Vantaan ympäristöterveydenhuollon maksutaksa
Taksaa sovelletaan Elintarvikelaissa (297/2021), terveydensuojelulaissa (763/1994), tupakkalaissa (549/2016) ja lääkelaissa (395/1987) säädettyihin kunnan viranomaisen suoritteisiin.
Ympäristöterveydenhuollon maksutaksa 1.4.2022 alkaen
Tätä taksaa sovelletaan
Elintarvikelaissa (297/2021) säädettyihin kunnan viranomaisen suoritteisiin, jotka koskevat
1) 10 ja 13 §:ssä tarkoitettujen rekisteröintiä koskevien ilmoitusten sekä 9 ja 11 §:ssä tarkoitettujen hyväksymistä koskevien hakemusten ja ilmoitusten käsittelyä
2) kunnalliseen valvontasuunnitelmaan sisältyvää tarkastusta ja näytteiden tutkimista
3) 40 §:n 1 momentissa tarkoitetun kehotuksen noudattamisen valvomiseksi tehtyä tarkastusta
4) elintarvikesäännösten noudattamatta jättämiseen perustuvien 9 luvussa tarkoitettujen hallinnollisten pakkokeinojen ja sanktioiden noudattamisen valvomiseksi tehtyjä tarkastuksia
5) Euroopan unionin ulkopuolelle elintarvikkeita vievän toimijan 51 §:n 1 momentissa tarkoitettua valvontaa sekä mainitun pykälän 2 momentissa tarkoitettua vientitodistusta
Rekisteröidyn alkutuotannon suunnitelmallisen valvonnan tarkastuksista ei peritä maksuja. Hyväksytyiltä itujen alkutuotantopaikoilta peritään suoriteperusteiset maksut 73 §:n 1 ja 2 mukaan. Jos rekisteröityyn alkutuotantoon tehdään uusintatarkastus laiminlyönnin johdosta, tarkastuksesta peritään maksu. Valvonnan perusmaksusta vapautetut kyläkaupat ja yleishyödylliset yhteisöt harjoittavat pääsääntöisesti rekisteröityä elintarviketoimintaa ja kuuluvat suunnitelmallisen, riskiperusteisen valvonnan piiriin. Vaikka näiltä toimijoilta ei peritä valvonnan vuosittaista perusmaksua, niiltä peritään 73 §:ssä säädetyt suoriteperusteiset maksut.
Kunta perii lisäksi maksun muustakin valvonnasta sekä siihen liittyvistä tarkastuksista ja tutkimuksista sellaisena, kuin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY N:o 2017/625) artikloissa 79-85 säädetään.
Terveydensuojelulaissa (763/1994) säädettyihin kunnan viranomaisen suoritteisiin, jotka koskevat
6) 13 ja 18 a §:ssä tarkoitettujen ilmoitusten käsittelyä, 18 §:ssä tarkoitetun hyväksymistä koskevan hakemuksen käsittelyä sekä mainituissa pykälissä tarkoitettuihin toimintoihin kohdistuvista 6 §:ssä tarkoitettuun kunnan valvontasuunnitelmaan sisältyviä tarkastuksia ja asiakirjatarkastuksia
7) 13 §:n nojalla tehtyjen ilmoitusten ja 18 §:n nojalla tehdyn hakemuksen perusteella annettujen määräysten valvontaa
8) 6 kohdassa tarkoitettuihin toimintoihin kohdistuvista mittauksista, näytteenotoista, tutkimuksista ja selvityksistä, jotka liittyvät terveyshaittojen selvittämiseen tai haitan poistamisen varmistamiseen
9) 20 §:n mukaisen riskinarvioinnin hyväksymistä sekä talousveden laadun valvontaa ja tarkkailua
10) 29 §:n mukaista uimaveden laadun valvontaa
11) säteilylain 173 §:ssä tarkoitetusta solariumlaitteen tarkastuksia
12) terveydensuojelulain 13 §:n ja 18 a §:n mukaisen ilmoituksen ja terveydensuojelulain 18 §:n mukaisen hakemuksen vireilläolosta kuulemisesta ja päätöksestä ilmoittamisesta aiheutuvia kuluja
