Kartanonkosken koulu
- Osoite
Tilkuntie 5
01520 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 8512, 01030 Vantaan kaupunki
Yhteystiedot
Esittely
Yleiset
Kartsin kouluruokailu
Kouluruokailu on osa koulun tapakasvatusta. Lähtökohtana ovat hyvät ruokailutavat, käytös ja ruokailuvälineiden asianmukainen käyttö...
Ajankohtainen Kartsi
Aktiivinen Kartsi
Kartsin TEPPO avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
Työelämäpainotteinen perusopetus (TEPPO) Kartanonkosken koulussa
Kartanonkosken koulun kerhot avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
Harrastekerhot, koulun omat ja ulkopuolisten toimijoiden kerhot koottuna.
Vantaan yhteiset tiedot
Yleisesittely koulusta
Kartanonkosken koulu toimii kahdessa opetuspisteessä. Kartanonkoskella sijaitsevan pääkoulun lisäksi elokuusta 2012 lähtien opetusta on järjestetty myös Tammiston opetuspisteessä. Lukuvuoden 2025-2026 alkaessa koulussa on noin 830 oppilasta ja 42 opetusryhmää. Koulussa toimii yleisopetusryhmien lisäksi kolme vammaisopetuksen ryhmää ja kaksi valmistavan opetuksen ryhmää. Vuosiluokkien 1–6 ryhmät toimivat pääsääntöisesti yhteisopetusryhminä.
Henkilökunta
Koulun opetushenkilökunnan sähköpostitse on: etunimi.sukunimi@eduvantaa.fi
Koulun hallintohenkilökunnan sähköpostiosoite on: etunimi.sukunimi@vantaa.fi
Rehtorit
Rehtori
Satu Olava, +358 40 574 7833
satu.olava@vantaa.fi
Virka-apulaisrehtori
Ville Varhia, +358 50 312 1705
ville.varhia@vantaa.fi
Vararehtori
Reeta Riekkinen, +358 50 303 8265
reeta.riekkinen@eduvantaa.fi (huom. sijaiseksi ilmoittautuminen Reetan kautta)
Oppilashuolto ja oppilaanohjaus
Koulukuraattori Suvi Uuttu 040 584 9286
Terveydenhoitaja Laura Mäkinen (luokat 1-6) 040 632 6588
Terveydenhoitaja Pinja Anttalainen (luokat 7-9) 040 516 0560
Koulupsykologi Olivia Rannikko 040 661 2060
Oppilaanohjaaja Maria Hohka 050 303 3092
Oppilaanohjaaja Poju Vainio 050 303 8295
Oppimisen tuki (laaja-alainen)
Eija Tarkoma (1C ja 2.lk) 050 303 8598
Susanna Kahelin (6.lk) 043 825 7501
Mari Salo (4. - 5. lk) 0405441485, Tuohen tiiminjohtaja
Katri Seppinen (3.lk ja 1AB) 0401843308
Sari Lahtinen (Latva) 040 615 8394
Pauliina Penttinen (Latva) 050 303 8322
Muu henkilökunta
Koulusihteeri Anu Kangas 040 356 2893
Koulusihteeri Katariina Välilä (ma, ti) 040 572 9105
Vartija Nelli Haapaniemi 040 838 0780
Iltakäytön valvoja Jari Palkivaara (klo 15.30–20.30) 043 826 8228
ATERIAPALVELUT
Kouluravintola Palmia Foods oy, Kartanonkosken koulu
Kouluravintolan keittiö 040 615 2507
Ruokapalveluvastaava Tuula Nousiainen, 040 615 2507
SIIVOUSPALVELUT
Lassila & Tikanoja, Palveluesimies Rebecca Maijala
rebecca.maijala@lassila-tikanoja.fi, 050 560 2113
Opetusryhmät ja opettajat
(1.–6. -luokkien opettajien nimen jälkeen oppiaine, jota he opettavat Latvassa)
JUURI: LUOKAT 1–2
1AB Jonna Kiviniemi-Pänkäläinen (Tammiston opetuspiste)
1AB Katja Kekkonen (Tammiston opetuspiste)
1C Lotta Harju, Juuren tiiminjohtaja
1C Asta Luttinen
1-3E Suvi Wennerström
1-8L Lona Poropudas
2AB Laura Kiiski
2AB Melinda Taskila
2CD Elina Sauna-Aho-Uramo
2CD Eetu Peltola, liikunta
2-3K Kirsi Saarelainen
RUNKO: TUOHI, LUOKAT 3–4
3AB Anna-Sofia Piispanen
3AB Kaisa Rahkala
3CD Heli Svahn, maantieto
3CD Erkki Savolainen
4-5E Reeta Riekkinen
4AB Tuomas Muhonen, liikunta
4AB Satu Rantanen
4CD Harri Huhtala, biologia
4CD Antti Sarja, kuvataide
Valo 1 Sirkku Ingervo
RUNKO: KAARNA, LUOKAT 5–6
5AB Riikka Muotio, terveystieto
5AB Linda Uljas, sij. Anna-Sofia Kirvesmäki
5CD Kari Janhunen
5CD Lotta Hulkko
6AB Mikko Kauppinen, elämänkatsomustieto, Rungon tiiminjohtaja
6AB Eija-Liisa Lehmusvuori
6CD Sari Oksanen
6CD Lotta Linnamaa
LATVA: LUOKAT 7–9
ryhmänohjaajat ja aineenopettajat
4-9S Seija Lampinen
7A Inkeri Liinaharja, kotitalous ja matematiikka
7B Harri Perälä, matematiikka ja fysiikka
7C Laura Korpisalo, suomen kieli ja kirjallisuus sekä S2
7D Maijastiina Virta, kemia ja fysiikka
8A Joonas Mikkanen, liikunta ja terveystieto
8B Janne Ranta, englanti
8C Juha Hakkarainen, matematiikka
8D Anne Tanskanen, musiikki
7-9E Perttu Lesch
7-9F Karoliina Pienimäki
9A Riina Kastarinen, espanja
9B Suvi Kalliskota, kuvataide
9C Else Turunen, uskonto ja S2
9D Tuija Laine, kotitalous
Valo 2 Asja Vuorenmaa
Aalto Marina, matematiikka
Bruun Salla-Mari, kouluvalmentaja
Hohka Maria oppilaanohjaus, TEPPO-opetus
Linkojoki Laura, suomen kieli ja kirjallisuus, s2
Lumiaho Katriina, käsityö
Mäkikunnas Elina, ranska, ruotsi
Pulli Reima, käsityö
Ranta Inari, historia, yhteiskuntaoppi, latvan tiiminjohtaja
