School Day -palvelu kerää tietoa oppilaiden hyvinvoinnista

Artikkeli

Vantaan 4. ja 7. luokkien oppilaat vastaavat anonyymisti viikoittain hyvinvointia ja kuulumisia koskeviin kysymyksiin School Day -palvelun kautta. Kysymykset käsittelevät muun muassa sosiaalisia suhteita, sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja, oppimista ja kiusaamisen kokemuksia. Vastauksista saatujen tietojen avulla oppilaiden hyvinvointia voidaan seurata ja kehittää.

Oppilas kävelee kuvaajasta pois päin reppu selässään koulun käytävällä. Taustalla on muita oppilaita istumassa ja seisomassa.

Kuvituskuva: Sercan Alkan

Verkossa toimiva School Day -palvelu on hankittu vantaalaisille 4. ja 7. luokkien oppilaille. Koulut ovat halutessaan voineet ostaa palvelun myös muille luokka-asteille. Kunkin luokan opettaja näkee palvelussa oppilaiden anonyymit vastaukset. Palvelu pisteyttää kunkin hyvinvointia mittaavan osa-alueen ja jos jollakin osa-alueella pisteet jäävät alhaisiksi, palvelu ehdottaa sitä kuukauden kehityskohteeksi. Tämä tarkoittaa, että jos vastauksissa ilmenee esimerkiksi haasteita sosiaalisissa suhteissa, palvelu ehdottaa opettajalle valmista tuntisuunnitelmaa, jonka avulla sosiaalisia suhteita voidaan vahvistaa. Kyselyistä nousevia mahdollisia haasteita voidaan myös käsitellä ja keskustella koko luokan voimin esimerkiksi luokan kokouksissa tai tunne- ja vuorovaikutustuntien aikana. Aina kyselyistä ei tarvitse nousta haasteita esiin, vaan opettaja voi muutoinkin halutessaan käyttää tunne- ja vuorovaikutustuntien opetuksessa School Dayn valmiita tuntisuunnitelmia. 

Millaisen vastaanoton School Day on saanut oppilailta? 

- Oppilaat täyttävät School Day -kyselyä mielellään. Meillä täällä Peltolassa kyselyn täyttäminen tapahtuu luokanvalvojan pitämillä 7. luokan tunne- ja vuorovaikutustunneilla viikottain. Jos luokanvalvoja syystä tai toisesta meinaa unohtaa täyttämisen, muistuttavat oppilaat siitä, kertoo Peltolan koulun hyvinvointivastaava Miia Hantula

Henkilöstö pystyy seurata hyvinvoinnin kehitystä ja haasteita myös koko koulun tasoisesti: kyselyistä saatavaa tietoa hyödynnetään niin yksittäisen luokan, luokka-asteen kuin koko koulunkin hyvinvointityössä. Kerätyn datan avulla yhteisöllinen hyvinvointiryhmä ja oppilashuollon työntekijät pystyvät suunnitella tarkemmin koulua koskevia tukitoimia ja toimenpiteitä, joilla oppilaiden hyvinvointia pystytään kehittää entistä paremmaksi. Vantaalla School Day onkin valittu yhdeksi koulujen hyvinvoinnin mittariksi. 

School Day on Suomessa kehitetty palvelu. Palvelussa on otettu myös Vantaan koulujen monikulttuurisuus huomioon, sillä oppilas voi halutessaan vastata kyselyyn omalla äidinkielellään, jos hänen suomen kielen taitonsa ei ole vielä kovin vahva. Kyselyn kielen voi valita noin 200 Microsoftin tarjoamasta kielestä.

Avainsanat

PeruskoulutKoulutHyvinvointiKiusaaminen