13) sellaisesta asunnossa tai muussa oleskelutilassa suoritetusta tarkastuksesta, asiakirjatarkastuksesta, mittauksesta, näytteenotosta, tutkimuksesta ja selvityksestä, joka liittyy 26 §:ssä tarkoitettujen terveyshaittojen selvittämiseen tai niiden poistamisen varmistamiseen, kiinteistön omistajalta tai haltijalta taikka muulta, jonka vastuulla terveyshaitta 27 §:n nojalla on; viranomaisen ensimmäinen tarkastus asunnon terveyshaittaepäilyn selvittämiseksi ja siihen liittyvä jatkotutkimustarpeen määrittely on kuitenkin maksuton
14) kaivon omistajalta talousvesitutkimuksista silloin, kun kysymys ei ole talousvettä toimittavasta laitoksesta
15) ympäristönsuojelulain 17 luvun säännösten nojalla annettujen säännösten noudattamisen valvontaan liittyvistä tarkastuksista
16) muusta kuin 6–9 kohdassa tarkoitetusta tarkastuksesta ja asiakirjatarkastuksesta sekä mittauksesta, näytteenotosta, tutkimuksesta ja selvityksestä, joka liittyy terveyshaittojen selvittämiseen tai haitan poistamisen varmistamiseen. Jos mittaukset, näytteenotot, tutkimukset ja selvitykset voidaan teettää myös ulkopuolisella, kyseessä on arvonlisäverollinen maksu.
Tupakkalaissa (549/2016) säädettyihin kunnan viranomaisten suoritteisiin, jotka koskevat
17) tupakkalain 44 §:ssä tarkoitetun vähittäismyyntilupaa koskevan hakemuksen käsittelyä
18) tupakkalain 48 §:ssä tarkoitetun nikotiininesteen vähittäismyyntilupaa koskevan ilmoituksen käsittelyä
19) tupakkalain 50 §:ssä tarkoitetun tukkumyynti-ilmoituksen käsittelyä
20) tupakkalain 79 §:ssä tarkoitetun tupakointikieltoa koskevan hakemuksen käsittelyä
21) tupakkalain 91 §:n mukaista myyntipistekohtaisesta valvontamaksua (peritään 1. tammikuuta voimassa olevista tupakkatuotteiden vähittäismyyntiluvista sekä nikotiininesteiden vähittäis- tai tukkumyynnin valvonnasta)
Lääkelaissa (395/1987) säädettyihin kunnan viranomaisen suoritteisiin, jotka koskevat
22) 54 a - d § tarkoitetun nikotiinivalmisteiden vähittäismyyntiluvan myöntämistä
23) 54 a - d §:n mukaisen nikotiinivalmisteiden vähittäismyyntiluvan valvonnasta perittävää vuotuista valvontamaksua
2.1) Maksut perustuvat valvonnasta, matkoista, tarkastuksesta, näytteenotosta ja näytteiden tutkimisesta viranomaiselle aiheutuneiden kokonaiskustannusten määrään sekä tupakkalakiin.
2.2) Kokonaiskustannuksiin kuuluvat tehtävän hoitamisesta aiheutuvat toimintamenot, korot ja poistot sekä osuus hallintokustannuksista. Valvontahenkilöstön työtunnin hinta on 60 euroa.
2.3) Ulkopuolisten palveluiden ja laboratoriotutkimusten maksut määräytyvät aiheutuneiden kustannusten mukaan.
2.4) Viranomaisen suorittama erillinen näytteenotto tutkimuksineen on maksullista. Tarkastusten yhteydessä tehtävästä näytteenotosta ei peritä erillistä maksua. Elintarvikevalvonnan suunnitelmallinen näytteenotto ei ole erikseen maksullista, vaan se sisältyy valvonnan vuosittaiseen perusmaksuun.
2.5) Maksut peritään liitteenä olevien maksutaulukoiden mukaisesti.