Sainio Saana, suomen kieli ja kirjallisuus, S2
Timucin Taina, erityisopettaja
Toivonen Elina, biologia, maantieto
Vainio Poju, oppilaanohjaus
Väätäinen Anni, resurssiopetus
Koulunkäyntiavustajat
Aaltonen Pirjo, Tammiston opetuspiste, myös IP (Tammisto)
Abdullahi Zakariye, POP
Agarwal Neelam, Tuohi ja Kaarna
Alijagic Sabina, POP
Arseniou Menelaos, POP
Eronen Sirpa, POP
Hämäläinen Riitta, 1-3L
Ivanova Jelena, Valo
Khan Khatera. 4-5E
Laitinen Ida, 7-9E, 7-9F, ip-kerho
Lappeteläinen Misa, POP
Malou Bea, 7-9 E-F
Miettinen Esko, 4-9S oppilashoitaja (perjantaisin)
Mohammed Shaymaa, POP
Nuora Siiri, Juuri
Paussu Annica, POP koordinoiva oppilashoitaja
Pousi Ari, Runko ja Latva
Rönkkö Katja, POP
Snellman Jesse, POP
Suutari Mervi, POP
Taraskina Ksenia, 1-3E
Oppilashuolto / Opiskeluhuolto
ESITTELY
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuolto on osa ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Terveydenhoitaja tapaa kaikki oppilaat vuosittain. 1., 5. ja 8. luokan laajat terveystarkastukset toteutetaan koululääkärin ja terveydenhoitajan yhteistarkastuksina. Vanhempien toivotaan osallistuvan laajoihin terveystarkastuksiin. Lapsen sairaanhoito ja vapaa-aikana sattuneiden tapaturmien hoito kuuluu huoltajille. Huoltajien tehtävä on viedä lapsi tarvittaessa terveysasemalle hoidon tarpeen arvioon. Kouluterveydenhuollossa hoidetaan koulussa ja koulumatkalla sattuneet tapaturmat ja niiden hoitoonohjaus.
Sairastuminen koulupäivän aikana
Oppilaan sairastuessa koulupäivän aikana opettaja arvioi tilanteen ja pyytää tarvittaessa apua terveydenhoitajalta. Opettaja/oppilas ottaa yhteyttä huoltajaan ja opettaja järjestää sairastuneelle oppilaalle tarvittaessa lepopaikan huoltajan odottamisen ajaksi. Ensisijainen saattaja kotiin, terveyskeskukseen tms. on oppilaan huoltaja ja huoltaja päättää jatkohoidosta. Alaluokkien oppilasta ei lähetetä kotiin, jos huoltajaa ei ole tavoitettu. Latvan oppilaan voi lähettää kotiin, jos oppilaan vointi sen mahdollistaa.
Koulutapaturmat
Koulutapaturmissa oppilas saa ensiavun terveydenhoitajalta. Lääkärin tutkimusta tai hoitoa vaativat tapaturmat ohjataan omalle terveysasemalle. Vanhemmilla on ensisijainen kuljetusvastuu hoitoon saatettaessa. Koulun vakuutuksen ohjeistuksen saa koulusihteeriltä.
Lääkehoito koulupäivän aikana
Jos oppilaalla on jokin koulupäivän aikana lääkehoitoa vaativa perussairaus, esim. diabetes tai vakava allergia, huoltajat vastaavat siitä, että koululla on riittävä tieto oppilaan lääkehoidon toteuttamiseksi koulupäivän aikana. Oppilaan sairauden hoitoon liittyvän lääkehoidon toteuttaminen kouluissa perustuu oppilaalle koulussa tehtävään lääkehoitosuunnitelmaan, josta ilmenevät lääkehoidon kannalta oleelliset tekijät ja vastuut sen toteuttamisessa. Vakavasta allergiasta on suunnitelman lisäksi toimitettava aina erikseen ilmoitus erityisruokavaliosta (kts. kouluruokailu). Ilmoitus toimitetaan koulun keittiöön ja kopio koulusihteeri Hanna Hurmerinnalle.
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa.
Yhteisöllinen hyvinvointiryhmä (YHR) suunnittelee, kehittää, toteuttaa ja arvioi koulun hyvinvointityötä ja oppilashuoltoa. Yhteisöllisen hyvinvointiryhmän tavoitteena on koko kouluyhteisön tukeminen. YHR:n jäseninä ovat rehtoreiden edustaja, koulupsykologi, koulukuraattori, laaja-alaiset erityisopettajat, terveydenhoitajat ja oppilaanohjaajat. 16 Kartanonkosken koulussa on toteutettu hyvinvointityötä Kartsin hyvinvoinnin vuosikellon mukaisesti vuodesta 2018 lähtien. Lukuvuosi jaksotetaan hyvinvoinnin kannalta keskeisiin teemoihin, joita käsitellään oppilaiden kanssa monipuolisesti.
Monialainen asiantuntijaryhmä (MONA) kootaan yksittäisen oppilaan asioiden ympärille, kun halutaan tukea oppilaan hyvinvointia oppimisen ohella ja sen tukitoimena. Monialaisessa asiantuntijaryhmässä on läsnä vähintään yksi oppilashuollon työntekijä (koulukuraattori, koulupsykologi tai kouluterveydenhoitaja).
Koulupsykologiin voi ottaa yhteyttä lapsen oppimiseen, koulunkäyntiin tai psyykkiseen tilanteeseen liittyvissä kysymyksissä. Esimerkiksi oppimisvaikeudet, tarkkaavaisuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen pulmat, tunne-elämän haasteet voivat olla syitä kääntyä psykologin puoleen.
Koulukuraattoriin oppilaat ja vanhemmat voivat ottaa yhteyttä joko itse tai opettajan kautta. Huolenaiheita voivat tällöin olla esim. koulunkäynnin vaikeudet, kaverisuhteet, vapaa-ajan vietto, hankaluudet kotona. Usein jo yksikin keskustelu kuraattorin kanssa saattaa selkiyttää tilannetta.
