Vantaalle tulee ratikka: Mitä hankkeessa tapahtuu rakentamispäätöksen jälkeen?

Uutinen

Asiasanat

KaupunkisuunnitteluLiikenne

Vantaan kaupunginvaltuusto päätti 22.5., että Vantaalle rakennetaan ensimmäinen raitiotielinja. Reilun 19 kilometrin pituinen ratikkalinja kulkee Helsingin Mellunmäestä Hakunilan ja Tikkurilan kautta Aviapolikseen ja lentoasemalle. Rakennustöiden on suunniteltu alkavan syksyllä 2024. Mitä hankkeessa tapahtuu tätä ennen?

Vantaan ratikka havainnekuvassa Tikkurilantiellä

Ratikka havainnekuvassa Tikkurilantiellä.

- Valtuuston ratikan rakentamispäätös oli ehdollinen, eli odotamme vielä valtion rahoitusosuuden varmistumista ennen kuin rakentaminen voi alkaa. Valmistelemme rakennusvaiheen kilpailutuksia ja organisaatiota. Myös suunnittelu jatkuu edelleen, summaa hankejohtaja Tiina Hulkko.

Suunnittelu jatkuu

Jatkosuunnitteluvuosien 2020–2023 aikana ratikkahankkeessa on valmisteltu lukuisia asemakaavamuutoksia ja katusuunnitelmia, joilla ratikalle tehdään tilaa olemassa olevalta katuverkolta. Kaavoista ja katusuunnitelmista valmiina on jo suurin osa, ja suunnittelu jatkuu vielä tämän vuoden loppuun.

- Sitten vuorossa on rakennussuunnittelu, joka pohjautuu tehtyihin katusuunnitelmiin ja alustaviin rakennussuunnitelmiin. Niiden perusteella ratikkalinjaa lähdetään ensi vuonna rakentamaan, Hulkko jatkaa.

Ratikkaa on suunniteltu hankejohtaja Tiina Hulkon johdolla kuusihenkisellä suunnittelutiimillä, ja nyt rakentamisvaiheeseen on tarkoitus rekrytoida henkilöitä, joilla on kokemusta vaativien rakennushankkeiden johtamisesta. Lisäksi vahvistetaan muun muassa viestinnän ja vuorovaikutuksen resursseja.

Ratikka rakennetaan allianssihankkeena

Ratikka toteutetaan Vantaalla allianssimallilla, joka on havaittu hyväksi toteutustavaksi myös muissa pikaraitiotiehankkeissa Suomessa, kuten Tampereella ja Raide-Jokerissa.

Hankkeen toteutus on tarkoitus jakaa kahteen maantieteelliseen osakokonaisuuteen. Allianssin ensimmäinen osa sisältäisi Tikkurilan tunnelin ja raitiotielinjan länsiosan, ja toinen osa kattaisi itäosuuden. Tarkempi maantieteellinen ja sisällöllinen rajaus määritetään hankintailmoituksen laatimisen yhteydessä. Allianssikumppanit kilpailutetaan neuvottelumenettelyllä.

- Allianssimalli soveltuu parhaiten vaativien ja suurten hankkeiden toteuttamiseen. Mallissa kannustetaan yhteistoimintaan erilaisiin kannustimin ja sanktioin. Ominaista allianssille on tiivis yhteistyö: kaupungin edustus ja allianssikumppanit muun muassa työskentelevät yhteisissä tiloissa, ja ratkovat eteen tulevat haasteet yhdessä, kuvailee Hulkko.

Ratikka kehittää kaupunkia

Ratikka on liikenneväline, mutta myös keino kehittää kaupunkia. Ratikan reitti mukailee Vantaan suosituinta runkobussilinjaa 570 ja se toteutetaan olemassa olevaan katuverkkoon. Ratikkahankkeessa ei rakenneta vain kiskoja, vaan uudistetaan koko katuympäristöä: autokaistoista kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiin, pyöräpysäköintiin ja valaistukseen saakka.

Ratikan reitin varresta odotetaankin kaupungin merkittävintä kasvusuuntaa tulevina vuosikymmeninä. Alueen asukasmäärä voisi yli kaksinkertaistua, ja työpaikkamäärä kasvaa nykyisestä noin 60 % vuoteen 2050 mennessä.

Ratikan rakentaminen maksaa Vantaalle 414 miljoonaa euroa. Investointi katetaan lainalla, joten kustannukset jakautuvat pitkälle aikavälille. Ratikan rakentamisen aikana reitin varren kaupunkikehityksestä saadaan myös tuloja maanmyynneistä ja maankäyttösopimuskorvauksina.

Pysy ajan tasalla ratikka-asioissa

Järjestämme säännöllisesti asukastilaisuuksia. Syksyllä tulossa mm. bussikiertoajelut la 26.8., joilla pääsee tutustumaan ratikan reittiin. Lisäksi järjestämme ajankohtaiskatsaukset hankkeen kuulumisiin syksyisin ja keväisin. Tulevat tapahtumat löydät verkkosivuiltamme ja somesta.

Kotisivut: vantaa.fi/ratikka

Facebook, Twitter, Instagram: @vantaanratikka

Tilattava ratikan uutiskirje

Vantaan ratikka lukuina

Reitin pituus: 19,3 km (josta 500 metriä Helsingissä)

Pysäkkejä: 27 kpl                     

Vuoroväli: ruuhka-aikaan 7,5 min., muina aikoina 10–20 min.

Pysäkkiväli noin 800 m

Huippunopeus: 70 km/h

Liikennöintiaika: klo 4.30–1.30

Kapasiteetti: 174 matkustajaa per vaunu

Päivittäisiä matkustajia vuonna 2030: noin 31 000

Rakentamisen kustannukset: 606 M€​, josta Vantaan osuus 414 M€

Kaupunkikehitys: 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa

Rakentamisen aikataulu: 2024–2029

Liikennöinti alkaa: 2029

Avainsanat

RatikkaKaupunkikehitysKaupunki rakentaa