3.1) Käsittely- tai hyväksymismaksun määräämisen yleisenä perusteena on käsittely- tai hyväksymismenettelyn laajuus. Maksu määräytyy hakemuksen tai ilmoituksen käsittelyyn käytetyn työajan perusteella. Käsittely- tai hyväksymismaksuun voi sisältyä myös tarkastus, jos viranomainen katsoo sen aiheelliseksi. Käsittely- ja hyväksymismaksuun sisällytetään myös mahdollisesta kuulemisesta, vireilläolosta ja päätöksestä ilmoittamisesta aiheutuneet kustannukset.
3.2) Käsittely- tai hyväksymismaksua sovelletaan myös toiminnan olennaista muuttamista koskevaan ilmoitukseen tai hakemukseen sekä toiminnanharjoittajan vaihtumisesta ilmoittamiseen.
3.3) Elintarvikelain mukaisen toiminnan osalta maksu peritään lisäksi toiminnan lopettamista koskevan ilmoituksen käsittelystä.
3.4) Terveydensuojelulain mukaisen toiminnan keskeyttämistä ja päättymistä koskevien ilmoitusten käsittely on maksutonta.
4.1.) Hyväksyttyyn valvontasuunnitelmaan perustuvasta tarkastuksesta ja näytteenotosta peritään valvontamaksu, joka perustuu käytettyyn työaikaan. Tarkastus voi olla myös puhelimitse tai etäyhteydellä suoritettu tarkastus tai haastattelu. Tarkastukseen kuuluu tarkastukseen valmistautuminen, keskimääräinen matka-aika, tarkastus ja tarkastuskertomuksen kirjoittaminen. Tarkastuksen sisältö sekä valvontakohdetyypin tarkastukseen keskimääräisesti käytettävä työaika määritellään Vantaan kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmassa.
Kohteen tarkastustiheys määräytyy riskinarvioinnin perusteella. Jos elintarvikehuoneistossa on useita eri toimintoja, tarkastustiheys ja maksu määräytyvät riskialttiimman toiminnan mukaan, paitsi silloin, kun alemman riskiluokan toiminta on laajamittaista.
4.2.) Yhdessä valvontakohteessa samanaikaisesti toteutettavista useista valvontaan kuuluvista toimista peritään yksi yhdistetty maksu. Jos kohteessa suoritetaan samalla tarkastuskäynnillä useampi ympäristöterveydenhuollon lain mukainen tarkastus, maksu peritään pääasiallisen tarkastuksen perusteella ja lisämak-suna 50 % muiden samanaikaisten tarkastusten maksusta.
4.3) Eläimistä saatavia elintarvikkeita käsittelevien laitosten valvonnasta peritään virallista valvontaa koskevan valvonta-asetuksen (625/2017) mukainen maksu. Jos maksusta ei ole säädetty valvonta-asetuksessa tai valvonta-asetuksen vähimmäismaksu ei kata valvonnasta aiheutuneita kustannuksia, peritään maksu liitteenä olevan maksutaulukon mukaisesti käytetyn työajan perustella.
4.4) Talousvettä toimittavilta laitoksilta peritään valvontamaksu, joka sisältää tarkastuksiin käytettävän ajan lisäksi maksun toimenpiteistä, jotka liittyvät talousveden laadun valvontaan ja tarkkailuun.
5.1) Euroopan unionin ulkopuolelle elintarvikkeita vievien elintarvikehuoneistojen valvonnasta peritään erillinen maksu siltä osin, kun vienti ostajamaan vaatimuksesta edellyttää tavallista kattavampaa valvontaa. Maksu määräytyy tarkastuksiin käytetyn työajan perusteella.
5.2) Tarkastuksista, jotka perustuvat elintarvikelain 55–61 sekä 66 §:ssä tarkoitettujen toimenpiteiden valvomiseen, peritään maksu käytetyn työajan perusteella.
5.3) Lisäksi maksu peritään muusta valvonnasta sekä siihen liittyvästä tutkimuksesta sellaisena kuin virallista valvontaa koskevan valvonta-asetuksen artikloissa 79-85 säädetään. Tähän ryhmään kuuluvat myös toimijan pyynnöstä tehtävät tarkastukset.
5.4) Elintarvikkeiden vientitodistuksista peritään kustannuksia vastaava maksu liitteenä olevan taulukon mukaisesti.