YHTEYSTIEDOT
Koulukuraattori
Suvi Uuttu 040 584 9286
Koulupsykologi
Olivia Rannikko 040 661 2060
Terveydenhoitajat
Laura Mäkinen (luokat 1-6) 040 632 6588
Pinja Anttalainen (luokat 7-9) 040 516 0560
Oppilaanohjaajat
Maria Hohka 050 303 3092
Poju Vainio 050 303 8295
Opetusjärjestelyt
Opetussuunnitelma
Vantaan päivitetty opetussuunnitelma löytyy verkosta: www.vantaa.fi/vantaan-ops
● Muutos tuntijakoon 1.8.2025 alkaen: 1 vvt lisää suomen kielen ja kirjallisuuden
oppimäärään 3. luokalle
Vantaalla on tehty myös toimintaa ohjaavat kestävän tulevaisuuden tavoitetasot ja
digitavoitteet eri vuosiluokille:
Juuri : luokka-asteet 1-2
Alkuopetuksessa haluamme varmistaa kaikille koulupolkunsa aloittaville oppilaille turvallisen ja innostavan koulunalun. Juuren opettajat toimivat työpareina sekä pääkoululla että Tammiston opetuspisteessä. Opettajat toimivat yhteisopettajuusmallin mukaisesti molemmat kaikkien oppilaiden opettajina ja oppilaat työskentelevät joustavasti jaetuissa ryhmissä. Ryhmiä opettavat luokanopettajien lisäksi erityisopettajat.
Lukemaan ja kirjoittamaan harjoittelua tuetaan pääkoulussa palkituksella, jossa oppilaat voivat edistää taitojaan pienissä ryhmissä. Palkkiin on järjestetty kolmelle tunnille viikossa yksi suomen kielen ja kirjallisuuden lehtori lukanopettajien ja erityisopettajan lisäksi.
Alkuopetuksessa tehdään esikko-toiminnan myötä yhteistyötä alueen päiväkotien esiopetusryhmien kanssa.
Runko: luokka-asteet 3-4 (Tuohi) ja 5-6 (Kaarna)
Rungossa toimitaan yhteisopettajuuden periaatteiden mukaisesti, luokkia luotsaavat pääsääntöisesti luokanopettajat. Useimmilla ryhmillä on joissakin oppiaineissa opettajana aineenopettaja tai muu luokanopettaja. Rungon matematiikan tunnit on palkitettu.
Neljänneltä luokalta alkava A2-kieli valitaan kolmannen luokan aikana, vaihtoehtoina ovat: espanja, ranska, ruotsi, saksa ja venäjä. Ilmoittautumislomake löytyy Wilmasta Hakemukset ja päätökset -välilehden alta ja se tulee täyttää 7.-19.1.2026 välisenä aikana. Ennen kielivalintojen tekemistä järjestetään kaikille 3.- luokkalaisille kieliaamu, jossa oppilaat pääsevät tutustumaan tarjolla oleviin kieliin. Huoltajille järjestetään A2-kieli-info. A2-kieltä opiskellaan valinnan toteutuessa koko peruskoulun ajan.
Valinnaisten aineiden opiskelu alkaa 4.luokalla. 4.–6.luokkalaisilla on 2 vvt (vuosiviikkotuntia) valinnaisia taide- ja taitoaineita, yksi lukukausi yhtä ainetta kerrallaan. Lisäksi oppilas opiskelee muita valinnaisia aineita 1vvt joko syys- tai kevätlukukauden ajan.
Vuosiluokkien 4.–6. vuosiluokkien oppilaat käyttävät Wilmaa. Oppilaat ohjeistetaan Wilman käyttöön ja heillä on käytössä henkilökohtainen Chromebook.
Latva: luokka-asteet 7-9
Latvassa opiskelu tapahtuu aineenopettajien johdolla. Latvassa matematiikan tunnit on palkitettu. Osa Latvan oppilaiden pienryhmäisten uskontojen oppitunneista toteutetaan yhteistyössä lähikoulujen kanssa, joten tunnit saattavat olla myös toisella koululla. Lukujärjestykset vaihtuvat lukukausittain. Latvan oppilas näkee henkilökohtaisen lukujärjestyksensä Wilmasta ennen uuden lukukauden alkamista.
Jokaisella Latvan opetusryhmällä on ryhmänohjaaja. Oppilaat tapaavat oman ryhmänohjaajan vähintään kerran viikossa torstaisin ryhmänohjaustunnilla. Huoltajan kannalta ryhmänohjaaja on se opettaja, johon otetaan yhteyttä kaikissa yleistä koulunkäyntiä koskevissa asioissa (esim. poissaolot, yleiseen koulunkäyntiin liittyvät huolet). Tietyn oppiaineen opiskelua koskevat asiat hoidetaan kyseistä ainetta opettavan opettajan kanssa. Jos oppilaalla on tarvetta tukiopetukseen, siitä sovitaan kunkin aineen opettajan kanssa.
Kartanonkosken koulun opetussuunnitelman mukaisesti Latvan opintoihin kuuluu työelämään tutustumista. 7. luokalla harjoitellaan kouluravintolassa noin neljänä päivänä lukuvuoden aikana. 8. luokan oppilailla on työtelämääntutustumisjaksi (TET) yhden viikon ajan ja 9. luokan oppilailla kahden viikon ajan.
Latvan oppilaat käyttävät Wilmaa ja oppilaat ohjeistetaan Wilman aktiiviseen käyttöön. Oppilas voi tarkastella omia poissaolotietojaan, mutta poissaoloista ilmoittaminen ja niiden kuittaaminen ovat huoltajan vastuulla.
Teppo-opetus
Koulussamme annetaan työelämäpainotteista TEPPO-opetusta. Opetus on suunnattu 8.–9. luokan oppilaille. TEPPO-oppilailla on useampia työelämääntutustumisjaksoja kuin muilla oppilailla. TEPPO-opetukseen haetaan keväällä. TEPPO-ohjaajana toimii oppilaanohjaaja Maria Hohka, jolta voi kysyä lisätietoja opetuksesta maria.hohka@vantaa.fi.
Kokeet
Juuressa ja Rungossa kokeita pidetään luokanopettajan laatiman aikataulun mukaan. Oppilaalla voi olla korkeintaan kolme koetta yhden viikon aikana ja yksi koe päivässä. Arviointi perustuu paljolti myös muuhun, työskentelynaikaiseen näyttöön. Kokeen voi uusia ainoastaan siinä tapauksessa, että oppilas on ollut kokeen aikana sairaana tai hänellä on ollut muu luvallinen syy.
