Asiakaslähtöisyyttä etsimässä työn kehittämisen harjoittelussa

Blogi Vantastinen

Laurea-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat Katja Kusmin ja Piritta Moilanen kartoittivat kehittämistyössään avoimen varhaiskasvatuksen asiakkaiden tarpeita.

Kolme ihmistä keskustelevat.

Sisältö

Olemme olleet sosionomikoulutuksen työn kehittämisen harjoittelussa syksyllä 2020 Ukko-Pekan avoimessa päiväkodissa ja Pikku-Liidossa, joka on Laurean ja Vantaan yhteistyöhanke. Meillä on ollut ilo ja kunnia tutustua lukuisiin lapsiin, vanhempiin ja isovanhempiin, joille olemme toteuttaneet moninaista toimintaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa.

Harjoittelumme kehittämistyönä kartoitimme asiakastarpeita ja kehitimme asiakaslähtöistä toimintaa avoimessa varhaiskasvatuksessa. Huomasimme, että avoin varhaiskasvatus näyttelee merkittävää roolia alle kouluikäisten perheiden elämässä. Ukko-Pekan ja Pikku Liiton asiakkaiden haastattelutuloksien mukaan avoin varhaiskasvatus motivoi asiakkaita tulemaan mukaan toimintaan lämpimän ilmapiirin, monipuolisten leikkimahdollisuuksien sekä virikkeellisten tuokioiden ansiosta. Useat vanhemmat hakevat vaihtelua päiviinsä, helpotusta arkirytmin ylläpitämiseen sekä seuraa itselleen ja lapsilleen. Vanhemmat kokevat merkityksellisenä, että lapset voivat harjoitella sosiaalisia suhteita ja vuorovaikutustaitoja muiden lasten ja aikuisten kanssa. Avoimen varhaiskasvatuksen maksuttomuutta, pitkiä aukioloaikoja sekä vapaan toiminnan mahdollisuutta pidetään tärkeänä.

Ukko-Pekassa ja Pikku-Liidossa suosituimpia toimintoja olivat haastatteluidemme perusteella erilaiset musiikkihetket, askartelut sekä liikuntahetket. Vanhemmat kertoivat arvostavansa sitä, että voivat tulla ”valmiiseen kattaukseen”. Vanhempien mieleen jääneitä tekemisiä ovat olleet mm. vesileikit, temppuradat sekä sosemaalaus. Asiakkailta nousseina uusina toiveina kirjasimme mm. aarteenetsinnän, kuvasuunnistuksen, aistiradan ja nukketeatteriesitykset lapsille. Usea vanhempi toivoi lisää liikunnallista toimintaa, joissa olisi lapsen motoriikkaa kehittävää sisältöä, kuten kiipeilyrata konttausikäisille tai taaperotanssi. Leikkivarjoakin toivottiin. Vanhempien toiveissa esiintyivät myös yhteisölliset ruokahetket, kuten grillaus, leipominen ja aamupuuro.

Pyrimme ottamaan asiakkaiden toiveita huomioon järjestämällä asiakaslähtöistä toimintaa Pikku-Liidossa, koronarajoitukset ja toimintaan osallistuvien lasten ikätaso huomioiden. Rytmiryhmien ja askarteluiden lisäksi ehdimme kokeilla mm. sosemaalausta, taikataikinalla muovailua, satuhetkiä sekä etsitään eläimiä -aarteenetsintäleikkiä. Asiakaslähtöisen toiminnan tavoitteena on asiakastyytyväisyys – päällimmäisenä onnistuneista tuokioista meille jäikin mieleen lasten ilo ja riemu sekä aikuisten tyytyväiset ilmeet.

Kirjoittaja

Katja Kusmin ja Piritta Moilanen

Laurea-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat Katja ja Piritta olivat sosionomikoulutuksensa aikana työn kehittämisen harjoittelussa Ukko-Pekan avoimessa päiväkodissa ja Pikku-Liidossa

Avainsanat

Päiväkodit