6.1) Terveydensuojelulain 27 §:n mukaisen terveyshaitan toteamiseksi tehty ensimmäinen tarkastuskäynti ja siihen liittyvät mittaukset, tutkimukset, selvitykset ja näytteenotot ovat maksuttomia. Todetun terveyshaitan poistumisen arvioimiseksi tehtävä jälkivalvonta on maksullista. Maksu peritään käytetyn työajan perusteella.
7,1) Tupakkatuotteiden, nikotiininesteiden ja nikotiinivalmisteiden vähittäismyyntilupahakemuksen käsittelystä sekä nikotiininesteiden vähittäismyynti-ilmoituksen ja tukkumyynti-ilmoitusten käsittelystä ja näiden vuotuisesta valvonnasta peritään maksu liitteenä olevan maksutaulukon mukaisesti.
7.2) Kunta perii 1. päivänä tammikuuta voimassa olevista vähittäismyyntiluvista ja tukkumyynti-ilmoituksen perusteella harjoitettavasta toiminnasta valvontamaksun kyseiseltä vuodelta.
Valvontamaksu on 500 euroa myyntipistettä kohden. Jos toimija kuitenkin on 46 §:n 1 momentin 2 kohdan tai 50 §:n 1 momentin mukaisesti ilmoittanut sekä tupakkatuotteiden että nikotiininesteiden vähittäis- tai tukkumyynnistä taikka on tehnyt 48 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen nikotiininesteiden vähittäismyynnistä, valvontamaksu peritään kaksinkertaisena.
Vähemmän kuin 6 kuukautta kestävästä määräaikaisesta tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyynnistä on vuosittaisen valvontamaksun suuruus 50 % muutoin perittävästä maksusta.
7.3) Tupakkalain 79 § tarkoitetun tupakointikieltoa koskevan hakemuksen käsittelystä peritään maksu liitteenä olevan maksutaulukon mukaisesti.
8.1) Poikkeuksellisen suurta tai pientä työmäärää vaativasta valvontasuunnitelmaan sisältyvästä tarkastuksesta, jossa tarkastukseen käytetty aika poikkeaa merkittävästi ennalta suunnitellusta tai maksun periminen olisi muutoin kohtuutonta, maksu voidaan määrätä enintään 50 % 4 § mukaista maksua korkeampana/alhaisempana.
8.2) Milloin tämän taksan soveltaminen johtaa asian luonne ja merkitys huomioon ottaen ilmeiseen kohtuuttomuuteen, voidaan poikkeuksellisen erityisistä syistä periä taksan mukaista maksua alhaisempi maksu tai maksu voidaan jättää perimättä. Ilmoituksen tai hakemuksen käsittelymaksun tulee kuitenkin tällöin olla pääsääntöisesti vähintään 50 % siitä maksusta, joka muutoin perittäisiin.
9.1) Jos hakija peruuttaa hakemuksensa taikka asian käsittely kunnan viranomaisessa raukeaa muusta syystä ennen päätöksen antamista ja viranomainen on ryhtynyt oleellisiin toimiin hakemuksen käsittelemiseksi, peritään maksu käsittelyyn käytetyn työajan perusteella.
10.1) Hakemuksesta, josta on tehty hylkäävä päätös, peritään tämän taksan mukainen maksu. Jos hylkäävän päätöksen tai kiellon perusteet ovat niin selkeät, että asian laajemmalle käsittelylle ei ole ollut perusteita, maksu määräytyy käsittelyyn käytetyn työajan perusteella.
10.2) Jos hakemus on päätetty jättää tutkittavaksi ottamatta, maksua ei peritä.
11.1) Jos tuomioistuin palauttaa muutoksenhaun johdosta asian uudelleen käsiteltäväksi, vähennetään tämän taksan mukaisesta maksusta, mitä samassa asiassa aikaisemmin annetusta valvontaviranomaisen päätöksestä on peritty.
11.2) Jos tuomioistuin muutoksenhaun johdosta kumoaa päätöksen sen johdosta, että hakija ei ole ollut hakemansa hyväksymispäätöksen tarpeessa, palautetaan mahdollisesti peritty maksu kokonaisuudessaan.
