Kaupunkitilalautakunta käsitteli oppimiskampuksen suunnitelmia ja liikennepoliittista ohjelmaa

Tiedote

Kaupunkitilalautakunta kokoontui 15.2. Lautakunnan käsittelyssä oli muun muassa oppimiskampusalueen tarveselvitykset ja Vantaan liikennepoliittinen ohjelma.

Oppimiskampuksen uudisrakennuksen tarveselvitys hyväksyttiin

Tikkurilan Jokiniemeen suunnitellaan Vantaan kärkihankkeena oppimiskampuksen aluetta. Kampukselle sijoittuvaan uudisrakennukseen tulee monipuolisia oppimisen tiloja: toisen asteen, vapaan sivistystyön kansalaisopiston ja aikuisten perusopetuksen tilat tarvitaan riittävien ja laadukkaiden opetustilojen tarjoamiseksi kasvavalle opiskelijamäärälle. Toimipisteeseen tulee sijoittumaan tilat yhteensä noin 2600 opiskelijalle, joista noin puolet on Vantaan Ammattiopisto Varian opiskelijoita.

Hanke tulee sijoittumaan lähelle Tikkurilan rautatieasemaa. Alueella on käynnissä kaavamuutos. Tontti esitetään sijoittuvan kaavoitettavan alueen pohjoisosaan, Valkoisenlähteentien, Jokiniemenkadun ja junaradan ja Grönbergin puiston väliselle alueelle. Tavoitteena on arkkitehtuuriltaan ja kaupunkikuvaltaan korkealaatuinen kokonaisuus. Oppimiskampus -uudisrakennus muodostaa yhdessä Tikkurilan Lukion päärakennuksen, Varian Hiekkaharjun toimipisteen sekä alueen muiden nykyisten ja tulevaisuudessa kaavailluiden opetusrakennusten kanssa Oppimiskampus -alueen.

Oppimiskampus tehostaa Varian tilankäyttöä, helpottaa vastaamaan opiskelijamäärien kasvuun ja koulutussisältöjen kysynnän muutoksiin. Tikkurilan lukion lisäpaikkojen sijoittaminen Oppimiskampukseen vastaa Vantaan lukiokoulutuksen tilapaikkojen tarpeen kasvuun ja mahdollistaa myös aikuislukion paikkojen sekä IB Diploma Programmen aloituspaikkojen lisäämisen. Vantaan aikuisopiston vapaan sivistystyön kansalaisopiston ja maahanmuuttajakoulutuksen nykyiset tilat sekä laajenevan aikuisten perusopetuksen tilat Tikkurilassa keskitetään kampukselle rakennettaviin tiloihin.

Oppimiskampus toteutetaan kaupungin omistaman VTK Kiinteistöt Oy:n toimesta, ja hanke valmistuisi arviolta vuonna 2028. Hankkeen kustannusarvio on 88,9 miljoonaa euroa.

Myös kaupungin kasvupalvelut sijoittuvat kampusalueelle Jokiniemeen. Kasvupalvelut vastaa kaupungin työllisyyden hoitoon liittyvistä palveluista, elinkeinopalveluista, kaupunkitasoisesti maahanmuuttoon liittyvien palveluiden koordinaatiosta sekä vuoden 2023 alusta lähtien kaupungin neuvonta- ja asiointipalveluista sekä monikanavaisen asiakaspalvelun kehittämisestä. Lautakunta käsitteli kasvupalveluiden noin 350 työntekijälle rakennettavan uudisrakennuksen tarveselvitystä. Kasvupalveluiden uudisrakennuksen toteuttaisi yksityinen taho ja Vantaan kaupunki vuokraisi rakennuksesta tilat kasvupalveluiden tarpeeseen. Hankkeen toteutusaikataulu ei vielä ole tiedossa. Kustannusennuste on 30,6 miljoonaa euroa.

Oppimiskampuksen tarveselvitykset etenevät vielä kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Vantaa edistää kestävää liikkumista – uusi liikennepoliittinen ohjelma hyväksyttiin

Vantaan liikennepoliittisen ohjelman yhtenä merkittävimpänä lähtökohtana on Vantaan tavoite olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Toisena tärkeänä lähtökohtana on tiivistyvän maankäytön myötä kaupunkimaisilla alueilla syntyvä tarve liikenteen tilanjaon uudistamiselle. Lisäksi liikennepoliittisella ohjelmalla halutaan vaikuttaa kaupunkilaisten terveyden sekä liikkumisen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvoisuuden edistämiseen. Ohjelman tarkoituksena on luoda Vantaalle yhteinen liikennepoliittinen suunta ja työkalu kaupungin maankäytön, palveluiden ja liikenteen suunnitteluun kokoamalla yhteen liikkumisen eri osa-alueiden tavoitteet ja suunnitteluperiaatteet. Liikennepoliittinen ohjelma linjaa, minkälaista liikenneympäristöä ja liikkumismahdollisuuksia kaupunkilaisille tarjotaan, sekä tunnistaa merkittävimmät lähitulevaisuuden kehittämiskohteet.

Liikenteen kehittämisessä panostetaan kahdeksaan teemaan: saavutettavuuteen, kaupunkikeskusten kehittämiseen, kestävän liikkumisen verkostoihin, liikkumispalveluihin, väylien käytettävyyteen sekä liikkumisen turvallisuuteen ja terveellisyyteen, pysäköinnin kehittämiseen, liikenteen hallintaan ja ohjaukseen sekä viestintään ja osallistamiseen.

Ohjelman tekstiä tarkennettiin esittelijän toimesta siten, että joukkoliikennettä tulee kehittää myös työmatkaliikenteessä.

Lautakunta jätti asiaan myös pöytäkirjalausuman: vuorottaispysäköinnin mahdollisuutta tulisi selvittää koulujen ja päiväkotien pysäköintipaikkojen lisäksi liityntäpysäköintialueilla.

Liikennepoliittinen ohjelma etenee vielä kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Lautakunta käsitteli myös muutoksia erillispientalotonttien toistaiseksi voimassa oleviin yleisiin luovutusperiaatteisiin, luovutusehtoihin ja luovutushintoihin (asia 14). Lautakunta päätti päätösesityksestä poiketen, että kaupunki jatkossakin perii erillispientalotontista lisäkauppahintaa/ lisävuokraa, mikäli pääkäyttötarkoituksen mukainen käytetty rakennusoikeus ylittää kauppahinnan/vuokran perusteena käytetyn rakennusoikeuden määrän.

Samoin vuokrattujen erillispientalotonttien vuokrasopimusten uusimisen yleisten vuokrausperiaatteiden kohdalla (asia 15) päätettiin, että kaupunki jatkossakin perii tontista lisävuokraa, mikäli pääkäyttötarkoituksen mukainen käytetty rakennusoikeus ylittää vuokran perusteena käytetyn rakennusoikeuden määrän.

Asia 16 (Lehmustontietä koskeva maankäyttösopimus) poistettiin listalta, ja asiaan 20 Kanniston koulun laajennus ja tilamuutokset hankesuunnitelman hyväksyminen, esityslistatekstistä poistettiin kohta: Jotta suunnittelussa päästään eteenpäin ja hankkeen tiukassa aikataulussa voidaan pysyä, ei hankesuunnitelmassa esitettyä keittiöratkaisua ole syytä muuttaa. Keittiöratkaisua on kuitenkin pystytty kehittämään toimivammaksi. Kaikki muut kokouksen asiat päätettiin esitysten mukaisesti.

Esityslista kokonaisuudessaan: http://paatokset.vantaa.fi