Hackathonissa kuultiin nuorten ideoita paremman tulevaisuuden eteen

Artikkeli

Ruusuvuoren, Hämeenkylän, Länsimäen ja Ylästön koulujen oppilaat esittelivät vaikutusvaltaisille henkilöille ideoitaan Kulttuuritehdas Vernissassa 16.2.2023.

Neljä oppilasta Vernissan lavalla.

Lili Ylästöstä, Otto Hämeenkylästä, Vu ja Ella Ruusuvuoresta. Kuva: Saara Lintunen

Ruusuvuoren, Hämeenkylän, Länsimäen ja Ylästön koulujen oppilaat esittelivät vaikutusvaltaisille henkilöille ideoitaan Kulttuuritehdas Vernissassa 16.2.2023. 

Viikonmittainen KUULUUKO KOULU? -hackathon järjestettiin helmikuussa Kulttuuritehdas Vernissassa. Hackathon pureutui peruskoululaisten mahdollisuuksiin vaikuttaa parempaan huomiseen: 

- Ideat ovat aina painavampia silloin, kun oppilaat keksivät ne itse, totesi Ruusuvuoren koulun opettaja Sanni Virtanen, joka oli myös yksi hackathonin järjestäjistä.  

Hackathon antoi nuorille mahdollisuuden saada heidän oman äänensä kuuluviin ja nostaa esiin heitä huolettavia aiheita. Nuoret ideoivat parempaan kouluarkeen ja tulevaisuuteen vaikuttavia tekoja, joiden toteuttamiseksi he etsivät yhteistyökumppaneita hackathonin viimeisenä päivänä.  

Kahdeksan oppilasryhmää nousi Vernissan lavalle esittelemään ideoitaan. Heitä kuuntelemassa oli monia vaikutusvaltaisia henkilöitä, kuten opetushallituksen pääjohtaja, Vantaan nuorisotyön päällikkö, Vantaan kaupunginjohtaja, kaupunginvaltuutettu ja nuorisovaltuutettu. Yleisössä istui myös rehtoreita, edustajia Vantaan ja Helsingin kirjastoista, Helsingin yliopistolta ja LUOMUS- luonnontieteellisestä museosta, Vantaan liikunta- ja kulttuuripalveluista sekä asiantuntijoita Vantaan kasvatuksen ja oppimisen toimialalta. Järjestöpuolta edustivat WWF, FEE, SPR, Animalia, Sateenkaariopettajat ja LYKE. 

Nuoret esittelivät rohkeasti ideoitaan suurelle yleisölle. Ideoita olivat: 

  • Oppitunti, jonka aikana käsitellään eläinoikeuksia, ja jonka järjestämiseen yhdeksäsluokkalaiset pääsevät osallistumaan 

  • Kirppisvälkkä, joka taklaa pikamuodin ja ylikulutuksen ongelmia 

  • Kulttuuripäivät, joiden aikana tutustutaan erilaisiin kulttuureihin esimerkiksi perinneruokien muodossa 

  • Valinnaisaine, jossa keskitytään yrittäjyyteen ja työelämään 

  • Välitunnit, joiden aikana voi esimerkiksi maalata, pelata lautapelejä, suunnitella retkiä ja tutustua uusiin kavereihin turvallisessa ja kiusaamisvapaassa tilassa 

Yleisö anto ryhmille hyvää palautetta, mutta myös kehitysehdotuksia ja esitti kiperiäkin kysymyksiä ideoiden toteuttamiseen liittyen. Nuoret osasivat vastata kaikkeen hienosti. Miltä esittely ja kysymyksiin vastaaminen tuntui?  

- Oli jännittävää, mutta myös tosi hyvä fiilis, kun sai hyvää palautetta omasta ideasta, sanoi Ruusuvuoren koulua käyvä Elina.  

- Oli todella hienoa miten yleisö otti vastaan meidän sanoman. Täällä oikeasti kuunnellaan nuoria, iloitsi Alina, joka käy Länsimäen koulua.  

Ideoiden toteutuminen näyttää lupaavalta, sillä ryhmät saivat tilaisuudessa itselleen jo yhteistyökumppaneita, joiden avulla ideoita voidaan lähteä toteuttamaan käytännössä! Elinan ja Alinan ryhmä oli ideoinut Syrkkä-ryhmän, jonka tuella ehkäistään syrjäytymistä ja kaikki voivat löytää kavereita. Miten idean toteutus käynnistyy?  

- Ens syksynä voitais saada kirjaston avulla koulutusta ja sitten saadaan toiminta aloitettua, he kertoivat. 

KUULUUKO KOULU? -hackathon on osa Ruusuvuoren koulun Korso valittaa -toimintaa, joka tähtää maailmanparannukseen erilaisilla projekteilla. Korso valittaa –toiminta palkittiin joulukuussa Cygnaeus-palkinnolla ja ryhmä tekee jatkuvasti hyvää oppilaita osallistaen: esimerkiksi syksyllä 2022 ryhmän ansiosta koululaisryhmien ilmaiset joukkoliikennematkat säilyivät sekä katuvalaistusta lisättiin Ruusuvuoren koulun lähistöllä olevalla pimeällä kadunpätkällä. 

Aiheeseen liittyvää 

Korso valittaa –toiminta 

Vuoden 2022 Cygnaeus-palkinto Ruusuvuoren koululle! 

Osa oppilaiden tekemistä julisteista, joita käytettiin ideoiden pitchaamisessa

Avainsanat

PeruskoulutKoulutOsallisuusYhteistyö