12.1) Valvontasuunnitelman mukainen maksu on suoritettava, kun tarkastus on tehty, ilmoitus tai hakemus käsitelty tai maksun perusteena oleva muu viranomaistoimenpide on suoritettu lukuun ottamatta tupakkatuotteiden, nikotiininesteiden ja nikotiinivalmisteiden vähittäis- ja tukkumyyntipaikkojen valvontamaksua sekä terveydensuojelulain ja elintarvikelain mukaisia perusmaksuja.
Tupakkatuotteiden, nikotiininesteiden ja nikotiinivalmisteiden vähittäis- ja tukkumyyntipaikkojen vuosittainen valvontamaksu laskutetaan kalenterivuosittain. Maksun määräytymispäivä on ensimmäisenä vuonna myyntiluvan myöntämispäivä ja sitä seuraavina vuosina tammikuun 1. päivä. Jos hakemuksessa ilmoitettu toiminnan aloittamisajankohta on 30.9. jälkeen, vuosittaista valvontamaksua ei peritä myyntiluvan myöntämisvuodelta. Tupakkatuotteiden, nikotiininesteiden ja nikotiinivalmisteiden vähittäis- ja tukkumyyntipaikkojen vuosittaisen valvontamaksun periminen lopetetaan luvan rauetessa. Maksuja ei palauteta.
12.2) Maksu on suoritettava viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä. Eräpäivä voi olla aikaisintaan kahden viikon kuluttua maksun määräytymisen perusteena olevan palvelun saamisesta.
12.3) Jos toimenpiteestä määrättyä maksua ei ole suoritettu eräpäivänä, peritään viivästyneelle määrälle vuotuista viivästyskorkoa korkolain (633/1982) 4 § tarkoittaman korkokannan mukaan. Viivästyskoron sijasta peritään viiden euron suuruinen viivästysmaksu, jos viivästyskoron määrä jää tätä pienemmäksi.
12.4) Jos tämän taksan mukaista maksua ei muistutuksesta huolimatta ole maksettu, voidaan se periä ulosottotoimin ilman erillistä tuomiota tai päätöstä siinä järjestyksessä kuin laissa verojen ja maksujen täytäntöönpanosta (706/2007) säädetään (elintarvikelaki (297/2021) 74 §, terveydensuojelulaki (763/1994) 50 b §, tupakkalaki (549/2016) 25 b § ja lääkelaki (395/1987) 54d §.
12.5) Tupakan myyntiluvan vuosittainen valvontamaksu laskutetaan kalenterivuosittain 1.1. voimassa olevilta myyntiluvilta. Tupakan myyntiluvan vuosittaisen valvontamaksun periminen lopetetaan luvan rauetessa. Perittyjä maksuja ei palauteta.
13.1) Edellä mainittujen maksujen lisäksi kunta perii elintarvikelaissa (297/2021, 72 §) säädettyä valvonnan vuosittaista perusmaksua 150 euroa suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan piirissä olevalta valvontakohteelta, joka harjoittaa:
- itujen alkutuotantoa 9 §:ssä tarkoitetussa hyväksytyssä itujen alkutuotantopaikassa
- 10 §:ssä tarkoitettua rekisteröityä elintarviketoimintaa
- elintarviketoimintaa 11 §:ssä tarkoitetussa hyväksytyssä elintarvikehuoneistossa
- 13 §:ssä tarkoitettua rekisteröityä elintarvikekontaktimateriaalitoimintaa
Valvonnan perusmaksua ei peritä yleishyödylliseltä yhteisöltä eikä kyläkaupalta. Valvonnan perusmaksua ei peritä myöskään toimijalta, joka harjoittaa eläinperäisiä elintarvikkeita koskevista erityisistä hygieniasäännöistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 853/2004 1 artiklan 3 kohdan e alakohdassa ja 10 artiklassa sekä lihantuotantoa koskevan virallisen valvonnan suorittamista sekä elävien simpukoiden tuotanto- ja uudelleensijoitusalueita koskevista erityissäännöistä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2017/625 mukaisesti annetun komission delegoidun asetuksen (EU) 2019/624 12 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitettua toimintaa.
