Varhaiskasvatussuunnitelmat

…iirteet huomioiden. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjataan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia tukevat tavoitteet ja toimenpiteet. Suunnitelmassa kuvataan lapsen osaaminen, vahvuudet, kiinnostuksen kohteet sekä yksilölliset tarpeet.
Lapsella on oikeus saada tehostettua tukea, jos häntä ei voida riittävästi tukea yleisellä tuella. Tehostetun tuen suunnitelman tavoitteena on mahdollistaa säännöllisen tuen tarpeessa olevan lapsen täysipainoinen osallistuminen varhaiskasvatukseen.
Monikielisyyden suunnitelma on osa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa tai esiopetuksen/valmistavan opetuksen oppimissuunnitelmaa. Suunnitelma tehdään yhdessä lapsen huoltajien kanssa, ja siihen kirjataan toimintatavat, miten lapsen äidinkielen/-kielien osaamista ja kehittymistä tuetaan varhaiskasvatuksessa.
Lapsella on oikeus saada tehostettua tukea, jos häntä ei voida riittävästi tukea yleisellä tuella. Tehostetun tuen suunnitelman tavoitteena on mahdollistaa säännöllisen tuen tarpeessa olevan lapsen täysipainoinen osallistuminen varhaiskasvatukseen.
Monikielisyyden suunnitelma on osa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa tai esiopetuksen/valmistavan opetuksen oppimissuunnitelmaa. Suunnitelma tehdään yhdessä lapsen huoltajien kanssa, ja siihen kirjataan toimintatavat, miten lapsen äidinkielen/-kielien osaamista ja kehittymistä tuetaan varhaiskasvatuksessa.
Vantaan varhaiskasvatussuunnitelma 2022
Iloiset, oppivat ja osallistuvat lapset kasvavat kestävään tulevaisuuteen on varhaiskasvatuksen visio, joka kuvaa varhaiskasvatuksen tehtävää. Visio innostaa ja antaa merkityksen yhdessä tehtävälle työlle.
Arvot ja niihin liittyvät teot
Yhteisöllisyys
Sitoudumme yhteisiin tavoitteisiin.
- Kannustava ja positiivinen toimintakulttuurimme rakentuu yhteisestä perustehtävästä ja yhteisistä tavoitteista.
- Vuorovaikutuksella rakennamme varhaiskasvatuksen laadun.
Edistämme lasten yhteenkuuluvuuden tunnetta.
- Jokainen lapsi, perhe ja kasvattaja on tärkeä osa yhteisöä.
- Leikillä on itseisarvo ja se edistää vertaissuhteiden rakentumista.
- Ketään ei jätetä yksin.
Toimimme yhdessä ja arvostamme toisiamme ja toistemme osaamista.
- Harjoittelemme yhdessä tunne- ja kaveritaitoja.
- Oma osaamiseni on yhteistä pääomaa ja annan sen kaikkien käyttöön.
Avoimuus
Toimimme osallistuen ja osallistaen.
- Varmistamme asioiden valmistelussa eri osapuolten osallisuuden, joka näkyy arvostavana dialogina ja avoimuutena suhteessa yhteistyökumppaneihin sekä erilaisiin näkökulmiin.
Toimintamme ja päätöksentekomme on läpinäkyvää ja perusteltua.
- Viestimme ennakoivasti jo valmisteluvaiheessa.
- Perustelemme päätökset ja tuomme perustelut esille.
- Teemme työmme näkyväksi.
Jaamme tietoa oikea-aikaisesti.
- Teemme toimintaamme näkyväksi hyödyntäen useita viestintäkanavia.
- Jaamme tietoa ja osaamista avoimesti, ja se tieto on kaikkien käytettävissä.
Rohkeus
Kokeilemme uusia toimintatapoja ennakkoluulottomasti.
- Rohkaisemme ja kannustamme kokeilukulttuuriin sekä arjen pieniin innovaatioihin.
Valitsemme rohkeasti parhaan ratkaisun.
- Käymme avointa ja ammatillista keskustelua.
- Puutumme ja tunnistamme lapsen ja perheen tuen tarpeet.
Rohkaisemme lasta kokeilemaan, tutkimaan ja oppimaan.
- Rakennamme yhdessä lasten kanssa hauskoja, jännittäviä ja kiinnostavia oppimisympäristöjä.
Vastuullisuus
Vastaamme omasta ja yhteisestä toiminnasta ja sen vaikutuksista.
- Kehitämme ammatillista osaamistamme.
- Sitoudumme yhteiseen strategiaan, päätöksiin ja linjauksiin.
Edistämme kestävää elämäntapaa.
- Vastuullisuus näkyy kestävänä elämätapana, harkittuina hankintoina ja lapsen luontosuhteen vahvistamisena.
- Toteutamme resurssiviisaudentiekartan toimenpiteitä ja toimimme esimerkkeinä.
- Tutustumme lähiympäristöön, pidämme luonnosta ja lähiympäristöstä huolta, kierrätämme, teemme ekologisia valintoja ja pohdimme syy-seuraussuhteita.