Latvan oppilailla kokeita on enemmän kuin aiemmilla vuosiluokilla. Oppilaalla voi olla korkeintaan kolme koetta yhden viikon aikana ja yksi koe päivässä. Latvan koepäivät ovat nähtävissä Wilmassa. Koearvosanat merkitään Wilmaan kokeet-välilehdelle. Kokeisiin valmistautuminen edellyttää oppilailta päivittäistä huolellista opiskelua. Järjestelmällinen työskentely ja valmistautuminen läpi lukuvuoden on paras tapa opiskella ja valmistautua kokeisiin. Opettaja voi järjestää myös kirjallisia läksynkuulusteluja.
Kotiläksyt ja tehtävät
Ensimmäisestä kouluvuodesta lähtien oppilas opettelee kantamaan vastuuta omasta koulutyöstään. Tavoitteena on, että oppilas oppii vähitellen itseohjautuvasti huolehtimaan kotitehtävistä. Vanhempien kiinnostus ja kannustus läksyjen lukemiseen ja tehtävien tekemiseen on tärkeää koko peruskoulun ajan.
Koulutehtävien tekemistä seurataan. Opettaja voi jättää oppilaan tekemään tekemättömät kotitehtävät koulutuntien jälkeen yhden tunnin ajaksi. Juuren ja Rungon oppilaiden huoltajille tästä ilmoitetaan ennen koulupäivä päättymistä. Latvan oppilaiden huoltajille asiasta ilmoitetaan Wilman välityksellä.
Läksykerho
Koulussa toimii läksykerho. Läksykerho on tarkoitettu oppilaille, jotka tarvitsevat tukea kotiläksyjen ja kotitehtävien tekemisessä. Ohjaajina toimivat koulunkäynninohjaajat. Läksykerhosta tiedotetaan Kartsin kerhotiedotteessa. Juuren oppilaiden on mahdollista tehdä läksyjä myös iltapäiväkerhossa.
Oman äidinkielen/ylläpitokielen opetus
Jotakin muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään puhuville oppilaille tarjotaan oman äidinkielen opetusta (ei kuitenkaan ruotsia). Oman äidinkielen opiskelu on tärkeää ja tukee myös muuta koulunkäyntiä. Ulkomailla asuneilla lapsilla on mahdollisuus saada opitun vieraan kielen ylläpito-opetusta. Vantaa järjestää näiden kielten opetuksen keskitetysti, joten tunnit voivat olla myös muualla kuin omalla koululla. Huoltaja voi ilmoittaa oppilaan opetukseen lomakkeella ”Ilmoittautuminen oman äidinkielen/kotikielen tai ulkomailla opitun vieraan kielen opetukseen”. Lomakkeen voi hakea koulusihteeriltä kansliasta, jonne se myös palautetaan.
Oppimisen tuki
Oppimisen tuen lakiuudistus tulee voimaan 1.8.2025. Uudistuksessa tuen painopistettä siirretään varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen. Kaikille oppilaille tarjottava ryhmäkohtainen tuki voi sisältää seuraavia elementtejä:
- Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
- Yleinen tukiopetus
- Opetuskielen tukiopetus
- Erityisopettajan opetus muun opetuksen yhteydessä
Oppilaiden tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti ja pyritään tarjoamaan riittävästi tukea koulunkäynnin sujumiseen. Silloin kun oppilas tarvitsee ryhmäkohtaista tukea laajempia tukitoimia, otetaan käyttöön oppilaskohtaisen tuen muodot. Oppimisen tuen uudistuksesta löytyy lisätietoa opetushallituksen sivuilta: https://www.oph.fi/fi/oppimisen-tuen-uudistus
Arviointi
Peruskoulussa arvioinnin tehtävä on suunnata ja tukea oppilaan oppimista ja kehittymistä, vahvistaa minäkuvaa sekä edistää itsetuntemusta. Peruskoulun aikana oppimisen arviointi jakautuu opintojen aikaiseen formatiiviseen arviointiin ja lukuvuoden ja koko peruskoulun päättävään summatiiviseen arviointiin. Formatiivinen arviointi on palautetta osana opetusta ja työskentelyä. Palautteen tavoitteena on auttaa oppilasta ymmärtämään mitä hän jo osaa, mitä on tarkoitus vielä oppia ja miten hän voi parantaa suoriutumistaan. Summatiivinen arviointi päättää lukuvuoden ja mittaa oppilaan osaamisen tasoa suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Vantaalla annetaan jokaisen lukuvuoden päätteeksi lukuvuositodistus ja sen lisäksi lukuvuoden aikana kaksi väliarviointia, joista toinen on kirjallinen väliarviointi ja toinen arviointikeskustelu. Kirjallisessa väliarvioinnissa käytetään sanallista arviointia vuosiluokilla 1–3 ja numeroarviointia vuosiluokilla 4–9.
Arviointikeskustelussa oppilas, huoltaja ja opettaja tapaavat kerran lukuvuodessa, jolloin arvioidaan oppilaan oppimisen edistymistä ja keskustellaan hänen vahvuuksistaan sekä kehittymiskohteistaan itsearviointilomakkeen pohjalta. Juuren ja Rungon oppilas täyttää itsearvioinnin Wilmassa etukäteen kotona yhdessä huoltajan kanssa. Latvan oppilas tekee itsearvioinnin ennen arviointikeskustelua. Päättöarviointi ajoittuu oppiaineesta riippuen vuosiluokille 7, 8 tai 9. Sen tehtävänä on määritellä, miten oppilas on saavuttanut oppiaineen tavoitteet. Päättöarvioinnin tuloksena annettava arvosana kuvaa oppilaan suoriutumista suhteessa kunkin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin.
Juuressa (1.–2. lk) ovat seuraavat arvioinnit:
Arviointikeskustelu ja itsearviointi talvilomaan mennessä
Kirjallinen väliarviointi
Lukuvuositodistus
Rungossa ja Latvassa (3.–9. lk) ovat seuraavat arvioinnit:
Arviointikeskustelu ja itsearviointi talvilomaan mennessä
Kirjallinen väliarviointi joulukuussa
Lukuvuositodistus
9. luokan lopuksi päättöarviointi
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Käyttäytyminen arvioidaan väliarvioinnissa ja lukuvuositodistuksessa.
Käyttäytymisen arviointi perustuu Vantaan yhteisiin kaupunkikohtaisiin kriteereihin.