Jos toimijan yhdessä toimipaikassa harjoittama toiminta sisältää useita 72 §:n 1 momentissa tarkoitettuja toimintoja, valvonnan perusmaksu peritään vain yhden kerran.
Valvonnan perusmaksu peritään kalenterivuoden alussa. Valvontakohteelta, joka lisätään kesken kalenterivuotta suunnitelmallisen valvonnan piiriin, ei peritä valvonnan perusmaksua kyseiseltä kalenterivuodelta. Jos toimija tekee ilmoituksen toiminnan lopettamisesta kesken kalenterivuotta, valvonnan perusmaksun periminen päättyy seuraavan kalenterivuoden alusta.
13.2) Edellä mainittujen maksujen lisäksi kunta perii terveydensuojelulaissa (763/1994, 50 §) säädettyä valvonnan vuosittaista perusmaksua 150 euroa lain liitteessä luetellun toimipaikan tai toiminnon toiminnanharjoittajalta.
Jos toiminnanharjoittajan yhdessä toimipaikassa harjoittama toiminta sisältää useita 50 §:n 1 momentissa tarkoitettuja toimintoja, valvonnan perusmaksu peritään vuosittain vain yhden kerran.
Valvonnan perusmaksu peritään kalenterivuoden alussa. Valvontakohteelta, jonka toiminnan aloittamisesta tehdään ilmoitus kesken kalenterivuoden, ei peritä valvonnan perusmaksua kyseiseltä kalenterivuodelta. Jos toiminnanharjoittaja tekee kunnan terveydensuojeluviranomaiselle ilmoituksen toiminnan lopettamisesta, valvonnan perusmaksun periminen päättyy seuraavan kalen-terivuoden alusta.
14.1) Hyväksyttyyn valvontasuunnitelmaan tai taksaan perustuvaan maksuun tyytymätön voi tehdä maksusta verojen tai maksujen täytäntöönpanosta annetun lain (706/2007) 9 § tarkoitetun perustevalituksen. Lasku on maksettava perustevalituksen tekemisestä huolimatta laskuun merkittyyn eräpäivään mennessä.
Perustevalituksen voi tehdä sillä perusteella, että julkinen saatava on määrätty tai maksuunpantu virheellisesti. Perustevalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Perustevalitus on tehtävä viiden vuoden kuluessa sitä seuranneen vuoden alusta lukien, jona saaminen on määrätty tai maksuunpantu.
15.1) Maksut määräytyvät päätös- tai käsittelypäivämääränä voimassa olevan taksan perusteella.
15.2) Tupakan myyntilupavalvonnan vuosimaksun suuruus määräytyy maksun tarkistushetkellä voimassa olevan taksan perusteella.
15.3) Tämä taksa tulee voimaan 1. päivänä huhtikuuta 2022.
Vantaan kaupunginvaltuusto on hyväksynyt tämän taksan päätöksellään 28. päivänä maaliskuuta 2022 § 13.
Ympäristöterveydenhuollon maksutaulukko 1.4.2022 alkaen
Ympäristöterveydenhuollon valvontahenkilöstön työtunnin hinta on 60 € / h
Perustarkastus on ilmoituksen tai hakemuksen johdosta tehtävä tarkastus tai valvontasuunnitelman mukainen tarkastus.
