Varhaiskasvatuksen opettajien mentorointitapaamisissa kuunnellaan, kannustetaan, itketään ja nauretaan
Jokaiselle Vantaalla aloittavalle varhaiskasvatuksen opettajalle ja erityisopettajalle tarjotaan mahdollisuutta osallistua vuoden kestävään mentorointiohjelmaan. Mentorointi tapahtuu 3−6 opettajan pienryhmissä. Mentoreina toimivat kokeneemmat opettajat, jotka ovat olleet töissä vähintään kolme vuotta.
Annika Pakarinen on ollut varhaiskasvatuksen opettajien mentorointiryhmässä mukana viime syksystä saakka.
Mentorointiryhmät tapaavat noin kerran kuukaudessa. Tapaamisille on yhdessä valittu erilaisia teemoja kuten asiantuntijuus, johtajuuden rakentuminen ja työhyvinvointi. Tapaamisissa otetaan huomioon ryhmäläisten tarpeet ja toiveet.
- Meillä on runko, mutta keskustelun annetaan mennä ryhmäläisillä pinnalla olevien asioiden mukaan, niin syntyy paras keskustelu, kertoo mentorointiryhmässä syksystä asti mukana ollut varhaiskasvatuksen opettaja Katja Torkkola.
Katja Torkkola työskentelee Kaivokselan päiväkodissa. Hänelle Vantaa on jo entuudestaan tuttu, sillä hän on aiemmin työskennellyt esimerkiksi Vantaan kouluissa. Nyt hän viimeistelee kasvatustieteen opintojaan, ja työskentelee varhaiskasvatuksen opettajana kolmatta kauttaan.
Muiden Vantaan päiväkotien tavat tutuiksi
Pienryhmä ja mentori sopivat heille mieluisan tavan tavata. Osa pienryhmistä tapaa pääasiassa etänä, toiset pitävät lähitapaamisia tärkeinä. Katjan ja Annikan mentorointiryhmässä sovittiin, että tapaamiset järjestetään vuorotellen jokaisen ryhmäläisen päiväkodissa.
- On ollut tosi kiva käydä tutustumassa kaikkien päiväkoteihin! On päässyt näkemään erilaisia yksiköitä ja tutustumaan erilaisiin oppimisympäristöihin, Annika kertoo.
Keimolanmäen päiväkodin 0−3-vuotiaiden ryhmässä työskentelevä kasvatustieteen maisteri Annika Pakarinen on ollut Vantaalla töissä vajaan vuoden. Hän on aiemmin työskennellyt Jyväskylässä varhaiskasvatuksen opettajana, joten opettajan työ on hänelle tuttua. Työ Vantaalla on kuitenkin hänelle uutta.
Mentorointi luo pohjaa ammatilliselle kasvulle ja vahvistaa omaa opettajaidentiteettiä
Katja Torkkola toimii varhaiskasvatuksen opettajana Kaivokselan päiväkodissa.
Mentorointi on hyvä tapa oppia uutta sekä saada ammatillista tukea työuran alkuun. Se tarjoaa ajan ja paikan oman opettajuuden ja asiantuntijuuden pohdinnalle.
- Opettajuutta pystyy pohtimaan eri tavalla kuin päiväkodissa, kun kaikki ryhmässä ovat opettajia. Ajattelen, että se on tosi tärkeää, että me opettajat talojen välillä päästään vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia. Se myös yhdenvertaistaa varhaiskasvatusta koko Vantaalla, Annika pohtii.
Katjan ja Annikan mielestä ryhmän jäsenet ovat sopivan etäisiä toisilleen, kun eivät kohtaa arjessa joka päivä.
- Keskustelu on puolueettomalla maaperällä, kun se ei liity omaan päiväkotiin, vaan asioista puhutaan vähän syvemmin. Useastihan päiväkodissakin keskustellaan, mutta silloin keskustelu liittyy aina jollain tavalla työhön siellä. Mentorointiryhmässä tulokulma asioihin on hieman toisenlainen, Katja selittää.
Mentoroinnissa ei kaihdeta vaikeitakaan aiheita
- Meillä kaikilla on ryhmässä samantyylisiä, positiivisia ajatuksia varhaiskasvatuksesta ja tietynlainen työn imu sekä motivaatio. Kuitenkin on sellaisia rakenteellisia tekijöitä, joihin ei varsinaisesti itse voi vaikuttaa. Mentorointi on tarjonnut ajan ja paikan niitäkin koskevalle keskustelulle, Annika jäsentelee.
Annika kehuu ryhmän mentoria tsemppaavaksi ja ratkaisukeskeiseksi.
- Hän on samassa veneessä meidän kanssamme ja tsemppaa eteenpäin. Tulee sellainen olo, että vau: me tehdään työtä, joka on haastavaa, mutta meille kaikille tosi mielekästä ja merkityksellistä. Me halutaan tehdä tätä työtä, Annika pohdiskelee.
Muiden uusien opettajien vertaistuki on tärkeää
Katja ja Annika korostavat sitä, että ryhmässä opitaan mentorin lisäksi erityisesti muilta uusilta varhaiskasvatuksen opettajilta. Mentorointiryhmässä kuunnellaan, kannustetaan ja välillä tihrustetaan kyyneliäkin.
- Mentorointi on sellaista vertaistukea. Olemme kaikki samassa veneessä. Kullakin on vuorotellen joku haaste, ja sitten häntä tsempataan. Ryhmä on ollut tosi ratkaisukeskeinen ja avoin. Meille rakentunut tosi hyvä luottamus, Annika kertoo.
- On ollut hyvä huomata, että ei asioiden kanssa ole yksin, Katja sanoo
Katja arvelee, että jää kaipaamaan läheiseksi muodostunutta ryhmää mentoroinnin loputtua:
- Kun jouduin olemaan yhdestä tapaamisesta pois, olin tosi harmissani ja mietin, että mitenkähän niillä muilla menee. Kyllä mentorointiryhmästä on tullut tärkeä.
Mentorointi lisää työhyvinvointia
- On lisännyt työhyvinvointia ja arvostuksen tunnetta, että minulle järjestetään kuukausittain aika mentorointiin, Annika sanoo.
Katja suosittelee mentorointia myös niille, joilla on jo pitkä kokemus työelämästä muuten.
- Kokemus ei tarkoita sitä, ettei voisi olla epävarma. Me tehdään töitä kasvavien ja kehittyvien lasten kanssa, ja tämä on sellainen tieteen ja tutkimusten ala, jolla kaikki tieto ja sen jakaminen on aina tervetullutta, Katja summaa.
Opettajien mentorointia on Vantaalla järjestetty vuodesta 2018 saakka. Uudet mentorointiryhmät starttaavat pääasiassa toimintakauden alussa ja toimivat yhden vuoden. Uusia mentoreita haetaan ohjelmaan mukaan pääasiassa keväisin.
Mentoroinnin lisäksi uusi opettaja saa perehdytyksen työhön omassa yksikössään. Vantaan varhaiskasvatuksessa otetaan syksyllä käyttöön myös uusi uusien työntekijöiden perehdytyssuunnitelma.