Taidepedagogi Mari Nuorivaara: ”Haluan edistää taiteen asemaa lasten elämässä.”

Artikkeli

Leppäkorven päiväkodissa taidepedagogina toimiva Mari Nuorivaara pääsee työssään toteuttamaan omaa intohimoaan ja rikastuttamaan lasten arkea.

Taidepedagogi Mari Nuorivaara.

Parhaimmillaan taidepedagogi Mari Nuorivaaran työ on todella antoisaa ja merkityksellistä. Hän on työskennellyt Vantaalla syksystä 2019.

– Pääsen toteuttamaan omaa intohimoani eli edistämään taiteen ja kulttuurin asemaa yhteiskunnassa sekä yksilöiden elämässä. On aina todella upea nähdä, kun taidekasvatus auttaa lapsia oppimaan ja kehittymään. Mutta on joskus niitäkin tilanteita, joissa sitä kuuluisaa kivirekeä pitäisi vetää mäkeä ylös.   

Mari kertoo, että vaikuttavinta on todistaa taiteen ja lapsen kohtaamista sekä itse luomistyötä. Häntä innostaa, kun lapset nimenomaan taiteen avulla pääsevät tutkimaan ympäristöään, ympäröivää maailmaa ja omaa itseään sekä tekemään näkyväksi oman sisäisen maailmansa.

– Monestihan ajatellaan, että lapset eivät ole kiinnostuneita taiteesta tai taidehistoriasta, tai että taiteen tekeminen olisi lapsille jotenkin vaikeaa, kun teknisiä kykyjä ei vielä ole niin paljoa. Nämä luulot eivät mielestäni pidä ollenkaan paikkaansa – Picasso oli oikeassa sanoessaan, että kaikki lapset ovat taiteilijoita.

Mari ajattelee, että pienelle lapselle maailma on aika rajattu paikka: vanhemmat ja muut aikuiset ovat jatkuvasti läsnä ja oma kädellinen vaikutus ympäristöön on pientä.

– Taiteen tekemisestä sen sijaan jää konkreettinen kädenjälki. Leikit puretaan, legot menevät rikki, mutta teokset jäävät olemaan.

Taidepedagogin työnkuva

Työnkuva voi olla hyvin moninainen riippuen siitä, mihin taidepedagogi on erikoistunut. Marin taidepajat pidetään aina pienryhmissä, jotta taidepedagogilla on aikaa keskittyä jokaiseen lapseen. Pajojen lisäksi työaikaa kuluu myös tulevien projektien suunnitteluun ja menneiden projektien arviointiin.

– Pidän neljä taidepajaa päivittäin. Teemme pajoissa erilaisia kuvataidetöitä, esimerkiksi piirrämme tai maalaamme. Välillä teemme jopa veistotaidetta, jos välineet ja resurssit riittävät. Lisäksi meillä on taidepajoissa paljon teatteria, draamaa ja roolipelaamista, jossa lapset eläytyvät kuvitteellisten hahmojen rooleihin.

Lisäksi Mari pitää päiväuniaikaan lapsille opetuksellisen tarinatuokion.

– Kerron lapsille nukkarissa improvisoituja tarinoita, joissa käsittelen lapsille ajankohtaisia teemoja ja päiväkodissa tapahtuneita asioita, esimerkiksi riitoja.

Teknologiaa ja taidekasvatusta

Mari nauttii suuresti kaikesta kehitystyöstä, jota saa työssään toteuttaa. Hän on esimerkiksi pitänyt taidekasvatuksesta Vantaan sisäisiä ja ulkoisia koulutuksia. Marista on mielenkiintoista työskennellä ulkopuolisten tahojen kanssa ja rikastuttaa taidekasvatusta yhteistyöprojekteilla.

– Meillä oli juuri yhteistyöprojekti Robokeskuksen kanssa, jossa kuvataiteen, koodauksen ja robottien avulla käsiteltiin tunnetaitoja. Se oli menestys lasten keskuudessa ja teemat jäivät todella elämään lasten mielissä.

Maria kiinnostaa taidekasvatuksen kehittäminen ja uusien teknologioiden hyödyntäminen taidekasvatuksessa. Yhdellä tabletillakin voi tehdä jo vaikka mitä.

– Pohdimme Robokeskus-projektin yhteydessä asiantuntija Antti Luodon kanssa, voiko koodaamalla tehdä taidetta, ja miten digitaalisuutta voitaisiin hyödyntää enemmän taidekasvatuksessa. Lisäksi minua kiinnostaa, millaisilla erilaisilla keinoilla taidekasvatuksella voidaan tukea neuropsykiatrisesti oireilevia lapsia.