Ravintola- ja kahvilatoiminta:
Toiminta | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
Ravintola | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Grilli- ja pikaruoka | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Kahvila | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Pubi | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 125 | 125 |
Suurtaloustoiminta:
Toiminta | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
Laitoskeittiö (koulut, päiväkodit, sairaalat, henkilöstöravintolat) | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Keskuskeittiö ja pitopalvelu; < 2000 annosta/vrk | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Keskuskeittiö ja pitopalvelu; > 2000 annosta/vrk | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 210 | 180 |
Tarjoilukeittiö | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Vähittäismyyntitoiminta; myymälät:
myymälän koko | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
200 - 1000 m2 | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 180 | 155 |
> 1000 m2 | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 245 | 180 |
Tukkumyynti:
ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|
125, lopetusilmoitus 62,50 | 210 | 155 |
Hyväksytyt elintarvikehuoneistot (laitokset):
riskiluokka | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
3 - 5 | aloitus 600, muutos 300, lopetus 80 | 245 | 180 |
6 - 10 | aloitus 1000, muutos 500, lopetus 80 | 300 | 180 |
Ei eläinperäisten elintarvikkeiden varastointi:
ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|
125, lopetusilmoitus 62,50 | 210 | 155 |
Tuotteiden valmistus, pakastaminen, pakkaaminen ja kuljetus:
Toiminta | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
Leipomotuotteiden valmistus, helposti pilaantuvia tuotteita | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 245 | 180 |
Ruoka- ja kahvileipien valmistus | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 210 | 155 |
Muiden viljatuotteiden valmistus | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 210 | 155 |
Kasvis-, marja- ja hedelmätuotteiden valmistus | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 245 | 180 |
Pakkaamotoiminta, vähäistä kauppakunnostusta | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 180 | 155 |
Yhdistelmätuotteiden valmistus | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 245 | 180 |
Makeisten valmistus | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 210 | 155 |
Juomien valmistus | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 210 | 155 |
Muu elintarvikkeiden valmistus | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 210 | 155 |
Elintarvikkeiden pakastaminen | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 180 | 155 |
Elintarvikkeiden pakkaaminen | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 180 | 155 |
Elintarvikkeiden kuljetus | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Elintarvikkeiden pakastekuljetus | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Elintarvikkeiden kuljetus jäähdytettynä | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Elintarvikkeiden kuljetus lämpimänä | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
Maahantuonti ja maastavienti:
ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|
125, lopetusilmoitus 62,50 | 210 | 155 |
Kontaktimateriaalitoimija:
riskiluokka | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
1 | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 155 | 125 |
2 - 3 | 125, lopetusilmoitus 62,50 | 245 | 180 |
Sisämarkkinatuonti:
toiminta | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
Muun tarkastuksen yhteydessä suoritettu valvonta | - | 60 | - |
Vientivalvonta:
toiminta | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
Muun tarkastuksen yhteydessä suoritettu elintarvikkeiden vientivalvonta (esim. Kiinan ja Venäjän vientihyväksynnän valvonta) | - | 60 | - |
Omana tarkastuksena suoritettu elintarvikkeiden vientivalvonta (ostajamaan edellyttämä Euroopan unionin ulkopuolelle elintarvikkeita vievien elintarvikehuoneistojen tavanomaista kattavampi valvonta) | - | 420 | - |
Vientierän tai vientilastauksen tarkastus kohteessa | - | 125 alle 2 h, tämän jälkeen 60 € / alkava tunti | - |
Vientitodistukset:
Turvapaperille * | 70 € / todistus |
Turvapaperitodistuksen liite * | 25 € / todistus |
Muu vientitodistus | 50 € / todistus |
Turvapaperitodistuksen mitätöinti * | 25 € / todistus |
*) Turvakuvioidulle paperille painettujen todistusten ja liitteiden hinnoittelussa huomioidaan Ruokaviraston mahdolliset hinnankorotukset.
Talousvesi:
ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|
Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika |
Julkinen huvi- tai kokoontumishuoneisto:
huoneiston koko | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 270 |
Julkinen majoitusliike, asuntola, yömaja tai pakolaisten vastaanottokeskus:
koko | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
majoitushuoneita < 10 | 125 | 180 | 125 |
majoitushuoneita 10 - 49 | 125 | 240 | 155 |
majoitushuoneita 50 - 200 | 125 | 300 | 155 |
majoitushuoneita < 200 | 125 | 420 | 155 |
leirikeskus tai vastaava majoituskohde | 125 | 420 | 155 |
Julkinen kuntosali tai liikuntatila, urheiluhalli tms.
