettu ns. reppuryhmiin yhteistyössä eskarien henkilöstön kanssa. Joustavan alun aikana osa oppitunneista on palkitettu koskemaan koko ikäluokkaa ja tällöin oppilaat opiskelevat vaihtelevissa marjaryhmissä kaikkien oman luokkatason opettajien sekä laaja-alaisen erityisopettajan johdolla. Oppilaantuntemuksen kasvaessa tehdään lopullinen luokkajako yhdessä oppilashuoltoryhmän kanssa syyskuun alkuun mennessä. Joustavan alun tavoitteena on muodostaa mahdollisimman toimivat ja tasaiset ryhmät sekä saavuttaa hyvä työrauha kaikissa opetusryhmissä. Joissakin tapauksissa se voi myös tarkoittaa sitä, että kaverukset opiskelevat pääsääntöisesti eri luokissa. Koulunkäynninohjaajat ovat avoimen alun ajan ensisijaisesti ekaluokkalaisten mukana.
Yhteystiedot ja aukiolo
- Osoite
Kenraalintie 6
01700 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 2507, 01030 Vantaan kaupunki
Palvelut
Arviointi on kokonaisuus, jonka avulla oppilas ymmärtää omaa oppimistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan.
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Vantaa järjestää iltapäivätoimintaa 1.-2.-luokkalaisille ja erityisen tuen oppilaille koulupäivän jälkeen.
Perusopetuksessa oppiaineena on uskonto tai elämänkatsomustieto.
Koulukuljetus järjestetään pääsääntöisesti julkisella joukkoliikenteellä, jolloin oppilas saa maksuttoman koululaismatkakortin. Lataa kortti Vantaa-infossa. Taksikuljetus myönnetään sellaisissa poikkeustapauksissa, jos oppilas ei pysty kulkemaan koulumatkaa kävellen tai julkisilla kulkuvälineillä.
Kouluruoka tarjotaan jokaisena koulupäivänä ja se on oppilaalle maksuton ateria.
Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä arjen liikuntaa kouluissa ja tukea oppimista toiminnallisilla menetelmillä.
Vantaalla tarjotaan oppilaan oman äidinkielen ja ylläpitokielen opetusta kaksi tuntia viikossa.
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Suomessa vakituisesti asuvat lapset ja nuoret ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta, tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto).
Vantaalaisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa.
Vuosiluokilla 1.-6. oppilailla on oma luokanopettaja, joka opettaa suurimman osan oppiaineista.
Yhdeksän vuotta kestävässä perusopetuksessa saa yleissivistävän pohjakoulutuksen. Kaikkien Suomessa asuvien seitsemän vuotta täyttäneiden lasten on käytävä koulua tai suoritettava muutoin peruskoulun oppimäärä.
Suomi toisena kielenä (=S2) opetusta saavat oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen. S2 on oppimäärä, joka on rinnakkainen äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärälle, ja sitä opiskellaan joko kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden sijaan.
Kehitysvammaisuuden tai autismin vuoksi oppilaan opetus järjestetään kaupunkitasoisissa erityisen tuen ryhmissä.
Kehitysvammaisten lasten päivä- ja lomatoimintaa tarjotaan kaikkien vammaisopetusta antavien koulujen yhteydessä.
Esteettömyys
Reitti pääsisäänkäynnille
- 2 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona yli 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on vähintään 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on opastettu, tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Kulkureitillä on 3 peräkkäistä porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet toisella puolella.
- Kulkureitillä on alle 6 m pitkä luiska, jossa on käsijohteet toisella puolella.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi ja lasiovissa on kontrastimerkinnät. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
Sisätilat
- Toimipiste sijaitsee samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on esteetön wc.
- Osoite
Kenraalintie 6
01700 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 2507, 01030 Vantaan kaupunki