1.-3. luokkien käyttäytymisen arviointikriteerit
4.-9. luokkien käyttäytymisen arviointikriteerit
Opetussuunnitelma
Nykyinen opetussuunnitelma otettiin käyttöön 1.–6. vuosiluokilla 1.8.2016. Vuosiluokat 7–9
siirtyivät siihen vaiheittain.
Tämän jälkeen on tullut lisäyksenä Vantaalla:
• B1-ruotsiin 1vvt 9. luokalle (1.8.2020 lähtien)
• Tuta, eli tunne- ja vuorovaikutusoppitunnit 7. luokalle kokeiluna 0,5vvt (1.8.2022 lähtien).
• Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineeseen lisättiin 1vvt 1. luokalle ja matematiikkaan niin ikään 1vvt 2. luokalle (1.8.2023 lähtien)
1.8.2024 lähtien:
• Tuta, eli tunne- ja vuorovaikutusopetusta 8. vuosiluokalle niin ikään 0,5vvt
• B1-ruotsiin 1vvt lisää 8.luokalle
Muutos tuntijakoon 1.8.2025 alkaen: 1 vvt lisää suomen kielen ja kirjallisuuden oppimäärään 3. luokalle
Vantaan päivitetty opetussuunnitelma löytyy verkosta: www.vantaa.fi/vantaan-ops
Poissaolot
Oppivelvollisen lapsen poissaolosta tulee ilmoittaa koululle. Sairastapauksessa tai muun pakottavan syyn ilmetessä ilmoitus tehdään Wilmaan aamulla ennen koulupäivän alkamista (tuntimerkinnät - välilehti > ilmoita poissaolosta -kohta).
Erityisruokavaliota noudattavien tarvitsee ilmoittaa poissaolonsa myös kouluravintolaan: poissaoloilmoitukset pääkoulua varten klo 7.30 ja Tammistoa varten klo 7.00 mennessä p. 040 615 2507. (tekstiviestinä, Whatsappissa tai soittamalla)
Jos Wilma-viestin lähettäminen ei ole mahdollista, ilmoituksen voi tehdä puhelimitse koulusihteerille.
Luokanopettajien ja ryhmänohjaajien tehtäviin kuuluu seurata oppilaiden poissaoloja. Poissaolojen huoliraja on 50 tuntia lukukaudessa, jonka jälkeen koulusta otetaan yhteys huoltajaan. Kartanonkosken koulussa käytetään Vantaan perusopetuksesn poissaolojen puuttumisen mallia, joka löytyy osoitteesta koulukaikille.fi
Poissaolohakemus
Etukäteen tiedettyyn poissaoloon voi hakea opetuksesta vapautusta perustellun syyn vuoksi 1–3 päivän ajaksi luokanopettajalta tai ryhmänohjaajalta poissaolohakemuksella. Hakemuksessa tulee selvittää, miten poissaolon aikaisista koululäksyistä ja -tehtävistä huolehditaan. Kolmea päivää pidemmät poissaolot myöntää rehtori. Poissaolohakemus tehdään Wilman kautta (Hakemukset ja päätökset -välilehti > avoimet hakemukset > loma-anomus 1-3pv/ yli 3pv). Poissaolohakemus on tehtävä kaksi viikkoa ennen aiottua vapautusta kouluopetuksesta. Liikuntatuntien pitkien ja/tai toistuvien poissaolojen syystä huoltajan tulee toimittaa koululle lääkärintodistus tms. luotettava selvitys.
Yleiset käytänteet
Koulun aula
Koulun tilat
Koulurakennuksessa sijaitsevat Kartanonkosken hammashoitola, Vantaan musiikkiopiston ja Vantaan kuvataidekoulun opetuspisteet, iltapäiväkerho, sekä Kartanonkosken päiväkoti. Koulussa on kahdeksan solua, jotka on nimetty vanhojen suomalaisten kartanoiden mukaan. Jokaisesta solusta on ovi ulos. Välitunnille kuljetaan vain välituntipihalle suuntautuvien ovien kautta. Juuren ja Rungon oppilaat tulevat aamulla sisään solujen ovista. Ruukista (tekninen työ) ja Inkalasta (kotitalous ja tekstiilityö) oppilailla ei ole lupa poistua ulos muuten kuin roskia viemään (ja hätätilanteissa).
Koulumatkat
Oppilaat on vakuutettu koulumatkan ajan. Vakuutusyhtiön käytännön mukaan koulumatkaksi katsotaan välittömästi ennen/jälkeen koulupäivän kuljettu matka lyhintä ja turvallisinta reittiä. Turvallisuussyistä suosittelemme, että 1.–2. luokkien oppilaat eivät kulje polkupyörällä kouluun. Oppilaiden tulee käyttää pyöräilykypärää. Koulupäivään sisältyvillä retkillä pyöräkypärän käyttö on pakollista.
Retket
Perusopetus on maksutonta. Oppimateriaalien lisäksi myös opintokäynnit ja retket ovat maksuttomia. Kouluretkiä ja leirikouluja voidaan kuitenkin rahoittaa oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Rahankeräyksen tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Retket alkavat koululta ja päättyvät koululle. Vantaan perusopetuksen linjausten mukaisesti oppilaiden koulupäivä ei voi päättyä retkikohteeseen tai matkalle retkeltä. Oppilas voi jäädä kohteeseen ainoastaan, mikäli on etukäteen sovittu, että huoltaja tulee oppilasta vastaan retkelle.
Vaatetus
Vaatetuksen tulee olla asiallinen ja säänmukainen. Kumisaappaat ja päällysvaatteet tulee nimikoida. Luokissa ja koulun käytävillä ei käytetä ulkojalkineita eikä päähineitä. Sisätiloissa on hyvä käyttää sisäjalkineita tai tossuja. Sisäjalkineita kannattaa käyttää siitäkin syystä, että poistumistilanteessa sisäkengät suojelevat jalkoja kylmyydeltä paremmin kuin pelkät sukat. Liikuntatunneilla koulussa tarvitaan liikunta-asu ja peseytymisvälineet.
Omat tavarat
Kouluun ei kannata tuoda tarpeettomia etenkään arvokkaita tavaroita. Koulu ei vastaa rikkoontuneista tai hävinneistä tavaroista esim. matkapuhelimista. Puhelimet laitetaan säilytykseen koko koulupäivän ajaksi ja niitä käytetään oppitunnilla ainoastaan opettajien ohjeiden mukaisesti. Lähtökohtana on, että koulupäivän aikana ei käytetä lainkaan mobiililaitteita.