koko | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 270 |
Yleinen uimahalli, uima-allas, kylpylä, uimala, uimaranta tai talviuintipaikka
toiminta ja laajuus | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
uimahalli, uimala, kylpylä ≤ 2 allasta | 125 | 245 | 155 |
uimahalli, uimala, kylpylä 3 - 5 allasta | 125 | 300 | 180 |
uimahalli, uimala, kylpylä >5 allasta | 125 | 365 | 245 |
muu yleinen allastila | 125 | 210 | 155 |
yleinen uimaranta | 125 | 245 | 155 |
pieni yleinen uimaranta | 125 | 155 | 125 |
talviuintipaikka | 125 | 155 | 125 |
Yleinen sauna:
toiminta ja laajuus | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
saunoja 1 - 2 | 125 | 155 | 125 |
saunoja 3 - 6 | 125 | 210 | 155 |
saunoja yli 6 | 125 | 300 | 180 |
Yleisötilaisuus:
ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|
- | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika |
Lasten ja nuorten kohteet; kerho-, nuorisotila, leirikeskus, iltapäiväkerho, sisäleikkipaikka ja -puisto:
koko | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 145 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 145 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 170 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 230 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 255 |
Päiväkoti, ryhmäperhepäiväkoti, avoin päiväkoti tms., esiopetustila, koulu, oppilaitos:
koko | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 255 |
Lastensuojeluyksiköt: lasten-, nuoriso-, koulukoti, ammatillinen perhekoti, ensi- ja turvakoti, perhekuntoutusyksikkö:
koko | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 255 |
Vanhainkoti, tehostettu palveluasuminen, muut vastaavat sosiaalialan yksiköt:
koko | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
< 200 m2 | 125 | 180 | 155 |
200 - 800 m2 | 125 | 275 | 155 |
801 - 1500 m2 | 125 | 365 | 180 |
1501 - 4000 m2 | 125 | 455 | 245 |
> 4000 m2 | 125 | 510 | 255 |
Työ- ja päivätoiminta, aikuisten päivähoito:
ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|
125 | 155 | 125 |
Kauneushoitola tai muu ihon käsittely- tai hoitopaikka, solarium-, tatuointi- tai lävistyshuoneisto:
asiakaspaikkoja | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
≤ 3 | 125 | 155 | 125 |
> 3 | 125 | 210 | 155 |
Parturi, kampaamo:
asiakaspaikkoja | ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|---|
≤ 3 | - | 155 | 125 |
> 3 | - | 180 | 155 |
Hautausmaa, hautapaikka:
ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|
- | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika |
Muu huoneisto tai laitos, josta voi aiheutua sen käyttäjämäärä tai toiminnan luonne huomioon ottaen terveyshaittaa:
ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksut (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|
125 | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika |
Tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyyntilupahakemuksen sekä nikotiininesteiden vähittäismyynti-ilmoituksen ja tukkumyynti-ilmoituksen käsittelymaksu:
Hakemus / ilmoitus | Käsittelymaksu (€) |
---|---|
Tupakkatuotteiden tai nikotiininesteiden vähittäismyyntilupahakemus | 245 |
Tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyyntilupahakemus | 305 |
Nikotiininesteiden vähittäismyynti-ilmoitus | 65 |
Tukkumyynti-ilmoitus | 125 |
Tupakkatuotteiden, nikotiininesteiden vähittäismyynnin ja tukkujen vuosittainen valvontamaksu:
Kukin myyntipaikan myyntipiste | vuosittainen valvontamaksu (€) |
---|---|
Tupakkatuotteiden tai nikotiininesteiden myyntipiste | 500 |
Tupakkatuotteiden tai nikotiininesteiden myyntipiste, jos myynnissä molempien tuoteryhmien tuotteet | 1000 |
Tupakointikiellon määrääminen asuntoyhteisöön:
Asuntoyhteisön koko | Käsittelymaksu (€) |
---|---|
Pienet, alle 30 asuntoa | 500 |
Keskikokoiset, 30 - 100 asuntoa | 650 |
Suuret, yli 100 asuntoa | 800 |
Nikotiinivalmisteet:
Vähittäismyyntiluvan | maksu (€) |
---|---|
Hakemuksen käsittelymaksu | 125 |
Vuosittainen valvontamaksu | 60 |
Sellaiset toiminnot, joita ei ole erikseen edellisissä taulukoissa lueteltu:
Ilmoitusten ja hakemusten käsittelymaksu (€) | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; perustarkastus | Suunnitelmallinen ja määräysten valvonta; seurantatarkastus |
---|---|---|
Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika | Käytetyn työajan mukaan (60 €/h) + 0,5 h matka-aika |