Löytötavarat
Löytötavarat toimitetaan vartijalle, jolta voi tiedustella kadonneita tavaroita. Löytötavaranäyttelyjä pidetään koululla juhlien ja vanhempaintilaisuuksien yhteydessä. Löytötavarat laitetaan liikuntasalin käytävällä olevaan hyllykköön.
Käyttäytyminen / Järjestyssäännöt
ProKoulu
Kartanonkosken koulu on mukana ProKoulu toimintamallissa. Sen tavoitteena on koulun yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen, sekä lasten ja nuorten käyttäytymisen opettaminenn positiivisen vahvistamisen kautta. Tarkemmin kuvattuna tavoitteena on ei-toivotun käyttäytymisen vähentäminen, työrauhan edistäminen sekä positiivisen oppimisympäristön luominen. ProKoulu-toimintamalli perustuu tieteelliseen tutkimukseen.
Järjestyssäännöt
Sääntöjen tarkoituksena on taata kaikille rauhallinen ja turvallinen koulutyö sekä viihtyisä työskentely-ympäristö. Sääntöjä tulee noudattaa. Järjestyssäännöistä keskustellaan oppilaiden kanssa vuosittain ja tarvittaessa tehdään luokkakohtaisia lisäohjeita. Järjestyssääntöjä päivitetään lukuvuoden aikana mobiililaitteita koskevan muuttuneen lainsäädännön ja Vantaan linjausten mukaisesti.
Kartanonkosken koulun järjestyssäännöt
1. Koulussa noudatetaan koulun järjestyssääntöjä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä.
2. Järjestyssääntöjä noudatetaan kouluaikana koulualueella ja opettajan määrittämissä oppimisympäristöissä sekä koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
3. Oppilas käyttäytyy asiallisesti muita kohtaan.
4. Oppilas antaa itselleen ja toisille opiskelu-, työ- ja ruokarauhan.
5. Oppilas ei kiusaa, syrji, käyttäydy uhkaavasti tai loukkaa toisen fyysistä koskemattomuutta.
6. Oppilas ei toiminnallaan aiheuta itselleen tai toiselle vaaraa.
7. Oppilas noudattaa koulun työjärjestyksen aikataulua.
8. Oppilas pitää hyvää huolta omista ja yhteisistä tavaroista sekä kunnioittaa toisten omaisuutta.
9. Oppilas käyttää opetustilanteessa kännykkää ja muuta teknologiaa opiskelun edistämiseksi opetushenkilöstön luvalla.
10. Oppilas ei tuo kouluun esineitä tai aineita, jotka ovat opiskelun kannalta tarpeettomia tai joilla voidaan vahingoittaa henkilöitä tai omaisuutta.
11. Oppilas ei saa myydä, muutoin luovuttaa eikä välittää mitään koulun alueella koulupäivän aikana, pois lukien koulun sallimat tilanteet, kuten esimerkiksi koulumyyjäiset.
12. Oppilas poistuu koulupäivän aikana koulualueelta vain opetushenkilöstön luvalla.
Järjestyssääntöjen tarkennukset
1. Kouluaikana ei saa poistua koulun alueelta. Koulualueeseen kuuluu koulurakennus ja koulun piha-alueet. Koulualue rajoittuu pohjoisessa puistoalueeseen, idässä Tilkuntiehen, etelässä puisto- ja parkkialueeseen ja lännessä Promenadiin (ns. tammikujaan). Välituntialue on koulun hiekkapiha rajoittuen Tilkuntiehen ja toisessa päässä päiväkodin pihaan. Välituntialue on aidattujen alueiden sisäpuoli. Välituntialueeseen kuuluu myös Kartanonkosken urheilupuisto, jonka käytöstä on laadittu erilliset ohjeet.
2. Koulussa ei saa kiroilla, kiusata, nimitellä, töniä, lyödä tai potkia toisia. Kivien, hiekan, keppien, lumipallojen yms. heittely ja kasvien repiminen ei ole sallittua. Koulussa tervehditään, kiitetään, annetaan puheenvuoro ja kuunnellaan toisia arvostaen. Koulun käytävillä tulee liikkua rauhallisesti ja hiljaisesti huomioiden muiden oppitunnit.
3. Juokseminen on kielletty koulurakennuksessa muualla kuin liikuntasalissa liikuntatunnin aikana. Kouluruokailussa syödään ainoastaan koululounasta oman ruokailuvuoron aikana. Terveellinen välipala syödään kouluravintolassa välipalavälitunnilla klo 14–14.15. Epäterveelliset välipalat, kuten energiajuomat, on kielletty koulupäivän aikana.
4. Olet oppivelvollinen. Huoltajan tulee ilmoittaa poissaolosta luokanopettajalle tai ryhmänohjaajalle. Korkeintaan kolmen päivän poissaoloon pyydetään lupa luokanopettajalta tai ryhmänohjaajalta, pidempiin poissaoloihin luvan myöntää rehtori. Kotiinlähtöön sairastumisen takia pyydetään lupa terveydenhoitajalta tai opettajalta. Tule kouluun sekä oppitunneille ajoissa. Opettaja merkitsee myöhästymiset ja poissaolot Wilmaan.
5. Koulussa jokaisen oppilaan ja aikuisen tulee toimia siten, että koulukiinteistö ja irtaimisto säilyvät hyvässä kunnossa. Vastuu koulun yleisestä siisteydestä ja viihtyisyydestä kuuluu kaikille. Koulun sisätiloissa liikutaan sukkasillaan tai sisäkengillä. Sisätiloissa ei käytetä päähinettä eikä ulkovaatteita. Huolehdi tavaroistasi pitämällä ne järjestyksessä ja niille varatuissa paikoissa. Toisten tavaroiden ottaminen tai niihin koskeminen ilman omistajan lupaa on kiellettyä. Myös toisen omaisuuden turmeleminen on kiellettyä. Jos oppilas tahallisesti vaurioittaa koulun tiloja, kalusteita. laitteita tai välineitä, oppilas on korvausvelvollinen. Omien arvoesineiden (esim. kännykät ja muut mobiililaitteet, lelut) tuominen kouluun on kokonaan oppilaan omalla ja hänen huoltajiensa vastuulla.
6. Koulun tietokoneiden, Chromebookien ja tablettien käyttöä koskee erillinen Vantaan kaupungin ohjeistus, jonka noudattamiseen oppilaat sitoutuvat allekirjoittamalla käyttäjäsopimuksen. Kännykkä tai muu mobiililaite on oltava repussa äänettömänä oppitunnin aikana, ellei opettaja ole antanut lupaa sen käyttämiseen.
7. Kouluun ei saa tuoda teräaseita, lyömäaseita, asejäljitelmiä (replika-aseet), leikkipyssyjä, muovikuula-aseita laserosoittimia tai kemikaaleja eikä muitakaan vaaralliseksi katsottavia esineitä tai aineita. Opettajalla ja rehtorilla on oikeus ottaa haltuun toisen vahingoittamiseen tai uhkailuun soveltuvat esineet ja aineet.
8. Tupakointi ja tupakkatuotteiden sekä päihteiden käyttö on kielletty kouluaikana ja koulun alueella.
9. Koulupäivän päätyttyä lähdetään heti kotiin. Koulurakennukseen tai pihalle ei saa jäädä oleilemaan.
Välituntisäännöt
Oppilaat viettävät välitunnit pääsääntöisesti ulkona, joten pukeutumisen tulee olla säänmukainen. Piha ja välituntialueeksi on tarkoitettu aidattujen alueiden sisäpuoli, isommilla oppilailla lisäksi urheilukentät. Nurmikkoalueet ja kukkapenkit eivät ole leikkipaikkoja. Latvan oppilas voi olla välitunnit sisällä. Välitunneilla ei saa poistua koulun alueelta.
- Riisu ulkokenkäsi eteisessä ja liiku sisällä sisäkengillä tai sukkasilla.
- Mene ulkovälitunnille reippaasti säänmukaisesti pukeutuneena.
- Välituntialueelta ei saa poistua ilman lupaa. Pyörätelineet/mopoparkkialueet eivät ole välituntialuetta.
- Pyöriä, potkulautoja, rullaluistimia, yms. ei saa käyttää koulupäivän aikana, ellei siitä ole erikseen sovittu
- Koripallorenkaissa ei saa roikkua eikä puuseinälle kiipeillä.
- Hiekkalaatikko ja sen lähialueet on tarkoitettu juuren oppilaille.
- Kivien, hiekan, keppien, lumipallojen, ym. heittely ja kasvien repiminen on kielletty.
- Jalkapalloa saa pelata/käyttää vain kentällä (talvella maalien luona kentän läheisyydessä).
- Pihavälineet ovat kaikkien oppilaiden yhteisessä käytössä, vuoroa odotetaan laskien 0–100.
- Poistumisportailla oleskelu on kielletty välitunnin aikana.
- Lähtökohtana on, ettei koulupäivän aikana käytetä lainkaan mobiililaitteita.
- Välituntivalvojan tehtävänä on puuttua kiusaamiseen. Kerro siis rohkeasti valvojalle, jos havaitset kiusaamista.
Välipala
Rungon ja Latvan välipalavälitunneilla klo 14.00 (torstaisin klo 14.10) sisävalvojat valvovat myös välipalan syöjiä. Välipalan voi ostaa koulun ravintolasta tai tuoda kotoa. Välipalaa syödään vain kouluravintolassa. Välipalasta on ohjeet järjestyssäännöissä. Latvan oppilaat voivat viettää välitunteja sisällä aulatiloissa sekä Karuna- ja Inkala –soluissa. Kaikki Latvan välitunnit ovat sisävälitunteja, ellei tilanne ole poikkeuksellinen. Oppilaiden toivotaan kuitenkin käyvän myös ulkona. Juuren ja Rungon oppilaat menevät aina ulos, elleivät ole syömässä välipalaa.
Välituntivälinelainaamon säännöt
- Jonotan maton reunalla, jotta välitunnille menijät mahtuvat kulkemaan ovesta.
- Yhteisiä välineitämme saavat lainata kaikki. Jokaisella luokalla on viisi lainauskorttia, joilla lainaavat jonossa ensimmäiseksi. Toiminnan nopeuttamiseksi ilman lainauskorttia lainaavat aina jonon hännille.
- Annan lainaamon työntekijöille työrauhan enkä etuile, tungeksi ovelle tai ota tavaraa omin luvin.
- Palautan lainaamani välineet lainaamoon, myös käytössä rikkoutuneet, jotta tiedetään mitä pitää hankkia lisää.
- Rungon oppilaat lainaavat ripeästi välitunnin alussa ja Juuren oppilaat sen jälkeen. Isot eivät jää norkoilemaan käytäville, jotta pienet uskaltavat tulla lainaamaan. Välitunnin ajan lainaamo pidetään kiinni ja avataan kellon soidessa välineiden palautusta varten.
Latvan välituntiliikuntasäännöt ulkona
- Välituntivalvoja aukaisee ulkoliikuntavaraston, jossa on kärryssä yläkoulun ulkovälitunneille
välineitä. - Kärryssä on: 3 koripalloa, 3 pihajalkapalloa, 2 tennispalloa heittämistä varten, 1 petankkipeli, 2 pitkää hyppynarua, 6 twistiä, 1 mölkky.
- Lainaaja palauttaa välineet takaisin kärryyn.
- Jos joku väline menee rikki tai häviää, tee välittömästi ilmoitus valvojalle.
- Pidetään yhdessä huolta välituntien välineistöstä!
Kentän välituntisäännöt talvella
- Kun kenttä on jäädytetty, voi kentälle mennä ainoastaan klo 12.00–12.30. Kentällä voi luistella ja pelata kiekkoa, jos on omat välineet mukana. Kiekkopelejä pelataan toisessa päädyssä ja vapaaluistelua toisessa päädyssä.
- Kengillä ei mennä jäälle.
- 1.–6.-luokkalaisilla tulee olla kypärä päässä.
- Kentälle saa mennä vasta kun välituntivalvoja on tullut paikalle, luistimia saa laittaa jalkaan ennen sitä.
- Kenttävalvoja viheltää viimeistään 12.25, jotta kaikki ehtivät tunnille ajoissa.
- Jos välitunnin jälkeen on alkamassa liikuntatunti, luistelijat toimivat liikunnanopettajan ohjeiden mukaisesti. Vastuu luistelijoista siirtyy liikunnanopettajille kellojen soidessa.
Lukuvuoden aikataulu ja tapahtumat
Koulu toimii kaksijaksojärjestelmässä. Lukujärjestykset vaihtuvat tammikuussa.
Syyslukukausi - 1. jakso
ke 6.8. – pe 19.12.2025
- lukuvuosi alkaa ke 6.8. klo 9.00-12.00, 1. luokat klo 9.15-12.00
- 7.lk ryhmäytymispäivä to 7.8. Haltialassa
- lukuvuoden avajaisjuhla pe 15.8. klo 9.20
- koko koulun huoltajailta ke 10.9. klo 17.30-19.30
- koulukuvaukset ma-to 15.–18.9. liikuntasalissa
- 9.-luokkalaisten TET-jakso 29.9.-10.10. (vkot 40 ja 41)
- syysloma ma 13.10. – pe 17.10. (vko 42)
- 8lk TEPPO-jakso 20.-24.10. (vko 43)
- 4.-luokkalaisten itsenäisyyspäivän tanssiaiset 3.12.
- itsenäisyysjuhla ja tanssiaiset 5.12. (Latva)
- 8.- ja 9.-luokkalaisten TEPPO-jakso 8.-19.12. (vko 50-51)
- Lucia-juhla 12.12.
- joulupuuro ja todistukset 19.12.
- joululoma la 20.12.2025 – ti 6.1.2026
Kevätlukukausi - 2. jakso
ke 7.1. – la 30.5.2026
- koulu alkaa ke 7.1.2025 työjärjestysten mukaisesti
- 9. lk TEPPO-viikko 10.–14.2. (vko 7)
talviloma ma 16.2. – pe 20.2. (vko 8) - 8.-luokkalaisten TET-jakso 23.-27.2. (vko 9)
- pääsiäisloma pe 3.4. – ma 6.4.
- 9. lk TEPPO-viikot 11.–22.5. (vkot 20 ja 21)
- 8.lk TEPPO-viikko 18.–22.5. (vko 21)
- musikaalit (vko 21 ja/tai 22)
-
la 30.5. Latvan Ruusujuhla ja todistusten jako
Koulupäivän aikataulu
Latvan ryhmänohjaustunti on torstaisin klo 12.15–12.40. Tästä syystä torstai-iltapäivänä rungon ja latvan oppitunnit siirtyvät kymmenen minuuttia myöhemmäksi.
Liikunta- ja harrastusmahdollisuudet koululla
Harrastusten Vantaa
Harrastusten Vantaa tarjoaa vantaalaisille peruskoululaisille laadukkaita, mieluisia ja maksuttomia harrastusmahdollisuuksia oman koulun ja kodin läheisyydessä lasten ja nuorten toiveita kuunnellen. Toiminta on osa valtakunnallista Harrastamisen Suomen mallia.
Kartanonkosken koulun liikuntasali
Aviapoliksen suuralueLiikuntasali on päivisin koulun omassa käytössä. Voit hakea käyttövuoroja kouluajan ulkopuoliseen käyttöön Timmi-tilavarausjärjestelmän kautta.
Kartanonkosken koulun kerhot
Aviapoliksen suuralueKartanonkosken koulussa on monipuolista kerhotoimintaa. Osa kerhoista on koulun omia kerhoja, joissa ohjaajina toimivat koulun opettajat. Joitakin kerhoja koulu järjestää yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, esimerkiksi Harrastusten Vantaa.
Yhteystiedot ja aukiolo
- Osoite
Tilkuntie 5
01520 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 8512, 01030 Vantaan kaupunki
Palvelut
Arviointi on kokonaisuus, jonka avulla oppilas ymmärtää omaa oppimistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan.
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Vantaa järjestää iltapäivätoimintaa 1.-2.-luokkalaisille ja erityisen tuen oppilaille koulupäivän jälkeen.
Perusopetuksessa oppiaineena on uskonto tai elämänkatsomustieto.
Koulukuljetus järjestetään pääsääntöisesti julkisella joukkoliikenteellä, jolloin oppilas saa maksuttoman koululaismatkakortin. Lataa kortti Vantaa-infossa. Taksikuljetus myönnetään sellaisissa poikkeustapauksissa, jos oppilas ei pysty kulkemaan koulumatkaa kävellen tai julkisilla kulkuvälineillä.
Kouluruoka tarjotaan jokaisena koulupäivänä ja se on oppilaalle maksuton ateria.
Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä arjen liikuntaa kouluissa ja tukea oppimista toiminnallisilla menetelmillä.
Vantaalla tarjotaan oppilaan oman äidinkielen ja ylläpitokielen opetusta kaksi tuntia viikossa.
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Suomessa vakituisesti asuvat lapset ja nuoret ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta, tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto).
Valmistavaa opetusta tarjotaan lapsille ja nuorille, jotka eivät osaa riittävästi suomen kieltä, jotta he voisivat opiskella suomenkielisessä opetusryhmässä. Valmistavan opetuksen ryhmissä opiskellaan suomen kieltä sekä koulussa opetettavia oppiaineita oppilaan taitotasojen mukaisesti.
Vantaalaisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa.
Vuosiluokilla 1.-6. oppilailla on oma luokanopettaja, joka opettaa suurimman osan oppiaineista.
Luokilla 7.-9. opiskellaan valtakunnallisen tuntijaon mukaisia yhteisiä oppiaineita sekä valinnaisaineita. Opettajina ovat aineenopettajat.
Yhdeksän vuotta kestävässä perusopetuksessa saa yleissivistävän pohjakoulutuksen. Kaikkien Suomessa asuvien seitsemän vuotta täyttäneiden lasten on käytävä koulua tai suoritettava muutoin peruskoulun oppimäärä.
Suomi toisena kielenä (=S2) opetusta saavat oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen. S2 on oppimäärä, joka on rinnakkainen äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärälle, ja sitä opiskellaan joko kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden sijaan.
Työelämäpainotteinen perusopetus TEPPO tekee työelämän tutuksi jo peruskoulussa! TEPPO-opinnoissa vuorottelevat työssäoppimisjaksot työpaikoilla ja opetus koululla.
Urhea-toiminnassa urheilusta innostuneiden nuorten on mahdollista yhdistää koulu ja urheilu toimivasti omassa lähikoulussaan.
Kehitysvammaisuuden tai autismin vuoksi oppilaan opetus järjestetään kaupunkitasoisissa erityisen tuen ryhmissä.
Esteettömyys
Reitti pääsisäänkäynnille
- 2 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona yli 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on alle 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
Sisätilat
- Toimipiste sijaitsee samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on esteetön wc.
- Osoite
Tilkuntie 5
01520 Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 8512, 01030 Vantaan kaupunki